טור דה פראנס קטע 14: Marvelous מייקל מתיוס

בכבשן הפתוח שהשתרע על פני 192 ק"מ עם חמש עליות מדורגות וסיומת בעלייה קצרה, נשכנית ותלולה במיוחד הוכרע הקטע היומי לזכותו של הרוכב האוסטרלי מקבוצת בייק-אקסצ'יינג
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מייקל מתיוס | צילום: Hoebele


לסקירה המלאה של המסלול | לכל כתבות הסיכום של הטור דה פראנס

 

1. שלב 14 של הטור הבטיח כל-כך הרבה וקיים הכל, ועוד קצת. לפני הרכיבה, צריך לדבר על מזג האוויר. התחזית ל-31 מעלות בעליית הסיום הנבזית ב-מנד לא רק שהתבדתה, אלא יצאה משליטה. בסופו של דבר, הטמפרטורה לאורך עשרות הקילומטרים האחרונים עמדה על 34-35 מעלות.

2. וזה רק האוויר. בחום כזה, האספלט השחור לוהט, מתחמם ליותר מ-50 מעלות, ומקרין כמו תנור לרוכבים. תחרות אופניים בתנאים כאלו, שונה מאד מתחרויות באוויר קריר בתחילת העונה או אפילו בג'ירו.

3. בכבשן הפתוח הזה נערך שלב 14 של הטור. 192 ק"מ עם חמש עליות מדורגות, וסיומת בעלייה קצרה (3 ק"מ), נשכנית ותלולה במיוחד, בשיפוע ממוצע של מעל 10.2%, למנחת המטוסים ב-מנד. עלייה המכונה גם מונטה ז'אלאבר על שם הרוכב הצרפתי האגדי לורן ז'אלאבר שניצח בה לראשונה בטור דה פראנס.

4. השלב דמה היום יותר מכל לקרב אגרוף על אופניים, בסיבוביו המאוחרים – סיבובי הסבולת וההתשה. בסופו, המנצח הענק היה מייקל מת'יוס האוסטרלי מקבוצת בייק-אקסצ'יינג. מת'יוס בן ה-31, זכה בחולצת המאיצים הירוקה בפריז ב-2017. אז, לפני 5 שנים, הוא גם זכה בשני ניצחונות השלב האחרונים שלו בטור דה פראנס. השנה, הוא כבר סיים שני בשני שלבים בסוף השבוע הראשון – פעם אחת בלונגווי אחרי טאדיי פוגאצ'ר, ועוד פעם בלוזאן אחרי וואט ואן ארט – שניים מגדולי הרוכבים בעולם. אבל מת'יוס לא התייאש, ולא ויתר.

5. השלב החל בהתקפה של טאדיי פוגאצ'ר בעלייה כבר בקילומטרים הראשונים, שאמנם הכניסה את קבוצת יומבו-ויסמה ללחץ, אבל לא יצרה פערים, והדבוקה חזרה להתאסף. בחלוף כ-40 ק"מ (150 ק"מ לסיום השלב), נוצרה חבורת בריחה ענקית של 23 רוכבים. לחבורת הבריחה הצטרפו "חשודים מועדים לבריחה", הבארודרים החדשים – סימון גשקה (קופידיס) בחולצת מלך ההרים, קווין סימונס (טרק סגפרדו), לואי מיינטיס (אינטר-מארשה וונטי-גובר), לנרד קמנה (בורה) ולואיס לאון סנצ'ז (בחריין ויקטוריוס). בלטו בה גם שלושה מרוכבי ישראל פרמייר טק (מייקל וודס, יקוב פוגלסנג וקריסטס ניילנדס), ומת'יוס.

צ פ ו | תקציר קטע 14

6. מת'יוס אמר שהקבוצה שלו סימנה את שלושת השלבים האחרונים של השבוע השני (אתמול, היום ומחר) כיעדים לתקיפה. אתמול, זה לא הצליח. עבורו אישית, הצריבה של שני מקומות שניים בשלבים שבסוף השבוע שעבר גם היא עדיין מורגשת. מת'יוס החליט לעשות הכל כדי להצטרף לבריחה היום.

7. שווה להתעכב על מה שקורה ב"ימי המעבר" האלו: לטור דה פראנס מזנקים 176 רוכבים. לפחות מ-20 מהם יש תוכניות ריאליות להתמודד בדירוג הכללי. עוד 100 רוכבים ויותר מגיעים כדי לעבוד עבור אחרים, או כדי לסמן וי על השתתפות (מסמני ה-וי הם בעיקר רוכבי משנה מהקבוצות הצרפתיות הקטנות). המטרה של כ-50-60 הנותרים היא אחת – לנצח שלבים. בין אם בספרינט ובין אם בבריחה.

8. לא פעם, אלו רוכבים מהירים וגדולים יותר. הם חסרי סיכוי בהרים או בדירוג הכללי. הם עושים מאמצים עילאיים לעבור את שלבי ההרים המפרכים. לא מצפה להם בהרים מאומה מלבד סבל ומירמור. מטרתם בהרים היא רק לשרוד, לעבור, ולהגיע לשלבים כמו היום. מת'יוס הוא מהם. ספרינטר, בארודר, ברחן, פאנצ'ר לעליות קצרות. אחרי שני מקומות שניים בשבוע שעבר, הוא גווע מרעב לניצחון.

9. חבורת הבריחה הענקית פתחה פער ענק. 53 ק"מ לסיום, מייקל מת'יוס החליט לנער אותה. הוא יצאה לבריחת יחיד לפנים. שלושה רוכבים בלבד הצליחו לסגור עליו (לואיס לאון סנצ'ז, אנדריאס קרון ופליקס גרוסשארנטר), וגם זה, רק בחלוף 10 ק"מ של מרדף. יתר רוכבי חבורת הבריחה ניסו להתארגן לרדוף, בחוסר יעילות.

10. מאחור בדבוקה – בעיה. הפער העצום שנפתח לבריחה, איים להכניס את לואי מיינטיס (שהתחיל את היום בפיגור של 15:46 דק' על וינגגורד) לחולצה צהובה וירטואלית. קבוצת יומבו-ויסמה לא התכוונה לתת לזה לקרות, ושלחה את התותחים הכבדים למשוך מלפנים. תחילה את פרימוז רוגליץ', ובהמשך את "האופנוע" ואן ארט. הקצב הגבוה שהכתיבו רוגליץ' וואן ארט מלפנים, ריסק את הדבוקה לחתיכות. לקראת עליית הסיום, נותרו בה בקושי 20 רוכבים, רובם מצמרת הדירוג, ומעט עוזריהם הבכירים.

11. בינתיים, חבורת הבריחה המצומקת הצטמקה עוד יותר כשהצמיג של אנדראס קרון התפנצ'ר בעיתוי נוראי. לעלייה האחרונה ב-מנד הם הגיעו שלושה. מאחוריהם רדפו בטירוף שיירי רוכבי חבורת הבריחה המקורית, כולל שניים מרוכבי ישראל פרמייר טק (מייקל וודס ויקוב פוגלסנג). היתרון של השלישיה המובילה בכניסה לעלייה האחרונה עמד כבר בקושי על 20 שנ'.

מקום ששי לפוגלסאנג | צילום : ספרינט סייקלינג

12. כניסה לעלייה כמו "מונטה זאלאבר" מתחילה בשוונג אופטימי. הקצב עדיין גבוה. ההתחלה פחות תלולה, והמהירות נעה סביב 20 קמ"ש. משם, העסק מסתבך. המהירות יורדת, והעומס על הגוף בעלייה התלולה והבוערת בחלוף 190 ק"מ לוהטים, כבד מנשוא. התחושה היא שכוח המשיכה הוכפל פי שניים ושלוש. הרכיבה נהיה כבדה, והגלגלים כמו נדבקים לכביש ומתקשים להסתובב. כל מטר גובה מחיר.

13. בתנאים האלו, שניים בלטו היום מעל כולם – מייקל מת'יוס שמר קצב גבוה מלפנים והשיל מאחוריו את שני חבריו לבריחה; ומאחור, אלברטו בטיול (Bettiol) המצוין מקבוצת EF Education (מנצח הטור של פלנדריה ב-)2019 התחיל לעקוף את כל מי שלפניו, ולהתקרב למת'יוס.

14. המומנטום היה עם בטיול. הוא הגיע למת'יוס, עקף אותו, ופתח פער מלפנים. הוא כבר הריח ניצחון, ונראה היה שמת'יוס יפסיד שוב. אבל העלייה של מנד נבזית ושקרנית. בתום שבוע שני, ואחרי שלב ארוך ולוהט, היא כנראה מקטע 3 הק"מ האכזרי ביותר בטור דה פראנס. בטיול התחיל להרגיש את זה בק"מ האחרון. מת'יוס, שראה שהפער בינו לבין בטיול מפסיק לגדול, שאב עידוד. הוא הוריד ראש, נשמר מהמון הקהל בצד הדרך, וטחן את הפדאלים. הוא הגיע לבטיול, התיישב לו קצת על הגלגל, הרגיש שיש לו יותר, ועקף.

15. מכאן, כבר לא היתה דרך חזרה. מת'יוס חזר להוביל, והתרחק. השלב הוכרע ב-700 מ' האחרונים של העלייה. אחריה, נותר עוד קילומטר וחצי של ירידה ומישור, במנחת המטוסים של מנד. מת'יוס חגג את ניצחונו עד הסיום. כשמגיע מגיע. האוסטרלי לא רק ניצח, הוא גם זכה בתואר הרוכב ההתקפי של היום.

16. בסיום אמר מת'יוס שכל העלייה הוא חשב על אשתו ובתו בת הארבע. "רציתי שהבת שלי תראה למה אני רחוק ממנה תקופות כל כך ארוכות", אמר. "רציתי שבתי ואשתי ייראו למה המשפחה שלנו מקריבה כל כך הרבה". אחרי חמש שנות בצורת, שני מקומות שניים, ושבוע הררי מפרך, מייקל מת'יוס שוב מנצח בטור דה פראנס.

17. כשמת'יוס חגג את נצחונו, הדבוקה המצומקת של המועמדים לניצחון נכנסה לעלייה. אחרי המרדף הארוך שנועד למנוע ממיינטיס ללבוש הערב צהוב, נותרו לוינגגורד בתחילת העלייה רק שני עוזרים מותשים – ספ קוס וסטייבן קרויסוויק. כבר בקילומטר הראשון שניהם נשרו. דווקא לצד פוגאצ'ר נותר יותר כח אש.

18. אבל עם כל הכבוד לעוזרים, לפוגאצ'ר לא היה זמן. הוא הבין שהעלייה קצרה, ועליו לתקוף מוקדם. היחיד שהצליח להיצמד אליו היה, שוב, וינגגורד המצוין. עוד סיבוב בקרב ביניהם. היום, וינגגורד שיחק רק הגנה. הוא נדבק לגלגל של פוגאצ'ר, והגיב די בקלות לכל מה שהיה לפוגאצ'ר לתת. לאנס ארמסטרונג הטקסני אמנם הודח, אבל יודע משהו על טקטיקת טור. הוא אמר פעם – "יודעים כמה התקפות צריך כדי לנצח את הטור דה פראנס? – אחת. ושתי רכיבות טובות נגד השעון". בינתיים, זה בדיוק מה שוינגגורד עושה.

19. בסופו של דבר, הגדילו וינגגורד ופוגאצ'ר את יתרונם על יריביהם הקרובים. מיינטיס, דילג למקום השביעי הכללי. רומיין ברדה מרוחק רק 18 שניות מגריינט תומס במקום השלישי. אבל תומס רוכב נג"ש טוב בהרבה מברדה. ברדה יצטרך גם לעקוף את תומס בפירנאים וגם ליצור פער משמעותי אם הוא חולם על פודיום בפריז. הטור אמנם רחוק מסיום, אבל בעת הזו, תמונת הפודיום די יציבה.

20. לגבי החום, הוא רחוק מלהסתיים. להיפך! מערב אירופה נכנסת לגל חום אימתני. אנגליה הכריזה על מצב חירום אקלימי, כשהתחזיות מדברות על 40 מעלות חום בממלכה בימים שני-שלישי הקרובים. במדריד, התחזית היא ל-40 מעלות כל השבוע הבא. התחזית בקארקאסון – עיר סיום השלב מחר, שהיא גם עיר יום המנוחה של הטור, ביום שני, היא 38 מעלות מחר, ו-36 ביום שני. יש לקוות שכל חדרי המלון של הקבוצות מצוידים במזגנים איכותיים.

21. מחר, 202 ק"מ לוהטים ועולים-יורדים לקארקאסון – השער מסורתי של הטור דה פראנס לפירנאיים. אמנם הסיום מחר שטוח, ולמרות העליות והירידות כל היום, תהיינה רק שתי עליות מדורגות, אבל אחרי מה שמת'יוס עשה היום, סיכוי לא רע שנראה רוכבי קלאסיקות מהירים, ששמרו כוחות, מצטרפים לבריחה מחר. לאור תשישות הספרינטרים הגדולים בדבוקה, סיכוי הבריחה מחר להצליח, גבוה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
03:16
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12