לקראת מרתון ג'ילט תל אביב: כוחה של מחשבה

למזלם של עשרות אלפי הרצים שיציפו את רחובות תל אביב בסוף השבוע הקרוב, יעמוד לרשותם חבר שיוכל לעזור בהפחתת הכאב: המוח
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

למזלם של עשרות אלפי הרצים שיציפו את רחובות תל אביב בסוף השבוע הקרוב, יעמוד לרשותם חבר שיוכל לעזור בהפחתת הכאב: המוח

מאת:גיל סמואלי


ביום שישי הקרוב יעלו עשרות אלפי אנשים על האספלט התל אביבי, שיהפוך למסלול ריצה באורך 42 ק"מ. ההתרגשות מיריית הזינוק ואווירת הקרנבל יוחלפו אצל חלק לא קטן מהרצים בתחושת כאב שבה יהיו צריכים להילחם כדי להשלים את המרוץ. למזלם יעמוד לרשותם חבר שיוכל לעזור בהפחתת הכאב – המוח.


במהלך הריצה יופעלו כוחות חיצוניים על גופם של הרצים שיעמיסו על מערכות הגוף השונות. המערכת שתישא ברוב הנטל היא מערכת התנועה שכוללת את השרירים, הגידים, הרצועות, העצמות והעצבים. כל הרקמות האלה יכולות במהלך הריצה לייצר תחושת כאב, תחושה שאמורה להיות תמרור אזהרה בפני פציעה. 
נוירופיזיולוגיה על קצה המזלג

כל תחושה פיזית שאנו חשים מתחילה את דרכה מרצפטורים המפוזרים בכל חלקי גופינו, השייכים למערכת העצבים הפריפרית. רצפטורים אלה מתרגמים תחושת מגע, חום, קור או כאב לזרם חשמלי הנע לאורכו של עצב מהאיבר המגורה לחוט השדרה, שם הוא נקלט על ידי עצב נוסף השייך למערכת העצבים המרכזית, שמעביר את האות החשמלי לתחנה הבא – המוח. במוח מתרחש עיבוד המידע שהגיע מהגוף, מידע שיהפוך לחוויית התחושה שאנו מרגישים.

סמים תוצרת עצמית

מדהים לדעת שבמצבים מסוימים הגוף מחליט לא לתת למידע מכאיב מהגוף להגיע למוח בטענה ש"אין לו זמן להתעסק עם זה עכשיו". הספרות המחקרית מוצפת בתיעודים של חיילים שנפצעו בשדה הקרב אך הרגישו כאב רק בתום המערכה. מקרים כאלה יכולים להיות מוסברים על ידי מניפולציות שגוף האדם יודע לעשות על תחושת הכאב בעזרת הפרשה של חומרים אופיידים בקצוות העצבים. לחומרים אלה, המיוצרים בגוף, יש יכולת לשנות ולהוריד את רגישות העצב וכך לגרום להפחתת הזרם החשמלי העולה לכיוון המוח. בזמן סטרס נפשי או פיזי ישנה הפרשה מוגברת של חומרים אלה כך שפחד, לחץ, התרגשות ואפילו פעילות גופנית גורמות להפחתה בתחושת כאב. בנוסף, במוחנו יש אזורים שביכולתם לעשות שינוי בכמות האינפורמציה שנכנסת לחוט השדרה מהגוף. אחד האזורים המרכזיים נקרא Periaqueductal Gray (או בקיצור PAG) נמצא בגזע המוח, ולו עצבים שביכולתם לחסום אינפורמציה של תחושת כאב המגיע מהגוף.

עניין של תשומת לב

כמו שיש סדרי עדיפויות בחיים, כך גם מוחנו יודע להעדיף להתייחס לדברים שחשובים לו באותו הרגע. עצרו לרגע וחשבו על כל הגירויים שהמוח מקבל מהחושים השונים. מוחנו לא יכול להתמודד עם כל הגירויים המציפים אותנו במהלך היום, כך שהוא בוחר להתמקד במה שחשוב לו באותו הרגע. במאמר שהתפרסם בשנת 2009 בירחון The Clinical Journal Of Pain, הסיקו החוקרים שניתן להפחית את כאבם של מטופלי כוויות על ידי מערכת מציאות מדומה. המטופלים פשוט היו עסוקים במשחק בעולם הווירטואלי, ומוחם לא התייחס לגירויי הכאב. למרות שהדבר לא הוכח מחקרית, ניתן להסיק שעל ידי הפניית תשומת הלב מהכאב אפשר לגרום להפחתתו תוך כדי הריצה.
טיפים להפחתת כאב בזמן ריצה

לא כל כאב שאנו חשים מעיד על פציעה. תחושת הכאב יכולה לנוע על סקאלה, ממיחוש קל ועד כאב בלתי נסבל. מפני שכאב הוא מנגנון הגנה של הגוף מפני פציעה, יש להפעיל שיקול דעת האם כדאי להמשיך בריצה. אם החלטתם להמשיך, יש מספר טכניקות שיכולות לעמעם את תחושת הכאב:

• התמקדות בסביבה יכולה להיות הסחת דעת מעולה. גם הסתכלות על הנוף, מבט לעבר רצים אחרים או קריאת שמות של רחובות יכולים להוות תחליף להתמקדות בכאב המציק בכף הרגל. 

• אם לא הגעתם למרתון כדי לשבור שיא אישי, אפשר להיעזר בפרטנר לריצה שיעביר אתכם את הזמן וידרבן אתכם כשתזדקקו לו.

• מי שניחן בדמיון מפותח יכול להפליג ולשקוע במחשבותיו בזמן שהקילומטרים עוברים.

• מוזיקה היא אחת החברות הטובות של הספורטאי. הכינו לעצמכם רשימת השמעה כך שהשירים שדוחפים אתכם קדימה יחכו לרגעים הקשים במרוץ. 

• התרכזות ודיבור עצמי יכולים להוות תחליף לאיש שיחה מבלי להוציא אנרגיה על דיבור. 

והכי חשוב, פשוט ליהנות מהריצה.
28.3.2012

גיל סמואליגיל סמואלי 
(B.PT, אונ’ חיפה) הוא פיזיותרפיסט במחלקת השיקום בבית חולים בני ציון ובקופת חולים כללית, מתמחה בפציעות אורטופדיות ובפציעות ספורט. מדריך חדר כושר וספינינג. רץ עם קבוצת "חיפאים רצים". 


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג