מציאות נושכת: אל תיקחו לארמסטרונג את התארים

אלו אשר אצו רצו לקחת ללאנס ארמסטרונג אל תאריו נוהגים בצביעות מגוחכת ודואגים לכסות על הטעויות וחוסר האונים שלהם, בעיקר של אלו אשר היו אמונים על החוק, על ההגנה עבור צדיקים, ונכשלו בכך לא פחות מאשר הוא עצמו נכשל כספורטאי ובן אדם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אלו אשר אצו רצו לקחת ללאנס ארמסטרונג אל תאריו נוהגים בצביעות מגוחכת ודואגים לכסות על הטעויות וחוסר האונים שלהם, בעיקר של אלו אשר היו אמונים על החוק, על ההגנה עבור צדיקים, ונכשלו בכך לא פחות מאשר הוא עצמו נכשל כספורטאי ובן אדם

מאת:יאיר בן עמי


במציאות נושכת, אשר כתבתי מיד לאחר הודאתו של ארמסטרונג בראיון אצל אופרה ווינפרי, הצטערתי כי לא ילמד לקח מאשר היה בתקופת תהילתו. ככל שחולף הזמן מאז אני משוכנע יותר ויותר כי אנו מוותרים על האפשרות לתקן את דרכו של הספורט ההישגי בעולם.

לאנס ארמסטרונג היה לאגדה בחייו. סיפור חייו היווה השראה למיליונים. מעבר לחולי הסרטן ששאבו השראה ממנו, הוא גרם למיליונים לאמץ את הספורט כדרך חיים בזכות סיפור חייו המיוחד ואי אפשר להתעלם מהדרך הבזויה והפושעת בה עשה זאת.

ארמסטרונג היה פושע. הרמאות הספורטיבית שלו היא כאין וכאפס לעומת שיטות הבריונות והמאפיה שהוא נקט כנגד אותם אנשים שהצביעו על מעשיו.


לאנס ארמסטרונג ויוהאן ברונייל (לאן הוא נעלם באמת?) במסיבת עיתונאים בטור האוסטרלי של 2009
(צילום: Paul Coster)


השואפים להענישו בצורה קיצונית חייבים קודם כל לבדוק עצמם, ואם לא יעשו כן חובתה של חברה מתוקנת לעשות זאת. אלו הם בעיקר מי שידעו בזמן אמת על הרמאות – ושוב, היא זניחה לעומת הרדיפה של ארמסטרונג אחרי מי שהעזו לצייץ רמז נגדו. העובדה שעליהם, אלו שהעזו לספר את האמת, אף אחד לא באמת הגן היא חטאם הגדול של הששים להענישו בצורה קיצונית.

אי אפשר ליטול מלאנס ארמסטרונג את שבעת הניצחונות שלו בטור. הם חרוטים בתרבות הספורט ומעבר לה עמוק מדיי. הם מתועדים באין ספור סרטים וספרים, מיו טיוב ברשת העולמית ועד להוצאת מטר בארץ חמדת אבות. העובדה כי הם מטונפים ברמאות מעידה על הספורט ההישגי, על תרבות הספורט העולמית ועל מה שנזקק לו ספורטאי כדי להיות לא רק הטוב ביותר אלא אפילו בעל סיכוי להתמודד בין הטובים ביותר.

הדרך הנכונה להתייחס אל אותם הניצחונות היא לשים את הכוכבית הראויה לצידם. זאת על מנת שבכל עתיד לא יהיה ספק כיצד הושגו ועבור זה צריך להציגם באור הנכון – כרמאות הספורטיבית הגדולה ביותר אשר נחשפה מאז ומעולם. רק שבעתיד כנראה נגלה גדולות יותר, משום שאת הלקח לא מלמדים.

לצד ההישג היבש, "מנצח הטור דה פראנס 7 פעמים ברציפות", צריך שיופיע הסיפור האמיתי. שיהיו מתועדים הרמאויות, הרדיפות, הבריונות, השקרים, הגינוי של אלו שנכשלו בבדיקות, ההתנערות מאלו שהחליטו להפסיק לרמות. הכל חייב להיות מתועד כדי שלא ישכחו ורק יוכלו ללמוד עד כמה הנפילה כואבת כשזה מתגלה וכשהכל נחשף. בעיקר שיש סוף לכל דבר.

אי אפשר למחוק את זה, אפשר וצריך ללמוד כיצד זה בוצע



ארמסטרונג ושותפיו לדרך החילו את הרמאות המצליחה ביותר בתקופה של הרמאויות המתוחכמות ביותר בהיסטוריה של ענף האופניים, ואני בספק אם בענפי ספורט אחרים אין רמאויות מתוחכמות ומורכבות עוד יותר ולו רק בגלל הכסף הגדול בהרבה שיש בענפים פופלארים יותר. גם רוב מתחריו הגדולים ביותר של ארמסטרונג היו רמאים, חלקם אף מורשעים. אין זה מצדיק וויתר כלשהוא לארמסטרונג ודווקא משום כך הוא חייב להישאר בעל התואר, אך עם כוכבית הרמאות.

גם החוק, כפי שנהג בכל תיקי ארמסטרונג לאורך הקריירה שלו, חייב לקבל את הכוכבית לצד החלטותיו לאורך אותן שנים. ארמסטרונג ניצח תוך שהוא רודף אחרי אלו שהעזו לגלות את הסודות, והרדיפה נעשתה בחסות החוק אשר הרשיע את רוב הצדיקים, כי הכסף היה החלק המכריע ולא הצדק.

ארמסטרונג ניצח משום שהיה הרמאי החכם ביותר, וצדק היה עבורו פרט שולי, חסר חשיבות ונטול תוכן בכל הקשור לחייהם של כל האחרים או דרכו שלו. החוק העניק לארמסטרונג את חותם ה"בסדר" ולא שירת את הצדק כמעט באף אחד מהמקרים שהגיעו אל פיתחו. החוק העניק חותם על ה"תהיה חכם ולא צודק, כשהרשיע את אלו שניסו לחשוף את האמת.

בצד השני

ארמסטרונג גם ייסד אגודה מופלאה המעניקה תקווה וחיים לחולי סרטן.

ארמסטרונג גם העניק השראה למיליונים בעולם.

ארמסטרונג עשה זאת בדרך נוראה ואיומה, שאם לא נביט לה בעיניים נוכיח כי אנו חברה אטומה, המקדשת את כוחניותה של הדת הקפיטליסטית ולא מחשיבה את הצדק כבעל חשיבות בחיינו.

בצד השני יש גם את אלו אשר שללו את תאריו כשבראש מצעד המגוחכים עומד מנהל הטור דה פראנס אשר אמר כי בכל שבע השנים לא יירשם מנצח, כדוגמא לשיא הצביעות, חוסר היכולת והרצון ללמוד מהעבר.


30.1.2013


• מציאות נושכת: חבל שהווידוי של ארמסטרונג לא יביא לשינויכאן
לאנס ארמסטרונג מודה: לקחתי סמים, חייתי בשקר-כאן
הדו"ח המלא של הסוכונות האמריקאית למלחמה בסימום ספורטיבי כאן
 ידיעה על פרשת ארמסטרונגכאן
כתבה שפורסמה בשוונג ב- 14 בחודש יוני 2012:
לאנס ארמסטרונג שוב מואשם, הפעם גם מושעה
 מציאות נושכת על הפרשה-כאן
מאמר של חגי אשלגי- עיתוי ופרופורציות
ארמסטרונג ממשיך לנצח גם כשהוא מושעה לכל החיים-כאן
צילום שער: ארמסטרונג בחולצה הצהובה, על דוכן המנצחים, לאחר ניצחון על פסגת האלפ' דואז בטור של שנת 2003 – Gawain78


יאיר בן עמי - מציאות נושכתיאיר בן עמי
עורך ראשי של אתר Shvoong ובעל הטור מציאות נושכת





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג