מחקר: מזג אוויר קר מביא לירידה במספר הצעדים אצל ילדים

מזג האוויר משפיע מאוד על הפעילות הגופנית של הילדים ועל מספר הצעדים היומי שלהם. ד"ר איתי זיו ומורן נחמני עם מחקר שבדק את הנושא ונותן המלצות שכדאי ליישם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צילום: shutterstock

לקריאת המחקר המלא

אורח חיים יושבני הינו שכיח בקרב כל סוגי האוכלוסייה בכלל ובקרב ילדים בפרט, ובתקופת הגלים השונים של הקורונה היא אף החמירה את משך הישיבה אצל ילדים בכל הגילאים. למצב זה יש השלכות מהותיות על העלייה בהשמנה אצל הילדים, היארעות בעיות פסיכולוגיות מסוגים שונים, ירידה בחילוף חומרים בסיסי ועוד.

היקף הפעילות הגופנית אצל ילדים הנו נמוך במיוחד ומעטים מהילדים מתאמנים (או לפחות פעילים גופנית) בהיקף המומלץ עבורם שהנו לפחות 60 דקות מדי יום בכל ימות השבוע. כעת מסתבר, שגם למזג האוויר יש השפעה על מידת העיסוק בפעילות גופנית ומזג אוויר קר מביא לירידה במספר הצעדים של הילדים ביום יום. זאת גם בנוסף לעובדה כי היקף שיעורי החינוך הגופני בקרב ילדים הוא אינו מספק ולא תמיד מתקיימים שני שיעורים במהלך השבוע כמו שמצוין במערכת.

שימוש באפליקציות וגאדג'טים כמו מד צעדים, שיכולים לסייע לילדים לעקוב אחר הפעילות הגופנית היומית שביצעו | צילום: shutterstock

במחקר מעניין על מזג האוויר והשפעה על מידת הפעילות הגופנית אצל ילדים, המטרה היתה להעריך את ההשפעות של משתנים מטאורולוגיים על מספר צעדים (במד הצעדים) שנצברו על ידי הילדים נראה כי לטמפרטורת הסביבה ולגשם יש השפעות משמעותיות על ספירת הצעדים היומית של ילדים שכן ילדים ואנשים נוטים לצמצם פעילות גופנית ותנועתיות ובימי ההתחממות נראה כי רמות התנועתיות עולה ההשפעה על ביצוע פעילות משתפרת , ולכן יש לקחת בחשבון אסטרטגיות להגברת הפעילות בימים קרים או גשומים עשויות להיות מתאימות גם.

מה מומלץ לעשות על מנת להעלות את הפעילות הגופנית בקרב ילדים:
1. להתאמן תחת מסגרת: ילדים מאוד אוהבים להתאמן עם עוד ילדים ומסגרת תיתן קביעות לפעילות גופנית. לעתים אפילו התחברות לעוד ילד נוסף תסייע להתמדה ותיצור מוטיבציה. המפתח לאימון ילדים הוא הנאה וגיוון. חשוב שהפעילות הגופנית ו/או האימונים יהיו חווייתיים ולא יבשים. זאת בצורת משחקים שונים, משימות גופניות קלות לביצוע לפחות בתקופת האימון הראשונה (שבועות/חודשים) ועוד. יש לתת מתן חיזוקים ופרסים מסוגים שונים על התמדה בפעילות או הגעה ליעד מסוים.

2. להוות דוגמה אישית לבני הבית וילדים אחרים בבית הספר: מוסיף גם למוטיבציה וגם לסיכויי ההתמדה של הילד. אגב, ישנם ילדים הסובלים מעודף משקל, אך ירדו במשקלם ומסתבר שמדובר בספורטאים כישרוניים במיוחד. הדבר התגלה אחרי הירידה המשמעותית באחוז השומן שהביאו לתוצאות מצוינות.

3. אביזרים: מומלץ לעשות שימוש באפליקציות וגאדג'טים כמו מד צעדים, שיכולים לסייע לילדים לעקוב אחר הפעילות הגופנית היומית שביצעו וכך גם יש תיעוד פשוט ומדויק.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר מעל 35 שנה. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים במכללה האקדמית בוינגייט. הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים", "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח, "ילדים בריאים כדרך חיים"

מורן נחמני MPH;MPE;EP-C(ACSM) | פיזיולוג מאמץ , בעל תואר ראשון בתזונה קלינית ,תואר שני בבריאות הציבור ובמדעי האימון הגופני ורכז ומרצה בכיר בהכשרת מדרכי כושר במכון וינגייט. בעלים של המרכז האישי לכושר ותזונה חיפה. בעל תואר שני בבריאות הציבור ובמדעי האימון הגופני.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג