לקראת מרתון ווינר ירושלים 2014 | 10 כללי אתיקה לריצה תרבותית

האם יש דבר כזה שנקרא כללי אתיקה בריצה ולמה בעצם הם נועדו? מחשבות ותהיות רגע לפני המרוץ של מחר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


האם יש דבר כזה שנקרא כללי אתיקה בריצה ולמה בעצם הם נועדו? מחשבות ותהיות רגע לפני המרוץ של מחר

מאת:דני זלבסקי


חיידק הריצה שנדבק באלפי רצים חדשים בארץ, הולך ותופס תאוצה ולראיה מספר הרצים בכל המקצים במרתון. בעקבות הגידול במספר הרצים כך גדל מספר המרוצים בארץ, ובמקביל גדל מספר הישראלים שטסים לעשות מרתונים ברחבי העולם. בגלל כמות הרצים הגדולה המרוצים יכולים להיות צפופים ומעיקים, לעומת זאת,  אם כולנו נקפיד על מספר כללים אוניברסליים פשוטים נוכל להפוך את המרוצים האלו לנעימים חוויתים ותרבותיים.  


רגע ההזנקה. אל תכנסו לקבוצה מהירה מקצב הריצה שלכם צילומים: פלאש 90


להלן 10 כללי אתיקה שלא כתובים בשום ספר, אבל אם כולם ימלאו אחרי הכללים נוכל כולנו להנות מחוית המרוץ, נשאר עם טעם טוב למרוץ הבא, ונשמור על הספורט הזה תרבותי מסודר ובטוח.

1. דע את מקומך
בקו הזינוק רצים מהירים צריכים לעמוד מלפנים, ורצים איטיים יותר צריכים לעמוד מאחור. אל תכנסו לקבוצה מהירה מקצב הריצה שלכם. אין דבר יותר מרגיז מרצים איטיים שמפריעים לרצים המהירים בתחילת הריצה. מה גם שהסיכון בפציעה גדול בגלל עקיפות מיותרות. זכרו שהזמן שלכם נמדד רק מהרגע שעברתם את קו ההתחלה (ולא לפני זה).

2. הצמדו לצד ימין ותנו לעקוף  
חוק אוניברסלי ידוע וקל לביצוע (נכון גם לריצות אימון בפארקים ובשבילי ריצה) ההולכים והרצים האיטיים נצמדים לימין כדי שיהיה מקום לרצים מהירים ממכם לעקוף משמאל.  במידה ורץ מהיר מגיע מאחוריכם ומבקש "סליחה" אל תחסמו את דרכו, זוזו ימינה ותנו לו לעקוף. גם כאשר מגיע רכב חירום (אמבולנס, משטרה), או מתחרה בכיסא גלגלים, זוזו לצד הדרך ותנו להם לעקוף.


3. אל תפריע לרצים האחרים

אל תעצרו בפתאומיות גם  אם נפל לכם משהו בתחילת המרוץ או באמצע, אחרת כל הרצים שמאחור ידרסו אתכם. תזוזו לצד, תחכו שהשביל יתפנה ואז תרימו את מה שנפל. עדיף לאבד כמה שניות במרוץ מאשר להפצע מדריסה של אנשים או לגרום לפציעה של מישהו אחר. במידה ואתם צריכים לקשור שרוך שנפרם, לירוק, או להקיא – זוזו לצד הדרך ועשו את זה שם. זה לא נעים לחטוף רסיסים של רצים אחרים.


4. היו אדיבים

תגידו "תודה" למתנדבים שמגישים לכם כוסות בתחנות השתיה ומדליות בסוף המרוץ. הם מתנדבים והמרוץ הזה לא היה מצליח בלעדיהם.

5. תודה למעודדים
מקובל להראות סימן תודה לאנשים שמעודדים לאורך המסלול. תגידו "תודה" כשאתם עוברים לידם ואם אתם עייפים – כל סימן אחר (חיוך, ניפוף לשלום, או אגודל למעלה) יעשה את העבודה וייתן למעודדים הרגשה טובה.


תגידו "תודה" כשאתם עוברים ליד המעודדים ואם אתם עייפים סמנו להם



6. תעודדו אחרים

תרגישו חופשי לעודד רצים אחרים: נכים, עיוורים, אנשים מבוגרים או סתם כאלה שמתקשים. קריאת "כל הכבוד" תעשה את העבודה גם להם וגם לכם.

7. היו ערניים
גלו ערנות לסביבה ונסו לצפות לבלתי צפוי. עצירה פתאומית של הרץ לפניכם, כלב שנכנס למסלול הריצה, ילד שמנסה לחצות את הכביש או כל מכשול אחר באמצע הדרך. אם אתם רצים עם מוזיקה בווליום חזק זה יכול "לנתק" אתכם מהסביבה. בזמן המרוץ כשיש המון רצים סביבכם השתדלו להיות קשובים לסביבה ולרצים אחרים שמנסים לעקוף.

8. אל תרשרשו
השאירו את המפתחות והמטבעות מחוץ לכיסים. לכם אולי זה לא יפריע אבל לשאר הרצים זה יכול להפריע מאוד.


9. היו זהירים בתחנות שתיה

תחנות שתיה יכולות להיות צוואר בקבוק צפוף ומסוכן, לכן צריך להיות זהירים. כשאתם מתקרבים לתחנת שתיה, האטו את קצב הריצה על מנת להמנע מהחלקה (המסלול יהיה רטוב בגלל המים שנשפכו). הצמדו לימין, אל תחתכו מהמסלול הרחוק לכיוון התחנה אלא התקרבו בזהירות מבלי להפריע לרצים אחרים שמאחוריכם. כאשר הגעתם לתחנה, קחו כוס מים והמשיכו בתנועה לפנים כדי לא להפריע לאחרים.

כשסיימתם לשתות מהכוס/בקבוק חפשו פח קרוב אליכם והשליכו פנימה, אם אין פח לידכם, זוזו לצד הכביש, ותזרקו את הכוס לכיוון הקרקע (ולא לגובה) אל תשליכו כוסות ממרכז הכביש, זה לא נעים לחטוף שפריץ מכוס של רץ אחר. תתחשבו באחרים.


10. כבדו את המנצחים

הישארו לטקס הסיום וכבדו במחיאות כפיים את הרצים הזוכים במרוץ.

לסיכום הדברים: אל תרמו, אל תקצרו דרכים, תצייתו להוראות המארגנים, היו מנומסים והוגנים כלפי שאר המתחרים כדי שכולם יוכלו להנות מהחויה. בהצלחה לכולנו.

20.3.2014


דני זלבסקי
פיזיולוג של המאמץ ודיאטן ספורט
MSc, RD



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג