על מרוצים: פיננסי ואסטרטגי

בזמן האחרון יש לא מעט דיונים על מרוצים שנערכים בארץ. הרבה נאמר על המחירים שלהם, רמת המסחור, האיכות, השימוש במרחב הציבורי ועוד לא מעט. למרבה ההפתעה מדובר בנושא רחב למדי. כתוצאה מכך הדיונים נוטים להתפזר להרבה כיוונים וקשה לזקק את הדעות לוויכוח על נושא מדויק. היות והוויכוחים מתנהלים ברובם בפורומים פתוחים באינטרנט, נוסף לכך גם רעש הרקע של אנשים שסתם אוהבים לצעוק ולהפריע. קטונתי מלפתור את העניין הזה. אבל, לאחר מחשבה מסוימת נראה לי שאפשר לעשות סדר מסוים בעניין אם מבינים שלא כל המרוצים נבראו שווים. יש שוני מהותי בין האירועים השונים. יתכן והבנת ההבדל תסייע במשהו לחידוד הדיון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בזמן האחרון יש לא מעט דיונים על מרוצים שנערכים בארץ. הרבה נאמר על המחירים שלהם, רמת המסחור, האיכות, השימוש במרחב הציבורי ועוד לא מעט. למרבה ההפתעה מדובר בנושא רחב למדי. כתוצאה מכך הדיונים נוטים להתפזר להרבה כיוונים וקשה לזקק את הדעות לוויכוח על נושא מדויק. היות והוויכוחים מתנהלים ברובם בפורומים פתוחים באינטרנט, נוסף לכך גם רעש הרקע של אנשים שסתם אוהבים לצעוק ולהפריע. קטונתי מלפתור את העניין הזה. אבל, לאחר מחשבה מסוימת נראה לי שאפשר לעשות סדר מסוים בעניין אם מבינים שלא כל המרוצים נבראו שווים. יש שוני מהותי בין האירועים השונים. יתכן והבנת ההבדל תסייע במשהו לחידוד הדיון

מאת:אילן זיסר


בהשאלה מתחום אחר לחלוטין, אפשר לחלק את המרוצים ל-"אסטרטגי" ו-"פיננסי". את השמות הללו יש לקחת כשמות בלבד ולא כתיאור מדויק. החלוקה מתייחסת בעיקר לסיבות לקיום האירוע ולאנשים שעומדים מאחריו. מרוץ "אסטרטגי" הוא אירוע שיש לו דרישה רבה מקהיליית הרצים ושהארגון שלו נגזר ישירות מהדרישה הזו. הדוגמא הטיפוסית לאירוע כזה היא מרוץ אייל. זהבה שמואלי מארגנת את האירוע מדי שנה לזכר בנה שנפטר לפני עשר שנים אבל מה שמעניק למרוץ את הכוח שלו הם אלפי הרצים שמגיעים לשם שנה אחר שנה ורואים ב-"אייל" את אחת מנקודות האור של לוח השנה של הרץ.

מרוץ "פיננסי" הוא כזה שמאורגן על ידי גוף שיש לו מטרות שהן לאו דווקא הריצה עצמה. יש בנק מטרות גדול. פרסום, מסחור, קנאה במתחרים, ניסיון להיות מקובל, "כי אחרים עושים", תיירות, שיגעון לדבר של בודדים ועוד ועוד. מרוץ הלילה של נייקי הוא האבטיפוס של המרוצים הפיננסיים. כל שנה הוא מושך כמות גדולה של רצים אבל רבים מהם משתתפים רק בו. דרך אגב, למיטב ידיעתי, איש אינו מארגן מרוצים על מנת להרוויח מהם כסף ישירות. נראה שבארץ, ארגון מרוצים איננו ענף רווחי.
כמובן שהחלוקה הזו, איננה בינארית. על רוב המרוצים אי אפשר לומר באופן מוחלט שהם שייכים רק לקטגוריה אחת. יש מין קו המחבר את שני המושגים וכל מרוץ נמצא היכן שהוא על הקו הזה. רק מעטים ביותר נמצאים ממש בקצותיו.
הכוונה בחלוקה אינה לסווג את האירועים ל-"טובים" ו-"רעים". אמנם לאנשים יכולות להיות העדפות אבל אני מציג את ההבחנה כדי להבין שההבדל הזה מייצר אירועים בעלי מאפיינים שונים. בעיקר, ההבחנה הזו יכולה לעזור להבין מי מהאירועים ישרוד ומי לא.

למרוצים האסטרטגיים יש מספר מאפיינים. העיקרי שבהם הוא אריכות הימים. הרבה מהאירועים הללו חוגגים 10, 20 ואפילו שלושים ויותר שנים. באזורנו, בו כל דבר שגילו מעבר לשנתיים נחשב "מיתולוגי", זהו הישג מרשים. לא רק שהאירועים קיימים שנים רבות, רצים רבים טורחים להגיע אליהם שנה אחר שנה. זה מאפשר לשרוד משברים שאליהם נופל, מדי פעם, כל אירוע המתקיים על בסיס שנתי. רמת המסחור באירועים מהסוג הזה אינה גבוהה במיוחד. בדרך כלל מטרת המארגנים היא להשיג מספיק חסויות כדי לאפשר את קיום האירוע אך לא מעבר לכך.


מרתון טבריה מתקיים כבר 35 שנים


המצב שונה באירועים הפיננסיים. רובם מרימים את ראשם למספר שנים קטן. לאחר זמן לא ארוך במיוחד, מאבדים בהם עניין. אין מסורת משמעותית של אנשים שמגיעים שנה אחר שנה והאירוע, בדרך כלל, לא שורד את המשבר הרציני הראשון שאליו הוא נקלע. המסחור חוגג ולעיתים קרובות נראה שהוא מטרת העניין ולא האמצעי לקיום המרוץ.

על מנת להמחיש את הדברים, שווה אולי להסתכל על שלושת המרתונים הצפויים להתקיים בחודשים הקרובים. מרתון טבריה הוא האסטרטגי מכולם. זה מרוץ של רצים וכאשר היה נדמה בזמן מסוים שיש סכנה לקיומו, קמה קהיליית הריצה, מחתה ותרמה כנראה לא מעט לכך שגם ב- 2012 הוא יתקיים במהדורה ה- 35 שלו. זהו אחד מאירועי האתלטיקה המרכזיים בישראל ואחד הרציניים שבהם.


ניר ברקת רץ בעצמו וחתום על חזרתו של מרתון ירושלים


מרתון ירושלים (בגרסתו החדשה) הוא כמעט לחלוטין פיננסי. הוא נשען בעיקר על התעקשות של ראש עיר נלהב לדבר, אשר מוכן להשקיע סכומי כסף עצומים בקידום העניין. מספר הרצים נמוך והרבה מתוכם מגיעים מחו"ל. אלה שמגיעים מארצות אחרות מגיעים לא בשל איכויותיו כמרתון אלא כתיירות לארץ הקודש. המרתון הזה הוא יותר אירוע תיירותי ופחות עניין ספורטיבי. וחבל, ירושלים היא מקום מצוין לעשות בו מרתון משמעותי.

ומה עם תל אביב? כאן התשובה אינה מוחלטת. מצד אחד האירוע מאורגן כאירוע מסחרי לחלוטין. מאחריו עומדת חברה ל-"תוכן שיווקי", אוזניי כמעט נחרשו מכל הפרסומות שנדחפו אליהן בזמן האקספו והמרוץ עצמו ונראה שהוא שם את המפרסמים לפני כל דבר אחר. מצד שני, יש דרישה עצומה לאירוע כמרתון תל אביב ובשונה מירושלים, המוני אנשים אכן מגיעים אליו.



נראה שככל שהאירוע אסטרטגי יותר, סיכוי ההישרדות שלו גבוהים יותר. זה טבעי. עומדים מאחריו אנשים המחויבים לעניין לאורך זמן וקהילה המגבה אותו. כמובן שאין זה הקריטריון היחיד, מה גם שתמיד אפשר להתווכח על השאלה עד כמה אירוע הוא פיננסי. אבל, לפחות, זה כיוון מחשבה.

07.12.2012


אילן זיסראילן זיסר
פקיד תוכנה המתגורר במרכז הארץ

קישורים: ריצה, מרתון,מרוץ, מרתון ירושלים, מרתון תל אביב, מרתון טבריה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג