שיא ישראלי חדש במרתון? לונה צ'מטאי "מחממת מנועים" לקראת מרתון פירנצה

האם אנחנו לפני שיא ישראלי חדש במרתון? אחרי שעברה למרחקים "קצרים" יותר ורשמה הישג היסטורי, צ'מטאי-סלפטר תפגוש מחדש את המרתון כשהפעם היא הרבה יותר מוכנה וחזקה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לונה צ'מטאי-סלפטר כבר חתומה על הישג היסטורי כשזכתה במדליית זהב בריצת 10,000 מטר באליפות אירופה באתלטיקה שהתקיימה בקיץ בברלין. קרוב לוודאי שמי שעוקב אחרי אתלטיקה ובמיוחד אחרי ריצות למרחקים ארוכים, לא יתווכח עם זה שההישג ההיסטורי האמיתי שלה הוא גרף ההתקדמות בשנתיים האחרונות. ביום ראשון הקרוב ב-25 בנובמבר היא תזנק במרתון פירנצה בשעה 9:30 בבוקר לפי שעון ישראל, אנחנו נדווח על התוצאה עם סיום המרתון כאן בשוונג.

שיפורים הדרגתיים ומרשימים

לפני שנתיים היא קבעה את שיאה האישי בריצת המרתון שעדיין עומד על 2:40:16 שעות. מאז היא ומאמנה/בעלה דן סלפטר החליטו לעבור למרחקים פחות ארוכים במטרה לשפר מהירות, ועל הדרך גם שיפרו לא מעט דברים בתכניות האימון ובתזונה כפי שסיפרו לפני מספר חודשים בראיון לשוונג. השינוי בא לידי ביטוי בשיפורים הדרגתיים ומרשימים של השיאים הישראלים במרחקים של 1,500 מטרים ועד לחצי מרתון, והגיע כאמור לשיא באליפות אירופה האחרונה באתלטיקה.

ביום ראשון – המפגש המחודש עם מרחק המרתון. לונה צ'מטאי סלפטר | צילום: צלמי שוונג

עוד כתבות בנושא 
שיא ישראלי ומקום שני ללונה צ'מטאי סלפטר בחצי המרתון בליסבון
לונה צ'מטאי סלפטר קבעה עוד שני שיאי כביש חדשים בתחרות בהולנד
הישג היסטורי ללונה צ'מטאי סלפטר באליפות אירופה בברלין

אחרי שכבשה את היבשת, צ'מטאי-סלפטר חושבת על המשימות הבאות שהן אליפות העולם באתלטיקה שתתקיים בסוף ספטמבר 2019 בדוחא שבקטאר והמשחקים האולימפיים בטוקיו שיתקיימו באוגוסט 2020. אחרי ההישג הגדול באליפות אירופה בברלין, היו אולי כאלה שציפו שצ'מטאי-ספלטר תמשיך "בכל הכוח" בריצת ה-10,000 כי אחרי הכל היא אלופת אירופה. עם זאת, כנראה שקו המחשבה שלה ושל דן סלפטר היה שהרמה באליפות העולם ובמשחקים האולימפיים היא גבוהה בהרבה ומה שמספיק טוב למדליית זהב באליפות אירופה לא מבטיח אפילו את המקום העשירי שם.

ההישג המטורף האחרון היה מדליית זהב באליפת אירופה. ומה הלאה? שיא מסלול? | צילום: איגוד האתלטיקה

המחשבה היתה באיזה מרחק האתלטית שהפכה לבכירה בישראל כיום יכולה אולי להפתיע? כלומר, למקסם את היכולות שלה וברגע האמת לתפוס יום מדהים כדי לנסות ולהפתיע. התשובה היא המרתון. בסופו של דבר מרתון במסגרת של אליפות עולם או משחקים אולימפיים היא ריצה טקטית, ללא מכתיבי קצב. במקרים רבים זה פותח אפשרויות בפני יותר רצים לנסות ולהפתיע, אם רק יצליחו להוציא מעצמם ביצוע מדויק שיוביל אותם לתוצאה טובה יותר משל רצים אחרים שחזקים יותר על הנייר – זה קרה וזה קורה כל הזמן.

בחזרה למרחקים הארוכים

כששנת 2018 עומדת להיגמר, היה ברור שלונה צ'מטאי-סלפטר צריכה לחזור לריצת המרתון כבר עכשיו. ואחרי ההישג באליפות אירופה, היא חזרה להתאמן למרחקים הארוכים יותר, על הדרך שברה שוב בחודש שעבר את שיאה הישראלי בחצי מרתון וקבעה זמן מדהים של 1:07:55 שעה. אחרי אותו מרוץ בליסבון שבפורטוגל היא יצאה למחנה אימונים בגובה בקניה, משם היא תגיע למרתון פירנצה, שיתקיים כאמור ביום ראשון הקרוב.

יצאה למחנה בקניה לפני הזינוק למרתון פירנצה. לונה צ'מטאי סלפטר | צילום: נועם נאמן

ועכשיו השאלה הגדולה היא באיזו תוצאה לונה צ'מטאי-סלפטר יכולה לרוץ מרתון אחרי השיפור המטורף שהיא עשתה במרחקים הקצרים יותר. צריך לזכור שב-2016 כשהיא רצה מרתון בזמן של 2:40:16 שעות, שיאה בחצי מרתון היה 1:14:11 שעה. והפעם היא מגיעה למרתון פירנצה עם שיא אישי של 1:07:55 שעה בחצי מרתון. למעשה, בפרק זמן של שנתיים היא שיפרה את שיאה בחצי מרתון ב-8.5 אחוז, ובמלים אחרות – אם ב-2016 היא רצה חצי מרתון בקצב של 3:30 דקות לקילומטר, אז באוקטובר 2018 היא רצה את המרחק הזה בקצב של 3:13 דקות לקילומטר.

האם היא תנצח במרתון פירנצה?

באופן טבעי יהיו כאלה שיגידו שאם היא השתפרה ב-8.5 אחוז בחצי מרתון, סביר להניח שהיא תעשה זאת גם במרתון, אבל זהו הנעלם הגדול. באתר הרשמי של מרתון פירנצה, לונה צ'מטאי-סלפטר הוזכרה כפייבוריטית לניצחון. עוד כתבו שם, שאחת המטרות של צ'מטאי-סלפטר חוץ מלנצח, תהיה לשבור את שיא המסלול שנקבע עוד ב-2002 על ידי הלנה יבורניק הסלובנית ועומד על 2:28:15 שע'.

עדיין לא ברור אם צ'מטאי סלפטר באמת תכוון לקצב כזה בפירנצה. אם כן, זה אומר שהיא תצטרך לקצץ 17 שניות לכל קילומטר בקצב המרתון שלה (לעומת שיאה האישי) בדיוק כפי שעשתה בקצב שלה בחצי מרתון בהפרש של שנתיים. במרתון הכוונה היא לקצב של 3:30 דקות לקילומטר במקום 3:47 דק' לקילומטר כדי להגיע לתוצאה של 2:28 שעות. אם אכן תצליח לעשות כזה דבר, אף אחד כבר לא יסתכל על זה כאל שיפור מטורף לשיאה הישראלי של ילנה דולינין שעומד על 2:35:59 שע'. תוצאה כזו כבר תהיה הצהרת כוונות לקראת אליפות העולם והמשחקים האולימפיים.

עושה רושם שאזור ה-2:28 שע' במרתון הוא הטווח האופטימלי עבור לונה צ'מטאי סלפטר במרתון פירנצה, בהנחה שהתנאים בו יהיו טובים. את השיא הישראלי היא אמורה לשבור בכל מקרה וה"טווח התחתון" אמור להיות שיפור של 4-5 אחוז לשיאה במרתון, שזה אומר תוצאה של 2:31-2:32 שעות. אגב, בתוצאה כזו קשה להאמין שהיא תוכל לנצח בפירנצה, כך שאם מחברים את הכל ביחד כולל הרצון שלה לנצח, אפשר להניח שהתכנית שלה תהיה לכוון יותר לאזור של 2:28 שעות.

הנה עוד נתון שיכול לעזור לנו להבין למה לונה צ'מטאי סלפטר תכוון ככל הנראה לתוצאה כזו ואולי אפילו לתוצאה מהירה יותר. פרט ללונה עצמה, אם מסתכלים על כל הנשים שרצו השנה חצי מרתון בטווח התוצאה שבין 1:07 ל-1:08 שעה ושיש להן תוצאה רשמית במרתון (מדובר ברוב הרצות) – הישראלית היא היחידה שלא רצה יותר מהר מ-2:30 שעות במרתון. למעשה, המרתוניסטית ה"איטית" ביותר ברשימה זו היא שיאנית ארצות הברית בחצי מרתון, מולי האדל, שקבעה השנה בחצי המרחק 1:07:25 שעה (חצי דקה מהיר יותר מצ'מטאי סלפטר) ואת מרתון ניו יורק שלא נחשב למהיר במיוחד רצה בזמן של 2:26:44 שעות.

כמובן שהדבר החשוב ביותר הוא לזכור שרצים למרחקים ארוכים שונים מאוד אחד מהשני, ולא תמיד היכולת בחצי מרתון יכולה לנבא את היכולת במרתון. יש רצים שמתנהלים בחצי המרחק בצורה הרבה יותר טובה, ולהפך. סימן השאלה הגדול יהיה איך יראה המפגש המחודש של לונה צ'מטאי סלפטר עם המרחק של 42.2 הקילומטרים, אחרי סדרת ההצלחות הקסומה בריצות הכביש והמסלול. את התשובה תקבלו כאן בשוונג ביום ראשון בסביבות 12:00 בצהריים לפי שעון ישראל כשיסתיים המרתון.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג