שפשוף נעים: איך תכבסו את בגדי הספורט שלכם?

הגיע הזמן שתדעו אחת ולתמיד כיצד לכבס נכון את בגדי הספורט שלכם, על מנת שיפסיקו להסריח ועל הדרך הכתבה הזו שוברת כמה מיתוסים עתיקים בנושא
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מכונת כביסה צילום: pixabay

חשבתם פעם למה בגדי הריצה שלכם מדיפים ריח לא נעים לפעמים? אפילו אם לא ממש התאמצתם, או לפעמים הם יוצאים מהכביסה עם ריח נוראי עוד לפני שיש להם בכלל סיבה. מסתבר שאתם פשוט לא יודעים איך לכבס נכון את הבגדים שלכם ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בבגדי ספורט מבדים טכניים מתקדמים.

Runners at a Marathon thinkstock

בדים בעלי טכנולוגיה מתקדמת גם צוברים בתוכם לכלוך, שומן, זיעה | צילום: thinkstock

כתבות נוספות בנושא
5 הרגלי תזונה רעים לאחר אימון וכיצד להיפטר מהם
השקיעו בירוקים: 10 העלים הירוקים שחשובים לתזונת ספורטאים
הענק הירוק: מה זה לעזאזל ספירולינה?

כשאתם רוכשים חולצה או מכנסיים ומשלמים עליהם מחיר יקר, אתם מצפים שהמוצר יעשה את העבודה, כלומר, יסייע לנדוף הזיעה וישמור עליכם יבשים עד כמה שניתן. אבל, אותם בדים בעלי טכנולוגיה מתקדמת גם צוברים בתוכם לכלוך, שומן, זיעה וכששיגרת הכביסה שלכם אינה מספיק טובה, יהיה לכם קשה מאוד לצאת מהמעגל אליו נקלעתם. כמה פעמים סיימתם אימון ושטפתם את החולצה או המכנסיים בכיור עם קצת סבון ידיים ותליתם בחוץ לייבוש במקום לזרוק אותם למכונת הכביסה? מסתבר שייצרתם פצצת סירחון ובקטריות מתקתקת.

מכונת כביסה צילום: pixabay

הגיע הזמן להכיר את מכונת הכביסה שלכם על שלל תכניותיה המרובות | צילום: pixabay

10 כללים לכביסה נכונה של בגדי ספורט

אז אם אתם רוצים שהבגדים היפים והיקרים שלכם ישמרו נקיים, ריחניים ובעיקר לא יהווה כר פורה לחיידקים, תעקבו אחרי ההנחיות הבאות שאספנו:

1. נעים מאוד, מכונת כביסה
בדיוק כמו שלמדתם לראשונה איך מעבירים הילוכים באופניים או איך רצים בצורה נכונה, כך גם הגיע הזמן להכיר את מכונת הכביסה שלכם על שלל תכניותיה המרובות. פיתחו את המדריך למשתמש שקיבלתם כשרכשתם את המכונה וכך תבינו איזו תכנית הכי מתאימה לכביסת הספורט שלכם. במידה ואין ברשותכם את המדריך, ההמלצה הכללית לפי היצרנים היא לכבס על 30-40 מעלות ולבחור או תכנית ספורט אם קיימת או תכנית כותנה. חשוב שבסיום תהיה סחיטה במהירות המקסימלית.

2. אוורור
בגדי הריצה שלכם נחשבים לכביסה מלוכלכת מאוד ואם אתם רצים בשטח אזי הם גם מלוכלכים מכתמים שצריכים לרדת. לכן, אם תזרקו את הבגדים שלכם בתום האימון לסל הכביסה ומעליהם יערמו להם עוד ועוד בגדים, הרי יצרתם כר פורה לגדילת חיידקים. אם אין בכוונתכם לכבס את הבגדים מיד, אז הניחו אותם במקום מאוורר ולא בחדר סגור או שקית אטומה שתצבור חיידקים.

כביסת ספורט צילום Sean McGrath פליקר

הניחו אותם במקום מאוורר ולא בחדר סגור או שקית אטומה שתצבור חיידקים | צילום: Sean McGrath

3. בחירת אבקת כביסה
אחד המיתוסים הנפוצים הוא "לא להשתמש ביותר מדי חומר ניקוי" מחשש שמא הוא יצטבר על הבגד ויהיה מקור נהדר לשגשוג של חיידקים. מיתוס שגוי שגורם לאנשים להשתמש במעט מדי חומר ניקוי (מצאתי אפילו יצרנים שכותבים את זה על תווית הכביסה) מה שגורם לבגד לצאת לא מספיק נקי מהכביסה ו… להסריח. לא נלאה אתכם כיצד מורכב חומר ניקוי לבגדים, רק נאמר לכם שהמבנה הכימי של החומר הפעיל בכביסה בנוי בצורה כזו שהוא נשטף עם המים בסיום הכביסה והסחיטה ולא מצטבר על הבגד. חשוב מאוד לבחור סבון כביסה שמכיל בתוכו אנזימים שמסייעים בתהליך הסרת הכתמים (לא, זו לא סתם ססמה של פרסומאים, זה באמת עובד). האנזימים בעצם אחראים על פירוקו של הלכלוך הקשה, דוגמת בוץ, חיידקים מהזיעה ושומן העור שלנו ושוטפים אותו החוצה. בכל חנות תוכלו למצוא מגוון רחב של סבוני כביסה עם אנזימים דוגמת טייד, פרסיל, אריאל וכדומה.

4. כמות אבקה
בהמשך למה שציינתי לגבי המיתוס של כמות חומר הניקוי, אנשים נוטים לשים מעט מדי חומר ניקוי ובכך בעצם לקבל כביסה מלוכלכת. לדוגמה, חברת טייד כותבת על גבי האריזה המלצה כמה סבון כביסה יש לשים במכונה עם 5 ק"ג כביסה (הגיע הזמן לדעת מה קיבולת המכונה שלכם? 5, 6, 7, 8 או 9 ק"ג?). ההמלצה שלהם להשתמש ב-45 גרם אבקה לדרגת לכלוך רגילה לבעלי מים רכים או בינוניים (שאנחנו זה לא המקרה) ולדרגת לכלוך גבוהה יש להוסיף 23 גרם נוספים על ה-45 שכבר הוספתם, כלומר, 68 גרם אבקה! עם יד על הלב, כמה מכם בכלל משתמשים בכלי מדידה עם שנתות כדי לדעת כמה אבקה להוסיף? רובם שמים "לפי העין". אז הגיע הזמן להיות קצת יותר מדויקים, לא רק בריצה או ברכיבה, אלא גם בכביסה.

אבקת כביסה צילום Lebacno

כמה מכם בכלל משתמשים בכלי מדידה עם שנתות כדי לדעת כמה אבקה להוסיף? | צילום: Lebacno

5. צפוף פה
אם אתם רוצים שמכונת הכביסה שלכם באמת תצליח לעשות את העבודה כמו שצריך, אל תדחסו בגדים עד שאין כבר מקום, מלאו עד 2/3 כדי שהכבסים יוכלו להתחכך אחת בשנייה ולצאת נקיים יותר.

6. שאני אשפשף?
מכירים את כל הפרסומות לחומרים ממיסי אבנית? אז כן, מקומות רבים בישראל סובלים ממה שנקרא "מים קשים" ואותה אבנית נוטה להצטבר על הבגדים ואינה מאפשרת לחומרי הניקוי לעבוד בצורה האופטימלית. הוספת "מרכך מים" דוגמת "קלגון" לכביסה שלכם תעזור לנטרל את המים הקשים ובכך בעצם הכביסה שלכם תצא נקייה יותר.

7. האותיות הקטנות
לכל בגד מוצמדת תווית ארוגה ועליה סימנים מוזרים שרובם לא יגידו לכם שום דבר ובצדק, הם באמת לא ברורים, אבל לרוב, היצרנים דואגים לכתוב במילים מפורשות כיצד לנהוג עם הבגד החדש, היפה והיוקרתי שזה עתה רכשתם. אם אתם רוצים שיאריך ימים, הקפידו לקרוא את התווית הקטנה, היא מכילה בתוכה עולם ומלואו. לדוגמה, ציור של גיגית ועליה רשום מספר, בדרך כלל 30 או 40, הכוונה היא לטמפרטורת המים בה צריך לכבס את הבגד, אל תתחילו להיות יצירתיים ולהתחלחל מהמילה בבקטריות ולזרוק את הבגדים ל-90 מעלות, זה יהרוס אותם. דוגמה נוספת היא ציור של ריבוע ובתוכו עיגול (מזכיר מכונת כביסה) ועליו איקס, הכוונה היא שאסור להכניס למכונת ייבוש. מומלץ לשים לב לאותיות הקטנות בחיים בכלל ובבגדים בפרט.

סימני כביסה צילום: pixabay

מומלץ לשים לב לאותיות הקטנות בחיים בכלל ובבגדים בפרט | צילום: pixabay

8. מרכך כביסה
אין כמו כביסה שיוצאת ריחנית מהמכונה אחרי שעברה שטיפה של מרכך כביסה. הבעיה היא שעל רוב בגדי הספורט שלכם כתוב במפורש, המילים :DO NOT USE SOFTENER ואכן הכוונה היא "אל תשתמשו במרכך", לא המלצה, זו הוראה של היצרן כדי לשמור על הבגד. אז מה בעצם רע במרכך כביסה? הוא הרי מעניק לבגד ניחוח מדהים. המרכך נשאר בסיבי הבד היוקרתי שלכם ובעצם מפריע לו לבצע את הפעולה שלשמה קניתם אותו- נידוף! אז, אם אתם רוצים שבגדי הספורט שלכם ימשיכו לנדף, אנא נדפו את מרכך הכביסה שלכם מהמדף.

9. הפוך
רגע לפני שאתם זורקים את הבגדים שלכם לכביסה, תהיו קצת נחמדים למכונה ותהפכו לה את הבגד (עד שהיא תלמד לעשות זאת לבד), כך נקודות החיכוך שבאו במגע עם גופכם יוכלו להתנקות בצורה טובה יותר.

10. אקונומיקה וחומץ
תרופת הסבתא הידועה לטיפול בריחות היתה השרייה של הבגדים בגיגית מים עם מעט חומץ. מעבר לעובדה שזה מסריח יותר מהזיעה שלכם, החומץ יכול להזיק לבד הטכני ולכן אינו מומלץ לשימוש, גם לא כ"טיפול" באבנית שהצטברה במכונת הכביסה, הוא יהרוס לכם את החלקים המצופים גומי, פשוט חבל.
בעניין השריית בגדי ספורט באקונומיקה, ישנה בעיה קלה כיוון שהיצרנים מצוינים במפורש על גבי תווית הכביסה לא להשתמש בחומרי הלבנה (המשולש שעליו יש איקס). אבל, ניתן לעשות זאת אם יודעים כיצד ואת המינון המדויק של אקונומיקה מדוללת במים קרים.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג