מרוץ הקפת התבור- היו זמנים

מרוץ הקפת התבור אשר יתקיים ביום שישי ה-1.4.2011 יערך זו הפעם ה-59. מירוץ השדה האגדי, אשר הפך למסורת מפוארת, החל את דרכו הרחק לאחור בשנת 1952 כשאלביס ובן גוריון עוד "הרביצו" הופעות. המירוץ הוותיק אשר החל באמצע המאה ה-20, מלווה אותנו אל תוך המאה ה-21 ואינו מתכוון לעצור בקרוב. 
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


מרוץ הקפת התבור אשר יתקיים ביום שישי ה-1.4.2011 יערך זו הפעם ה-59. מירוץ השדה האגדי, אשר הפך למסורת מפוארת, החל את דרכו הרחק לאחור בשנת 1952 כשאלביס ובן גוריון עוד "הרביצו" הופעות. המירוץ הוותיק אשר החל באמצע המאה ה-20, מלווה אותנו אל תוך המאה ה-21 ואינו מתכוון לעצור בקרוב. 

מאת:אילן גולדמן


כן קראתם נכון את הכותרת-זו אינה טעות.  הקפת התבור אשר תתקיים ביום שישי ה-1.4.2011 תהיה ה- 59 במספר. מרוץ שדה אשר גילו כמעט כגיל המדינה. מסורת מפוארת אשר החלה, בשנת 1952. ימים רחוקים, בהם מדינה צעירה עוד לבשה חיתוליה ודברים נראו שחור-לבן בעד המרקע.

מרוץ אשר החל בימים, בהם נסיעה זוגית בעגלות וסוסים, הייתה חלק מנוף העמק והכפרים הסמוכים.

"על המשמר"- עיתון צעיר אשר מאז הזדקן והלך להועלמו, פרש חסותו על המרוץ במשך 43 שנים, עד שצבי טימור (העורך), סגר גיליון והחזיר המפתחות.


אך מרוץ הקפת התבור המשיך לעמוד איתן גם ללא נותן החסות הוותיק אשר הלך לעולמו. מאז, הצבע נכנס לחיינו ועימו המשיכה מסורתו של מרוץ מפואר. ממרוץ תקופת הצנע, הפך זה אל מרוץ תקופת השפע.

בשנות ה-70 וה-80, נהגו לפקוד את מוניומנט התבור, רצים זריזים מרחבי תבל. על פי ספרי היסטוריה, שיא המרוץ שייך ליקה גרמני בשם גינטר קוהל, אשר הטביע חותם אירופי על האתוס הציוני בשנת 1981. אך מאז נחלים רבים זרמו, רצים רבים גדלו, ומסלול הקפת התבור שינה מנהגו ודרכו. באותם ימים, גם נעלי הגלי, מגפר ועינת הפכו מצרך נדיר ופינומקומן ל"חלליות" של נייקי, אדידס וריבוק. לפתע לאומיות הוחלפה בגלובליזציה.


כבר 59 שנים נערך המרוץ סביב להר תבור
צילום: אלמוג at he.wikipedia


בשנות ה-90 הקרות: אימפריה סובייטית נפלה, אימפריה סינית צמחה והסכם שלום היסטורי עם ירדן נחתם. בהתאם לרוח השינויים הגלובליים, גם בהקפת התבור הוחלט על מתיחת פנים. ובעוד חומות נופלות ומדינות צומחות, מארגני המירוץ הכפרי החליטו לערוך רפורמות משלהם, אשר יטביעו חותם היסטורי על המירוץ.

בשנת 1994, לאחר 42 הקפות , יום הזינוק המסורתי (שבת), אשר הוחל ב-1953 בימי ממשל חירום צבאי, פינה מקומו למודרנה והועבר לשישי.

בשנת 1996, לאחר 44 הקפות, החורף האפרורי ספוג הבוץ העמוק והטובעני, הוחלף באביב ירקרק וקרקע מהודקת למשעי, כשהמרוץ הועבר מחודש מרץ אל אפריל.

בשנת 1998- כשקלינטון עסק בהכחשות גורפות כי קיים יחסי מין עם מוניקה לוינסקי, מרוץ הקפת התבור ה- 46, מצרף את מרכז הכושר הקרבי של צה"ל אל מארגניו וההקפה המסורתית הופכת באופן רשמי גם לאליפות צה"ל במרוצי שדה.

המון דברים נאמרו על המרוץ הגדול, אבל יצחק שדה אלוף האלופים אשר על שמו מוקף התבור, ניסח זאת הכי טוב כשאמר "ספורט לאלפים ולא לאלופים" בעוד הוא מצטט את משנתה של אגודת הפועל. 


יצחק שדה- "מאלפים לאלופים"
צילום: National Photo Archive


על פי התחזיות, נראה כי האלוף שדה ידע על מה הוא מדבר. בשנת 2011, צפויים להקיף את התבור אלפי אנשים מכל קצוות הארץ. ונראה כי המירוץ הזקן, עוד הולך לשבור שיאים אשר צעירים ממנו לא יוכלו לו גם בעוד שנים רבות. חבל רק ששדה לא יהיה שם כדי לראות את שהתחיל.

אילן גולדמן– עורך משנה אתר שוונג
אלוף ישראל לשעבר באופני כביש בעל תואר במזרחונות ומייסד Road Rush sports המציע בין השאר שירותי ייעוץ לרכישת אופניים.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג