בית ארגונומי – שיהיה לכם לבריאות

ארגונומיה יכולה לבוא לידי ביטוי כמעט בכל פינה בבית. הרי, השימוש של האדם בסביבתו הביתית נוגע בכל צעד, החל מפתיחת ארונות הזזה ועד לישיבה אל מול שולחן האוכל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בעשורים האחרונים המודעות לקיום אורח חיים בריא עולה מדי שנה. קיומם של חיים בריאים כוללים בתוכם אספקטים שונים, וביניהם גם תחום הארגונומיה שחודר לחיינו במקומות רבים, כמו בעבודה ובחיינו המקצועיים, אך גם אל ביתנו וחיינו האישיים. בכתבה שלפניכם נדון בתופעה זו וניתן מספר טיפים ליצירת בית ארגונומי ככל שניתן.

מהו תחום הארגונומיה בכלל?

מקור המילה ביוונית, והיא הלחם בסיסים בין המילה ארגו (עבודה) ונומוס (חוק). ארגונומיה הינו תחום מדעי-בריאותי, אשר מתמקד ביחסים שבין האדם לבין החלקים שסובבים אותו ביום-יום, כמו חפצים דוממים למיניהם (שולחנות, כיסאות, ארונות הזזה ועוד) וכן מוצרים טכנולוגיים בהם עושה האדם שימוש. מטרת הארגונומיה הינה להגביר את רמת נוחות האדם בשימוש היומי שהוא עושה בסביבתו, תוך שמירה ככל הניתן על בריאותו במהלך השימוש באותם מוצרים.

צילום: pixabay

ארגונומיה בבית – איך זה בא לידי ביטוי?

ארגונומיה יכולה לבוא לידי ביטוי כמעט בכל פינה בבית. הרי, השימוש של האדם בסביבתו הביתית נוגע בכל צעד, החל מפתיחת ארונות הזזה ועד לישיבה אל מול שולחן האוכל. כך או כך, המודעות לעיצוב נכון וארגונומי של הבית הולכת ותופסת נפח גדול בעיצובים שונים, ומיד נדון במספר עיצובים ארגונומיים אפשריים.

ארגונומיה ושטחי אחסון

אחד השימושים הבסיסיים שאנו עושים על בסיס יומי בביתנו הוא בשטחי האחסון השונים, בין אם אלו ארונות הזזה לאחסון בגדים בחדר השינה ובין אם זהו המזווה המכיל מצרכים שונים. אחד הכללים הבסיסיים ביותר בארגונומיה הינו להציב דברים שנמצאים בשימוש יומיומי בגובה שבין הברכיים אל החזה, כך שבכל שימוש לא נצטרך להפעיל מאמץ ניכר (אחסון בשטח גבוה או נמוך). לכן, טיפ ראשון לעיצוב ארגונומי של ביתכם הוא לבחון היכן ימוקמו שטחי האחסון שבהם תעשו שימוש יומיומי, ולקחת בחשבון שמומלץ למקם אותם בגובה נגיש ונוח.

ארגונומיה במטבח

המטבח הינו מתחם שאנו נמצאים ועובדים בו הרבה באופן יחסי, בין אם לצורך הכנה של אוכל, אשר לעיתים יכולה לקחת שעות ארוכות, ובין אם לצורך ישיבה לארוחה. לפיכך, חשוב לתכנן את משטחי העבודה השונים (וכן את שטחי האחסון – ראה טיפ לעיל) בגובה נגיש ונוח. למשל, השיש הינו משטח העבודה המרכזי במטבח, ולכן חשוב למקם אותו באופן יחסי למשתמשים בו. גובה ממוצע של שיש יהיה 90-100 ס"מ, כך שבהתאם לדיירי הבית תוכלו להתאים אותו (להנמיך או להגביה). המטרה הכללית הינה ליצור שימוש שידרוש מאמץ מינימלי ככל שניתן. בדוגמת השיש, למשל, השימוש יהיה בצורה שלא תצריך מאיתנו להתכופף או להתרומם מדי בעת העבודה.

ארגונומיה בחדר העבודה

תכנון חדר העבודה, כמו תכנון המשרד במקום עבודה מחוץ לבית, אינו תלוי אך ורק במיקום החפצים. ישנה חשיבות רבה לסוג החפצים הנבחרים, ובמיוחד הכיסא והשולחן המשמשים אותנו לאורך רוב היום. כמו כן, ישנה חשיבות רבה ביחס המרחק שבין החפצים. זכרו – המטרה הינה ליצור שימוש עם רמת מאמץ מינימלית. למשל, נרצה למקם את הכיסא במרחק נוח משולחן העבודה ומסך המחשב (ככל שיש), אך גם בגובה המתאים, בכדי ליצור עומס מינימלי על הגב, הצוואר, הידיים והעיניים.


תוכן שיווקי




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג