מרתונים בישראל- שלב הסיכומים, שנה ראשונה

מרתון ג’ילט תל אביב היה החגיגה הגדולה והמרשימה ביותר וגם סוגרת השנה של המרתונים בארץ. מכאן אפשר לבוא בסיכומים על השנה הראשונה בה נערכו שלושה מרתונים בישראל. הטוב, הפחות טוב והלא טוב
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


מרתון ג'ילט תל אביב היה החגיגה הגדולה והמרשימה ביותר וגם סוגרת השנה של המרתונים בארץ. מכאן אפשר לבוא בסיכומים על השנה הראשונה בה נערכו שלושה מרתונים בישראל. הטוב, הפחות טוב והלא טוב

מאת:יאיר בן עמי


כשנודע על קיומם של עוד שני מרתונים,בנוסף לטבריה המסורתי, הדעה אשר נשמעה יותר מכל טענה כי בישראל אין מקום לשלושה.

אחד זה מספיק, שניים יותר מדי ושלושה זה מתכון לכישלון. כך נשמע יותר מכל עד לפני שבועות ספורים. העובדה כי שתי הערים הראשיות של ישראל ארגנו מרתונים רק הוסיפה לגובה להבות הוויכוח.

חלפו עברו להם השלושה ואפשר לומר בביטחון מלא כי שלושה מרתונים
בשלושה חודשיים כששניים מהם נערכים בהפרש של שבועיים זה לא כישלון אלא הצלחה. בכל הקשור לחגיגה ולציבור ספורטאי הפנאי הישראלים זה טוב וכעובדה הם באו בהמוניהם או כלשון הקלישאה הצביעו ברגליהם.

רק תוספת של מאות ישראלים במרתון פריז,באותו סוף השבוע של מרתון תל אביב נותנת את התמונה האמיתית והמלאה לזכות קיומם של שלושה מרתונים בישראל.


זינוק מרתון ג'ילט תל אביב
למעלה מאלף במרתון ובסה"כ  משתתפים 18000 באירוע


מרתון ג'ילט תל אביב הציג נחילי רצים אשר לא רק טרם נראו בארץ זבת אלא היוו את ההוכחה הניצחת לקיומה של תרבות ספורט בישראל. לא תרבות ספורט הישגית אלא תרבות ספורט הפנאי.

מספר הרצים אשר השתתפו בחגיגת מרתון ג'ילט תל אביב
שווה למספר הרצים אשר זינקו לכל מרוצי הכביש בישראל רק לפני מעט יותר מעשור. מארגני מרתון ג'ילט תל אביב, כמו מארגני מרתון ווינר ירושלים, יכולים לסכם בסיפוק את הצלחת החגיגות או הפסטיבלים של האירועים ופרנסי מרתון טבריה לא צריכים לראות עצמם מחוץ לחגיגה. לא רק בזכות הראשוניות אלא בעיקר בזכות העקשנות וההתמדה של עיריית טבריה ואיגוד האתלטיקה.

גם בזכות אותה עקשנות, התמדה ומסורת, אשר התבססה במהלך כשלושה עשורים וחצי לחופי הכנרת, גדלה במדינתנו תרבות ספורט הפנאי. במסגרת הסיכומים ראוי כי נסיר את הכובע בפני שלושת ראשי הערים, טבריה, ירושלים ותל אביב, כמו גם בפני המארגנים ושותפיהם על כי הצליחו ליצור אירועים בהם השתתפו למעלה מ- 30 אלף רצים.

ניתוח רציני, עמוק וכנה, של שלושת המרתונים ייתן תמונה פחות מחמיאה למארגנים. בשני המרתונים הגדולים יצאו הרצים המובילים ממסלול הריצה משום סימון לקוי. עובדה זו חשובה למספר קטן של מעורבים אך לא לצד זניח של המסקנות.


זינוק מרתון ווינר ירושלים
למעלה מאלף במרתון ובסה"כ 12000 משתתפים באירוע


במרתון ירושלים הרצים טעו בדרך בגלל טעות אנוש תכנונית אותה אפשר לתקן בקלות. במרתון תל אביב טעו הרצים בגלל אי הפקת לקחים ראויה ממקרה מרתון ירושלים. טוב יעשו מארגני שני המרתונים האלו אם ימצאו את הדרך להפריד בין רצי המרתון לרצי שאר המקצים אך זו חובה אשר לא די בה.

בכל מרתון, בעיקר באלו בהם מתערבבים מקצים שונים, חובה על המארגנים להצמיד רוכב אופניים לכל אחד מעשרת הרצים המהירים ועשרת הרצות המהירות (לפחות ל- 10). על רוכבי האופניים האחריות להכיר את המסלול כגב כף ידם כמו גם את חוקי המרתון וזאת לטובת עין שיפוטית (מלשון הבנת התקנון).

במרתון ג'ילט  תל אביב נמנע משני המובילים
המשך ריצה לקו הסיום הלא נכון על ידי רוכב אופניים אשר היה על המסלול לטובת עבודה עיתונאית של סיקור המרתון. זהו צירוף מקרים אשר לא צריך לקבלו כמונע הטעות ולו רק משום הרצה הראשונה אשר לא הגיעה לקו הסיום של המרתון.

 כאן טעו גם במרתון ג'ילט תל אביב כשבחרו, כמו בירושלים, להתעלם מהתקנון לטובת משהו שאינו ברור ונע בין צדק ספורטיבי לרצון להעלים או להתעלם מטעויות.

במקרים של הטעיית רצים על ידי המארגנים או בעקבות טעויות ארגון, נכון לפצותם אך לא להעניק להם ניצחון בניגוד לתקנון תחרויות ריצה באשר הן.

בשורת הסיכום ראוי להעניק למרתון ג'ילט תל אביב, כמו גם למרתון ווינור ירושלים, את זכות החסד של אירוע ראשון בו צפויות להיות תקלות של התחלה ופעם ראשונה אך גם לשאול מדוע לא נמצאו אנשי המקצוע אשר היו יודעים מראש, לו רק על סמך הניסיון שצברו בשלושה וחצי עשורים של מרתון טבריה, כיצד מונעים את תקלות מביכות.


זינוק מרתון טבריה- אליפות ישראל במרתון
למעלה מאלף משתתפים במרתון וכ- 3000 רצים באירוע


מעל לכל, מול ולמרות התקלות "הקטנות" והמביכות אשר נגעו לקומץ
וממש לא מעניינות את הרוב, יש לקוות כי השנה הראשונה תביא להמשכיות ויצירת מסורת של קיום שלושת המרתונים.

הבעיה הראשונה אותה יצטרכו לפתור המארגנים היא בתאריך. על פי התוכנית, בשנה הבאה, מרתון ירושלים ייערך שבוע לפני מרתון תל אביב ובשנת 2013 ייערכו שני המרתונים באותו יום וזאת על פי אנשים (אשר ביקשו לא כי שמם לא יוזכר) בתוך מטה אחד המרתונים.

שיתוף פעולה בין שני המרתונים הגדולים, ירושלים ותל אביב,
יכול להביא לפתרון ואם יהיה שיתוף פעולה בין שלושת המרתונים ייתכן וזה יביא להרבה דברים טובים. אפשר להתחיל עם פרסים כספיים מפתים לליגה אשר תכלול את שלושת המרתונים.

יאיר בן עמי– עורך ראשי אתר Shvoong. בעל הטור מציאות נושכת

קישורים: מרתוןמרוץ, ריצה
מרתון תל אביב



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג