שים לב לרוכב: "מטרת הקמפיין הוא למנוע את התאונה הבאה"

האם ניתן למנוע את התאונה הבאה של רוכב אופניים? בעמותת "שים לב לרוכב" שנולדה בעקבות מותו של שניאור חשין החלו בקמפיין גדול ממדים ובטוחים שהם יכולים לעשות זאת
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
קמפיין שים לב לרוכב

אם אתם רוכבי אופניים ודאי ששמתם לב לשלטי החוצות הגדולים עם הסלוגן "שים לב לרוכב". רוכבי אופניים, בעיקר אופני כביש, רגילים לשים לב לפרטים הכי קטנים ובטח כשמדובר בשלט חוצות וציור של רוכב אופניים. הבעיה היא שבמקרים רבים ומצערים תשומת הלב שלהם לא תמיד עוזרת, וחוסר תשומת הלב של אנשים פחות חשופים על הכביש מביא לתוצאות הרסניות.

שלטי חוצות קמפיין שים לב לרוכב

אי אפשר לפספס את השלטים | צילום: באדיבות עמותת "שים לב לרוכב"

"הכביש שייך גם לרוכבים"

לתקשורת הכלל ארצית מגיעות הידיעות הטראגיות שעוסקות בדרך כלל במקרי המוות, והיו כמה כאלה בשנים האחרונות. בקהילת רוכבי האופניים שומעים לעתים הרבה יותר קרובות על מקרים חמורים מאוד, שבמזל מסתיימים בפציעות, בין אם הן קלות או חמורות יותר. לא מדובר בנפילות שגרתיות של רוכבי אופניים, אלא בתאונות שבהן מעורבים רכבים: בין אם זה רכב שפגע ישירות בקבוצת רוכבים, או רכב שפגע ברכב ליווי של רוכבי אופניים. במקרים מסוימים מדובר בחוסר תשומת לב של הנהגים, בין אם הם שתויים או פשוט נוהגים בחוסר זהירות ואחריות. לפעמים אנחנו עדים גם לקבוצות רוכבים או רוכבים בודדים שלא נוקטים בכל אמצעי הזהירות, מה שיכול להוביל לתאונות מיותרות לגמרי.

עוד כתבות אופניים
למה בהתאחדות האופניים הבינלאומית לא מאמינים בנשים?
כיצד תלמדו את ילדכם לרכוב על אופניים?
טריינר או רולר? כך תדעו מה מתאים לכם

בעיית הבטיחות של רוכבי האופניים היא גדולה מאוד, וגם אחרי מקרים טראגיים כמו דריסתו של שניאור חשין ז"ל לפני חמש שנים, אנחנו עדים בכבישי ישראל לנהגים שמתייחסים לרוכבי אופניים כאילו היו עוד רכב בכביש. במקרים רבים בולט עניין חוסר המודעות שלהם לעובדה שרוכבי האופניים החשופים מצויים במצב מאוד רגיש כשהם על הכביש. הם שומרים על הבטיחות שלהם מפני הרכבים, הם שומרים על הבטיחות בפלוטון והם גם שומרים על הבטיחות שלהם מפני מפגעים בכביש כמו בורות, לכלולים או אפילו חיות דרוסות. כשהראש שלהם עסוק בכל כך הרבה דברים, גם חוסר אחריות הכי קטן של נהג ברכב שנמצא לידם יכול להוביל לאסון, וזה אחד הדברים שיוזמי הקמפיין רוצים שאנשים יבינו.

"נעשה הכל כדי שהתאונה הבאה לא תקרה"

משפחתו של שניאור חשין ז"ל מעורבת בכמה דרכים בענף רכיבת הכביש, וקמפיין "שים לב לרוכב" הוא בעצם יוזמה שלה יחד עם מארגני מסע  "בשביל השנטי", מסע האופניים בן 180 הקילומטרים מתל אביב למצפה רמון שיתקיים השנה ב-24 לאוקטובר ובו צפויים להשתתף 180 רוכבים. יו"ר מסע "בשביל השנטי", עידו מזורסקי, הוא גם אחד מיוזמי הקמפיין ומבחינתו לא עוסקים כאן בסטטיסטיקה של תאונות, אלא במניעת אסונות. "מה שאנחנו רוצים וגם משפחת חשין שמממנת את הקמפיין הזה הוא למנוע את התאונה הבאה", אומר מזורסקי ומוסיף: "יש לנו שתי מטרות. הראשונה היא להעלות את המודעות של הנהגים לרוכבי הכביש. כשלומדים נהיגה לומדים לשים לב לכל כך הרבה דברים. מדברים על תמרורים ומעברי חצייה אבל לא על רוכבי כביש. ובשבת בבוקר יש המון רוכבי כביש בארץ. אנחנו רוצים שהנהגים ידעו שהם נמצאים שם ושהם ידעו שהם צריכים לחלוק איתם את הכביש כי הכביש שייך גם לרוכבים במקומות שבהם מותר כמובן".

למה פעילות ספורטיבית יכולה להביא לכל כך הרבה תאונות?

צריך להבין שלרוכבים יש מספיק צרות משלהם על הכביש ובעיקר בשוליים | צילום: thinkstock

"המטרה השנייה שלנו", ממשיך מזורסקי: "היא להוריד את כמות הנפגעים, וזו מטרה שבמשפחת חשין עושים בשבילה הרבה. הם אומרים שאי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור, אבל כשהצגנו בפניהם את הרעיון של הקמפיין הזה, הם אמרו שהם יעשו כל מה שאפשר כדי למנוע את התאונה הבאה".

עושה רושם, ואלו החדשות הטובות עבור רוכבי הכביש, שהקמפיין הזה שיצא לדרך בסוף יוני ויימשך עד סוף אוקטובר יצליח להזיז משהו. שלטי החולצות הם ענקיים, יש פרסומים ברדיו והתייחסות של התקשורת הארצית, והשיאים של הקמפיין הזה, כך מבטיחים לנו, עוד לפנינו כפי שמספר מזורסקי: "השיא יהיה בעצם במסע בשביל השנטי, שבו לכל אחד מ-1,800 הרוכבים יהיה מספר משתתף שיראה בעצם כמו הפרסומים שלנו בשלטים. עוד לפני זה יחולקו עשרות אלפי סטיקרים לנהגי המכוניות בארץ".

קמפיין שים לב לרוכב

להעלות את המודעות של הנהגים לרוכבי הכביש | צילום: באדיבות: באדיבות עמותת "שים לב לרוכב"

אבל אומרים לנו שהקמפיין הזה לא יסתיים רק במסע בשביל השנטי ב-24 לאוקטובר, ליתר דיוק אז יסתיים החלק הראשון של הקמפיין. "החל מנובמבר נבצע פעילות משותפת עם "אור ירוק", שבה רוכבי אופניים יתנדבו להרצות על המודעות לרוכבי האופניים בבתי הספר באזור מגוריהם. מי שיתנדב יפנה אלינו, יקבל מערך שיעור ויעביר את ההרצאה. חוץ מזה אני מקווה שיצליחו לקדם את ההגדרה ב"וויז" שתתריע מפני רוכבי האופניים. בסופו של דבר אנחנו באים בטוב, אנחנו לא מדברים על מערכת ענישה לנהגים ודברים כאלה. אנחנו רוצים לחנך כדי שאנשים יהיו ערניים במה שהם עושים", אומר מזורסקי. אם תשאלו אותו, גם כרוכב אופניים, מתי נגיע ל"רמה של אירופה", למצב הזה שהרבה רוכבי כביש שהתאמנו בצרפת או בבלגיה מספרים עליו ומתארים סובלנות ואדיבות כלפי הרוכבים, הוא די יתקשה להזדהות עם זה ויגיד: "אני פחות מתחבר לזה כי גם באירופה יש תאונות שבהן מעורבים רוכבי אופניים. מה שכן, באירופה יש כל הזמן קמפיינים גדולים ונעשים מאמצים אדירים כדי להעלות את המודעות לרוכבי אופני הכביש. הם כל הזמן עוסקים בלהכניס את זה למודעות וזה גם מה שאנחנו צריכים לעשות כי רכיבת אופניים זה ספורט אדיר שאין כמוהו, וזה ספורט שתופס תאוצה בארץ".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • נהג זהיר הגיב:

    ואולי מצד שני מי שבוחר לרכב על אופניים מטר מרכבים ששועטים במהירות 100 קמ"ש הוא אידיוט חסר אחריות? נדחפים לכביש שמיועד לרכבים ולא להם ובאים "לחנך" את הנהגים.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג