מי מנצח במבחן העליונות – מונדו דופלנטיס או סרגיי בובקה?

קשה להשוות בין שני קופצי המוט הגדולים, בעיקר כי הקריירה של השוודי קצרה בהרבה. בינתיים. אבל בני נוה מצא שיטה. אז מי מהשניים מציב את הרף יותר גבוה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מי מנצח במבחן העליונות? צילום: ויקימדיה

עדיין מוקדם מאד להשוות בין סרגיי בובקה למונדו דופלנטיס, שני הקופצים האדירים במוט. זאת, מהסיבה הפשוטה שדופלנטיס רק בן 24 ועדין אי אפשר לדעת לאיזה גבהים יגיע. מוקדם, אבל נעשה את זה בכל זאת.

לכתבות נוספות בנושא:
שיא נוסף לדופלנטיס במוט
שיא העולם של בובקה נשבר לאחר 21 שנה

שניהם פרצו לקדמת הבמה בגיל צעיר – בובקה עם זהב עולמי ב-1983, בגיל 20, כשעבר גובה של 5.70. בגיל 21 הוא כבר קבע שיא עולמי של 5.94 ובגיל 22 הפך לראשון שעובר את הגובה הבדיוני, אז, של 6 מטר. דופלנטיס עבר 6.05 כבר בגיל 19. בגיל 20 הוא זכה לראשונה במדליית כסף באליפות העולם בדוחא. בגיל 21 הוא כבר קבע שיא עולם של 6.18.

בובקה זכה "רק" במדליית זהב אחת – במשחקים האולימפיים בסיאול ב–1988 – זאת על אף שהקריירה שלו נמשכה עד גיל 34 ברמה של 6 מטר פלוס. ב-1984 נמנע ממנו להשתתף באולימפיאדת לוס אנג'לס בגלל החרם הסובייטי. בברצלונה הוא נכשל בגובה נמוך, ובאולימפיאדת אטלנטה נעדר בגלל פציעה. לעומת זאת, הוא זכה בשש מדליות עולמיות בין השנים 1983 ל-1997. יש לזכור שרק החל מ-1991 אליפות העולם נערכה כל שנתיים ולא כל ארבע שנים, כך שלכאורה יכול היה לזכות בשמונה מדליות עולמיות.

המרחק מהמקום השני

רק בעוד שש שנים לפחות ניתן יהיה להשוות את הישגיו של דופלנטיס בתחום המדליות. הפוטנציאל הוא שלוש מדליות זהב אולימפיות וחמש עולמיות. לכן, אני מציע מבחן אחר – מבחן העליונות. זהו מבחן שנועד לנטרל טענות לשיפור כתוצאה מטכנולוגיה.

ההגדרה של העליונות היא המרחק של האתלט מהמקום השני באותה שנה, כאשר לוקחים את השנים הטובות ביותר של האתלט. אם טוענים שהטכנולוגיה שיפרה תוצאות, הרי זה נכון לגבי כל האתלטים. לכן מבחן הפער הוא לדעתי המתאים ביותר.

שלוש שנות השיא של דופלנטיס הן 2020, בה קפץ 6.18; 2022 (6.21) והשנה (6.23) בכל אחת מהשנים האלה, המרחק שלו מהמקום השני (קנדריקס, נילסן ולייטפוט ) היה 16 סנטימטרים.

שלוש שנות השיא של בובקה היו בין 1992-1994, בהן קבע 6.13, 6.14 ו-6.15 (אני מתייחס לתוצאה הטובה ביותר של האתלט בשנה מסוימת באולם או באצטדיון). הוא היה אז בגיל 29-31. הפער מהמקום השני (בכל אותן שנים זה היה רודיון גטאולין) היה בין 14 ל- 18 סנטימטרים. בממוצע, 16 סנטימטרים, בדיוק כמו אצל דופלנטיס.

המסקנה המתקבלת היא שבשלב זה יש תיקו ביניהם במבחן העליונות. אני לא שייך למפנטזים על 6.30, אבל מאמין שיהיו לפחות עוד שלושה שיפורים לשיא העולמי. אם זה יקרה, הרי שגם במבחן העליונות לאורך זמן נראה ייתרון משמעותי לדופלנטיס.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג