דעות || מרוץ עין גדי: הלך הקסם נשאר המדבר והמסלול

מרוץ עין גדי שהשנה היתה זו המהדורה ה-33 שלו, היה בעבר אחד מעמודי התווך של המרוצים בישראל ונראה שהשנים לא הטיבו עימו. מה ניתן לעשות על מנת שימשיך להתקיים?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

נתחיל מהסוף. חצי מרתון עין גדי הוא כנראה המרוץ האיכותי והנעים ביותר שקיים בארץ. אבל לצערי השורה התחתונה אינה משקפת את זאת הראשונה וכלל לא את כל מה שביניהן וחבל. מרוץ עין גדי, אליו התוודעתי לראשונה לפני 14 שנה, היה אחד ממרוצי הכביש הטובים והמושקעים בישראל. הוא משך אליו מדי שנה אלפי רצים מכל הארץ שבאו "לתת בראש" במסלול כביש איכותי ולרוץ למרחקים הקלסיים של 10 ו-21 ק"מ (מי יכול להאמין היום שלפני שנים לא רבות היו שני מרוצי חצי מרתון בישראל).

72954.1

מרוץ הכביש שפתח בעבר את עונת מרוצי האביב | צילום: יואב לביא

המרוץ הנמוך בעולם

בעבר המרוץ לא היה הכנה למרתון כלשהו, מדובר על התקופה של טרום מרתון ת"א וירושלים, ולמעשה הוא לא נשא כותרת מכל סוג שהוא למעט אולי – המרוץ הנמוך בעולם. ובאופן בלתי רשמי, אם לא נחשיב את מרתון טבריה, הוא היה מרוץ הכביש שפתח את עונת מרוצי האביב. מרוץ נולד לזכרם של תומר וגיורא רון, שני אחים שנהרגו בהפרש של 13 שנים זה מזה. האחד במלחמת שלום הגליל והשני בתאונת עבודה במטעי התמרים והם היו בעצמם רצים שהשתתפו כל השנים במרוץ ואך טבעי היה ששמם יונצח באירוע ריצה זה, באזור כה קסום של הארץ.

עוד כתבות ריצה בשוונג
תוצאות מנצחי מרוץ עין גדי 2016
אנשי הגשם: 8 טיפים לריצה בגשם
טיפים ותכנית אימון כיצד לעבור מהליכה לריצה
יש לכם כאבים בריצה? קבלו 10 כללים להתמודדות עם הבעיה

אבל שנים חלפו ואלפי הרצים שנהרו מידי חורף למקום הנמוך בעולם, בגרו והזדקנו ואלה שהגיעו אחריהם כבר לא ידעו את קסמו של המדבר ושל הריצה בגובה מינוס 400 מטר כשאדי ברום ממלאים את האוויר ונותנים "דחיפה" נוספת לרצים. רוכבי אופני היד שהוזנקו בעבר רגע לפני הרצים וצבעו את המדבר בצבעים עזים, לא נראו עוד על קו הזינוק (כנראה בשל חוסר שיתוף פעולה מצד המארגנים), הרצים המובילים בישראל, ביניהם אחיינו מאתיופיה הדירו רגליהם מעין גדי (כנראה בגלל העדר פרסים כספיים), רצי עילית מקניה ואתיופיה, שהיו מגיעים מדי שנה למרוץ, לא נראו מבעד ענני האבק המדברי (אף אחד לא טרח להביא אותם), אפילו עסקני איגוד האתלטיקה כבר לא מתעקשים שיזמינו אותם וגם נותני החסויות שהיו רבים על הזכות לקחת חלק במרוץ ים המוות – כנראה שלא ראו עתיד לחיים מסחריים סביב המרוץ.

72954.3

הנשמה של מרוץ עין גדי עוד קיימת אך היא גוועת וצריך להצילה | צילום: יואב לביא

כל שנותר ממפעל הריצה המפואר הזה הוא המסלול האיכותי, האוויר המשכר, הרוח הדרומית שדוחפת אותך בדרך חזרה והנוף האלמותי של המצדה מצד אחד וים המלח מצד שני. כמות הרצים שמלאו את כביש 90 במקצים ל-10/21/30 ק"מ לא עברה את ה-600 ועוד 200 ילדים והלכי 10 ק"מ – זאת מצבת המשתתפים במרוץ עין גדי 2016. התשובות לכך ברורות ובראש וראשונה להן היא עובדת קיומם של לא פחות מ-10 מרוצים שונים שהתקיימו בחודש ינואר פברואר (לא כולל מרתון טבריה) למרחקים הללו. החל ממרוץ הערבה, דרך מרוץ לזכרו של עומר מנוס, עובר באליפות ישראל ל- 15 ק"מ ועוד 2 מרוצים בפארק הירקון באותו סופ"ש. איזו סיבה יש לרץ הממוצע, זה שמתאמן למרתון ת"א או ירושלים (על שלל מקציו) להדרים מזרחה, עד לעין גדי כשיש לו מרוצים רבים אלטרנטיביים ליד הבית מבלי שהוא צריך לקחת את כל המשפחה איתו או לקום ב-4 בבוקר ולנסוע שעתיים וחצי לים המלח.

לא שרד את המלחמה

הקופיקס כבר מזמן ניצח את רשתות הקפה היקרות, ומרוצים איכותיים, כמוהם כקפה איכותי, מקומם כנראה רק בדפי ההיסטוריה או ברחובות הערים הגדולות, לא באזור פלאי וייחודי זה. לפני שנים ספורות, כשהחלה מגפת המרוצים להשתולל בישראל, ניבאתי את עתידם של המרוצים וחזיתי כי הגדולים ישרדו ויתעצמו, הקטנים יהפכו לשכונתיים והבינוניים ישרדו אך בקושי. מרוץ עין גדי לא שרד את המלחמה במרוצי הערים השונות וכל שנותר הוא לקוות כי יחזיר עטרה ליושנה או לפחות ישמור על הקיים וימשיך להתקיים עוד שנים רבות, שכן גם זה לא מובן מאליו בימנו. הנשמה של מרוץ עין גדי עוד קיימת אך היא גוועת וצריך להצילה.

72954.4

משך אליו מדי שנה אלפי רצים מכל הארץ שבאו "לתת בראש" במסלול כביש איכותי | צילום: יואב לביא

ונחזור לשורה התחתונה, מרוץ עין גדי על מסלוליו השונים הוא עדיין מהמרוצים הקסומים והמיוחדים בישראל, עם מסלול איכותי באזור פלאי והירידה הדרסטית בכמות המשתתפים עוד לא הרגה את המרוץ אך בהחלט נראה שהחזירה אותו עשרים שנה אחורה בזמן. יש מקום למרוצים מיוחדים כאלה במיוחד בתקופה של עשרות מרוצים דומים באופיים ובנופם, אך חובה עלינו, קהילת הרצים, לשמר את המרוצים המיוחדים והשונים, כי בלעדיהם יהיו כולם אותו הדבר.

בסיכום המרוץ מהצד המקצועי, ראוי לציין את המארגנים, קבוצת פורום-פקטור, שהתאמצו להרים הפקה מוצלחת (למעט העובדה שחסכו במדליות לכל משתתף), ובסך הכל מרבית הפרמטרים המקצועיים קיבלו ציון גבוה בהחלט: מים היה בשפע, ג'לים לרצי החצי וה-30 לא חסרו, כוח האדם בתחנות עבד מצוין ואפילו מזג האוויר שיחק אותה. גם השילוב של רצים/אורחים פלשתינאים שיצדיקו את הכותרת "המרוץ לשלום", היתה משב רוח מרענן בימים טרופים אלה ועל כך ברכות למארגנים.

תוצאות המנצחים – כאן




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • בני הגיב:

    אני מאמין בקסם של המסלול לרצים שבין העשר למרתון. בודאי בנוף הנהדר והיובש באוויר. הוא עדיף בעיני על המרתונים המאולתרים והצפופים בפארק, ובטח על מרתון תל אביב שהעדיף את המרתון המלא וה-10, ובחר דווקא את החצי להזניק בסוף (נקווה שלא יהיה נורא חם ולח), אחרי שניתקע בפקקים, לא נמצא חניה, נלך שני קילומטר עד הזינוק, ונרוץ את המירוץ שמלא בסיבובים ופיתולים. החצי בירושלים נפלא, אבל לחוויה ולא לתוצאה, ונשארנו רק עם בית שאן למי שבאמת מתאמן ברצינות ורוצה לשפר תוצאה (אבל דצמבר עוד קצת מוקדם). שנה שעברה תכננתי את החורף לקראת עין גדי (אפילו נסעתי לרוץ שם פעם) ואז הוא בוטל, והשנה נתקעתי עם תל אביב בגלל שעין גדי בשבת. אולי יעזור להעביר לשישי ולשווק בתור החצי המהיר, למי שרוצים לשפר שיא?

  • כרמון מאיר- מאמן בבית הלוחם ת-א הגיב:

    אפשרו לרוכבי אופני היד לשוב ולהישתתף במרוץ הזה, כפי שהיה בעבר, נוסיף צבע, וכבוד למרוץ מכובד זה, ותזכו למספר לא מבוטל של רוכבים, ותשלבו את הנכה בקהילה.

  • ניסים הגיב:

    אם היה מתקיים ביום שישי הייתי מגיע, ובטוח שעוד משתתפים מסורתיים/דתיים היו מגיעים.

  • גורודצקי דורון הגיב:

    במרוץ עין גדי רצתי במקצה החצי מרתון – 21.1 ק"מ. הכל היה טוב ויפה, עד שהגעתי לקטע האחרון של מסלול המרוץ, לקראת שער הסיום, מה שנקרא "שדרת תומר". המסלול היה חסום ע"י עשרות צועדים, דבר שגם לי להפרעה ולעיכוב בריצה. גם בתמונה שבה צולמתי, כביכול, בשער הסיום, אני מוסתר ע"י הצועדים. אין שום ערך לתמונה, ובכוונתי לדרוש ממארגני המרוץ למחוק אותה מאתר המרוץ (וכידוע לכולם, אני מתעד ומצלם את כל המרוצים שאני משתתף בהם, כמובן, שגם את מרוץ עין גדי – כך שצילמתי גם את המחדל הזה בניהול מסלול המרוץ).

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג