רוצה להפרד מלאנס, אבל זה קשה

"השנה, לפני הזינוק לטור, שבתי והערכתי כי הוא יכול לסיים במקום השלישי אבל גם כתבתי, כי באותה מידה של סיכויים הוא יכול לסיים מחוץ לעשירייה הראשונה. טעיתי!!!" יאיר בן עמי מתקשה להפרד מגדול הספורטאים בימינו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


"השנה, לפני הזינוק לטור, שבתי והערכתי כי הוא יכול לסיים במקום השלישי אבל גם כתבתי, כי באותה מידה של סיכויים הוא יכול לסיים מחוץ לעשירייה הראשונה. טעיתי!!!" יאיר בן עמי מתקשה להפרד מגדול הספורטאים בימינו

מאת:יאיר בן עמי


במשך שבע שנים רצופות היה הכי קל בעולם לכתוב על הטור דה פראנס. היה שם מלך בלתי מעורער ששלט בדבוקה ברגל רמה. הוא החליט מי ינצח, איך ינצח מי ילבש את החולצה הצהובה, לכמה ימים ומתי הוא יעשה מה שבא לו. לאנס ארמסטרונג היה הפטרון של הטור ומי שרצה לנצח אותו נשאר עם הרצון, על הנייר ובחלומות או באימוני טרום הטור דה פראנס.

הוא פרש בשיא מדהים של שבעה ניצחונות רצופים וסיפור הקריירה שלו כלל החלמה מסרטן לאחר שכבר היה אחד הרוכבים הטובים בעולם עם שיא של הרוכב הצעיר ביותר שניצח באליפות העולם בעידן המודרני.


לאנס ברכיבה עם נשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' בוש

ואז הוא החליט לשוב.

פרישה של כשלוש שנים הוא בא לנצח, כך אמר. בסוף העשור הרביעי של חייו הוא בא לצרפת ונתן למתחריו מאבק אדיר בסופו גילה כי הדבוקה כבר לא נותנת לא את הכבוד שרחשה לו כמה שנים קודם.

הוא גילה שהצעירים, שצפו בביצועיו כשחזרו מהאימון נערים במועדון המקומי, מעריצים אותו אבל מקו הזינוק ועד לקו הסיום הם יעשו הכל כדי לספר שהם ניצחו את הגדול מכולם. שניים מאלו הותירו אותו להסתפק במדרגה השלישית של הפודיום וזה גם היה המקום שרוב הפרשנים השפויים והבלתי משוחדים האמינו שיהיה בשיא שארמסטרונג יהיה מסוגל להציג לאחר פרישה של שלוש שנים ובגילו המתקדם ביחס לרוכבי אופניים.

ואז הודיע ארמסטרונג כי הוא ישוב לעוד ניסיון אחד ואחרון "לנצח בפעם השמינית". כאן הפרשנים כבר נפלו בדעתם המשוחדת על מי שאותו ראו קורע את הדבוקה שבע שנים ברציפות. ראיתי את הטור בו ארמסטרונג ניצח קטע בפעם הראשונה. ראיתי את שובו לדבוקה והמקום הרביעי בוואלטה א'אספנייה בשנת 1998. ארכיונים של עיתונים ומגזינים הם העדות כי לפני הטור דה פראנס של 1999 העמדתי אותו כבכיר המועמדים לניצחון.

אותם ארכיונים הם עדיי כי הערכתי שבדורו לא יקום רוכב שיוכל לשים את הכבוד (שכולם נתנו לו) בצד ולנצל יכולת אישית כדי למנוע מארמסטרונג עוד ניצחון. היחיד שאכן ניסה, בלי להשפיל עיניים, היה יאן אולריך שתמיד כשל בהכנה לטור ומעולם לא שב לשחזר את היכולות שהביאו אותו לסגנות ב- 1996 ולניצחון בשנת 1997.


לאנס באלפ דואז בטור דה פראנס 2001

לפני שנה הערכתי כי ארמסטרונג יסיים את הטור במקומות 3-10 וזאת על פי מה שהציג במהלך התחרויות שקדמו לטור ולפי שאר המועמדים לניצחון. הערכתי הייתה כי לפי הרוכבים שיפרשו הוא יוכל לעלות ממקום 10 ועד למקום שלישי במקרה הטוב ביותר. אבל השנה נפלתי בפח.

לאורך כל השנה היה ברור כי ארמסטרונג אינו אותו רוכב שהיה בעבר. את החודשים נובמבר- דצמבר, בהם היה רוכב כמעט פי שניים ממתחריו, הוא עבר עם מעט מאוד שעות אוכף. בהמשך הוא טס מקצה אחד לקצה השני של העולם בתדירות של איש עסקים והרי זה מה שהוא לפני הכול, איש עסקים מצליח ברמה העולמית. את ארמסטרונג של שבע הניצחונות והמקום השלישי לאחר ששב להתחרות הגדיר יאן אולריך טוב מכולם כשהסביר על עצמו עוד לפני שהיה סגנו של ארמסטרונג בטור. כבר לאחר שאולריך ניצח בטור של שנת 1997, הוא אמר בראיונות: "אני רוכב כדי לחיות ולא חי כדי לרכב".

כשהפציע עידן ארמסטרונג, ולאורך כל התקופה, חזר אולריך על האמירה הזו פעמים רבות. ארמסטרונג של שנת 2010 לא היה הארמסטרונג שחי כדי לרכב אלא ארמסטרונג שרוכב כדי לחיות. הוא חזר לטור דה פראנס משום שזה שירת את עסקיו ושאיפותיו בצורה הטובה ביותר. החזרה שלו לטור שירתה את הקריירה העסקית שלו טוב יותר מכל מהלך אחר.

השנה, לפני הזינוק לטור, שבתי והערכתי כי הוא יכול לסיים במקום השלישי אבל גם כתבתי, כי באותה מידה של סיכויים הוא יכול לסיים מחוץ לעשירייה הראשונה. טעיתי!!!

טעיתי משום שאני, כמו כל הפרשנים שעקבו אחרי הקריירה של ארמסטרונג, היינו שבויים באגדת האיש הענק שידע לבחור בנתיבים הנכונים ביותר ברגעים הקשים ביותר. הילד שידע למצוא את הנתיב מילדות שכללה נטישה של אבא, ואמא גיבורה שפרנסה אותו לבדה. הנער שידע לבחור את האופניים על פני הטריאתלון משום שהבין עד להיכן הוא יכול להגיע ואת ההבדל בפופולאריות בין שני הענפים. האדם שידע להתגבר על הקושי הבלתי נתפס של ההתמודדות בסרטן. חולה הסרטן שידע לבחור את הטיפול שיחזיר אותו מסרטן ששלח גרורות למוח ורופאים ששלחו אותו לקבר או סיפרו לו שלא יוכל להיות ספורטאי לעולם. הספורטאי הענק שידע לכתוש כנגד כל הסיכויים ולנצח את המרוץ הקשה ביותר בעולם לאחר שהרופאים כבר שלחו אותו לקבר רק שנתיים וחצי קודם. האיש עם החזון של שבע ניצחונות בטור דה פראנס, מטרה שלפני עשור נשמעה כהזיה. רוכב האופניים שהביא את הטור דה פראנס, אירוע הספורט הגדול בתבל, לפינות הכי עלומות על הגלובוס. רוכב האופניים שדחק את דויד בקהם אחורה בדירוג הספורטאים המתוגמלים מנותני חסות. רוכב האופניים שידע לבחור את הנתיב המוצלח ביותר, דרך השדה, כשחוסבה בלוקי התרסק מטר לפניו ושבר את האגן וסיים את הקריירה. וגם רוכב האופניים שידע לקפוץ על אופניו לאחר שידית התיק של ילד תמים הפילה אותו על האספלט בדרך לפסגת הלוס ארדידן ולנצח באותו הקטע.


לאנס בטור של קליפורניה / צילום: MorroBayChuck

לאנס ארמסטרונג הוא דמות תרבותית, בעל כריזמה מדהימה, שגדולי דור מביאים לתחומם. אבל ארמסטרונג חצה את תחומו והביא מעגלים שבלי העידן שלו לא היו יודעים מה היא החולצה הצהובה. ובכל אלו נפלתי כשבאתי להעריך את סיכוייו של ארמסטרונג בטור 2010. כי התעקשתי לאטום את ניסיוני לתחושותיי לאורך כל תקופת ההכנה לטור.

בשיחה עם חבר, לפני חודשיים וחצי, במהלך רכיבת יום שישי אמרתי כי ארמסטרונג השנה יקבל בראש כפי שלא קיבל מעולם ובזה צדקתי. אבל גם הערכתי כי יש סיכוי של 50% שהוא כלל לא יזנק לטור. טעיתי גם כאן. ארמסטרונג זינק ובתחושה שלי דגדג שזה לא זה גם אחרי הפרולוג המוצלח. אבל לא העזתי לכתוב את זה משום שחוויתי את ארמסטרונג ויכולותיו הבלתי אנושיות פעמים רבות מספור. ועכשיו נותרו לנו עוד שבועיים של החוויה הגדולה ביותר שנוכל לקבל מארמסטרונג.

נותרו לנו שבועיים בהם נראה איך מי שהיה במשך שבע שנים בלתי אנושי יהיה רוכב הטור דה פראנס הכי אנושי. הוא יחפור עמוק בנשמתו ויוציא משם את הביצוע הטוב ביותר אבל עבורו, כמי שעמד על הפודיום של שדרות הניצחון בפריז שמונה פעמים ובשבע הוא הביט על כולם מלמעלה, זה יהיה יותר קשה מאשר לכל רוכב אחר. עבורו זה יהיה להביא מדי כל מטר לאורך אלפי הק"מ שנותרו את הפסון של מנצח הטור הסדרתי ביותר בהיסטוריה. הוא יצטרך להביא את זה ממקומו במעמקי הדבוקה ולא כמי שדוהר בראש הטובים ביותר.

אחזיק לו אצבעות כפי שלא החזקתי לו בכל שבע הניצחונות האדירים שלו. כי עבורי, לראות את ארמסטרונג כרוכב בטור תהיה חוויה שתלווה אותי לכל חיי ותהפוך את זיכרון הקריירה שלו לעצום עוד יותר. בשבועיים הבאים נראה כי הספורטאי הכל כך גדול שקרע את כולם מדי יולי הוא בנאדם בעל נפש אנושית שיכולה לספוג הפסד אבל לא להישבר. וזה הספורטאי הגדול ביותר, שיודע להפסיד עם אותו פסון איתו בא לניצחונות.

———————————————————————————————————————–
אזור הטור דה פראנס בשוונג 
כל השלביםפרשנויות ועדכונים / מעקב LIVE אחר הטור / מפת הטור / כל הקבוצות / שידורים חיים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ'אלנג' ישראמן 2024
52:22
צ&#039אלנג&#039 ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
צ'אלנג' ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
09:35
כוכב נולד בצ&#039אלנג&#039 ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
כוכב נולד בצ'אלנג' ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
54:28
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ'אלנג' ישראמן 2024
02:07
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
33
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 - הסרט!
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ'אלנג' ישראמן 2024 - הסרט!
02:36
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ'אלנג' ישראמן 2024
48:02
באירוע נוצץ: ON השיקה את נעלי הריצה החדשות Monster2
באירוע נוצץ: ON השיקה את נעלי הריצה החדשות Monster2
01:35
מרגש: הצעת נישואין על המסלול בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
מרגש: הצעת נישואין על המסלול בצ'אלנג' ישראמן
03:22
אחרי 90 יום מילואים: אמיר אלפיה מסיים במקום השלישי בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
אחרי 90 יום מילואים: אמיר אלפיה מסיים במקום השלישי בצ'אלנג' ישראמן
03:43
ישראמנים לעד: הסרטון המרגש מטקס הסיום לצ&#039אלנג&#039 ישראמן
ישראמנים לעד: הסרטון המרגש מטקס הסיום לצ'אלנג' ישראמן
04:45
CHALLENGE ISRAMAN 2024 - next day clip | צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 סרטון התחרות (גרסה קצרה)
CHALLENGE ISRAMAN 2024 - next day clip | צ'אלנג' ישראמן 2024 סרטון התחרות (גרסה קצרה)
38