מארו טפרי: "כשאני רץ מרתון אני מציב לעצמי כל הזמן יעדים"

הוא שבר את השיא הישראלי שלו במרתון סביליה ושמר לאורך כל הדרך על קצב יציב כמו מטרונום שיצא עכשיו מהמפעל. זו הדרך שעשה מארו טפרי מאז שהחליט לעבור לריצות מרתון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מארו טפרי. מתי הוא עתיד לרוץ? | צילום: איגוד האתלטיקה

התוצאות המרשימות של הרצים הישראלים במרתון סביליה אתמול, כבר לא מפתיעות את חובבי הריצה למרחקים ארוכים. יהיה זה אפילו חצוף מצדי לכתוב, שהיתה ציפייה לשבירת שיא ישראלי במרתון, כאילו מדובר באירוע שבשגרה. אבל לציפיות הרבות יש גם סיבות טובות: בשלוש השנים האחרונות רצי המרתון הישראלים שוברים שיאים ואם רק לפני ארבע שנים חלמו בישראל על תוצאת מרתון שהיא סאב 2:10, אז אתמול, במרתון סביליה, קיבלנו שלושה רצים ישראלים (מארו טפרי, גרמה אמרה והיימרו עלמיה) שרצו מתחת ל- 2:10 שעות ועוד שלושה רצים שקבעו תוצאות מרשימות ושברו את השיאים האישיים שלהם (טסמה מוגס, מלקה תחלאוני ועומר רמון שעבורו זהו מרתון בכורה). אבל עם כל הכבוד לכולם, את מרב תשומת הלב קיבל מי ששבר את שיא ישראל במרתון, מארו טפרי.

עוד כתבות מרתון בשוונג
מארו טפרי ריסק את השיא הישראלי במרתון בסביליה
רצים לתרום: תורמי הכליה שירוצו במרתון תל אביב
הפודקאסט של שוונג על תזונה לקראת מרתון

הסבלנות של טפרי

ב-2015 טפרי רץ את מרתון הבכורה שלו וסיים בתוצאה המכובדת 2:19:23 שע'. מאז המרתון ההוא בברלין, הוא שיפר באופן עקבי את שיאו האישי שנה אחרי שנה. ב-2016 הוא רץ מהר יותר בדקה. ב-2017 הוא גילח עוד 20 שניות משיאו. ב-2018 הוא כבר חתך כמעט חמש דקות. ב-2019 הוא קיצץ עוד שלוש דקות. בקיצור, הבנתם את הנקודה. מארו משתפר שנה אחרי שנה באופן עקבי כבר שבע שנים ברציפות. אתמול בסביליה הוא השלים שיפור של 12 דקות וחצי מהתוצאה שהשיג במרתון הבכורה שלו. על הדרך הוא כמובן גם שיפר את שיא ישראל ששייך לו.

הסבלנות של טפרי מאפיינת לא רק את הקריירה שלו אלא גם את הטקטיקה שלו בתחרויות. הוא עשה את זה במרתון האולימפי בטוקיו, כשסיים במקום ה-13, אחרי שרץ בנגטיב ספליט מרשים. הוא עשה זאת אתמול, על אדמת ספרד, עם ניהול ריצה מושלם וחלוקת קצב מדויקת, שמוכיחה עד כמה הוא מחושב וסבלני. "כשאני רץ מרתון אני מציב לעצמי יעד כל חמישה ק"מ. אני בודק כל חמישה ק"מ שאני בקצב. צריך להיות מרוכז בריצת מרתון", הוא אמר לפודקאסט של רועי זגה ("הפוד על הכדור") והוסיף: "אחרי 30 ק"מ הרגליים סיימו את העבודה ואז אני חושב על האימונים הקשים שעשיתי. אני חייב להזכיר לגוף שלי שעברתי הרבה. מרתון זה הישרדות".

הספליטים של מארו טפרי במרתון סביליה 2022

השליטה של טפרי

נכון לעכשיו טפרי מחזיק בשיא ישראל ב-10 ק"מ, 15 ק"מ, 20 ק"מ, חצי מרתון ומרתון. מהרגע שהוא יצא ממסלול הרקורטן ועבר לכביש הוא לא הפסיק לשבור שיאים. הוא מחזיק כרגע בשלוש מארבע התוצאות המהירות בישראל במרתון. והוא גם מחזיק ב-7 מ-10 התוצאות המהירות בישראל בחצי מרתון. התוצאה אתמול בסביליה ממקמת אותו כרגע במקום ה- 14 בהיסטוריה בריצת מרתון באירופה.

העומק של הרצים הישראלים

לפני פחות מארבע שנים שיא ישראל במרתון היה 2:14:12 שע'. היילה סטאין קבע את השיא הזה ב-2003 ובמשך 15 שנים רצי המרתון הישראלים רדפו אחריו ולא הצליחו לתפוס אותו. באוגוסט 2018 מארו טפרי עשה את מה, שאז נחשב בלתי ייאמן ושבר את שיאו הוותיק של סטאין בדקה ו-12 שניות כשקבע 2:13:00 שע' באליפות אירופה בברלין. מאז שבירת השיא של טפרי ב-2018 ועד היום 12 רצים ישראלים ירדו מ- 2:13 שע', שבעה מהם ירדו מ- 2:10 שע'. כדי להבין עד כמה העומק הישראלי במרתון מרשים אפשר להשוות למדינות אחרות. הנה, לדוגמה, מדינות שאין להם אפילו רץ אחד שירד מ-2:10 שע' במרתון בשנתיים האחרונות: דנמרק, אוסטרליה, קנדה, רוסיה, פינלנד, ניו זילנד ושבדיה.

מארו טפרי, מרתון אליפות אירופה ברלין 2018 | צילום: באדיבות איגוד האתלטיקה

העתיד

אליוד קיפצ'וגה, רץ המרתון המהיר בהיסטוריה והדמות לחיקוי של טפרי, התחיל את קריירת המרתון שלו רק בגיל 29. טפרי חגג בקיץ יום הולדת 29 והוא כבר נחשב רץ מרתון מנוסה. הוא השתתף פעמים במשחקים האולימפיים (בריו ובטוקיו) והוא משתתף באופן עקבי במרתונים בינלאומיים לאורך שבע השנים האחרונות. למרות כל זה גם הוא מעיד על עצמו שהוא עדיין לא בשיא. לא בגיל ולא בכושר.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג