סרט מלחמה גרסת עמק המעיינות

מחר ב- 9:15 בבוקר, פתחו של גן השלושה הידוע גם בכינויו ה"סחנה", יהפוך לזירת קרב. הלוחמים, יהיו מיטב הרצים במדינה אשר יגיעו כדי לקטוף את התואר אלוף ואלופת ישראל במרחק חצי המרתון. יחד עם הלוחמים, יעמדו קרוב ל-3,000 איש אשר החליטו: "ריצה היא חיינו", אלו יצאו אל קרב אישי משלהם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מחר ב- 9:15 בבוקר, פתחו של גן השלושה הידוע גם בכינויו ה"סחנה", יהפוך לזירת קרב. הלוחמים, יהיו מיטב הרצים במדינה אשר יגיעו כדי לקטוף את התואר אלוף ואלופת ישראל במרחק חצי המרתון. יחד עם הלוחמים, יעמדו קרוב ל-3,000 איש אשר החליטו: "ריצה היא חיינו", אלו יצאו אל קרב אישי משלהם

מאת:אילן גולדמן


בכל שנה, מהשנים האחרונות, כמה ימים לפני פתיחתה של אליפות ישראל בחצי מרתון, כלי התקשורת מדווחים: "כמות שיא של משתתפים בחצי מרתון בית שאן". ובכן הלילה הזה, דבר אינו משתנה. שוב, חצי מרתון "ניו באלנס" המעיינות רושם כמות שיא של משתתפים. שוב, גידול של יותר מ- 20%. השנה המארגנים מדווחים על קרוב ל- 3,000 משתתפים.

עם הרצים קבע, מרחק חצי המרתון (21.1 ק"מ) הוא הפופולארי והטרנדי. זה שאינו ארוך מידי, אך מצד שני ארוך מספיק. גם סקרים שנערכו והתפרסמו ב"ניו יורק טיימס" מצביעים: הרץ הגלובאלי "הולך" על החצי (מרתון) ומעדיף להימנע מהשחיקה והכאב של המרחק המלא.

"לוחמי" חצי – המרתון


בתוך אותה מסה של אלפי רצים, הרחק מלפנים בשורת הזינוק הראשונה, יעמדו מתוחים גם הרצים לתואר – "אלוף ישראל". אלו הם ה"לוחמים". תוכלו לזהות אותם בעיקר על פי רזונם ועל פי המהירות שבה ייעלמו מהשנייה שאקדח ההזנקה יחל לעשן. רובם מתכוננים ל"יום הקרב" במשך חודשים. הם מחדדים כושרם באימוני מהירות מפרכים באצטדיונים שוממים, פוקדים את חדרי הכושר כדי לחזק שריריהם למאמץ, וחלקם אף נוסע למחנות אימונים מפרכים ברמות הגבוהות של אתיופיה וקניה. כולם, חולמים לשבור את שיאו האל-מותי של איילה סטאין: 1:03:43 שעה. אחד מה"לוחמים", מוגס טסמה שמו, כבר עשה זאת בשנה שעברה, אך נפסל אחרי שהחגיגות כבר החלו ומשום שהמסלול לא נמדד כהלכה.

הלוחמים הוותיקים

אסף בימרו

בימרו – מכיר היטב את בית שאן (צילום: מיכל פלג)

בימרו אינו זר ב"שדה הקרב" של בית שאן. הוא מכיר את המסלול ואת שאר ה"הלוחמים" היטב. רץ העילית בן ה- 42, (כן, קראתם נכון) מתכוון להגיע ולנסות שוב את מזלו, לאחר שניצח במרוץ פעמיים בעשור האחרון. בימרו, אב ל- 5 ילדים מרמלה, נחשב לרץ איכותי מאוד אשר הצליח לקבוע בעבר תוצאה של 1:04:47 שעות. אך זה כאמור היה בעבר, הרחק לאחור בשנת 1997, שנים רבות לפני שנאלץ לעבור צנתור בעקבות בעיות שהתגלו בליבו.

לפני כשנתיים, הרץ הוותיק, הצליח עוד לקבוע תוצאה של 1:08:14 שעה, כשסיים את האליפות במקום ה- 5. עד כה השנה, השמש לא חייכה אל ה"לוחם" הוותיק (למרות שרבים עדיין יתקנאו בהישגיו), ומלבד תוצאות שנעו בסביבת ה- 33 דקות ל- 10 ק"מ, לא נראה כי בימרו יוכל לספק את הסחורה שתביא לו ניצחון באליפות. 

זבדייה וודג'

וודג – 7 זכיות באליפות ישראל בחצי המרתון (צילום: רויטרס)

ללא ספק אחד מגדולי הרצים שידעה ישראל. בעשור בודד אחד, הצליח וודג' להשיג 5 ניצחונות באליפות חצי המרתון (7 סה"כ). שיאו האישי של ה"לוחם" בן ה-37, 1:04:30 שעה. התוצאה: הושגה בשנת 2001.

בשנה שעברה, וודג' הצליח לרוץ 1:08:12 שעה בבית שאן והסתפק במקום ה- 5. הבחור, שלא הפסיק לרוץ מאז הגיע לישראל בגיל 16, קבע במרוץ אייל שהתקיים לפני כשבועיים ,תוצאה של 49:30 דקות ל-15 ק"מ. חלום רטוב של רצים רבים. לוודג' זה הספיק רק למקום ה- 6 במרוץ שנוצח ע"י זוהר זמירו. האלוף המיתולוגי עבד קשה מאוד השנה, כשניסה לקבוע קריטריונים בינלאומיים בזירת המרתון. יהיה מעניין לראות מה נשאר לו ברגליים.

סוונך דסטאו

דסטאו – תמיד במרחק נגיעה (צילום: עופר ביידה)

הרץ שאולי תמיד שם אבל אף פעם לא באמת שם במעמדי אליפות. תמיד כל כך קרוב במרחק נגיעה, תמיד על דוכן המנצחים אבל תמיד רק כמעט. בשנת 2006, האיש והכמעט, קבע תוצאה של 1:06:40 שעה בבית שאן ונכנס אל ספרי ההיסטוריה של עולם הריצה הישראלי. אך גם אז, זה היה רק כמעט. השנה וליתר דיוק לפני כשבועיים דסטאו רשם הופעה חזקה במרוץ אייל ל- 15 ק"מ שהעניקה לו את המקום ה- 4 הכללי (48:29 דקות). חשוב לציין כי הופעה פחות טובה מזו שנתן באותו מרוץ, ב- 2009 (48:09 דקות). 

תוצאותיו של דסטאו בשנים האחרונות נשארות סטטיות למדי והרץ המוכשר כנראה לא יעשה היסטוריה על לוח התוצאות. בהתחשב בשדה המשתתפים, קיים סיכוי טוב מאוד כי השנה יעלה מדרגה אחת על דוכן המנצחים וייטול לביתו גביע גדול יותר. 

"הלוחמים" הצעירים

ממו אסרט

אסרט – הסוס השחור שאולי יפתיע (צילום: אדם קפלן)

בין רצי העילית, כולם מודעים ליכולותיו של אסרט, אלוף ישראל לשעבר ב- 15 ק"מ המתמקד בשנתיים האחרונות בניסיונותיו להפוך לרץ מרתון. ממו הוא אחד המוכשרים בארץ. הבעיה: איתו אין לדעת. ביום דבש שלו, רגליו מסוגלות לייצר מהירות דורסנית שמעטים יוכלו לה. ביום בצל, הרץ עלול לסיים כזנב לאריות.
 
אסרט בן ה- 27, אשר מתפרנס מעבודה במכבסה של בית מלון בירושלים, קבע באליפות ישראל האחרונה זמן של 1:11:09 שעה. תוצאה אשר רחוקה שנות אור מהיכולת אשר הפגין ב- 2008 כשחצה את הקו בבית שאן ב- 1:06:10 שעה . לפני כשבועיים ממו לקח חלק במרוץ אייל וסיים במקום ה- 3 כללי בזמן של 48:24 דקות. ממו תמיד היה הסוס השחור של כל מרוץ וכך גם הפעם. אם יתפוס יום טוב ספק אם מישהו מבין הרצים יוכל לו. 
   
גירמה אמרה

גירמה אמרה – כל הלחץ הוא עליו מחר (צילום: עופר ביידה)

חד כתער. זו הדרך, לתאר את הופעותיו האחרונות של הרץ הדקיק והיחסית גבוה מבין הרצים. לפני כשבועיים ימים, הרץ בן ה- 24 התייצב על קו הזינוק במודיעין, לתחרות אחת, אליפות ישראל ב- 15 ק"מ ופשוט שרף את המסלול כשעצר את השעון על זמן של 48:30 דקות.

אלוף ה- 15 ק"מ הטרי הוא ההימור הבטוח והמושכל גם באליפות חצי המרתון. הוא צעיר, רענן ונמצא בתנופה שנראה כי אף אחד חוץ ממוגס טסמה, זוהר זמירו או וובה בריהון אינו מסוגל לה.

הנה הפאנץ' ליין: השלושה האחרונים נמצאים במחנות אימונים באתיופיה ולא ישתתפו בתחרות. מכאן והלאה, נראה כי דרכו של אמרה סלולה למדי. גם יוסף גיזאצ'ו, שיאן ישראל ב- 10,000 מטרים ורץ חצי מרתון מחונן בפני עצמו (1:04 שעה) לא יהיה שם כדי לעצור את הסחף של אמרה, אשר בכל מרוץ כביש העונה ל- 10  ק"מ, ירד מתחום 31 הדקות. 


גירמה מגיע לעמק המעיינות רעב. בשנה שעברה הוא סיים שני למוגס טסמה בלבד, כשעצר את השעונים על 1:06:41 שעות. אם השנה נראה מ"הלוחם" הצעיר זמן טוב יותר, הרי שזו תהיה הפתעה. על פי תוצאותיו במרחקים הקצרים יותר, אין אינדיקציה לתוצאה פורצת דרך. 


ה"לוחמות"

בגזרת ה"לוחמות", הקרב המותח יהיה כנראה בין 3 נשים. מיגל אטיאס בת ה- 25, אלופת ישראל הטרייה ב- 15 ק"מ וסגנית אלופת ישראל במרחק החצי מרתון (1:23:58 שעה בשנה שעברה) תתמודד כנראה מול סבטלנה בחמנד (עדיין לא וודאי כי תשתתף) ועובדת השגרירות הקנייתית לורנה צ'מטאי.

בחמנד בת ה- 35, ניצחה השנה כמעט כל מרוץ בו השתתפה. בנקודות מסוימות העונה הראתה יכולות גבוהות בריצות ל- 10 ק"מ כשנשקה בתוצאותיה אל 36 הדקות. את אליפות ישראל, האחרונה שלה בחצי מרתון, רצה בחמנד ב- 2009 וסיימה בזמן של  1:18:33 שעה. שיאה האישי עומד על 1:16:38 שעה. מאז, חומצות חלב רבות זרמו ברגלי הרצות הישראליות ונשאר רק לקוות כי מחר נראה אותה על קו הזינוק. 


מיגל אטיאס- אלופת ישראל ב-15 ק"מ, מועמדת מובילה לניצחון

צ'מטאי, עובדת השגרירות הקנייתית יכולה להפתיע גם היא, רבים מדברים עליה גבוהות. היא מתאמנת קשה, היא צעירה, ובריכת הכישרון שלה אין סופית. אך גם אם תזכה באליפות, הפרס המיוחל לאלופת ישראל לא יגיע לידיה – תוצאה של החוק החדש, המונע מזרים לגרוף פרסים באליפויות ישראל.

אי כמובן אפשר לסיים, מבלי לציין את ריקי סאלם, אלופת ישראל הנוכחית ב- 10,000 מטר. אשת הברזל – נינה פקרמן, אלופת ישראל לשעבר במרתון – לוריס מנדלוביץ ואורנה בלאו – אלופת ישראל הקודמת ב- 15 ק"מ. כל אחת מהן מסוגלת להפתיע ביום נתון. בולטת וחסרה השנה, אלופת ישראל לשנת 2010 בחצי המרתון, יערה זנגי אשר פצחה לאחרונה בקריירת אימון.

08.12.2012


כתבה לקראת המרוץ – סרט מלחמה גרסת עמק המעיינות

אילן גולדמן

אילן גולדמן

עורך המשנה של אתר שוונג – אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי בעל תואר במזרחנות

כל הכתבות של אילן גולדמן במדור– מזרח תיכון חדש



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג