יוגה כאימון מנטלי: כך היוגה משפיעה על הספורטאי שבך

מהו אימון מנטלי בהיבט של היוגה וכיצד מפתחים ומנתבים אותו לטובת הריצה, היומיום והחיים בכלל? מאמנת היוגה עדי היקרי מעמיקה ומתארת כיצד לתרגל הרפיה, נשימה ומחשבה בהירה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לכל כתבות היוגה בשוונג ~ היכנסו

רבים מאיתנו, בתוך הספורט משתמשים במלים כגון אימון מנטלי, כוח מנטלי, יכולות מנטליות, מיומנויות מנטליות, חשיבה מנטלית, עבודה מנטלית ועוד. אך מה באמת המשמעות של המילה הזו? מה זה מנטלי? ואיפה זה פוגש אותנו בתוך עולם הספורט, היוגה והחיים בכלל?

את היכולות המנטליות האדם מביא לתוך הסיטואציה. עדי היקרי | צילום: אליאב אלוני

עוד כתבות יוגה בשוונג
2 תרגילי יוגה לחיזוק והארכת השרירים
4 תרגילי יוגה מונעי פציעות
חימום יוגיסטי עמוק לפני ריצה

ראשית אומר, שאיש מאיתנו לא באמת המציא את הגלגל, מלים הן רק מלים שעוזרות לשכל לקבל את הכיוון ולנו לתקשר עם הסביבה, בסופו של יום כל אחד יכול לעצור ולבדוק מה בחוויה האישית שלו תופס אותו וגורם לו לצמוח ולהתפתח. כאן, ארשום את מילותיי.

מהי יכולת מנטלית?

המילה מנטלי נגזרת מהשפה הלטינית Mentis (שכל או תודעה) כאשר המילה מנטלי בשפתנו משתייכת לתחום השכל והחשיבה וכל מה שקשור לכושר החשיבה ולפעילות השכלית והרוחנית של המוח והתודעה. כל ספורטאי יודע, או לפחות כדאי שיידע, שבכל פעילות ספורטיבית, יש את היכולות הפיזיות של הגוף, יש את מידת ההשקעה של פלוני בהצלחתו ויש את היכולות המנטליות שהאדם מביא לתוך הסיטואציה, כל סיטואציה. באשר ליכולות הפיזיות, כל אדם מגיע עם נתוניו הוא, אליהם בתוך הספורט מוסיף הוא את מידת ההשקעה הכוללים בין היתר השתדלות, התאמצות ובכלל הרצון להשקיע את משאביו בדבר. ומה באשר ליכולות מנטליות? איפה הן טמונות בספורטאי וממה הן מורכבות?

ניתן לומר כי יכולות מנטליות מורכבות מדברים רבים, בחלקם ריכוז, הדמיה, דיבור עצמי, ביטחון עצמי, הצבת מטרות , ויסות עצמי והרפיה. כאשר מילת המפתח בעיני היא – הרפיה.

על מנת שנוכל לדעת זאת, עלינו ללמוד להגיע למצב של הרפיה מלאה, מצב זה בא לסייע לנו בניהול העולם הפנימי שלנו – עולם ההכרה, הרגש והתודעה. כשהכול נרגע בתוכנו אנחנו נכנסים למצב תודעה של שקט מוחלט, הרעש של המחשבות נדם ומשהו אחר מתעורר מתוך גופנו שמוציא מתוכנו יכולות בלתי ניתנות לתפיסה.

כשהכול נרגע בתוכנו אנחנו נכנסים למצב תודעה של שקט מוחלט | צילום: pixabay

ספורט, יוגה ועבודה מנטלית

למשל, על מנת להמחיש את התחושה, למי שעוסק בספורט אתגרי, רצי מרתון, אולטרה, אנשי ברזל וכדומה, בתוך הספורט הזה העבודה המנטלית מחולקת לשלבים, אם ניקח את יום המרוץ, ראשית, נעמדנו בקו זינוק לממש מטרה ברורה. שנית, יצאנו לדרך, השיח הפנימי מתחיל, שעון, מים, אוכל, חם לי, קר לי, כואב, מציק, שכחתי, זמנים הכל עולה ומתנהל שיח פנימי שככל שיהיה חיובי יותר נתקדם יותר, אך בשלב השלישי כאשר ואם מגיעים אליו, לעתים בתוך המרוץ אחרי שהמחשבות והשיח הפנימי התעייפו מעצמם והספורטאי נכנס לאזור (זון) בו רק קצב הנשימה נוכח, עולה המדיטציה מתוך גופו ומשהו אחר מניע אותו הלאה, הוא משתמש בגוף כדי ליצור את התנועה אך ברור לו שמשהו אחר, אנרגיה אחרת התעוררה שם שמאפשרת את זה. בשלב הזה, האנרגיה הזו נוצרה מתוך מצב של הילחם וברח בו יש התכווננות למטרה והרפיה בלתי מודעת משצף המחשבות מה שמניע אותו הלאה בעצמה.

במרוץ, המצב המנטלי הזה נוצר מתוך חוויה של מערכת סימפתטית של "הלחם וברח" ואין אנו רוצים או שואפים להיות במצב גופני זה כל היום. אז איך בכל זאת מגיעים לאותן עוצמות, לאותה יכולת מנטלית בה השקט עולה מתוכנו ויוצר מציאות כל כך עצמתית? איך מגיעים למצב בו יש לנו את האפשרות לשים לב למחשבות שעולות ולנהל אותן באופן שיטיב עמנו? יוגה – הרפיה.

ישנם זרמים רבים ביוגה וחשוב למצוא את הזרם והמורה ששם דגש על עבודה מתוך מקום שאין בו מאמץ, עבודה איטית ומדיטטיבית כזו שמרגיעה את מערכת העצבים ומביאה את המתרגל לפעול מתוך מערכת רגועה, פאראסמפתטית.

מה קורה לנו במצב של הרפיה מלאה? על מזרן היוגה, כאשר לא נכנס מאבק בתרגול וכל מערכות הגוף נרגעות וכך גם מערכת העצבים נעשית רגועה ושקטה, עולה בנו היכולת לשים לב למתרחש, מה השיח הפנימי שעולה בתוכנו כאשר אין אנו שבעי רצון מתוצאותיו של הגוף, האם אנחנו מאשימים, כועסים, דוחפים חזק יותר ופוצעים? עולה מתוכנו היכולת לשים לב האם אנחנו עסוקים בלהסתכל לצדדים, לראות מה מתרגלים אחרים עושים או שמא אנו מרוכזים בנו וביכולות שלנו ברגע הזה? מערכת עצבים רגועה מאפשרת לנו ללמוד את השפה שלנו ומשם לנהל אותה מתוך אחריות מלאה ולא מתוך אוטומט בלתי ניתן לשליטה.

"סקרן אותי להבין כיצד הכוחות הללו מגיעים מתוכי". עדי היקרי | צילום: אליאב אלוני

מניסיוני האישי, כמי שרצה בעבר מספר מרוצי אולטרה מרתון, תמיד סקרן אותי להבין כיצד הכוחות הללו מגיעים מתוכי, מה היו הקולות שיצאו מראשי ומה יוצר את התנועה קדימה במצבים שלעתים היו בלתי נתפסים ובעיקר איך אני מביאה את מה שקורה במסלול לחיי היום יום שלי. את היכולת הבלתי מוסברת הזו שמתעוררת שם. כשהגעתי לתרגול היוגה, האיטית והמדיטטיבית, קיבלתי מענה לשאלות הללו, הבנתי שהיכולות המנטליות שלי והפיזיות התעוררו מתוך היכולת להרפות את האוטומט ומשם מגיעה ההוראה שלי.

כל מה שקורה על מזרן היוגה, קורה בחיים עצמם, קורה באימונים לתחרות, קורה במערכות היחסים, בעבודה, בדיאטה, ביום יום, לכן, ליכולת להרפות יש חשיבות כל כך גבוהה עבור כל אחד מאיתנו. תתחילו לתרגל הרפיה, למדו את עצמכם ושפרו את חייכם. אז בפעם הבאה שאתם רוצים לשפר את היכולות המנטליות שלכם מצאו לכם אימון מנטלי שילמד אתכם כיצד להרפות, בואו לתרגל יוגה ככלי עבודה עם הגוף לצורך חיזוק הגוף, הארכת השרירים, הזרמת הדם ולמידת השפה המנטלית שלכם.

תתחילו לתרגל, הרפיה, נשימה, תשומת לב ואחריות מלאה על השפה שלכם תתעורר בכם.

הזמנה מיוחדת לגולשי שוונג: מוזמנים לשעורי יוגה באוויר הפתוח שמועברים על ידי עדי היקרי


עדי היקרי | אולטרה מרתוניסטית ומורה ליוגה לספורטאים




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג