דעות || מדוע ספורטאים מתים בריאים?

מדוע בשנים האחרונות מתרבים המקרים של ספורטאים חובבים ומקצוענים, בייחוד בספורט עצים, אשר מתים מהתקפי לב פתאומיים? מחקר בגרמניה בחן את הנושא בקרב ספורטאי סבולת
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאמר זה הינו כחלק ממדור הדעות של האתר ועל דעת המחבר בלבד


בשנים האחרונות מתרבים המקרים של ספורטאים חובבים ומקצוענים, בייחוד בספורט עצים, אשר מתים מהתקפי לב פתאומיים, תמיד באמצע פעילות אינטנסיבית. הדבר נכון במיוחד בענפי, אופניים, טריאתלון, כדורגל, מרתון שחייה וכל פעילות הכריכה במאמץ מתמשך לאורך שעות.

מדוע ספורטאים קורסים במהלך פעילות גופנית? | צילום: Diego Baravelli

הרוב המוחלט של ספורטאים אלו עוברים בדיקות כושר ולב תקופתיות ונמצאים כשרים לחלוטין מבחינת מערכת הבריאות והספורט. מדדי הכולסטרול שלהם נמוכים בדרך כלל, לחץ הדם והדופק נמוכים, סבולת לב ראה מעולים, סוכר בצום וסוכר טווח ארוך נמוכים ובאופן כללי הם נחשבים לבריאים וכשירים לעסוק בספורט.

אז מדוע לעתים הם קורסים באמצע הריצה, רכיבה או שחייה?
הסיבה לדעתי היא מחסור באומגה 3. מחסור זה הינו גורם משמעותי ביותר בסיכון להתקף לב פתאומי הנגרם מקריש דם. בייחוד חשוב המחסור באחת מחומצות השומן אומגה 3, ה-EPA, אשר אחראי על יצור הורמון המווסת (וממתן) את קרישת הדם בשם טרומבוקסן. כאשר יש מחסור ב-EPA ומחסור בטרומבוקסן המווסת הסיכון לקריש דם עולה במאות אחוזים.

ומדוע באמצע הפעילות הגופנית?
לכל אדם מבוגר יש רמה מסוימת של תהליך דלקתי בכלי הדם הנקרא טרשת עורקים. אצל ספורטאים זו בדרך כלל טרשת מזערית, אשר לא באה לידי ביטוי בהצרות קריטית של כלי הדם בזכות הכושר הגופני הגבוה שלהם. הטרשת הזו, אפילו אם היא מזערית, מהווה גרעין ליצירת קריש דם. בזמן מאמץ גופני המלווה בדופק גבוה וזרימת דם מוגברת, בהינתן מחסור בטרומבוקסן אומגה 3 הממתן קרישה, עלול להיווצר קריש דם פתאומי באחד העורקים הראשיים. הקריש נוצר בדרך כלל תוך שניות בודדות ובהעדר ריסון הוא מגיע לקוטר של מספר מילימטרים וזורם עם זרם הדם עד שהוא נתקע בהסתעפות בכניסה לאיבר מסוים. במידה וזה קורה בלב האדם חוטף שבץ לב. במידה וזה במוח- שבץ מוחי. במידה וזה בראות- תסחיף ריאתי.

מה אומר המחקר?
מחקר בגרמניה על ספורטאי סבולת הראה כי הם:
1. סובלים מכמות חריגה של אירועי לב פתאומיים.
ב. סובלים מרמה נמוכה ביותר של אינדקס אומגה 3. אם האינדקס הראוי למניעת קרישי דם פתאומיים הינו 8% הרי שאצל ספורטאי העל בגרמניה נמצא אינדקס ממוצע של 5%, הרבה מתחת לממוצע בכלל האוכלוסייה.

מסיבה זו נבחרות הספורט בגרמניה התחילו לצרוך שמן דגים באופן קבוע וגם נבחרות כדורגל חשובות באירופה מספקות שמן דגים באופן קבוע לשחקנים. מחקר על אינדקס אומגה 3 ופציעות ספורט בספורטאים עצימים מתוכנן השנה במכון וינגייט בניהולה של איילת וינשטיין.

האם רמת אומגה 3 נמוכה מאפיינת רק ספורטאים? לא. רמת אומגה 3 נמוכה במיוחד נמדדה באוכלוסיות חולות שונות כגון חולי לב, חולי דיכאון וגם בנשים בסוף ההיריון וההנקה.
האם מחסור באומגה 3 גורם רק להתקפי לב בספורטאים?
לא. פציעות ספורט רבות מחמירות אצל ספורטאים כתוצאה ממחסור באומגה 3 ואינדקס נמוך מדי. מצבי דלקת כרונית כמו דלקות מפרקים, דלקות גידים, סחוס ורצועות כולן מחמירות ועלולות להפוך לכרוניות בהינתן מחסור באומגה 3. למעשה התקף לב פתאומי כתוצאה מקריש דם הינו רק מחלה אחת המאפיינת ספורטאים עצימים.

מדוע ספורטאים סובלים יותר ממחסור באומגה 3 והתחלואה הנגזרת מכך?
מכיוון שאומגה 3 נחוצה לגוף כמו מים והגוף מנצל אותה כל יום כל שעה. כמו שספורטאי שמזיע הרבה מנצל יותר מים וחייב לשתות יותר מים כדי לא למות מהתייבשות, ככה ספורטאי עצים מנצל מדי יום יותר אומגה 3 ועלול להגיע למחסור מוקדם יותר וחמור יותר מאדם רגיל. במצב של מחסור קטן באומגה 3 הספורטאי הוא יחוש נטייה מוגברת לדלקות והחלמה איטית יותר מפציעות. במצב של מחסור חמור אחרי שנים של אימונים הוא כבר עלול לחטוף את קריש הדם הקריטי באמצע האימון.

אינדקס אומגה 3 באוכלוסיות שונות

אז מה עושים?
1. נבדקים. כיום יש בדיקת אינדקס אומגה 3 אשר נותנת חיווי מדיוק לגבי האינדקס. במידה ומגלים אינדקס נמוך מ-8% ניתן להחליט על תוספת תזונתית.
2. מוסיפים אומגה 3 + ויטמין E (החיוני למניעת החימצון של אומגה 3 בגוף).
3. כמה לקחת? באתר של אומגה 3 גליל ישנו מחשבון מינונים הלוקח בחשבון את משקל הספורטאי ואת עצימות האימון. ישנן קטגוריות לאדם בריא רגיל, קטגוריה לספורטאי חובב וקטגוריה לספורטאי עצים.

תמותה מהתקף לב פתאומי מול צריכת אומגה 3

האם זה עובד?
מהניסיון שלנו עם חברים ולקוחות שהם ספורטאים עצימים במגוון עיסוקים כמו ריצות מרחקים, טריאתלון ומרתון, רכיבת אופניים, קרוספיט ועוד חל שיפור ניכר בזמן ההחלמה וחומרת הפציעות של ספורטאים הצורכים אומגה 3 + ויטמין E בהתאם להמלצות שלנו. ולא לשכוח ויטמין E.


גיא בן צבי | מנכ"ל ויועץ מדעי של אומגה 3 גליל וספורטאי חובב בעצמו



צילום עמוד הבית: ניר עמוס, ישראמן




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • מצ הגיב:

    כתבה פרסומית !!! ומטעה !!!
    קשר בין א' ו ב' הוא אסוציאציה בלבד ואינה מוכיחה סיבתיות. באוכלוסיה הכללית אין הוכחה שתוספי אומגה 3 מפחית מחלות לב או תמותה. ודרך אגב, כל תוספי המזון של אומגה 3 מכילים גם DHA ולא רק EPA. אם כבר משהו מהגליל – תאכלו זייתים, אבוקדו ושמן זית…. 🙂

    1. מידע לציבור הגיב:

      מצופה ממאמר שיווקי שבמקום כותרת מטעה "מדוע ספורטאים מתים בריאים" יהיה כתוב – מאמר מטעם חברת… שמשווקת …. .
      ספורטאים צעירים (לרוב מתחת לגיל 35) מתים באופן פתאומי לרוב כי יש להם מחלה מבנית בשריר הלב – בדר"כ קרדיומיופטיה היפרטרופית, אנומליה של עורקים כליליים, או קרדיומיופטיה של לב ימני – ARVC שלא זוהתה. יש מס' מקרים מפורסמים של רוכבי אופניים מקצוענים שנאמר להם שיש להם אחד מהמצבים הנ"ל והם צריכים לחדול מפעילות – והתעלמו, ומתו בגיל צעיר. אלו אכן מחלות נדירות. בגילאים מעבר לכך – לרוב מדובר בקריש שמתלבש על טרשת עורקים, ולרוב מדובר באנשים שלא היו ספורטאים מגיל צעיר. ודרך אגב, לרצי סיבולת יש יותר הסתיידויות בעורקים מאשר לרוכבי אופניים, על אף שני המקרים מסופ"ש. אם יש או אין קשר למצב זה ולרמות אומגה 3, המחקר הנ"ל (על 100 אנשים…) אינו הוכחה שאם ספורטאי יקח תוסף כלשהו וישנה את רמות אומגה 3 בדם יפחת סיכון למשהו. באוכלוסיה הכללית מטא-אנליזות של מחקרים התערבותיים מבוקרים עם עשרות אלפי חולים מהשנים האחרונות לא הראו יתרון כלשהו בצריכת אומגה 3.

      1. Guy הגיב:

        מגיבים יקרים המביאים מידע לציבור. לא אמרתי ולא נטען בשום מקום שאומגה 3 היא תרופה למחלות לב. מה שאני טוען, וזו לא המצאה שלי, זה שמחסור באומגה 3 הינו גורם סיכון משמעותי מאד להתקפת לב פתאומית, מה שמופיע במחקר (ובגרף) כ Sudden Cardiac Arrest וכל קרדיולוג יגיד לכם שזה ברוב המקרים תוצאה של קריש דם פתאומי. וההסבר שלי מדוע יש קריש דם פתאומי באמצע מאמץ מקובל על קרדיולוגים רבים שדיברתי איתם, בין השאר הקרדיולוגים שביצעו את המחקרים הללו. ולכן מי שדואג לאינדקס אומגה 3 נאות מקטין מאד את הסיכון שלו להתקף לב פתאומי בכלל ובאימון בפרט. ועל הדרך גם את הסיכון לפציעות ספורט כרוניות אחרות.
        נכון יש לי חברה שמשווקת אומגה 3 אבל זה לא הופך את המידע הזה למידע מטעה או מוטעה או ניסיון הונאה. זה מידע חיוני לכל ספורטאי עצים בין אם מקצוען או חובב (כמוני). מכיוון שכמו לרובנו גם לי יש חברים שחטפו את זה באמצע הריצה \ רכיבה אני רואה זאת מחובתי להתריע ולהסביר.
        גיא

        1. גילוי נאות הגיב:

          הכל טוב, חוץ מהכותרת וה conflict of interest.
          וכנראה שרוב הספורטאים לא מתים בריאים…

  • ד"ר עמי שינפלד הגיב:

    שלום רב.
    קראתי בעיון את הכתבה. הכותרת אכן עשויה להטעות וחבל שכך. כל מוות מהתקף לב בכלל וביפרט ספורטאי פעיל הוא טרגדיה. במקום הכותב המכובד וכן מהאתר הניפלא הזה הייתי חושב פעמים רבות לפני פירסום הכתבה.
    מספר גורמים עשויים לגרום לקטסטרופה של אוטם חריף ומוות. לומר שאומגה 3 הינו העיקרי או אחד מהם זו מעט יומרנות. אין ולו מחקר השוואתי אחד בעיתונות המדעית המובילה בעולם הרפואי בתחום הלב וכן בתחום רפואת הספורט המצביע על המימצאים שתוארו.
    בברכה.
    ד"ר עמי שינפלד
    מנתח לב בכיר. שיבא, תל השומר

    1. גיא הגיב:

      דר עמי שיינפלד יקר
      אני מכיר הרבה ספורטאים שזה קרה להם. גם שני הארועים האחרונים שלא הכרתי אישית אבל שמעתי בטלויזיה את חבריהם מספרים עליהם אותו דבר: בכל מהקרים הם "בריאים" בקריטריונים שלך, כלומר של ממסד הקרדיולוגיה. בכל המקרים שאני מכיר מדדי לחץ דם, סוכר, כולסטרול, טריגלצרידים, הומוציסטאין, BMI, וכל פרמטר אחר שאתם קוראים לו גורם סיכון היה תקין ולכן אתם לא שמים אותם במעקב והם לא מקבלים טיפול מונע. איך אני יודע? אני מדבר איתם. וזה לא שהם מזניחים את עצמם או לא נבדקים. להפך! הם נבדקים, נמצאים כשירים בקירטריונים של רופא הספורט והולכים לרוץ. אז אולי הבעיה בכלל בקריטריונים? במדדים? אני מניח שאתה גם יודע את זה. אז בבקשה תסביר לכל הספורטאים שקוראים עכשיו מדוע זה קורה ומדוע העובדה שהם "לא בקבוצת סיכון" לא עוזרת להם? כמו כן תסביר מדוע בקרב אנשים חולי לב שאינם ספורטאים כמות הארועים האלו ירדה מאד בעשורים האחרונים.
      מצד שני אני מביא מידע בדוק שאינדקס אומגה 3 שלהם נמוך במיוחד וגם יכול להביא הסבר ביוכימי, מנגנון, שמסביר בצורה מאד ברורה למי שמבין קצת ביוכימיה מדוע מחסור באומגה 3 הינו גורם סיכון כל כך חריף לקריש פתאומי.
      אין מחקרים השוואתיים בעיתונות המובילה כי אומגה 3 זו לא תרופה אלא אוכל ולאף אחד אין כסף לממן מחקרים על זה. אבל לספורטאים שמתים "בריאים" זה לא עוזר.
      אני בסך הכל מציע אפשרות לפעולה מונעת שבטוח לא תזיק ואולי תועיל.

    2. פז אלסטר הגיב:

      ברגע שהכתבה התחילה במילה "לדעתי" כאן חשדתי…
      ואז זה הוכח, תוכן שיווקי, חסר אחריות

  • Guy הגיב:

    מגיבים יקרים המביאים מידע לציבור. לא אמרתי ולא נטען בשום מקום שאומגה 3 היא תרופה למחלות לב. מה שאני טוען, וזו לא המצאה שלי, זה שמחסור באומגה 3 הינו גורם סיכון משמעותי מאד להתקפת לב פתאומית, מה שמופיע במחקר (ובגרף) כ Sudden Cardiac Arrest וכל קרדיולוג יגיד לכם שזה ברוב המקרים תוצאה של קריש דם פתאומי. וההסבר שלי מדוע יש קריש דם פתאומי באמצע מאמץ מקובל על קרדיולוגים רבים שדיברתי איתם, בין השאר הקרדיולוגים שביצעו את המחקרים הללו. ולכן מי שדואג לאינדקס אומגה 3 נאות מקטין מאד את הסיכון שלו להתקף לב פתאומי בכלל ובאימון בפרט. ועל הדרך גם את הסיכון לפציעות ספורט כרוניות אחרות.
    נכון יש לי חברה שמשווקת אומגה 3 אבל זה לא הופך את המידע הזה למידע מטעה או מוטעה או ניסיון הונאה. זה מידע חיוני לכל ספורטאי עצים בין אם מקצוען או חובב (כמוני). מכיוון שכמו לרובנו גם לי יש חברים שחטפו את זה באמצע הריצה \ רכיבה אני רואה זאת מחובתי להתריע ולהסביר.
    גיא

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג