לקראת אליפות העולם במרוצי שדה: בלילה אני חולם בספרדית

אחד קפץ מבעד לאשנבו של חלון ונמלט בחשיכה במהלכו של מחנה אימון באירופה, שני היטלטל בליבו של ים סוער, כשחייו נתונים לחסדיו של אללה והגלים, שלישי הגיע על גבה של משאית מתנדנדת והתגורר ברחובות. זהו סיפורם המופלא של הרצים המרוקאים אשר היגרו לספרד וחולמים בספרדית, לקראת אליפות אירופה, בריצת קרוס- קאונטרי, אשר תיערך ביום ראשון 11 בחודש דצמבר 2011 בסלובניה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אחד קפץ מבעד לאשנבו של חלון ונמלט בחשיכה במהלכו של מחנה אימון באירופה, שני היטלטל בליבו של ים סוער, כשחייו נתונים לחסדיו של אללה והגלים, שלישי הגיע על גבה של משאית מתנדנדת והתגורר ברחובות. זהו סיפורם המופלא של הרצים המרוקאים אשר היגרו לספרד וחולמים בספרדית, לקראת אליפות אירופה, בריצת קרוס- קאונטרי, אשר תיערך ביום ראשון 11 בחודש דצמבר 2011 בסלובניה

מאת:אילן גולדמן

איעד למדסם
מעדיף למות על סירה

בעוד מספר ימים, נעליו של איעד למדסם בן ה- 30, יובילו אותו בבוץ הרך של מסלול הריצה האתגרי בעיר הצפון סלובנית ולנג'ה. למדסם כנראה יתרגש לקראת התחרות כפי שקורה לו תמיד, אך ספק אם יאבד את הצפון וימעד, למרות התנאים הקשים השוררים במקום. אחרי הכל, הרץ המרוקאי שנולד בקולוניית הדיג הספרדית המשוחררת – סידי איפני, מכיר טעמה של אליפות אירופה ומשקלה של מדליה. אשתקד, זכה המהגר המרוקאי במדליית הכסף, כשהגיע 3 שניות בלבד לאחר האלוף הנצחי סרגיי לביד. השנה, הרץ מקווה להשליך את האלוף האוקראיני המזדקן מכיסאו.

"אנחנו מעדיפים למות על סירות בים, מאשר לחיות באפריקה", הצהיר למדסם בראיון שנתן לאנג'ל קרוז ב- 2007. אך האמת היא, כי בשונה מרוב המהגרים המרוקאים בספרד, הרץ המוכשר היה בר מזל והגיע למדינה במטוס, כסטודנט צעיר לכלכלה, אשר בא להתחרות באליפות העולמית לאוניברסיטאות שנערכה בעיר סנטיאגו דה קומפוסטלה. "אלו שעוזבים בסירות משאירים מאחוריהם משהו גרוע ממוות", אמר באותו הראיון.



למדסם – אליפות העולם בקרוס (צילום: Gustv)

"אני רוצה להצליח למען ספרד
 כדי להודות על היחס שקיבלתי כאן"

מטוס או לא, ב- 6 באפריל 2002, החליט למדסם לעשות מעשה ולהשאיר את מולדתו מרוקו כזיכרון מתוק. כשהשעון על הקיר באכסניית הצליינים בה התאכסן בסנטיאגו הצביע על השעה 23:00, טיפס האתלט על אדן החלון – שעות ספורות לפני שהיה אמור להתעורר לאחת התחרויות החשובות בחייו הצעירים. הוא קפץ מטה בגמישות חתולית ומעולם לא חזר. האתלט נעלם אל תוך החשיכה יחד עם 7 חבריו לנבחרת המרוקאית.

תחילה הבחור הצעיר צץ בולנסיה שם בילה תקופה קצרה עד שהעביר עצמו אל העיר הקטולנית ללידה. בללידה הצטרף למועדון מקומי והחל לחרוך את מסלולי הריצה המקומיים. למדסם היה כה טוב, עד כי לפני אולימפיאדת בייג'ין נחשב לתקווה הספרדית הגדולה למרחק 10,000 המטרים – האולימפיאדה אמנם הסתיימה באכזבה בשבילו עם מקום 24 בלבד, אך הצעיר המרוקאי יכול היה לחגוג שנה לאזרחותו החדשה- זו הספרדית.

באותה שנה, המרוקאי השיג דבר נוסף: תוצאה מעולה של 27:56 דקות שדירגה אותו במקום השלישי ביבשת. "במרוקו הייתי צריך לעבוד כדי לחיות כספורטאי, עזבתי כי זו הייתה האופציה הטובה ביותר שלי כדי לפתח קריירה בספורט", סיפר המתאזרח שעומד להוביל את הנבחרת הספרדית באליפות אירופה. 



עזיז מרזוגווי


לאירופה ב- 600 יורו

אם איעד למדסם סבור כי מוות על סירה
עדיף על חיים במרוקו, הרי שעבד אל עזיז מרזוגווי יודע זאת. מרזוגווי, אלוף אירופה לנוער בריצת קרוס, עשה את דרכו אל ספרד על גבי סירה מיטלטלת, כשהוא נישא על גליו הבלתי צפויים של האוקיאנוס האטלנטי. 36 שעות ארך מסעו המסויט של הרץ הטוב ביבשת, שהיה אז נער תמים בן 16 שנים.

"פחדתי מאוד. אתה אף פעם לא יודע
 מה יקרה לך בים. אתה לא יודע אם תגיע חי או לא"

4 שנים עברו מאז משפחתו של "איש הסירות", כפי שמכונים המהגרים המרוקאים שהגיעו לספרד על גבי סירות, שילמו לאותו פושע מקומי כדי שייקח את בנם אל מעבר האוקיאנוס, אל לנזרוטה, כדי שזה יוכל להתחיל חיים טובים יותר משלהם היו בעיר המדבר המאובקת גוולמין, בה גם נותרו.  
  
600 יורו היה הסכום ממנו המשפחה נאלצה להיפרד, כדי להבטיח את עתידו של הנער. "הייתי צעיר מאוד והיה לי קשה כל כך לעזוב את משפחתי", סיפר האלוף לעיתון הספרדי "מרקה" אחרי שניצח את אליפות אירופה בשנה שעברה. פחדתי מאוד. אתה אף לא יודע מה יקרה לך בים. החלק הגרוע ביותר היה בלילה, לא יכולתי לראות, הייתי מבועת. אני והחבר שלי פשוט ישבנו כל ההפלגה ולא הוצאנו הגה. כל מה שהיה לנו איתנו הוא תיק בגדים קטן. אתה גם לא יודע אם תגיע בחיים או לא".



מרזגווי, הטלטל בסירה אך נהיה אלוף עולם – מחובק על ידי חבר ספרדי לנבחרת (צילום: Gustav)

מרזגווי הגיע לבסוף ליבשה – לצידו 25 איש שהתנדנדו לצידו בסירה. כשנחת על החוף, מיהר הרץ אל דודו שגר על האי. "התקלחנו, אכלנו והלכנו לישון מאושרים עם תקווה לעתיד חדש. השארתי את העבר מאחור והתחלתי לחשוב כיצד אגשים את חלומותיי"

כעבור זמן קצר, מרזוגווי יצר קשר עם מכר וותיק מעולם הריצה – למדסם. "הי אני כאן", אמר הקול מבעד השפופרת. למדסם שכבר שהה בספרד מספר שנים, לקח תחת חסותו את המעפיל הצעיר ושכנע אותו לעבור אל ללידה. "לא ידעתי שהוא יעלה על הסירה ההיא", התוודה המהגר הוותיק. לבסוף השניים הפכו להיות שותפים קרובים לאימונים, למדליות ונראה כי לגורל.

 במרץ 2010, ניגש מרזוגווי אל תיבת הדואר שבביתו. בפנים חיכתה לו הודעה שהוא עצמו חיכה לה שנים. "אתה אזרח ספרדי", נכתב שחור על גבי דף לבן. 9 חודשים לאחר מכן, עמד הצעיר על דוכן המנצחים באליפות אירופה (קרוס) באלבופירה פורטוגל, לבוש באימונית אדומה, מניף דגל אדום צהוב של מדינה שעל חופיה נחת רק לא מזמן.  

מאז, הספיק הנער בן ה-20,לקטוף את המקום ה-4 באליפות העולם, ולקבוע תוצאה של 8:33 דקות בריצת ה-3000 מ' מכשולים – התוצאה המהירה ביבשת לרץ מתחת לגיל 23.



מוחמד מרחום
שקי מלט על הגב

המתאזרח הטרי ביותר בנבחרת הספרדית, מוחמד מרחום, הוא מרוקאי נוסף אשר קיבל את אזרחותו רק השנה אחרי שנים בהן הסתובב חסר מעמד. המציאות מספרת, כי מרחום סחב שקי מלט ותבלינים על גבו בגיל 7, עת נאלץ לפרנס את אימו וארבעת אחיו, כשהוא חוצה הלוך ושוב את הגבול החמקמק בין מרוקו והמובלעת הספרדית קוואטה. בכל ערב, כשניסה לחזור לביתו, פתח הילד בריצת אמוק כדי שמעבר הגבול לא ייסגר לפניו וכך למד לרוץ. אך גם ריצתו המהירה לא הצילה אותו מידי השוטרים שהשליכו אותו ערב אחד לתא מעצר חשוך בו עבר התעללות קשה במשך שלושה שבועות. לבסוף הצליח להימלט חזרה אל מרוקו כשריצתו המהירה מצילה אותו.


בילדות סחב שקי מלט על הגב, כיום מועמד למדליה (צילום: Eric cessa)

13 שנים לאחר מכן מרחום מייצג בגאווה את המדינה ממנה ניסה להימלט כה נואשות. נראה כי יניף את דגלה, כמועמד למדליה, במשחקים האולימפיים בלונדון 2012. הצעיר בן ה- 20 מתאמן כעת באדיקות במדריד. ארוך וכחוש אך אינו נוטה להישבר, כפי שלא נשבר באותן שנים רבות בהן חיכה כי ספרד תכיר במעמדו. לבסוף זה קרה אחרי שהתאחדות האתלטיקה הספרדית דחפה למהלך. מרחום התגלה אמנם רק ב- 2009, אבל מאז כבר הספיק לנצח את אליפות הנוער הלאומית בריצת קרוס.

מידי שנה, ספורטאים רבים חוצים את גבולותיה של אפריקה הענייה, אל חיקה של אירופה, בחפשם אחר חיים טובים יותר. פעמים רבות נטען כי האירופאים קונים את הכישרון. "זה לא הם, אנחנו באנו הנה", טוענים הספורטאים המרוקאים בתוקף. "כאן (בספרד) יש לנו סיכוי לחיים טובים יותר לנו ולמשפחותינו. שם (מרוקו) גם אם אתה גדול, בסוף לא יישאר לך דבר". עכשיו, רק נשאר לחכות ולראות מי אלו שייצאו ראשונים מהבוץ הסלובני באליפות אירופה. האם יהיו אלה ילידי היבשת או שמא אותם ילדים שסיכנו את חייהם כדי לייצג ארץ לא להם?

הערה: ב- 27.11 כמעט כל התחרויות שנערכו בספרד, נוצחו על ידי מהגרים מרוקאים, חלקם "אנשי סירות". 
08.12.2012

אילן גולדמן

אילן גולדמן –
עורך המשנה של אתר שוונג – אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי בעל תואר במזרחנות


כל הכתבות של אילן גולדמן במדור- מזרח תיכון חדש



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג