מחקר || האם צריכה של משקאות ממותקים מעלה את הסיכוי לסרטן המעי?

מומלץ להעדיף בזמן אימון צריכה של מים או כל משקה שאינו מועשר בסוכר, בייחוד אם מדובר באימון שנעשה על פני שעה ובעצימות קלה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לקריאת המחקר המלא

ספורטאים רבים נעזרים בצריכת משקאות עתירי סוכר ואנרגיה, על פני מים. בייחוד כאשר הם מתאמנים בעצימות גבוהה על פני למעלה משעה. במצב כזה עולה הצורך אצל מרבית הספורטאים לרענן את הגוף באמצעות משקה ממותק עתיר אנרגיה המכונה משקה ספורט. מחקר שהתפרסם ממש לאחרונה מעלה ממצאים שצריכים להדליק נורה אדומה: אולי כן כדאי להעדיף צריכה של מים או כל משקה שאינו מועשר בסוכר, בייחוד אם מדובר באימון שנעשה על פני שעה בעצימות קלה.

הקשר שבין צריכת משקאות ממותקים לבין אבחנה של סרטן מעי לפני גיל 50 | צילום: shutterstock

מחלת הסרטן מהווה את אחת הסיבות המובילות לתחלואה ולתמותה בעולם כולו. רק בשנת 2018 נרשמו קרוב ל-18.1 מיליון מקרי תחלואה חדשים ו-9.6 מיליון מקרי מוות כתוצאה מסרטן. מחלה סרטנית הינה מחלה רב-גורמית, הנגרמת משילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים כמו למשל עישון, דיאטה או חוסר בפעילות גופנית. בנוסף לכך, הצריכה של מזונות עתירי סוכר נמצאת במגמת עלייה בעולם המערבי בעשורים האחרונים, בייחוד בקרב מתבגרים.

סרטן המעי בקרב האוכלוסייה

בניגוד ליציבות ואף למגמת ירידה שמוצאים בסיכוי להיארעות של סרטן המעי במבוגרים מעל גיל 50, קיימת עלייה מדאיגה לאחרונה בשעורי התחלואה בסרטן מעי באוכלוסיית "מבוגרים צעירים" מתחת לגיל 50, מה שמכונה Early onset colorectal cancer. את העלייה הזו מוצאים בהרבה מדינות, ברחבי ארה"ב וגם במדינות אחרות שנחשבות ליציבות מבחינה כלכלית. קיימת עלייה בהיארעות סרטן המעי הגס החל משנת 1960. נאספו מחקרים שונים שבדקו גורמי סיכון פוטנציאליים ואת הקשר שלהם עם העלייה בתחלואה באוכלוסייה.

צריכה של משקאות מתוקים בארה"ב עלתה באופן משמעותי בקרב כל קבוצות הגילאים בין השנים 1977 ל- 1996, וזה כולל עליה של 70% ושל 83% בקבוצות הגילאים 2-18 שנים ו-19-39 שנים, בהתאמה. מחקרים אפידמיולוגיים קודמים מצאו שאין ראייה לקשר שבין צריכת משקאות ממותקים לבין סרטן המעי. לדוגמא אנליזה קבוצתית של 13 מחקרים פרוספקטיביים בדקה את הקשר בין צריכת משקאות ממותקים לבין סרטן המעי ודווח על סיכון יחסי של 0.94 בקבוצה שצרכה למעלה מ-550 גרם סוכר ליום, בהשוואה לקבוצה שלא צרכה משקאות ממותקים. אלא שבמחקרים מסוג זה השתתפו מבוגרים שכבר חלו בעבר בסרטן מעי, לאחר גיל 50 והם לא בדקו כיצד גורמי הסיכון השפיעו על האבחנה של סרטן מעי לפני גיל 50.

הקשר בין משקאות ממותקים לסרטן המעי

לאחרונה פורסם מחקר מעניין בעיתון Gut, מחקר שנעשה על ידי קבוצה שבראשה עומדים החוקרים Jinhee Hur ו- Dr Yin Cao מ-Washington University School of Medicine שבמדינת Missuori. הקבוצה בדקה את הקשר שבין צריכת משקאות ממותקים לבין אבחנה של סרטן מעי לפני גיל 50.

בזמן מאמץ קל על פני שעה מומלץ לוותר על משקה ממותק | צילום: pixabay

המחקר הפרוספקטיבי נערך בין השנים 1991-2015 ובדק צריכת משקאות ממותקים בגיל ההתבגרות וגיל הבגרות על הסיכון לפתח סרטן מעי לפני גיל 50. נבדק בקרב 95,464 נשים, אשר דיווחו על צריכת המשקאות שלהן באמצעות שאלונים בתדירות של כל 4 שנים. קבוצה של 41,272 משתתפים דיווחה על צריכת משקאות בין הגילאים 13-18 שנים באמצעות שאלונים ייעודיים. בהשוואה לאלו אשר צרכו פחות ממנה אחת של משקה ממותק (פחות מ-227 גרם סוכר) לשבוע, למעלה מפי 2 סיכון לאבחנת סרטן מעי לפני גיל 50 נמצא באוכלוסיית הנשים אשר צרכה למעלה מ-2 מנות סוכר לשבוע.

כמו כן, נמצא קשר חיובי בין צריכת משקאות ממותקים בגיל ההתבגרות (טווח הגילאים 13-18 שנים) לבין גילוי סרטן מעי לפני גיל 50. לעומת זאת לא נמצא קשר בין צריכת תחליפי סוכר או מיצי פירות לבין גילוי סרטן מעי לפני גיל 50. הקשר החיובי שבין צריכה מוגברת של משקאות עתירי סוכר לבין אבחון בגיל מוקדם של סרטן מעי מתקבל על הדעת מבחינה ביולוגית. הצריכה המוגברת של משקאות עתירי סוכר מגדילה את הקליטה האנרגתית מן המזון, מה שעשוי להוביל לעלייה במשקל ולהשמנת יתר, שהם בפני עצמם גורמי סיכון מובהקים לסרטן המעי.

בנוסף, משקאות עתירי סוכר הם בעלי ערך גליקמי גבוה מה שאומר שהם גורמים לעלייה מהירה ומשמעותית ברמות הגלוקוז בדם, מה שיכול להוביל לתנגודת לאינסולין, מצב של יתר אינסולין בדם: היפראינסולינמיה שזה מעורר מצב דלקתי כרוני, כל אלו מהווים גורמי סיכון מובהקים לסרטן מעי. ראיות שנאספו לאחרונה ממודל עכברי, הראו שסירופ שעשוי מפרוקטוז, מרכיב נפוץ שישנו במשקאות מתוקים, כשלעצמו מעודד גידולי מעי באופן שאינו תלוי כלל בהשמנה.

משקאות ממותקים וחוסר פעילות גופנית

המחקר שנעשה על ידי קבוצתו של Jinhee Hur הוא בעל מספר חוזקות. ההערכות והתשאולים לגבי מנהגי האוכל והשתייה נעשו כל ארבע שנים החל מהרגע שבו הנשים נרשמו למחקר. לפיכך לאורך כל תקופת המחקר כל שינוי שנעשה בצריכת המשקאות הממותקים, תועד לאורך כל תקופת המעקב. בנוסף, הזמינות של המידע לגבי צריכת משקאות ממותקים בתקופת גיל ההתבגרות הינה דבר חדשני שמספק המחקר הנוכחי. ישנן כמובן מגבלות למחקר שיש להתחשב בהן: הקשר החיובי שיש בין צריכת משקאות ממותקים לבין חוסר פעילות גופנית ודיאטה כללית שאיננה בריאה, כל אלו כשלעצמם גורמים שמשפיעים על תחלואה בסרטו המעי.

עדיפות לשתיית מים | צילום: shutterstock

מגבלת מחקר נוספת היא שמספר מקרי גילוי סרטן מעי לפני גיל 50 היה מועט מאוד. למרות שתדירות האבחנות של סרטן מעי לפני גיל 50 נמצא במגמת עלייה, עדיין מדובר במצב מועט באופן יחסי. במחקר הנוכחי המקרים שכן התגלו במבוגרים מתחת לגיל 50 – לא ניתן היה לדעת אם למעשה "חלון הזמן האטיולוגי" (חקר הסיבות) של המשתתפים היה בתקופת ההתבגרות שלהם או הבגרות. לבסוף, מגבלת מחקר נוספת קשורה למוטציות גנטיות שעליהן אין כאמור מידע לגבי המשתתפות במחקר.

מחקר נוסף באותו עניין נעשה על ידי קבוצת מחקר סינית והתפרסם גם הוא בימים אלו ב-Journal of Cancer. זהו מחקר תצפיתי שעשה למעשה סקירת ספרות מדעית נרחבת, על מנת לקבוע מהו הקשר בין צריכת משקאות ממותקים לבין סרטן מכל סוג.

צריכת משקאות עתירי סוכר עשויים להוות גורם סיכון

משקאות ממותקים כוללים: שתיה קלה, שתייה עתירת פחמימות, או משקאות מועשרים בסוכר מלאכותי. כל המשקאות הללו מוסיפים לצריכה הקלורית שלנו וגם כמובן סוכר רב. קיים מחקר רב בנושא צריכת משקאות ממותקים וכבר נמצא שישנו קשר חזק בינם לבין התפתחות של סוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם, מחלות קרדיומטאבוליות, כמו גם סיכון יתר לדיכאון ולמחלת כבד שומני. הקשר בין משקאות ממותקים לסיכון לסרטן קיים ועדיין צריך מחקרים נוספים על מנת לבסס אותו. מחקר זה אסף למעשה הרבה מאוד מידע ממחקרים אפידמיולוגיים שונים כדי לבסס עוד יותר את הקשר. אתאר את הממצאים וניתן להיכנס לקישור – ניתן במחקר המקורי לקרוא בדיוק כיצד נאסף המידע וכיצד נעשה המחקר.

זהו מחקר מטה-אנאליטי שכלל 71 מחקרים תצפיתיים והוא נערך, על מנת לברר את הקשר בין צריכת משקאות עתירי סוכר לבין הסיכון לסרטן מכל סוג ולתמותה. במידה מסוימת התוצאות של מחקר זה תומכות בהיפותזה לפיה צריכת משקאות ממותקים קשורה עם עליה ניכרת בסיכון הכולל לתחלואה בסרטן ולתמותה, וצריכה של משקאות מפירות גם היא מעלה באופן משמעותי סיכון לחלות בסרטן. כמו כן נמצא קשר "תלוי מנה", כלומר ככל שצורכים יותר משקאות אלו ככה בהתאמה עולה הסיכון לסרטן ולתמותה. כאשר מסתכלים על הסרטן לפי מיקום, ניתן לראות שהיארעות של סרטן שד, סרטן כבד, סרטן מעי ופרוסטטה עלתה עם העלייה בצריכה של משקאות ממותקים.

קבוצת המחקר טוענת שהיתרון הכי חשוב של המחקר המטה-אנאליטי הנוכחי, למיטב ידיעתם, הוא שזהו מחקר עדכני, השוואתי ובעל משמעות רבה. למחקר הנוכחי יש חוזק סטטיסטי בניגוד למחקרים שנעשו עד כה. למעשה המחקר מספק ראיות מבוססות שצריכת משקאות עתירי סוכר, כולל מיצי פירות, עשויים להוות גורם סיכון לכלל סוגי הסרטנים וכן גורם סיכון לתמותה.

לסיכום, המחקר מספק ראיות שתומכות בכך שצריכה גבוהה של משקאות ממותקים מעלה את הסיכוי לאבחנה של סרטן מעי לפני גיל 50. כמובן שראוי ורצוי יהיה לאשש את הממצא המעורר עניין וחשש במחקרים גדולים יותר על אוכלוסייה הומוגנית, שאיננה כוללת רק מגדר מסוים. מכאן אחת המסקנות אולי החשובות ביותר היא שכדאי ומומלץ לאמץ נוהג של שתיית משקאות שאינם ממותקים עם עדיפות למים. אם אתה עושה אימון בעצימות גבוהה למעלה משעה, תיתכן הצדקה לשתיית "משקאות ספורט". אבל כאשר מדובר באימון "קליל", אולי כדאי להסתפק רק במים.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג