מהן הפטריות המסתוריות שיעזרו לכם לשפר ביצועים ספורטיביים?

הן נמצאות בשימוש כבר אלפי שנים, אבל רק בעשורים האחרונים החלו לחקור אותן. מה גורם לפטריות המסתוריות לסייע לספורטאים לשבור שיאי עולם ואיך הן יכולות לעזור גם לכם?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
פטריית שיטקי, שיטקה, תזונה צילום Keith Weller

פטריות נמצאות בשימוש בני האדם כבר אלפי שנים. השימוש בפטריות מוכר מאוד במזרח הרחוק ובעשרות השנים האחרונות הגיע גם למדינות המערב. סגולותיהן המרפאות של הפטריות ומגוון המחלות הנרחב בהן הפטריות מטפלות הביאו לכך שחברות רבות מנסות לגדלן ולשווקן ועם ההצלחה מגיעים גם הזיופים (כמו בכל תחום מצליח).

פטריית שיטאקי

פטריות לא יהפכו אתכם בין לילה ליוסיין בולט אך, בהחלט יוכלו לתמוך במערך הכללי שלכם כספורטאים

הפטריות, על אף המראה הפחות אסתטי של חלקן, הצליחו לעורר את עניין המדע וישנן מספר זנים ומינים של פטריות הנחקרות במכוני מחקר רפואיים יוקרתיים (כגון Sloan Kettering) והתוצאות החיוביות ממשיכות לזרום. לא, זה אינו עוד "טרנד" תזונתי חולף, הפטריות כאן כדי להישאר, עם קורות חיים של אלפי שנים ותוצאות שקשה להתווכח עמן, נראה כי בקרוב גם הרפואה הקונבנציונלית תתחיל לשלב פטריות כחלק מהטיפול בסרטן, תשישות, עייפות כרונית, סוכרת ועוד רשימה ארוכה של מחלות.

הפטריות משמשות גם ספורטאים רבים והן לא נכללות ברשימת החומרים האסורים לשימוש כך שספורטאי עילית וספורטאים אולימפיים רבים צורכים פטריות על בסיס קבוע. בשנת 1993 אף פרצה שערורייה בעקבות תחרויות האתלטיקה שהתקיימו בבייג'ינג, בזמן שבמהלך שבוע אחד הצליחו לשבור שלושה שיאי עולם בריצה לנשים. הרצה ז'ונקסיה וונג הצליחה לנתץ את שיא העולם הקודם בריצת 10,000 ב-42 שניות (שיא זה טרם נשבר), יומיים לאחר מכן נשבר שיא העולם בריצת 1,500 ולאחר מכן שיא העולם בריצת 3,000. בעולם האתלטיקה קמה קול זעקה כי וודאי הספורטאיות השתמשו בסמים אסורים, אך בדיקות השתן שלהן חזרו תקינות. בראיון לעיתונאים שנתן מאמן הנבחרת הסינית הוא סיפר על "שיקוי" סודי שעשוי מפטריית הקורדיספס (Cordyceps).

פטריות לא יהפכו אתכם בין לילה ליוסיין בולט אך בהחלט יוכלו לתמוך במערך הכללי שלכם כספורטאים, אנשי משפחה שצריכים מעבר לספורט ולאימונים גם לעבוד ולהישאר אנרגטיים, ערניים וחדים. הנה פטריות הדגל שמובילות כיום בתחום המחקר – מי הן, מאיפה הן מגיעות וכיצד הן יכולות לסייע לעוסקים בספורט?

פטריית הקורדיספס (Cordyceps Sinensis)

פטריית קורדיספס

מכונה "פטריית הזחל". פטריית הקורדיספס | צילום: L. Shyamal

מוכרת כבר למעלה מ-1,000 שנה בסין וכבר בשנת 620 מתוארת הפטרייה בספרות העתיקה כמרפאה ומאריכת חיים. הקורדיספס הינה פטריה מיוחדת במינה כיוון שהיא נובטת מתוך ייצור חי, סוג מסוים של זחל עש שבסופו של דבר הורג את הזחל, לכן מכנים אותה במקומות רבים "פטריית הזחל". הקורדיספס גדלה בהרי טיבט בגבהים של 4,200 מטר עד 6,400 מטר. ישנם למעלה מ-680 זנים של קורדיספס אך השימוש הרפואי המדובר הוא בקורדיספס סייננסיס.

בארצות הברית פועלת חברת "אלוהה" אחת מהחברות הגדולות בעולם לגידול קורדיספס בתנאים דומים לטבע אך במעבדה סטרילית ובלי צמיחה על גבי חרקים. זכיין החברה בישראל, רוני גינזבורג, ד"ר לאימונולוגיה (מערכת חיסון) מסביר כי פטריות בכלל ופטריית הקורדיספס בפרט בריאות מאוד לבני האדם. לפי דבריו כאשר אנו נוטלים פטריות, אנזימים רגילים בגופנו פועלים בצורה יעילה יותר. לרוב הפטריות יש מולקולות ביו-אקטיביות שקולטות ומנטרלות את הרדיקלים החופשיים (אנטיאוקסידנטים-נוגדי חימצון). ולכן מהווה הקורדיספס את אחד מנוגדי החימצון החזקים המוכרים כיום. למעשה בניגוד למה שנהוג לחשוב, פטריות אינן גורמות להפעלת יתר של מערכת החיסון, אלא מסייעות לאזן אותה.

את הקורדיספס פגש לפני כ-15 שנה בעקבות התקפי סינוסיטיס חוזרים ונזלות כרוניות מהן סבל במשך שנים. לאחר שחקר וקרא על הנושא, החל ליטול את הפטריה ומאז ועד היום פסקו הנזלות והוא מרגיש בריא וחיוני מתמיד. בסין השימוש בפטריה הוא למטרות מניעת מחלות וקידום בריאות. במחקרים שנעשים בעשור האחרון בחולי סרטן נראה כי מערכת החיסון משמידה את התאים הסרטניים או את אלו עם המוטציות בעזרת הפעלת תאי T ומקרופג'ים לדוגמה. גם ביחידה לרפואה משלימה בבית החולים איכילוב משתמשים בקורדיספס בצירוף מספר נוסף של פטריות לטיפול בחולים אונקולוגיים.

גם רוכב האופניים, חנוך רדליך שהשתתף בתחרות ה-HLC 1,400 ק"מ רכיבה וסיים במקום הראשון בזמן של 6 ימים, 14 שעות ו-14 דקות, השתמש בפטריית הקורדיספס אלוהה במהלך אימוניו לאחת התחרויות הכי קשות, טור דיוויד. במהלך האימונים לתחרות רכב רדליך שעות ארוכות ומרחקים ארוכים מאוד. הוא נטל את הקורדיספט במשך 5 חודשים רצופים והרגיש הבדל משמעותי כבר לאחר תקופה קצרה מהרגע בו התחיל להשתמש בפטריה. "אני לא איזה מומחה גדול בתוספי תזונה, אבל אני יכול לומר שהרגשתי פחות עייף בסוף 'יום עבודה'. יכולתי למחרת לעשות אימון דומה, אני מדבר על 200 ק"מ ביום. הרגשתי שזה ממש עשה הבדל. התאמנתי תקופה בלי הפטריות והייתי מסיים כמו שחשבתי שאני אמור לסיים, הרגשה שבא לי ללכת לישון ואני עייף. אחרי שבוע או שבועיים בהם לקחתי את הקורדיספס באופן קבוע, פתאום התחלתי להרגיש יותר טוב, גם במהלך האימון עצמו, הרגשתי שאני לא מתאמץ כל כך ומצד שני יכולתי לקום בבוקר ולבצע אימון נוסף כזה. הרגשתי פחות כאבי שרירים, גם למגע ותוך כדי הרכיבה עצמה הרגשתי שאני יכול לדחוף יותר חזק, לייצר יותר וואטים".

הקורדיספס ופטריות בכלל מסייעות למערכת החיסון, כך שמי שנוטל אותן מרגיש שינוי דרמטי בכמות ימי המחלה שלו, דבר שהוא לפעמים קריטי לספורטאים שלא רוצים להפסיד ימי אימון חשובים. "במהלך כל התקופה שנטלתי את הקורדיספט לא חליתי", מספר רדליך, "בדרך כלל באימונים כאלו הייתי חולה לפחות פעמיים, לא משהו מטורף, אבל צינון".

שימושים רפואיים: טיפול מונע בסרטן, מחלות כבד, מחלות לב, הפרעות בקצב לב, בעיות נשימה, אנמיה, שחפת, צהבת, אמפיזמה, בעיות פוריות, בעיות באון הגברי, עייפות כרונית, סוכרת ועוד. לא נצפו תופעות לוואי במינון יתר של הקורדיספס והוא בטוח לשימוש. המינון המומלץ הוא כ-2 כמוסות ביום למניעה. בנטילה לצורך טיפול במחלה יש להתייעץ עם איש מקצוע.

שימושים לספורטאים: לספורטאים מומלץ להתחיל לקחת קורדיספס מספר חודשים לפני קיומה של תחרות גדולה וכן בתקופת אימונים אינטנסיבית. המינון יהיה בדרך כלל גבוה בהתאם להמלצת איש המקצוע. חשוב לזכור שבשוק תוספי התזונה בכלל והפטריות בפרט, קיימים לא מעט זיופים ולכן חשוב מאוד לדעת מהו המקור ממנו מגיעות הפטריות ולוודא כי אין בהן מתכות כבדות וכמות החומר הפעיל במוצר היא אכן גבוהה, כי אחרת ההשפעה תהיה קטנה אם בכלל.

פטריית גנודרמה

גנודרמה

פטריית האל-מוות נחשבת כמסייעת להגברת עמידות הגוף בפני לחץ. גנודרמה | צילום Eric Steinert

מוכרת גם כפטריית הריישי או לינצ'י בסינית והיא מגיעה אלינו מסין. הפטריה גדלה על גזעי עצים וצבעה אדום ושחור. השימוש בגנודרמה ידוע כבר אלפי שנים ונקשרו לה אגדות רבות אודות קיסרים, סמוראים ואנשי אצולה שנהגו להשתמש בפטריה, על מנת להגביר את רמת הערנות שלהם ולחזק תפקודים פיזיולוגים ונפשיים. היא נחשבת כפטריית האל-מוות ונחשבת כאדפטוגנית, כלומר מסייעת להגברת עמידות הגוף בפני סטרס ועוזרת להתגבר במצבי חולי מהר יותר. זו הסיבה מדוע ספורטאים רבים בוחרים להשתמש בה.

שימושים רפואיים: נוגד סרטן, מאזן בלוטת תריס, מוריד רמות סוכר, מטפל בבעיות כבד, כאבי ראש, מוריד רמות שומנים בדרם וכולסטרול, ממריץ, נוגד חימצון, נוגד קרישה.

פטריית שיטאקי

שיטקי

עשירה בנוגדי חימצון ומסייעת לחיזוק מערכת החיסון. שיטאקי | צילום Keith Weller

מדובר בפטריית מאכל המגיעה אלינו מיפן ונמצאת בשימוש אלפי שנים, משמעות השם Shitaka ביפנית היא "פטרייה". טעמה של הפטרייה הוא עשיר ולכן תמצאו אותה בתבשילים רבים. ערכה התזונתי הגבוה מציב אותה כמאכל נפוץ ומקור עשיר לויטמינים, נוגדי חימצון, חלבון בזמינות גבוהה ומינרלים כמו ברזל וקומפלקס B. כמו כל הפטריות, גם השיטאקי עשירה בנוגדי חימצון ומסייעת לחיזוק מערכת החיסון.

שימושים רפואיים: שמירה וחיזוק מערכת חיסון, כולסטרול, סרטן, מגינה על הכבד, אנמיה ועוד.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג