מדוע הריצה משולה לשתיל רך שרק עכשיו נשתל באדמה?

המאמן דניאל קרן מבין שכל רץ ורצה היו רוצים באופן טבעי להפוך לרצים מהירים וטובים בזמן הקצר ביותר, אבל לפיזיולוגיה קצב משלה, ולכן אין צורך במאמץ שהוא הרבה מעל ומעבר למה שהגוף מורגל בו. מדוע? הנה ההסבר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

סדרת הכתבות הטכניות של דניאל קרן: יודעים כמה פעמים לרוץ בשבוע? | יודעים כמה קילומטרים אתם צריכים לרוץ בשבוע? |באיזו מהירות אתם צריכים לרוץ? | מה באמת אוכלים לפני הריצה? 

אם חשבתם שעברנו לדבר על חקלאות אתם טועים, ועדיין הריצה משולה לשתיל רך שרק עכשיו נשתל באדמה. מדוע. כיוון ש"עקרון היסף" בריצה אומר בפשטות שלאחר אימון, האיבר המאומן יתפקד באופן טוב יותר מאשר לפני האימון. בקצת יותר מלים עקרון זה אומר שלאחר אימון שבו הגוף עמד בעומס שאינו רגיל אליו (עומס יסף), נדרשת לגוף תקופת התאוששות ומיד לאחריה מגיע זמן שבו הגוף ממשיך להתחזק, פרק זמן שאותו מסיים לא חזק באותה מידה כפי שהתחיל אותה, אלא חזק יותר (פיצוי יסף). כלומר הגוף מסוגל לתפקד טוב יותר בסוף פרק זמן של פיצוי היסף מאשר לפניו.

אם נשקה את השתיל ביותר מים הוא לא יגדל מהר יותר | צילום: PIXABAY

לכל הטורים בשוונג

עד כאן פשוט והגיוני. אולם אם זה העיקרון, הרי יהיו כאלה שיחשבו שככל שהאימון יהיה אינטנסיבי יותר וקשה יותר כך הפיצוי, התוספת לכושר שתבוא בעקבותיו, תהיה גדולה יותר. ובכן, אכן רבים חושבים כך ומתאמנים הרבה יותר קשה ממה שנחוץ וממה שכדאי.

למה הדבר דומה? הריצה משולה לשתיל רך שרק עכשיו נשתל באדמה. באופן טבעי נרצה שהוא יהפוך לעץ גדול ונותן פירות בזמן הקצר ביותר, אבל לטבע קצב משלו. אם נשקה ביותר מים ממה שהוא זקוק, הוא לא יגדל מהר יותר אלא האדמה סביבו תהיה בוצית והוא יירקב וייבול. הוא זקוק רק למידה מועטה של מים וכל השקיה שמעבר לכך לא תועיל לו.
ובהקבלה לריצה: השיפור מגיע ממאמץ שהוא מעבר למה שהגוף מורגל בו. אין צורך במאמץ שהוא הרבה מעל ומעבר למה שהגוף מורגל בו. כולנו נבין באופן אינטואיטיבי שתינוק לא יתחזק מהרמת משקולות אלא יינזק מכך. בהתאמה, רץ שיתאמץ יתר על המידה ייחשף לפציעות, לסכנה של אימון יתר, לעייפות מנטלית וסופו שהמאמץ הגדול יתיש את הגוף במקום לחזקו.

האימונים, גם העצימים ביותר צריכים להיות רק מעט יותר מאתגרים ממה שהגוף רגיל אליו ולא הרבה מעבר לכך. הדבר נכון לרצים מנוסים ועל אחת כמה וכמה לרצים ששורשי הריצה שלהם צעירים ועדינים.


דניאל קרן | מייסד מועדון רצי תל-אביב ומחבר "ספר הריצה השלם"




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג