טור דה פראנס 2012, קטע 1: הראשון של סאגאן

פטר סאגאן כבר אינו רוכב מבטיח אלא מקיים. פביאן קאנצ’לארה שמר על הצהובה בדרכו שלו. בואסון האגן השלים את הפאזל וגם על מאבקים ספורטיביים וכאלו שלא ותחילתו של המאבק על תואר מלך ההרים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

פטר סאגאן כבר אינו רוכב מבטיח אלא מקיים. פביאן קאנצ'לארה שמר על הצהובה בדרכו שלו. בואסון האגן השלים את הפאזל וגם על מאבקים ספורטיביים וכאלו שלא ותחילתו של המאבק על תואר מלך ההרים

מאת:יאיר בן עמי



כל כתבות הטור דה פראנס – כאן
מסלול המרוץ- כאן
רשימת משתתפים – כאן
אתר הטור דה פראנס של שוונג –
כאן
השידור הישיר של שוונג- קטע 1 – כאן


קטע 1: 
יום ראשון, יולי 1

בלגיה
תוואי: גבעות, מרחק 198 ק"מ.
זינוק Liège ליאז'.
סיום: הפרוור סוראן, בפאתי ליאז'.

פטר סאגאן
הרוכב הסלובני הצעיר (רק בן 22), כבר צבר ניצחונות בהרבה מרוצים גדולים. הוא מקצוען כבר ארבע שנים ובזכות הכישרון הנדיר כל כך הוא בדרג הבכיר זו העונה הרביעית, כולם בקבוצת ליקויגאז- קנונדייל. ככל שהוא צובר יותר ק"מ במרוצים הוא מנצח יותר.

בחודש מאי הוא החל בסדרת ניצחונות מדהימה. בטור של קליפורניה הוא ניצח חמשה מתוך ששה קטעים. והיה המוביל של המרוץ מהזינוק ועד לקטע הלפני אחרון. פחות משלושה שבועות לאחר הניצחון בקטע האחרון בקליפורניה הוא ניצח בקטע הראשון (נגד השעון) בטור השוויצרי והמשיך לעוד שלושה ניצחונות בקטעי המרוץ וכמובן לחולצת מנצח קטגורית הנקודות של המרוץ. לפני הזינוק לטור הוא עוד הספיק לשמור על תואר האלוף הלאומי בסלובניה.

הניצחון שלו בקטע הראשון של הטור אינו הפריצה שלו אבל בהחלט הניצחון הגדול ביותר שלו. משהו מאוד רע צריך לקרות לו כדי שלא יהפוך לאחד הרוכבים הגדולים בהיסטוריה בכל הקשור למרוצים הקלאסיים (החד יומיים) ומי שיצטרך להיות מודאג בגללו בטור של 2012 הוא מארק קאוונדיש או כל רוכב אחר הרוצה את החולצה הירוקה. סאגאן יכול להתמודד מול המאיצים הטובים בעולם במאוצים ההמוניים לקו הסיום. מצד שני הם לא יוכלו להתחרות איתו על הנקודות בקטעים כמו זה בו הוא ניצח אבל גם בקטעי הרים, שלא מסתיימים בפסגות הגבוהות ביותר, הוא יוכל לשמור על הגעה לקו הסיום כשנותרו עוד נקודות בקופה. מאיצים טהורים אפילו לא יריחו את הנקודות של אותם קטעים, דאגתם תהיה להגיע לקו הסיום בתוך מגבלת הזמן.

אפשר להעריך כי לא היה זה הקטע היחיד בו ירשום סאגאן ניצחו בטור של 2012.

פביאן קאנצ'לארה
סיום הקטע הראשון לא היה בתוואי הקלאסי לפביאן קאנצ'לארה או שההגדרה הנכונה היא כי הוא לא הרוכב בעל התכונות המושלמות לסיום בעלייה כזו. מצד שני כשפביאן לוחץ במלוא כוחו על הדוושות מעטים הם ברוכבים בעולם היכולים לשמור על הגלגל שלו.

בעזרת יכולתו לצאת לקטע קצר, במהירות נדירה, הוא מנער את המתחרים שלו גם במרוצים הקלאסיים של הגבעות הבלגיות ומרוצי הקטעים הוא מוביל את הדבוקה בהרים לטובת רוכבי ראש הדירוג של קבוצות.

בקטע הראשון, בו הוא סיים שני, הוא ביצע בדיוק את מה שציפו ממנו ותקף לקראת הסיום. השאלה היחידה שהייתה היא עד כמה התקפה כזו תצליח. בעבר הוא ביצע את אותו המהלך כשניצח במילאנו – סן רמו וגם בקטע השלישי של הטור דה פראנס 2007 כשלבש את החולצה הצהובה ותקף סמוך לקו הסיום.

היכולות המשולבות של קאנצ'לארה, כשען מהשורה הראשונה ומאיץ ברמה גבוהה, מאפשרות לו לבצע את המהלכים האלו, אבל בעיקר יכולתו המנטאלית לקבל החלטה ולבצעה. הפעם זה לא הצליח לו באופן מושלם. הוא שמר על החולצה הצהובה וזה נרשם בשורת ההצלחה אבל סאגן לקח לו את הניצחון…ואולי סאגאן הוא הקאנצ'לארה החדש, רק עם מאוץ טוב בהרבה.

אדוולד בואסון האגן
העובדה שבואסון האגן היה הרוכב היחיד שהצליח להדביק, את ההתקפה של קאנצ'לארה והתגובה של סאגאן, הייתה כאילו מישהו רשם את המובן מאליו כתסריט החובה של סיום קטע 1 בטור דה פראנס 2012. זהו רוכב כמעט בשל לגמרי שכבר השיג הרבה מאוד והוא בדיוק בגיל (25) בו נכנס רוכב אופניים לשיאו. מהשלב הזה הוא יתפתח על פי רמת המחויבות וההשקעה ונראה שבגזרות אלו אין לו בעיות.

לפני שנה היה בואסון האגן אחד הרוכבים הבולטים בטור. הוא ניצח בשני קטעים לאחר הפגנת יכולות מרשימות כשבראשון הוא גובר על המאיצים ששרדו פיצול דבוקה ובשני הוא מביס את חבריו לקבוצת בריחה. במאות ההמוני של קטע הסיום הוא היה שני רק למארק קאוונדיש.

בטור 2011 הוא לבש את חולצת האלוף הלאומי במרוץ נגד השעון והשנה הוא לובש את חולצת אלוף הלאומי במרוץ הכביש. יש לו כבר ניצחון בקאלסיקה גדולה (גנט – וולגם 2009) אבל בחמשת המונומנטים הוא טרם הותיר חותם ולמעשה בקושי זינוק אליהם ודווקא שם הוא כנראה יכול לצבור הישגים גדולים.

בואסון, כמו סאגאן, יכול להפוך את המאבק על החולצה הצהובה להבדלי היכולת בין הרוכב שיודע לברוח ולנצח מתוך דבוקות מפוצלות שהוא גם מאיץ מעולה (בואסון האגן) לבין המאיץ הטהור (כמו קאוונדיש) או המאיץ הכמעט מושלם שגם יודע לטפס מעולה (סאגאן).

בינתיים החולצה הירוקה תולבש על כתפיו של סאגאן כשקאנצ'לארה לא יהיה עצוב מהוויתור בזכות החולצה הצהובה עליה שמר.

משהו על טקטיקות ומשחקים לא ספורטיביים

פביאן קאנצ'לארה ביצע אתמול את ההתקפה שהביא לניצחון של סאגאן. הוא גם משך את סאגאן שלא רצה לסייע בהובלה כשכבר היה ברור כי הפער יספיק לניצחון של אחד משניהם. בואסון האגן היה הרוכב שיחיד שהצליח לגשר אליהם, בזכות העובדה ששניהם כבר היו בהילוך נמוך מזה שפתח את הפער.

המשחק של סאגאן היה, במקרה זה, שכיח, ספורטיבי וצפוי. לו היה נוהג אחרת היה מוכיח את טיפשותו. לו היה מנסה להוביל את קאנצ'לארה היה מטשטש את הבדלי היכולות ביניהם בכל הקשור למאוץ אחרון לקו הסיום ובכך מעניק לקאנצ'לארה ואפילו לבואסון האגן סיכוי גדול בהרבה לנצח.

במאוץ שכזה, מתוך התקפה קצרה, אין באמת זמן למשחקים. מצד אחד חייב הרוכב לשמור על שותפיו להתנתקות מהדבוקה ומאחור הדבוקה לוחצת, בדרך כפי שקרה הפעם גם מדביקה אתך הבורחים על קו הסיום.

במקרה שמשחק מהסוג הזה, של אי רצון לחלוק הובל, אינו ספורטיבי הוא כשהבריחה ארוכה. בקטע הראשון של טור 2012 נזכרו כולם באותו קטע מפורסם מהטור של 1995, בגלל שהפעם יצא הקטע מליאז ואז הוא  הסתיים בליאז. אז הפתיע מיגל אינדוריאן בהתקפה מאוד לא אופיינית לו. בדרך כלל היה אינדוריאן שומר על מתחריו בהרים ופותח פערי ענק בקטעים נגד השעון. אף אחד לא ציפה שהוא יתקוף במסלול גבעי על גבול המישורי חוץ מיוהאן ברונייל (היום מנהל קבוצת ראדיושאק-ניסן ומי שאחראי על רוב הניצחונות בטור דה פראנס מזה למעלה מעשור).



 לאורך ק"מ רבים ברונייל לא רק שלא רצה לסייע לאינדוריאן אלא שהמהירות שהכתיב, המנצח הסדרתי של טור אז, היה כזה שהביא לו את הפערים מיריביו ורק הוא יכול היה להחזיק. על קו הסיום בליאז ניצל ברונייל את יכולות המאוץ העדיפות שלו, את העובדה שרוב היום הוא נצח בחסות ההובלה של אינסוריאן ופשוט עקף אותו לניצחון. מעשה חכם, לא ספורטיבי וכזה שמעטים היו מוותרים עליו. ניצחון בקטע של הטור ייזכר תמיד, הדרך בה הושג כמעט מעולם לא נשארת בזיכרון. המקרה של ברונייל ואינדוריאן מהטור של 1995 הוא השונה, כולם זוכרים איך זה התחיל, איך המשיך וכיצד נגמר. ברונייל יצא מנצח אבל עם מעט מאוד סימפטיה וזה ממשך לא אכפת לו. עד כמה לא איכפת לו אנו חווים כבר שנים בדרך בה הוא מנהל את קבוצותיו ומתנהל מול שאר הדבוקה. יש שיאמרו כי כך מנצחים ויש שלא יאהבו את ריחות הניצחונות המושגים כך.


החולצה המנוקדת- מלך ההרים.

המאבק על תואר מלך ההרים של הטור דה פראנס 2012 החל אתמול. בבוקר הקטע הראשון אמר הצהיר מיכאל מורקוב, הדני מקבוצת סאקסו בנק- טינקוף בנק, כי הוא רוצה לקחת את הנקודות הראשונות של קטגורית ההרים. בסה"כ היה מדובר בחמש פסגות (אחת מהן קו הסיום) עם הכי מעט נקודות שאפשר ללקט (דירוג 4, הנמוך ביותר, על כל הפסגות). מורקוב נכנס לקבוצת הבריחה, אסף ניקוד בשלוש מחמש הפסגות ולקטע השני הוא יזנק כשהוא לובש את החולצה המנוקדת של מלך ההרים.

מורקוב אינו מתמודד קלאסי על החולצה של מלך ההרים ומכאן אפשר להסביר את המהלך שלו מנקודת מבט על הטקטיקה הקבוצתית. קבוצתו של ביארן ריס (ובה רוכב גם הישראלי רן מרגליות, עדיין לא בטור) רגילה להגיע לטור דה פראנס עם מועמד לניצחון. כך היה כשאנדי ופרנק שלק רכבו בקבוצה וכך היה כשקרלוס ססטרה ניצח את הטור (2008). לפני שנה היה זה אלברטו קונטאדור, שאומנם הסתפק במקום חמישי אבל הגיע כמועמד, לאחר ניצחון בג'ירו וטרם נפסל ניצחונו בטור 2010.

הפעם ריס צריך מטרות אחרות משדום שאין לו מתמודד על ראש דירוג בהרכב. האפשרויות הן ניצחונות בקטעים או קטגוריות המשנה. החולצה הלבנה לא ריאלית, לקטגוריה הקבוצתית אין לקבוצה כלים, החולצה הירוקה ממש לא בהישג רגלי הרוכבים שלו אז נותרה החולצה של מלך ההרים.

פעמים רבות הצליחו רוכבים לנצח בקטגורית ההרים של הטור למרות שלא היו מטפסים ברמה הגבוהה ביותר. שיטה מוכרת, להשגת החולצה המנוקדת, מורכבת ממספר מהלכים:

לצבור פיגור בשבוע הראשון.
כדי לא לסכן את החולצה הצהובה. כך יאפשרו לך הקבוצות החזקות להיכנס לקבוצות בריחה בהרים הגבוהים

לצבור מספיק ניקוד מתוך בריחות בימי ההרים הגבוהים ביותר.
בזכות יכולות טיפוס ראויות.

לקחת ניקוד בהרים הנמוכים.
על ידי רוכב אחר מהקבוצה כדי לא להיכנס למאבקים בקטגוריה בשלב מוקדם מדי ובכך לכלות כוחות.

החלק הראשון נראה אתמבקטע הראשון. עכשיו צריך להביט על הרכב הקבוצה ולראות מי יכול להיות רוכב העונה לשתי ההגדרות הראשונות.

מכאן לעובדות הידועות לנו:

עובדה 1
אף רוכב של הקבוצה לא נכנס אתמול לקו הסיום עם 49 הרוכבים של הדבוקה הראשונה שקיבלו זמן זהה למנצח.

עובדה 2
קריסה אנקר סורנסן היה ראשון רוכבי הקבוצה על קו הסיום.

עובדה 3
האנקר סורנסן הוא הוביל את הקבוצה שחצתה את קו הסיום בפיגור של 23 שניות מהמנצח והמועמדים לניצחון.

עובדה 4
האנקר סורנסן הוא מטפס טוב, אפילו טוב מאוד.

עובדה 5
לקבוצה הייתה מטרת על לקטע 1- צבירת מרב הניקוד על הפסגות ולא על ידי מי שיכול להתמודד על החולצה המנוקדת.

אפשר לסיים את זה במשפט הידוע, על זה שנראה כמו ברווז, אבל יש עובדה נוספת – זה כל כך שקוף עד כי צריך להאיר מעט מעבר להילת הפנס ואת זה נוכל לעשות רק כשהרוכבים יגיעו להרים עם הכי הרבה נקודות. בינתיים נצטרך לראות אם מורקוב, או רוכב אחר של הקבוצה ימשיך לאסוף נקודות וזה לטובת אי הגעתן לקופתו של רוכב אחר.

עשירייה ראשונה קטע 1:
1. פטר סאגאן, סלובניה, ליקויגאס קנונדייל, 4:58:19 שעות

2. פביאן קלנצ'לארה, שוויץ, ראדיושאק – ניסן
3. אדוואלד בואסון האגן, נורבגיה, סקאי
4. פיליפ גילברט, בלגיה, ביאמסי
5. בואוק מולמה, הולנד, ראבובנק
6. אלחנדרו ולוורדה, ספרד, מוביסטאר
7. רוברט חיזנק, הולנד, ראבובנק
8. דניאל מרטין, אירלנד, גארמין – שארפ
9. ריידר היסזדייל, קנדה, גארמין שארפ
10, דריס דווניס, בלגיה, אומגה פראמה – קוויק סטפ, כולם זמן זהה


עשירייה ראשונה לאחר קטע 1:
1. פביאן קלנצ'לארה, שוויץ, ראדיושאק – ניסן 5:05:32 שעות
2. בראדלי וויגינס, בריטניה, סקאי  + 7 שניות
3. סילוויאן שבנאל, צרפת, אומגה פארמה – קויק סטפ+  + 7 שניות
4. טיג'יי ואן גארדן, ארה"ב, ביאמסי  +10 שניות
5. אדוואלד בואסון האגן, נורבגיה, סקאי  + 11 שניות
6. בדניס מנשוב, רוסיה, קאטיושה  + 13 שניות
7. פיליפ ז'ילבר, בלגיה, ביאמסי, זמן זהה
8. קאדל אוונס,אוסטרליה, ביאמסי + 17 שניות
9. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה, ליקיוגאז- קנונדייל + 18 שניות
10. ריידר היסזדייל, קנדה, גארמין שארפ, זמן זהה

דירוג הנקודות
חולצה ירוקה

1. פביאן קלנצ'לארה, שוויץ, ראדיושאק – ניסן, 55 נקודות
2. פטר סאגאן, סלובניה, ליקויגאס קנונדייל, 49 נקודות
3. אדוואלד בואסון האגן, נורבגיה, סקאי, 42 נקודות

דירוג הרים
החולצה המנוקדת
1. מיכאל מורקוב, דנמרק, סאקסו בנק- טינקוף בנק, 3 נקודות
2. פטר סאגאן, סלובניה, ליקויגאס קנונדייל, 1 נקודה
3. פאבלו פרז אוראטסון, ספרד, אוסקלטל- אוסקדי

דירוג הרוכב הצעיר
החולצה הלבנה

1. טיג'יי ואן גארדן, ארה"ב, ביאמסי, 5:05:42 שעות
2. אדוואלד בואסון האגן, נורבגיה, סקאי + 1 שניה
3. ריין טרמה, אסטוניה, קופידיס + 12 שניות

דירוג קבוצתי:
1. סקאי 15:17:10 שעות
2. רדיושאק ניסן + 4
3. בי אמ סי + 6 שניות

תמונות
תמונה עליונה של פטר סאגאן בסובב פלנדריה השנה (צילום" Roxanne King)
תמונה שנייה מלמעלה של פביאן קאנצ'לארה בטור דה פראנס 2007 (צילום: McSmit)
תמונה שלישית מלמעלה של האגן מוביל את וויגנס בקריטריום דו דופינה (צילום: Petit Brun)

תמונה רביעית מלמעלה של מורקוב בפרולוג של הטור של רומנדי 20120 (צילום: Fanny Schertzer)


קטע 2:
יום שני, יולי 2
בלגיה
תוואי:
מישור
מרחק:
207.5 ק"מ
זינוק:
VISÉ (ויזה)
סיום:
Tournai (טורנאי).



לעיירה הקטנה VISÉ (ויזה) יהיה זה הביקור
הראשון של הטור דה פרנס, על אף שעיירה זו ראתה "כמה" מרוצי אופניים בחייה,
כמו הטור הבלגי. העיר המעט גדולה יותר, Tournai (טורנאי) הגובלת בצרפת,
תהיה קו הסיום שיתאים מאוד למאיצים טהורי גזע. המקום זכה לארח, כקו סיום,
לא מעט מרוצי אופניים וכן לשני ביקורי הטור דה פראנס. בשנת 1966 בניצחונו
של הבלגי Guido Reybroeck ולמחרתו של יום, קטע נגד-השעון קבוצתי, בו ניצחה
הקבוצה ההולנדית Televizier-Batavu.

1.7.2012

יאיר בן עמי - מציאות נושכתיאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ'אלנג' ישראמן 2024
52:22
צ&#039אלנג&#039 ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
צ'אלנג' ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
09:35
כוכב נולד בצ&#039אלנג&#039 ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
כוכב נולד בצ'אלנג' ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
54:28
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ'אלנג' ישראמן 2024
02:07
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
33
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 - הסרט!
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ'אלנג' ישראמן 2024 - הסרט!
02:36
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ'אלנג' ישראמן 2024
48:02
באירוע נוצץ: ON השיקה את נעלי הריצה החדשות Monster2
באירוע נוצץ: ON השיקה את נעלי הריצה החדשות Monster2
01:35
מרגש: הצעת נישואין על המסלול בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
מרגש: הצעת נישואין על המסלול בצ'אלנג' ישראמן
03:22
אחרי 90 יום מילואים: אמיר אלפיה מסיים במקום השלישי בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
אחרי 90 יום מילואים: אמיר אלפיה מסיים במקום השלישי בצ'אלנג' ישראמן
03:43
ישראמנים לעד: הסרטון המרגש מטקס הסיום לצ&#039אלנג&#039 ישראמן
ישראמנים לעד: הסרטון המרגש מטקס הסיום לצ'אלנג' ישראמן
04:45
CHALLENGE ISRAMAN 2024 - next day clip | צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 סרטון התחרות (גרסה קצרה)
CHALLENGE ISRAMAN 2024 - next day clip | צ'אלנג' ישראמן 2024 סרטון התחרות (גרסה קצרה)
38