האם ספורטאים שחלו בקורונה נמצאים בסיכון מוגבר?

חליתם בקורונה ואתם מתלבטים מתי ואיך לחזור לריצה או לכל פעילות גופנית אחרת? ד"ר שירית כזום עם המחקרים האחרונים שבחנו את הדרך הנכונה לחזרה לפעילות ספורטיבית
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אימון שישפר לכם את המהירות במרוץ הקרוב שלכם | צילום: shutterstock

לפני כשנתיים, בפרוץ מגפת הקורונה התקבלו דיווחים מדאיגים על ספורטאים שפיתחו דלקת בשריר הלב בעקבות זיהום ה-Covid-19, ממצאים אלו גרמו לדאגה רבה בקרב ציבור הספורטאים והעלו שאלות חשובות מסוג האם כל ספורטאי שחלה בקורונה צריך לעבור הערכה לבבית לפני חזרה לפעילות גופנית? אילו בדיקות כדאי לבצע לפני שחוזרים חזרה לפעילות? ומתי ניתן לחזור לפעילות גופנית לאחר מחלת הקורונה?

עוד בספטמבר 2020, כשהרבה עדיין לא היה ידוע על Covid-19, חוקרים מאוניברסיטת אוהיו סטייט בארה"ב בחנו 26 ספורטאים בעקבות זיהום קל של Covid-19 שלא הצריך אשפוז. ל-15% מהספורטאים נמצאה עדות דלקת שריר הלב ו-30% מהם פיתחו צלקת בליבם. הממצאים הללו העלו תחושת חוסר ודאות סביב בטיחותם של ספורטאים שחוזרים לשחק לאחר שחלו בקורונה. למרות שמדובר היה בנתונים ראשוניים בלבד, הסיכון בהחזרת ספורטאים לפעילות לאחר מחלה היה בלתי מתקבל על הדעת עד כדי כך שעונת הסתיו 2020-2021 של ספורט המכללות באמריקה בוטלה.

מתי ניתן לחזור לפעילות גופנית לאחר מחלת הקורונה? | צילום: shutterstock

בנוסף כפועל יוצא מנותנים אלו, מרכזים רבים בארה"ב החלו לבצע בדיקות MRI לכל ספורטאי שהחלים מהקורונה. אלא שממצאי הבדיקות הראו כי השכיחות של פגיעות לבביות חמורות בעקבות הזיהום היתה נמוכה בהרבה ממה שתואר תחילה, וכי מדובר בסדר גודל של 1-2% מאוכלוסיית הנבדקים.

בעוד שההבנה של מומחים לגבי Covid-19 מתפתחת מיום ליום, ולמרות שדלקת שריר הלב מסתמנת כסיבוך נדיר של ה-Covid-19 שלא כל ספורטאי יחווה מדובר בסיבוך רציני ומדאיג שדורש אבחון מהיר והשגחה רפואית. מה גם שחולי Covid-19 רבים עוברים את המחלה ללא סימפטומים כלל בעוד רבים אחרים ממשיכים לסבול מתסמינים (מובהקים או עדינים) בעקבות זיהום. ומכאן הצורך הממשי בהנחיות והכוונה לחזרה לפעילות גופנית לאחר מחלת ה-Covid-19.

לפני כשבועיים פרסם איגוד ה-American collage of cardilogy (acc) מתווה לקבלת החלטות בנוגע להשלכות הקרדיווסקולרית של זיהום ה-Covid-19 במבוגרים הכוללות דלקת או מעורבות אחרת של שריר הלב, תוצאות פוסט חריפות של זיהום Sars-covid 19 וחזרה לפעילות גופנית לאחר זיהום ב-Covid-19. במתווה מוצעת תכנית שלב אחר שלב שמטרתה לעזור לספורטאים תחרותיים וספורטאי פנאי כאחד, לחזור בבטחה לפעילותם הספורטיבית.

על פי ההנחיות ספורטאים שלא חוו תסמינים בעקבות זיהום ה Sars-CoV-2 יכולים לחזור לפעילות לאחר 3 ימים של מנוחה ובידוד עצמי, וזאת בכדי לוודא שאכן לא יתפתחו סימפטומים.

ספורטאים עם תסמינים קלים או תסמינים שאינם ממקור לבבי או ריאתי (לדוגמה: חום, צמרמורות, כאבי שרירים וחולשה) יכולים לחזור לפעילות גופנית לאחר שהסימפטומים חלפו. להוציא אובדן חוש טעם וריח שמאחר שיכולים להמשך תקופה ארוכה, אינם מצריכים המתנה לכך שיחלפו לפני חזרה לפעילות גופנית עצימה.

ספורטאים הסובלים מתסמינים לבביים (כאבים בחזה, דפיקות לב התעלפות) מומלץ לעבור בירור לבבי הכולל (בדיקת אק"ג, בדיקת דם לטרופונין ובדיקת אקו לב) לפני חזרה לפעילות מאומצת. כאשר במקרה בו ישנם ממצאים חיוביים בבירור או סימפטומים שנמשכים גם לאחר בירור לבבי, יש צורך להתקדם לבדיקת MRI. במידה ובבירור מאובחנת דלקת שריר הלב, ההמלצה היא להימנע מכל פעילות מאומצת במשך 3-6 חודשים.

חזרה הדרגתית לפעילות חיונית ומומלצת לכל מחלימי Covid-19 וזאת בכדי לעקוב שלא מופיעים סימפטומים לבבים, ולאפשר הסתגלות הדרגתית בחזרה לפעילות. אותן הנחיות תקפות גם לאנשים שחלו פעמים חוזרות ב-Covid-19.

עבור ספורטאים שחווים תסמיני Covid-19 לטווח ארוך, תהליך ההחלמה יכול להיות ארוך ומתסכל מאוד. לעתים קרובות מדובר באנשים שהייתה להם יכולת גופנית בלתי מוגבלת במשך שנים ולאחר המחלה הם סובלים ממגבלות חמורות. החוויה הנפשית לאנשים אלו יכולה להיות הרסנית מאחר ולא רק שהם מאבדים את הקשר הפיזי שלהם לעצמם אלא לעיתים קרובות הם גם מאבדים את הקשר החברתי לקהילה שלהם. אנשים אלו צריכים לחזור לפעילות באופן הדרגתי ומדוד, להתחיל בכמויות קטנות ולהגדיל את התדירות, משך הזמן ועצימות הפעילות לפי היכולות.

הבירור הלבבי מורכב מבדיקת רופא להערכת אופי התסמינים וחומרתם | צילום: shutterstock

שאלות ותשובות לסיכום

האם ספורטאים שחלו בקורונה נמצאים בסיכון מוגבר?
אחד מסיבוכי הקורונה הוא מיוקרדיטיס (דלקת שריר הלב). פעילות גופנית בזמן מיוקרדיטיס חריפה הינה מסוכנת מאחר ויכולה להאיץ את התפתחות המחלה ולגרום להפרעות קצב מסכנות חיים. השכיחות של מיוקרידטיס בספורטאים נמוכה מאוד 1-2%, אך עדיין יש צורך לנהוג במשנה בכל הנוגע לחזרה לספורט לאחר קורונה.

האם כל מי שמחלים מקורונה צריך להיבדק לפני חזרה לפעילות גופנית?
לא. מחלימי קורנה שלא היו להם סימפטומים לבבים/ריאתיים (כאבים בחזה, דפיקות לב, התעלפות) בזמן המחלה יכולים לחזור לפעילות גופנית עצימה עם חלוף התסמינים או במידה והיו א-תסמיניים כ-3 ימים לאחר שאובחנו.

מתי אפשר לחזור לפעילות גופנית לאחר מחלת הקורונה?
מחלימי קורונה שלא היו להם תסמינים בזמן המחלה יכולים לחזור לפעילות גופנית כשלושה ימים מיום האבחנה. מחלימי קורונה שהיו להם תסמינים קלים שאינם לבביים או ריאתיים (לדוגמה: חום, צמרמורות, כאבי ראש, כאבי שרירים, וחולשה) יכולים לחזור לפעילות גופנית רק לאחר שהתסמינים חולפים לחלוטין.

באילו מקרים מחלימי קורונה צריכים להיבדק לפני חזרה לפעילות גופנית?
על מחלימי קורונה שסבלו בזמן המחלה מתסמינים לבביים (כאבים בחזה, דפיקות לב מהירות או לא סדירות, התעלפות) או שסובלים מתסמינים מתמשכים לעבור בירור רפואי (לבבי) לפני חזרה לפעילות גופנית

האם אובדן חוש טעם וריח נחשבים לתסמינים מתמשכים המעכבים חזרה לפעילות גופנית לאחר החלמה?
לא. אובדן חוש טעם וריח יכולים להמשך גם הרבה לאחר ההחלמה מקורונה. ניתן לחזור לפעילות גופנית בנוכחות תסמינים אלו.

מה כולל בירור רפואי לבבי לפני חזרה לפעילות גופנית?
הבירור הלבבי מורכב מבדיקת רופא להערכת אופי התסמינים וחומרתם, בדיקת אק"ג, בדיקת דם לאנזימי לב (טרופונין) ומדדי דלקת (crp, ס"ד וש"ד) ובדיקת אקו לב במנוחה. במידה וישנם ממצאים חיוביים בבירור הראשוני יש צורך להתקדם לבדיקת MRI לבבי.

האם כל ספורטאי צריך לעבור בדיקת MRI לפני חזרה לפעילות עצימה?
לא. על פי נתונים קיימים, השכיחות של מיוקרדיטיס (דלקת שריר הלב) בספורטאים הינה נמוכה ביותר עד 1% ובדיקת MRI לספורטאים א-תסמינים או לספורטאים עם תסמינים שאינם לבביים היא בעלת תשואה נמוכה ביותר.

איך לחזור לפעילות?
חשוב מאוד שהחזרה לפעילות גופנית תעשה באופן הדרגתי ומדוד. להתחיל בכמויות קטנות (פעם-פעמיים בשבוע ולא כל יום), מרחקים קצרים ובעצימות נמוכה ואז באופן הדרגתי לפי היכולת יש להעלות בתדירות, משך ובעצימות. חשוב: במידה ובמהלך הפעילות מתפתחים סימפטומים – יש לגשת ולהיבדק!


ד"ר שירית כזום | קרדיולוגית ורופאת ספורט במערך לקרדיולוגיה בי"ח בילינסון




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג