שביל ישראל? אלו היו ה-FKT המרשימים באירופה ב-2018

המסע של מייקל וורדיאן בישראל חשף אותנו יותר ללהיט החדש של רצי השטח בעולם, קביעת הזמנים המהירים ביותר (Fast known times) במסלולים מוגדרים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מסלול סובב בוב גרהאם באנגליה

אחד הדברים היותר יפים בעולם האולטרה מרתון ואת זה אומרים הרבה אנשים מבפנים, הוא שבמקרים רבים יש הרבה פרגון ועזרה לצד התחרות. מצד אחד מאזוכיסטים, מצד שני נמצאים שם אחד בשביל השני, וזה רק אספקט אחד מבין רבים שגורם להרבה אנשים להתאהב בתחום הזה.

אחד המסלולים ש"נכבשו" בקיץ האחרון. סובב בוב גרהאם | צילום: Torpenhow3

עוד כתבות בנושא 
מייקל וורדיאן חצה את שביל ישראל ב-10 ימים ו-16 שעות 
איך רצים נכון בשטח ובהרים?
10 התחרויות הקשות בעולם

ודווקא בגלל שבמרוצי אולטרה מרתון רואים במקרים רבים עזרה הדדית, רצים רבים גילו בשנים האחרונות שאולי יש דברים שעשויים לעניין אותם יותר מתחרות מול אחרים. אחד מהם הוא FKT שהם ראשי תיבות לזמנים המהירים ביותר (FAST KNOWN TIMES) שנקבעים במסלולים מוגדרים וידועים כמו למשל שביל ישראל המעודכן שאורכו 1,030 קילומטרים ושאותו רץ מייקל וורדיאן ב-10 ימים ו-16 שעות.

אתר האינטרנט שנקרא FKT הוא הגוף שמאגד את כל הרישומים של אותם רצים שרוצים להיות חתומים על הישג מהסוג הזה. כל רץ כזה ישלח לאנשי האתר את כל הנתונים של האתגר שלו, כפי שעשה צוות הליווי של מייקל וורדיאן בראשותו של זולי ביהרי. אנשי האתר מאשרים וכך הם מכניסים את אותו הרץ או הרצה לספר ההיסטוריה שהולך ומתעבה.

השבוע נתנו באתר כבוד למייקל וורדיאן ולשביל ישראל, בנוסף דירגו שם את 5 השיאים (FKT) המרשימים ביותר שנקבעו באירופה. קראנו והחלטנו לתרגם את עבורכם גם כי זה מרשים מאוד, גם כי נמצאים שם כמה מהשמות הגדולים אם לא הגדולים ביותר של ריצות השטח וההרים ובעיקר כי זה סופר מעניין ומרחיב אופקים, ומדובר רק בריצות על אדמת אירופה הקטנה. אגב, FKT לא חייב להתבצע על מסלול כל כך ארוך או חוצה יבשות. המסלול בהחלט יכול להיות קצר וקשה כפי שתראו בחלק מהדוגמאות.

מקום 5 

פול בונום הצרפתי הוא רץ שטח ומטפס המתמחה בריצות הרים כיאה לתושב העיר אנסי באזור האלפים. בספטמבר האחרון הוא החליט לנסות ולשבור את שיא הטיפוס על ההר "דן בלאנש" שבשוויץ, אחד ההרים הגבוהים באלפים שמתנשא ל-4,357 מטרים. המסלול הלוך-חזור היה באורך של 34.5 קילומטרים עם טיפוס רצוף של 3,150 מטרים. בונום עשה את זה בזמן של 6 שעות ו-25 דקות (4:03 שע' לעלייה, 2:22 שע' לירידה), ועוד הספיק לצלם בדרך ובעיקר על הרכס. חשוב לציין שבמקרה הזה מדובר באתגר עצמי ללא ליווי או עזרה חיצונית.

מקום 4 

מרקו דה גספרי האיטלקי היה אלוף העולם בריצת הרים 6 פעמים, כך שמדובר באחד הרצים הטובים בעולם בעליות. ביוני האחרון הוא ניסה לשבור את שיא המהירות בטיפוס על הר מונטה רוזה שבאלפים האיטלקים. בדיוק על אותו המסלול שמגיע בסיומו לפסגה בגובה 4,554 מטרים מתקיים מאז שנות התשעים המרוץ שמוגדר כגבוה ביותר באירופה. דה גספרי החליט לנצל את הנתיב שנפתח במרוץ ויום לאחר מכן הלך על שבירת השיא. אורכו של המסלול הוא 32 קילומטרים הלוך וחזור, דה גספארי נעזר בצוות סיוע במקרה הזה וסיים בשיא חדש של 4 שעות ו-20 דקות ובכך הוא שבר שיא שהחזיק מעמד מ-1994.

מקום 3 

אמילי פורסברג השבדית היא אחת הדמויות היותר ידועות בתחום ריצות ההרים וריצות השטח והיא גם בת זוגו של קיליאן ג'ורנט, שנחשב על ידי רבים לרץ ההרים הטוב מכולם. פורסברג חתומה על אינספור ניצחונות בריצות הרים ובריצות שחקים, והאתגר האחרון שלה היה גם אחד המרשימים. היא החליטה לחזור אל המקום שבו התאהבה בריצות השטח. האזור היה לפלנד השבדית והמסלול בן 440 הקילומטרים נקרא "שביל המלכים" והוא נמצא באחת משמורות הטבע הגדולות באירופה. פורסברג השלימה אותו ב-4 ימים ו-21 שעות. אגב, זה גם היה האתגר האחרון שלה לפני שנכנסה להריון וממש השבוע ילדה בן, שהוא גם בנו של קיליאן ג'ורנט מה שאומר שבמרץ 2019 נולד ככל הנראה אחד מרצי האולטרה הטובים שיהיו בעוד 20 שנה.

מקום 2 

אנדראס שטינדל הוא מטפס הרים שוויצרי שטיפס קרוב ל-90 פעמים מהעיירה שבה נולד זרמאט (גובה של 1,616 מטר מעל פני הים) לפסגת ההר מאטרהורן (4,478 מטר מעל פני הים). באוגוסט האחרון הוא החליט לנסות ולעשות מזה שיא, בטיפוס עצמי ללא סיוע כלשהו פרט לצלמים מהאוויר ומהיבשה. המטרה שלו היתה לעשות את המסלול הזה הלוך וחזור בפחות מארבע שעות. הוא חזר לנקודת ההתחלה שלו אחרי 3:59:52 שעות. שטינדל סיפר שהחלק הקשה ביותר הוא לסיים את הטיפוס באפיסת כוחות, ולגייס את הריכוז המתאים לירידה מהירה.

מקום 1 

כנראה שגם השם הגדול עושה את העבודה ומי שנבחר במקום הראשון היה לא אחר מאשר קיליאן ג'ורנט הספרדי, שגם הוא מתעניין ב-FKT לא פחות ממרוצים שבהם הוא משתתף. ביוני האחרון הוא החליט להסתער של השיא במסלול שנקרא "סובב בוב גרהאם" בצפון מערב אנגליה, הקרוי על שמו של האיש הראשון שרץ אותו בפחות מ-24 שעות. מדובר במסלול מעגלי באורך של 105 קילומטרים, שמתחיל ומסתיים בעיירה קסוויק, ומה שכל כך מיוחד בו הוא טיפוס על לא פחות מ-42 הרים לאורך הדרך, שמוסיפים למסלול טיפוס מצטבר של כ-8,200 מטר. ג'ורנט סיים את המסלול ב-12 שעות ו-52 דקות ושיפר ביותר משעה את השיא הקודם שנקבע 36 שנים לפני כן.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג