דעות || אלכס גלעדי – האיש בעל אלף העניינים ושאלת מורשתו האולימפית

בזו אחר זו מאשימות נשים את אלכס גלעדי בהתנהלות מינית לא ראויה, עד כדי האשמות באונס לכאורה. על מה שהאיש עולל בתנועה האולימפית עשרות שנים, אין איש מדבר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אלכס גלעדי. האיש בעל אלף החליפות, החיוך המדושן. האיש שמבט אחד כאילו אומר לכולנו כמה הוא כן וכמה אנחנו לא. הוא כן – יודע יותר; חי טוב יותר; קובע יותר; חשוב הרבה יותר; מעורבב יותר; טס בביזנס יותר; לוגם יין יקר יותר. האיש בעל אלף העניינים – קשת, הוועד האולימפי הבינלאומי, NBC, ועוד. גלעדי חבר הוועד האולימפי הבינלאומי כבר יותר מ-20 שנה, אבל הוא גם עובד במחלקת הספורט של רשת השידור האמריקאית NBC עוד מתחילת שנות ה-80'. באתר הוועד האולימפי הבינלאומי (ה-IOC) נכתב כי גלעדי, במקביל לתפקידיו ב-NBC, היה חבר ועדת שידורי הטלוויזיה והרדיו בוועד האולימפי הבינלאומי משנת 1984 עד 2015.

מצד אחד לקוח ומצד שני ספק

כך, משך שנים שימש גלעדי בכובע אחד סגן נשיא NBC לענייני ספורט ובכובע שני חבר ועד אולימפי, ובפרט חבר ועדת השידורים של הוועד האולימפי הבינלאומי. אז נחשו מי זוכה כבר עשרות שנים בחוזים לשידור המשחקים האולימפיים… נכון, NBC כמובן. הנה אלכס קשישא, מצד אחד הלקוח (בכובעו כחבר ועדת השידורים בוועד האולימפי) ומצד שני הספק (בכובעו כסגן נשיא NBC). רוצים דוגמאות עדכנית להשוואה? זה כמו ששר הביטחון של ישראל יהיה גם סמנכ"ל יצרנית הצוללות והספינות הגרמנית טיסנקרופ, ובמשך 30 שנה כל חוזי הספינות והצוללות ילכו לגרמנים; זה כמו שסמנכ"ל בזק יהיה גם שר התקשורת ובזק תזכה עשרות שנים, בלעדית, בקופת הטלפוניה כולה. לא מדובר בניגוד עניינים ברמה של ניואנס. מדובר בניגוד זועק לשמים, בריש גלי, בקדמת הבמה.

אך בוועד האולימפי הבינלאומי, אין פוצה פה ואין מצפצף. רבים ממפעליו של הוועד האולימפי הבינלאומי נגועים כבר עשרות שנים עד צוואר בשחיתות ומסריחים מפרשיות שוחד, ניגוד עניינים, תשלומים לא ברורים ואי סדרים. מדובר בגוף שהוא ממלכה כמעט אקס-טריטוריאלית לשיפוט מדינתי ולביקורת כלשהי, גוף שחברי הוועד בו "ממונים" (לא עומדים לבחירת הציבור, חלילה) לכל החיים. שם, הברית הלא קדושה בה משמש אלכס כבריח תיכון משני צדדי המתרס, נמשכה, נמשכה, ונמשכה עוד קצת – למען הדיוק, כ-30 שנה. למה זה מעניין אותנו שהאולימפיאדה (באמצעות אלכס) מתמסרת כך ל-NBC (בניהול אלכס)? מכמה סיבות. אבל גם, כי בין אלו שנפגעים מצויים גם הספורטאים וגם אתם.

אלכס גלעדי | צילום: UK in Israel

אטימת השידורים האולימפיים לרשתות חברתיות

אולי לא שמתם לב, אבל האולימפיאדה נלחמת ואוסרת שיתופי תכנים מהתחרויות האולימפיות ברשתות חברתיות. נכון, קיים דף של NBC אולימפיאדה בפייסבוק שממנו ניתן לשתף תכנים מועטים ביותר. קיים גם דף של הוועד האולימפי בפייסבוק. אלו דפים של גופים שפועלים במתכונתם הנוכחית, למטרת הרווח של NBC והכנסות של הוועד האולימפי. התכנים בהם, מצומצמים. באופן מכוון, קטעי הווידאו מהתחרויות האולימפיות, הן באחוז שולי וזניח ביחס לכלל התחרויות האולימפיות. כאן מגיעה הנקודה הכואבת – המטרה של אטימת השידורים האולימפיים לרשתות חברתיות, השירות של הגנה בצבת ברזל שנותן הוועד האולימפי הבינלאומי לאינטרסים של NBC – הגנה שלכמותה ספק אם יש אח ורע. האירוע המגלומני (והלא פעם נגוע בשחיתות) שנקרא אולימפיאדה, שותה כל כך הרבה כסף, עד שהוא נאלץ להיכנע לכל דרישות NBC (שמובאות על ידי חברנו אלכס קשישא) ואוסר על ספורטאים להציג את רגעי השיא של חייהם הספורטיביים בדפי המדיה החברתית שלהם.
מייקל פלפס זוכה בשיא חדש של מדליות זהב, לא יכול לשתף תכנים אולימפיים בדף האישי שלו בימי שיא תהילתו הספורטיבית. הוא גם לא יכול להצטלם בבגדי נותני החסות שלו. הוא לא לבדו.

אתלטים, שחיינים, מתעמלות, שחקניות טניס, כדורסלנים – אף אחד מהם לא יכול לשתף בדף האישי את רגע השיא האולימפי שלו. כלום. כך נותרים הרגעים הגדולים של הספורטאים האולימפיים, לדיראון עולם ב"בעלות" בלעדית של NBC. ותודה לאלכס. מי שמכיר את החיים בתחומי הספורט האולימפיים, ובעיקר במקומות בהם נותני החסות המסחריים מוכנים לתת מעט, יודע שהספורטאים לא פעם מתקיימים כלכלית משיתוף רגעים כאלו, עם קרדיט לנותן החסות שאיפשר להם להתאמן כדי להגיע עד הלום. את זכות הפרנסה הבסיסית, של שיתוף רגעי השיא בקריירה האולימפית שלהם, עם תודה קטנה לנותן החסות, שללו NBC והאולימפיאדה מהספורטאים, על ידי חסימת אפשרות לשיתוף רגעי השיא. חסימה זו גורמת לשלילת פרנסה שבמלוא היקפה, גורעת מכיסי כלל הספורטאים האולימפיים מיליארדי דולרים (לאורך מחזור חייהם), מיליארדי צפיות וסימני "אהבתי" ומאות מיליוני אוהדים. כי בעולם הערכים של הוועד האולימפי הבינלאומי ושל NBC נראה שהספורטאים קודם כל משרתים את המפעל, ולא להפך.

אולי זוהי בעצם מורשתו המקצועית העיקרית של סר אלכס גלעדי, עמידה על התעשרות הוועד האולימפי הבינלאומי והתעשרות NBC, על חשבון אפשרויות פרנסה לספורטאים האולימפיים.

הטור הוא טור דעה והאמור בו הוא דעתו של הכותב בלבד




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • מיכאל קורן הגיב:

    הכל נכון מאד אבל צריך להבין שאלכס גלעדי הוא בורג (בורג גדול מאד אבל בורג) במערכת הזו של האולימפיאדה שהיא ארגון מושחת שהצליח לרתום מדינות מכל העולם לפרנס את העסק שלו.
    קצת מזכיר את וועדת התביעות …. אירגון שלא כפוף לדין של אף מדינה מפזר סכומי עתק בין חבריו וקשה מאד להיאבק בו. אבל זה כנראה אופיים האמיתי של בני האדם – האו"ם לא יותר טוב

  • רוני הגיב:

    כתבה שכל עניינה ממצה את אופיינו הישראלי כל כך המתבטא, בין השאר, ביכולותינו המופלאות לרקוד על הדם. באמת לא מספיק לו לאלכס גלעדי שנחשד לכאורה בעבירות מין. בואו נוסיף לזה בדיוק עכשיו ונחשיד אותו גם בעבירות שוחד וניקיון כפיים.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג