בשורה לספורטאי ישראל: כך תשפרו את הביצועים הספורטיביים שלכם 

מכון סילבן אדמס לספורט מציע פתרון כוללני ובדיקות שדה ומעבדה לספורטאים בענפי הריצה, השחייה, הרכיבה והטריאתלון, לשיפור הביצועים הספורטיביים שלהם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מכון סילבן אדמס לספורט עוסק במחקר ובבדיקות של ספורטאים אולימפיים ופראלימפיים במטרה לשפר את ביצועיהם ובכך להגדיל את הישגיה של מדינת ישראל במשחקים האולימפיים והפראלימפיים. מעבדת הספורט עומדת לרשות הספורטאים בכל ימות השנה ונועדה לאתר את החוליה החלשה אצל הספורטאי ולספק מרחב פתרונות גדול לפתרון המגבלה שתביא את הספורטאים לאותה המדליה הנכספת. במכון סילבן אדמס לספורט ניתן למצוא את הציוד המתקדם והטוב ביותר בעולם שרלוונטי בעיקר לספורטאים בענפים האירוביים של ריצה, שחייה, רכיבת אופניים (כולל פראלימפי) וטריאתלון.

מדובר במכון האוניברסיטאי הראשון בישראל למצוינות בספורט | צילום: מעין מרידן

הספורטאים מוזמנים לביצוע בדיקת סקר מקיפה הכוללת ייעוץ ראשוני שעל פיו יקבע סוג ואופי הבדיקות. הבדיקות כוללות מצד אחד, בדיקות מעבדה כגון: מדידות אנתרופומטריות (בדיקת מסת השריר והשומן בגוף), צריכה קלורית במנוחה, תפקודי ריאה, צריכת חמצן (מרבית ותת מירבית), פרופיל לקטאט (חומצת חלב), עייפות שרירית (באמצעות אלקטרודות EMG), אנליזה ביומכנית של תנועה, ומצד שני בדיקות שדה כגון: ניטור אימונים, וניטור שינה.

השילוב בין בדיקות המעבדה לניטור בשטח מאפשרות הערכה טובה יותר של התאוששות מאימונים – דבר החיוני למניעת פציעות או למניעת התפתחות של תסמונת עייפות היתר. בנוסף, מלווים את הספורטאי צוות רחב של יועצים מקצועיים כגון יועץ רפואי, יועץ תזונתי, יועץ אימוני, יועץ שינה ויועץ פסיכולוגי. לאור זאת, המעבדה מציעה, לראשונה בישראל, פתרון כוללני לספורטאים, הכל תחת קורת גג אחת, כ-one stop shop.

מכון סילבן אדמס לספורט הוא רק השלב הראשון במימוש חזון התורם באוניברסיטה, והמכון בעתיד יכלול גם:
1. בית מלון היפוקסי שידמה תנאי חוסר חמצן בגבהים, אשר צפוי להיפתח באביב 2020. המלון מיועד לספורטאים, מטפסים או טיילים המעוניינים לעבור תהליך אקלום לתנאי גובה.
2. מכון שיכלול חדר אקלים (עם שליטה בטמפרטורה, לחות וחמצן), שטחי אימון לטריאתלטים , שטחי אימון אירובי, שטחים לאימוני כוח וסיבולת שרירים, מעבדות מחקר ומשרדים, אשר צפוי להיפתח בחורף 2022.

השירותים במכון סילבן אדמס לספורט מיועדים בעיקר לשחיינים, רוכבים, רצים וטריאתלטים. בנוסף לכך, לטריאתלטים מוצעת  בדיקה ייחודית ורציפה, של שחייה, רכיבה וריצה, בזו אחר זו והכל תחת קורת גג אחת, תוך כדי הערכת היכולת והתפקוד בכל מקצה ואת היכולת הכוללת של הטריאתלט.

מעבדת המכון מצוידת במכשור המתקדם ביותר בעולם וכוללת:
1. בריכת זרמים מסוג Elite Endless swim flume המאפשרת אימון ובדיקות של שחיינים
2. אופני ארגומטר מסוג SRM Ergometer המשמשים כאופני ארגומטר מקצועיים (נייחים) לרוכבים
3. מסילה לרצים ולרוכבים מסוג H/P COSMOS Saturn 300 treadmill המאפשרת אימון ובדיקות לרוכבים עם האופניים של הרוכב עצמו.
4. מסילה ביומכנית מסוג H/P COSMOS 3D treadmill המכילה פלטת כח וחיישני לחץ המאפשרת ניתוח ביומכני של הריצה.

בדיקת יכולת לרצים

מסלולי הריצה במכון סילבן אדמס לספורט מאפשרים מגוון רחב של שירותים המיועדים לרצים למרחקים קצרים בינוניים וארוכים; רצי מרתון; רצי אולטרה-מרתון; אנשי ברזל וטריאתלטים. הבדיקה כוללת ריצה במהירות הולכת ועולה, בהתאם ליכולתו של כל רץ, כאשר מהירות הריצה עולה כל דקה עד 5 דקות, עד להגעה למאמץ מרבי.

מיועד לרצים למרחקים קצרים, בינוניים וארוכים | צילום: עידן מלכה

במהלך הריצה ניתן לנטר את חומצת חלב בדם ולאתר את הסף האירובי והסף האנאירובי, למדוד את צריכת החמצן ולהעריך את צריכת החמצן המרבית ואת צריכת החמצן בסף הנשימתי. כמו כן, ניתן בנוסף גם להעריך את היעילות המטבולית במאמץ (מהו החלק היחסי של השימוש בשומן ומהו חלקן היחסי של הפחמימות) והערכת היעילות המכנית (היחס בין צריכת החמצן למהירות הריצה).

הבדיקה ניתנת לביצוע על גבי מסילת Saturn 300 תוך כדי הגברת המהירות ו/או השיפוע, או על מסילת 3D תוך כדי ניתוח ביומכני של תנועה, במהירות עולה עד למאמץ מרבי (ללא שיפוע). ניתן גם למדוד את תפקוד ועייפות השרירים (ברגליים) באמצעות חיישני EMG-electromyogram.

הבדיקות נותנות לרץ מענה כוללני ביוכימי, מטבולי, ביומכני, שרירי, נשימתי ופיזיולוגי על מנת להעריך את יכולתו, לאתר את הגורם (או הגורמים) המגביל במאמץ והכל בבדיקה אחת, יחידה.

בדיקת יכולת לרוכבים

מסלולי הרכיבה במכון סילבן אדמס לספורט מאפשרים מגוון רחב של שירותים המיועדים לרוכבי כביש, שטח, לרוכבים אירוביים, ספרינטרים ולטריאתלטים. בבדיקה, המאמץ עולה בהדרגה בהתאם לפרוטוקול שייקבע, עד להגעה למאמץ מרבי, תלוי במין ובגיל הרוכבים. הבדיקה מתבצעת באמצעות: 1. בדיקת מאמץ על אופני ארגומטר (אופניים נייחים מסוג SRM) המיועדים לרוכבים מקצועיים. 2. בדיקת מאמץ עם אופני הרוכב על גבי מסילה ייעודית המגיעה למהירות מרבית של 80 קמ"ש ולשיפוע של 28% (כולל שיפוע שלילי, בירידה), או 3. על גבי trainer.

ניתן לאתר את הגורם המגביל את הספורטאי בזמן מאמץ | צילום: עידן מלכה

את יכולת הרוכב בודקים באחת (או יותר) מהאפשרויות הבאות:
1. בדיקת ערכי חומצת החלב בדם
2. מדידה רציפה של צריכת החמצן להערכת הסף האנאירובי הנשימתי, להערכת צריכת החמצן המרבית, להערכת היעילות המטבולית ולהערכת היעילות המכנית.
3. מדידת תפקוד ועייפות שרירים (באמצעות EMG-electromyogram)
4. בדיקת היכולת האנאירובית (מבחן וינגייט, מבחן all out) על אופני ה-SRM
5. בדיקת מומנטים המאפשרת לכמת את יכולת הרוכב לייצר הספק בכל רגל, בעומסים הולכים ועולים וכן להעריך את יעילות הרכיבה.

בתום הבדיקה ניתן להעריך את יכולת הרוכב מבחינת תפקוד השרירים (יכולת, עייפות, סימטריה, מומנטים ועוד), יעילות מכנית (במונחים של צריכת חמצן להתנגדות/לוואט) ולערכי חומצת החלב בדם. מנתונים אלה ניתן לגזור את יכולת הרוכב ולקבוע את ספי האימון ביעילות ובדיוק מרביים.

הבדיקות מאפשרת לאתר את הגורם (או הגורמים) המגביל במאמץ והכל בבדיקה אחת. בתום הבדיקה ניתן להעריך את יכולת הרוכב מבחינת תפקוד השרירים (יכולת, עייפות, סימטריה ועוד), יעילות מכנית (במונחים של צריכת חמצן להתנגדות/לוואט) ולערכי חומצת החלב בדם. מנתונים אלה ניתן לגזור את יכולת הרוכב ולקבוע את ספי האימון ביעילות ובדיוק מרביים.

בדיקת יכולת לשחיינים

מעבדת השחייה במכון סילבן אדמס לספורט מיועדת לספרינטרים, לשחיינים למרחקים קצרים ובינוניים, לשחיינים למרחקים ארוכים, לשחייני מים פתוחים ולטריאתלטים וכוללת:
1. הערכה מדויקת של היכולת הפיזיולוגית של השחיין לניתוב ולבקרה מדויקת של האימון, על ידי מדידת צריכת החמצן, בשחייה, בפרוטוקולים קבועים המורכבים משחייה נגד הזרם.
2. מבדק יעילות גריפה ביחס למהירות שחייה
3. ניתוח ביומכני של טכניקת השחייה באמצעות מצלמות תת מימיות מסוג Swimpro
4. ניתוח תפקוד ועייפות שרירית וניתוח סימטריה (באמצעות EMG)

הבדיקה בבריכה נותנת הערכה של היכולת הפיזיולוגית של הספורטאי | צילום: עידן מלכה

הבדיקה נעשית בשחייה נגד זרם מים במהירות קבועה או במהירות שהולכת ועולה עד להגעה למאמץ מרבי. הבדיקה נותנת לשחיין הבנה כוללנית לגבי יכולת השחייה מצד אחד והתגובות הביוכימיות, מטבוליות, ביומכניות, שריריות, נשימתיות, ופיזיולוגיות מצד שני על מנת לאתר את הגורם המגביל ולהציע דרכים לשיפור היכולת.

המכשור של מכון סילבן אדמס לספורט מאפשר גם ביצוע מבדקי שדה לרצים, רוכבים ושחיינים הכוללים שימוש במצלמות ניידות לניטור ביומכני של תנועה, בדיקת צריכת חמצן (עם מערכת מטבולית ניידת) ופרופיל חומצת החלב בדם.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג