על ייצוג המדינה, יום כיפור ואנשים פרטים

לנוכח תקדימי עבר היסטורים, האם משמעות השתתפותם של הישראלים באליפות העולם, הנערכת ביום כיפור, תהיה קיפוח של אפשרות עתידית שלהם לייצג את מדינת ישראל במסגרות רשמיות?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לנוכח תקדימי עבר היסטורים, האם משמעות השתתפותם של הישראלים באליפות העולם, הנערכת ביום כיפור, תהיה קיפוח של אפשרות עתידית שלהם לייצג את מדינת ישראל במסגרות רשמיות?

מאת:יאיר בן עמי


יש נושאים עליהם קשה לכתוב ולא משום חוסר המידע אלא משום שלמרות האהבה אין דרך נחמדה לכתוב עליהם. אלו דברים אשר שני דברים ברורים לגביהם, מהרגע הראשון, שיש וודאות. הראשון שחובה להתייחס אליהם והשני שזה מסוג המקרים בהם אני לא אוהב את החלק העיתונאי בעבודתי

כשלושה עשורים וחצי חלפו מאז אותה התערבות שייצרה את תחרות איש הברזל. בשנת 1982 הוזז תאריך האליפות מפברואר לאוקטובר. מאז הקפידו, מארגני אליפות העולם בטריאתלון איש הברזל, על המסורת של קיום האירוע בלילה הקרוב לירח המלא. זו לא הייתה מסורת של ברזל והתחרות הוזזה בשבוע כשיום כיפור חפף על שבוע הירח המלא של אוקטובר ורק בגלל זה. השנה, 2011, כבר לא. אליפות העולם בטריאתלון איש הברזל תיערך ביום שבת הקרוב ולמרות החפיפה המושלמת עם יום כיפור.

שלושה ישראלים ישתתפו באליפות. בשבת הקרובה יחול גם יום כיפור.
היום היחיד בשנה עליו יש הסכמה ציבורית בלתי מעורערת כיום האחד והיחיד בו כל יהודי באשר הוא מכבד את מסורת העם היהודי, אם לא כשלעצמו אז לחברו וגם כשהוא לא ממש חברו ובעיקר ציבורית בכל הקשור לייצוג מדינת ישראל.


ההודעה באתר הרשמי על קיומה של התחרות ביום כיפור


שלושת הישראלים המתחרים בהוואי יעשו את מה שכמעט כל ספורטאי ישראלי מקפיד שלא לעשותו מזה דורות. להתחרות ביום היחיד עליו יש קונסנזוס לאומי. עכשיו בטח יש את מי שקופץ ומצביע על אלפי הישראלים אשר הפכו את יום כיפור לחג האופניים הלאומי. אפשר להכנס לעומקה של התפלספות על עצם קיומו של המועד, למה ואיך וזה באמת לא יהיה קשור לדברים. כעובדה, רכיבת אופניים ביום כיפור היא מעשה פרטי. השתתפות באליפות העולם בטריאתלון או אליפות העולם בחמש אבנים זה ציבורי.

איני בא לשפוט את הישראלים שיתחרו בקונה – הוואי. אשאיר את זה לאחרים ואני בטוח שיהיו מי שיעשו מזה תבשילים אין ספור ובשלל טעמים. אני בוחר שלא לנגוע בנושא אלא לציין עובדות. במדינת ישראל יש הסכמה גורפת כי ספורטאים לא מייצגים את המדינה בתחרויות ספורט רשמיות ביום כיפור ועל אחת כמה כשמדובר באליפות בעולם.

במשחקים האולימפיים בסאול, 1988, לא זינקו שני שייטים ישראלים,
אלדד אמיר ויואל סלע, למקצה אחד (מכלל המקצים) ובגלל שנערך ביום כיפור. אין חולק על כך שזו בדיוק הסיבה בגינה הפסידו השניים את המדליה האולימפית הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל. כחמש שנים לאחר אותה אולימפיאדה פגשתי את אלדד אמיר, בחנות אופניים בה עבדתי. אני לא זוכר את הנוסח המדויק של השאלה, ששאלתי אותו בהקשר וכעובדה תשובתו מהדהדת, כנראה לעולם, בתודעתי: "לא הייתה בכלל שאלה".

באותם משחקים אולימפיים,סאול 1988, בחרו שני שייטים אחרים, האחים דן ורן טורטן, לזנק ביום כיפור בטענה שהם יצאו לאימון ולא התחרו. לוועד האולימפי הדבר לא שינה ועל פי החוק הישראלי הם הושעו והוחזרו הביתה. היו מקרים נוספים של ישראלים אשר השתתפו בתחרויות ביום כיפור. אבי כהן ז"ל השתתף במשחק של קבוצת ליברפול ביום כיפור ולעומתו חיים רביבו התעקש שלא לשחק וגרם להתאחדות הכדורגל הספרדית לשנות את משחק קבוצתו, סלטה וויגו.

בעבר הצהירו, כל הישראלים אשר השתתפו באליפות העולם בטריאתלון איש הברזל כולל אלו אשר יזנקו בשבת הקרובה, על העובדה כי הם מייצגים את ישראל. יהיה מוזר אם דווקא ביום כיפור הקרוב הם יחליטו כי הם לא מייצגים את ישראל לראשונה. אי אפשר לייצג את ישראל באופן פרטי או להחליט מתי נוח ומתי לא נוח להיות נציג ישראל.

אי אפשר לצעוד במצעד המשלחות, של אליפות העולם, עם דגל ישראל, שלט שכתוב עליו ישראל, חולצה עם הדפס דגל ישראל ולהגיד איני מייצג את ישראל. נינה פקרמן ומתן כסיף צעדו במצעד המשלחות (בקונה – הוואי השבוע), כשהם נושאים את דגל ישראל, שלט עליו כתוב ישראל ועל חולצתם מודפס דגל
ישראל.


נינה פקרמן (צילום: עופר ביידה)


נינה פקרמן נלחמה על ההכרה כי היא מייצגת את ישראל. היא תמיד צדקה במאבקה והיא עדיין צודקת. היא ספורטאית הראויה לתמיכה של מדינת ישראל. בדיוק מהזכות הזו היא תעשה טעות אם תזנק לאליפות העולם בטריאתלון איש הברזל הנערכת ביום כיפור.

נינה פקרמן קיבלה תמיכה (כספית) מאיגוד הטריאתלון הישראלי במשך תקופה. לטענת גורמים באיגוד הטריאתלון ייתכן והיא הספורטאית אשר נתמכה, על ידי האיגוד, יותר מכל אחת אחרת. לפני חודשים מספר היא גם קיבלה מענק מיוחד מאיגוד הטריאתלון הישראלי ועל שום הישגייה במרחקים הארוכים.

כיום נינה פקרמן, אינה חברת איגוד הטריאתלון הישראלי. היא היתה חברת איגוד הטריאתלון הישראלי אך לא חידשה את חברותה מסיום שנת 2009 ועד היום. הדבר לא הפריע, לאף אחד מהצדדים, להכיר בהישגייה בזכותם קיבלה מענק מיוחד כהוכרה על תרומתה לטריאתלון הישראלי.

מתן כסיף ואריק טאוב הם שני המתחרים האחרים, אשר יזנקו לאליפות העולם ביום כיפור. לכותב שורות אלו לא ידוע על תמיכה כל שהיא אשר מי מהם קיבל אי פעם ממוסד ישראלי כאיגוד הטריאתלון הישראלי. מתן כסיף אינו חבר איגוד הטריאתלון בשנתיים האחרונות.

תגובות

תמונת שער: W Nowicki


גורמים במשרד הספורט מסרו – חשוב להדגיש כי השתתפות
הספורטאים בתחרות האמורה איננה מטעם מדינת ישראל וכי על פי הנחיית המשרד
ספורטאי ישראל אינם רשאים להשתתף בתחרויות ביום כיפור. כמו כן מסרו אותם
הגורמים כי בנוגע להשתתפותם של אותם ספורטאים ויצוג ישראל בעתיד הסוגיה תיבחן.


מהוועד האולימפי בישראל נמסר בתגובה:
"במדינת ישראל קיים חוק האוסר פעילות ספורטיבית  (אימונים ותחרויות) שלושה ימים בשנה: יום כיפור, יום השואה, ויום הזיכרון לחללי צה"ל. ספורטאי המשתתף בתחרות ביום הקדוש הזה פועל בניגוד לחוק, ולא יוכל בעתיד לייצג את ישראל בשום מסגרת תחרותית".

מיכאל זיו,יו"ר איגוד הטריאתלון, הדגיש כי איש הברזל אינה תחרות הקשורה לאיגוד הטריאתלון הישראלי ואמר: "אם מתחרים כאנשים פרטים אז איש באמונתו יחייה. אם הם מייצגים את ישראל נושאים את הדגל או בשם ישראל זה צורם"

תגובת גל תיכון – מנהל יחסי הציבור של קבוצת ZONE3:
"נינה פקרמן ומתן כסיף הם אנשים פרטים שמתחרים באירוע מסחרי. להבדיל מספורטאי אולימפי שנשלח לייצג את המדינה בתחרות רשמית. נינה ומתן נסעו להתחרות ולייצג את עצמם ואת קבוצתם. העובדה שהם יהודים-ישראלים חשובה בעינינו מאוד אך איננה רלוונטית. שניהם שרתו בצבא, שניהם פטריוטים, ושניהם גאים להיות מי שהם. מצד שני כמובן שבמידה ונינה ומתן היו בוחרים להימנע מהשתתפות בתחרות בגלל הרגישות שהנחנו שתיווצר, היינו מגבים אותם גיבוי מלא"


יאיר בן עמי - מציאות נושכתיאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג