פארה פארה…

אלוף העולם הטרי בריצת 5000 המטרים - מו פארה, נבחר לאתלט השנה באירופה אחרי עונה חלומית. ביום שבת בלילה, יטפס הבריטי הכחוש על דוכן מנצחים נוסף שהוכן לכבודו בעיר ארונה שבספרד. "אני אמשיך לעבוד כדי להישאר בטופ גם ב- 2012", הוא מבטיח
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


אלוף העולם הטרי בריצת 5000 המטרים – מו פארה, נבחר לאתלט השנה באירופה אחרי עונה חלומית. ביום שבת בלילה, יטפס הבריטי הכחוש על דוכן מנצחים נוסף שהוכן לכבודו בעיר ארונה שבספרד. "אני אמשיך לעבוד כדי להישאר בטופ גם ב- 2012", הוא מבטיח

מאת:אילן גולדמן

מיד לאחר שחצה את קו הסיום בקוריאה, ירד מו פארה על ברכיו ונישק את רצפת האצטדיון הכחלחלה, פעם ועוד פעם כשמצחו המזיע מתחכך במסלול. תוך שניות ספורות, פניו הסובלות נשטפו דמעות של אושר שהשתלבו בפליאה בארשת המאמץ שעוד לא סרה מפרצופו הדק. האלוף הטרי תפס פניו כלא מאמין והתגלגל על גבו כדי לעכל את גודל ההישג. באותה עת ריהננה הקטנה נעמדה לצד אימה טניה ביציע הכבוד, לבושה בחולצה אפורה מפוספסת, מחכה לאביה, כשזרועותיה כבר פרוסות לקראת החיבוק הגדול ביותר אותו יקבל מי שהפך לפני רגעים ספורים לאלוף עולם. 


מו וריהננה פארה במגרש הקבוצה האהובה ארסנל – אחרי הניצחון באליפות העולם (צילום: Mark dadswell)

אחרי שחובק בעוצמה על ידי בתו, פארה בן ה- 28 יצא עטוף בדגל הבריטי שהגישה לו אשתו טניה, אל הקפת ניצחון מיוזעת באצטדיון הקוריאני הדחוס. זה היה שבוע חלומי ללונדוני שנולד במוגדישו בירת סומליה. בדיוק שבוע לפני כן, על אותו מסלול תכלכל, הצליח האלוף האירופי להשיג לעצמו מדליית כסף יוקרתית במקצה ל- 10,000 מטרים באליפות העולם, ולסגור עונה שרק חולמים כמוהו יכלו לדמיין. 

מהילדות:
הוא תמיד חלם לשחק בארסנל. 
"המורה להתעמלות תמיד שיחד אותי בכדורגל
 כדי שאלך לאימוני הריצה"

פארה נמצא בשיאו בכך אין ספק. מהרגע שהשנה הנוכחית נכנסה, מוקדם עוד כחודש ינואר, החל האוהד מספר אחד של ארסנל כפי שהוא מגדיר עצמו, לירות פגזים קטלניים מרגליו: זה החל במרוץ הקרוס קאונטרי של אדינבורו, שם בבוץ, הביס פארה את ארבעת המסיימים הראשונים באליפות אירופה האחרונה. זה המשיך בפברואר חורפי כשפארה קבע שיא אירופאי חדש בריצת ה- 5000 (מסלול). על הדרך הוא גם שלח את שיאו הבריטי בן ה- 29 שנים של ניק רוס, להישכח במגירת ההיסטוריה למרחק.

בואו של חודש מרץ סימל "צרות" נוספות. הבחור, שבכלל עסק בילדותו בלהטוטי כדורגל במגרש הרעוע בדג'יבוטי, נעמד על רגליו האחוריות באצטדיון הפאר של הבולוורד דה – ברסי בפאריס, וגרף זהב באליפות אירופה ל- 3000 מטרים. חודש מרץ עוד לא נגמר, ופארה אשר היה אמור לשבת עם חברו ושותפו לאימונים גיילן ראפ במטוס לניו-זילנד, התבשר כי רעידת האדמה שהתרחשה במקום זה מכבר, פגעה באצטדיון בו היו אמורים להתחרות. כיוון הטיסה שונה מיד לניו- יורק והצמד "האפרו-אמריקאי", התייצב בחצי המרתון המפורסם של התפוח הגדול. גם שם, זהב למו. 


פארה, הגיע לאנגליה רק בגיל 8 (צילום: Mark dadswell)

זה לא מו, זה מוחמד

מו פארה נולד בסומליה כמוחמד פרח, מוסלמי כדת וכשריעה. זיכרונותיו הראשונים של הילד חייכן ושחום העור שהפך לרץ הטוב בעולם, קשורים בכלל למגרש הכדורגל של העיר דג'יבוטי, אליה עבר עם אימו אחרי שהחליטה כי מוטב להם שיעזבו את מוגדישו. כשהיה בן 8 הוחלט: עדיף כי מוחמד יצטרף אל אביו, יועץ טכנולוגי שעבד באותה עת בלונדון. "או כן…אני הולך להיות קרוב אליו", צווח הילד בהתרגשות כשגילה הדבר. "אני זוכר שהגעתי לאנגליה, וראיתי את אבי. זה היה הדבר הכי מרגש שיכולתי לדמיין", סיפר פארה לגרדיאן הבריטי. "הבנתי שאני הולך לבלות איתו שנים". 

כשהגיע לאנגליה, הילד המוסלמי שהקפיד לקיים את "חמשת עמודי היסוד" של האסלאם לא ידע מילה באנגלית. הוא לא יכול היה לתקשר עם אנשים, והיה עליו להסתגל מהר לחיים חדשים ושונים מאלה שהכיר במדינה האפריקאית מוכת המשברים. "הייתי צריך ללמוד אנגלית מאפס. אני זוכר כמה רציתי לתקשר עם אנשים אבל פשוט לא יכולתי. זה פשוט היה קשה".

 אם מוחמד לא יבוא אל הספורט, הספורט יבוא אל מוחמד

שני דברים דחפו את המהגר הצעיר אל עבר הספורט. טלוויזיה, ומורה ההתעמלות שלו. "הפכתי לספורטאי דרך הצפייה בטלוויזיה", הוא מודה באותו ראיון לגרדיאן. "צפיתי בארסנל והאמנתי שיום אחד אשחק שם". אך החיים רצו בשביל מוחמד משהו מעבר לבעיטה סתמית בכדור.


פארה – תמיד מביט קדימה לעתיד (צילום: Stu forester)

בבית הספר הלונדוני אייסלוורט', דרכיהם של מורה ההתעמלות אלן ווטקינסון והנער המתבגר שכעת כונה מו פארה נפגשו. ווטקינסון זיהה את כישרונו העצום של פארה בריצה ושלח אותו למועדון מקומי. הנער שצום הרמדאן תמיד הקשה על פעילותו הספורטיבית, החל במהרה להביא גביעים ותארים אל בית אביו. בגיל 14 מו הצעיר כבר זכה בתואר האליפות הראשון שלו במסגרת ליגת בתי הספר. "הוא (המורה להתעמלות) תמיד שיחד אותי שאלך לאימונים", התוודה מאוחר יותר פארה. 

"כשהכרתי אותו הוא היה נער שהתקשה בלימודים. נער שסבל ממחסומים בשפה. הוא נזקק להכוונה ואני לקחתי אותו תחת חסותי. התשוקה שלו בכלל הייתה לכדורגל. הוא חלם לשחק באגף הימני של ארסנל אבל הכישרון האמיתי שלו היה המהירות על המסלול. כדי להביא אותו לאימונים, נאלצתי כל פעם לשחד אותו ב- 30 דקות של כדורגל", שיחזר מאמנו את ימי התהילה בבית הספר הלונדוני. 

בלונדון התנהג כלונדונאי

אך הסוף של החלק הזה בסיפור כבר ידוע: מו פארה התמיד בדרכו והפך להיות רץ גדול. מאותו חודש מרץ בו ניצח את חצי מרתון ניו- יורק פארה לא עצר לרגע. ביוני הוא "פוצץ" מפגש של ליגת היהלום היוקרתית באורגון כשהוא קובע שיא אירופאי ובריטי בריצת ה- 10,000 מטרים (26:46 דקות), ביולי העוקב הוא עשה בדיוק אותו הדבר במרוץ יהלום נוסף במונקו, הפעם בריצת ה- 5000 מטרים כשקבע שיא בריטי חדש (12:53 דקות). 

בשנת 2012 פארה יפתח פרק חדש בסיפורו: הפרק של לונדון. מוחמד מו פארה הוא כעת איש מבוגר, אלוף עולם בשנה אולימפית אשר עיניו נשואות אל עבר הבית החדש ישן שלו. הוא אינו מכחיש: "אני מתרגש רק מעצם המחשבה על האולימפיאדה בלונדון". שם בביתו, בעוד קצת פחות משנה, כשעיניהן של טניה וריהננה בת ה- 8 נשואות אל עבר הגבר שלהן, מול אביו ומול חבריו ומעריציו, יצטרך אתלט השנה הנבחר של אירופה, להוכיח שוב: אין יותר טוב ממני בעולם כולו. 


אילן גולדמןאילן גולדמן
עורך המשנה של אתר שוונג – אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי בעל תואר במזרחנות

כל הכתבות של אילן גולדמן במדור– מזרח תיכון




קישורים: שוונגריצה






אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג