מה ההבדלים העיקריים בין דיאטן קליני ליועץ תזונה?

ד"ר איתי זיו טוען כי יש הבדלים עקרוניים בין השניים ומסביר מדוע מומלץ לפנות לאיש מקצוע מוסמך בתחום התזונה במיוחד כשמדובר במקרים בהם מדובר במטופלים עם בעיות רפואיות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

תזונה הנה ללא ספק, חלק מרכזי וחשוב בכל הקשור לאורח חיים בריא. כמות המחקרים שנעשית בתחום מדי שנה בשנה רבה מאוד ובכלל השיח בנושא הנו דומיננטי ומשמעותי יותר מאשר תחומים אחרים הקשורים גם הם לאורח חיים ובריאות. בשל כך, גם תחום ייעוצי התזונה והבריאות בכלל עלה מאוד בשנים האחרונות ומדובר, ללא ספק, במגמה שנמצאת בעלייה מתמדת. בתחום זה יש (לפחות בישראל) אלפים רבים של יועצי תזונה (ללא הכשרה פורמלית רשמית של משרד הבריאות או גוף ממשלתי אחר), יועצי בריאות מסוגים שונים וכדומה. בד בבד – ישנם גם הדיאטנים קליניים שהנם בעלי רישיון של משרד הבריאות לעסוק במקצוע ייעוץ תזונתי קליני.

בניית תפריט מאוזן ויעיל | צילום: Food photo created by freepik – www.freepik.com

מעניין לדעת שישנם לא מעט שבוחרים, לא אחת בייעוץ תזונתי לא אצל דיאטנים קליניים, אלא אצל יועצי התזונה לסוגיהם. וכאן עולה השאלה המסקרנת מה הן הסיבות לכך?

להלן העיקריות שבהן:
1. יועצי התזונה הם בחלק מהמקרים ידוענים: מה שמשפיע לא מעט על החלטה לבחירת איש מקצוע בתחום. אזי מדובר על אלה שנמצאים בכל מדיה אפשרית, מובילי דעה ברשתות החברתיות, לעתים הנם בעלי טור באחת התכניות בטלוויזיה או ברדיו ולכן הם מאוד מוכרים בקרב רבבות אנשים. אגב, חברות פרסום גדולות בוחרות פרזנטורים לשיווק מוצרים שלהן את אלה שמובילים דעת קהל ולא בהכרח את אלה שהנם בעלי תארים אקדמאים, או מצליחים מאוד מבחינה מקצועית בתחומם.

2. אינטליגנציה רגשית: אחד התנאים החשובים להצלחה בתחום הנו אינטליגנציה רגשית. היכולת להקשיב, להכיל, שירותיות ברמה גבוהה ועוד. זאת בנוסף, כמובן, למקצועיות בתחום. יועצי התזונה, בחלק ניכר מהמקרים, מדובר על תכונת אופי שכיחה אצלם. מה, שכמובן, מעלה את הסיכוי להצלחה בתחום הייעוץ התזונתי אותו הם נותנים. אנשי מקצוע בתחום אורח חיים בריא לא בהכרח ניחנים בתכונה חשובה זו שהכרחית בעידן הנוכחי להצלחה.

3. הקשבה להמלצות של ידוען בתחום לעומת אנשי מקצוע בתחום: באחד מהמחקרים המעניינים בתחום עלה שכ-25% מבני הנוער בבריטניה מקשיב להמלצות של הידוען שלהם ולא לאיש מקצוע. לכך השלכות מרחיקות לכת כי הרי הידוען אינו איש מקצוע ולהמלצות כאלו ואחרות השלכות שעשויות להיות שליליות ולהשפיע על מצב בריאותי.

יש להקפיד על תפריט תזונתי ידידותי ונוח | צילום: Image by Steve Buissinne from Pixabay

4. אתיקה ומוסר: בלימודים לתואר ראשון בתזונה קלינית (אך לא רק) לומדים על אתיקה, מוסר וכדומה. תחום לימוד זה אינו חלק, במרבית המקרים, בתכניות לימוד של קורסי מדריכים מסוגים שונים ובד בבד גם יועצי תזונה. כך שבכל הקשור לערכים, אתיקה ומוסר, יועצי התזונה ו/או מנחים וכדומה כלל לא מכירים את כללי ההתנהגות הכה חשובים במקרה זה. בנוסף, הם גם לא מחויבים להתנהל לפי כללי האתיקה שמחייבים מקצועות שונים בתחום הרפואי והפרא-רפואי כאחד.

5. תפריט תזונתי ידידותי ונוח ללקוח: אחד מהדברים שמקשים על התמדה באורח חיים בריא הכולל תפריט תזונתי מותאם אישית שלעתים הנו מסובך, מצריך רכישה של מוצרים שלא נגישים בכלל בסופר השכונתי, אופן הכנה מורכב בחלק מהמקרים ועוד. או לחלופין, מדובר על תפריט תזונתי יומי משעמם מאוד ועם קושי רב להתמיד בו לאורך זמן. אזי, הסיכוי להישבר ולחזור לאכילה לא נכונה ומושכלת – גבוה. לכן, ייתכן שאותם יועצי תזונה מהסוגים השונים עובדים עם שף בריאות או הם עצמם מוכשרים במיוחד והתפריט התזונתי הנו יוצא מן הכלל. ולכך משמעות וחשיבות רבה במיוחד ומקנה, ללא ספק, נקודות זכות לאותם יועצי תזונה לעומת דיאטנים (כמובן לא בהכללה).

6. עלות השירות: מחיר גבוה מדי עבור השירות שניתן גורם לרתיעה בחלק מהמקרים. מה גם, חשוב לדעת שהתשלום, במרבית המקרים, נעשה על חבילת ייעוצים. כך לדוגמה, אם העלות היא 1,500 שקל ל-5 פגישות ייעוץ – הלכה למעשה, למעט פגישה ראשונה שעשויה להמשך 60-75 דקות 4 הפגישות הנוספות הן קצרות ועשויות להימשך 10-20 דקות לכל היותר. זאת אומרת שבמקרה כזה, עדיין העלות היא 300 שקל למפגש. מה שעשוי ליצור התנגדות אצל חלק מהלקוחות. בחלק מהמקרים ניתן ערך נוסף חוץ מהייעוץ התזונתי כגון: בניית תכניות אימון, חומרים נלווים, הנחות בבתי עסק שונים שיש לאותו איש מקצוע קשר עימם ועוד.

7. מתן הבטחות להשגת תוצאות לא ראליות בעליל: יועצי תזונה, כפי שנאמר קודם, אינם מחויבים בכללי אתיקה ומתן דין וחשבון בכלל. לכן, הם יכולים גם לצאת בהבטחות מסוגים שונים לגבי "הורדת" הבטן תוך שבועיים, העלאת מסת שריר כמו מפתח גוף תוך חודש ועוד. בחלק ניכר מהמקרים מדובר על מיתוסים בתחום, הבטחות לא ראליות ועוד. דיאטנים קליניים מנועים מלנהוג כך מהסיבות שצוינו לעיל.

לסיכום, מומלץ ללא ספק לפנות לאיש מקצוע מוסמך בתחום התזונה ובמיוחד כשמדובר במקרים בהם האדם עם בעיות רפואיות או מנותח בריאטרי, הפרעות אכילה ועוד. אזי, הראיה הקלינית מקבלת משמעות חשובה במיוחד.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר מעל 35 שנה. מרצה בתחום אורח חיים בריא, ספורט, בריאות ועוד לקהל רחב ומקצועי. מנהל תחום חינוך והסברה בסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג