טבעי זה בריא?

חייו של הספורטאי, או האדם אשר רוצה לשמור על תזונתו ובריאותו, נעים לרוב על גבי "ציר הדיאט" או "הטבעי". הציר הוא כמובן דמיוני. אך האם יתכן כי השפעותיהם של "הטבעי" או מנגד "הדיאטתי" גם הן דמיוניות? האם אנחנו באמת יודעים מה יותר בריא לנו ולגופנו? 
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


חייו של הספורטאי, או האדם אשר רוצה לשמור על תזונתו ובריאותו, נעים לרוב על גבי "ציר הדיאט" או "הטבעי". הציר הוא כמובן דמיוני. אך האם יתכן כי השפעותיהם של "הטבעי" או מנגד "הדיאטתי" גם הן דמיוניות? האם אנחנו באמת יודעים מה יותר בריא לנו ולגופנו? 

מאת:רו אפק

מה בריא יותר, כוס משקה דיאט תוסס או כוס מיץ תפוזים טבעי סחוט? ובכן, מיץ התפוזים הוא הרבה פחות בריא מכוס משקה הדיאט. בניגוד לשמועות, שעדיין אינן מבוססות, הממתיקים המלאכותיים לא הוכחו כמזיקים, אולם כוס מיץ התפוזים הסחוט מכילה יותר סוכר מבכוס קולה רגילה, ואין בשתיהן כמעט עד בכלל ערכים תזונתיים.

למעשה, בכל פעם שאנו צורכים מיצי פירות טבעיים, פירות טריים, פירות יבשים, חטיפי בריאות, גרנולה, מרבית סוגי דגני הבוקר, מיצים ממותקים, שוקולד  או ממתקים אחרים, אנו צורכים בעיקר סוכר, שארוז באריזות שונות. הגוף כמכונה הישרדותית, אינו באמת מבחין בין סוכר טוב לסוכר רע, את זה עושים רק המפרסמים והמשווקים. הגוף רואה בסוכר טבעי, סוכר מפירות או ממיץ, סוכר לבן או חום, סוכר בשוקולד או בעוגה וסוכר מכל מקור אחר – פחמימות פשוטות אשר נספגות בגוף בצורה המהירה ביותר, או בהשאלה מכתבי שייקספייר: "סוכר הוא סוכר הוא סוכר".

אז מה יותר בריא? כוס מיץ תפוזים או משקה דיאט תוסס?
אז מה יותר בריא? כוס מיץ תפוזים או משקה דיאט תוסס?
צילום: Agricultural Research Service

הגוף אכן צריך פחמימות, פשוטות כמו סוכר או מורכבות כמו בצקים או קטניות, אולם הגוף צריך רק כמות מינימאלית יומית של 180 קלוריות מפחמימות, בכדי שתספיק לו לתפקוד יומיומי תקין, ואת הפחמימות הללו מקבלים בין כה וכה מצריכת כמעט כל מזון שהוא, אף שאינו מתוק ואף שאינו מכיל קמח. לכן ההבחנה שנעשית בין חומרים טבעיים למלאכותיים אינה רלוונטית. יצרני המזון והמשקאות שמפרסמים כי מוצריהם מכילים רק רכיבים טבעיים, בעצם חוגגים על טרנד ה"טבעיות" ו"הבריאות", תוך שהם ממשיכים לעשות מה שתמיד עשו, למכור לנו את מה שאנחנו חושבים שאנחנו צריכים ולא מה שבאמת מה שטוב לנו. הגוף שלנו אינו בודק את מקור המזון – טבעי, מלאכותי או מעובד, אלא מעוניין רק בניצול ערכו התזונתי, לכן הוא צורך פחמימה מלאכותית בדיוק כמו פחמימה טבעית.

בא לכם משהו מתוק? גלידה או שוקולד טובים לגוף בדיוק כמו פירות טריים. רוצים את הויטמנים שבפירות? למה לצרוך אותם עם כמויות הסוכר הגדולות שהפירות מכילים. כל עוד אוכלים מספיק ירקות, יש לכם את כל הויטמינים והסיבים התזונתיים שאתם צריכים.

אנשים ששותים משקאות טבעיים מתוקים, מכניסים לגוף נוזלים, אך גם המון סוכר, שאינו בריא להם, ואלו ששותים משקאות דיאט תוססים מכניסים לגוף בעיקר נפח של נוזלים, ללא סוכר וקצת נתרן. יצרני המשקאות אוהבים להכניס למשקאות שלהם, נתרן שהוא בעצם מלח. הנתרן מחזק טעמים ומעודד את מנגנון הצמא בגוף. דבר שיגרום לצרכן לרצות לשתות עוד ועוד מהמשקה שלהם. לעומתם יצרני המזון התעשייתיים, הולכים רחוק יותר ומכניסים, לרוב המזונות המעובדים, שהם מייצרים, כמויות גדולות של  4 מהרעות החולות של המזון כיום: שמן או שומן, סוכר, מלח וקמח. כולם, דרך אגב, חומרים שטובים לגוף בכמויות קטנות, אך בעולם המערבי הם נצרכים הרבה מעל ומעבר למה שמומלץ ורצוי,  ואף גורמים להתמכרות והשמנה. ההתמכרות נתמכת במנגנון פירוק הפחמימות בגוף, שמעלה את כמות האינסולין בדם לרמות גבוהות. עם סיום הפירוק והעברת המזון לתאים, רמות האינסולין מביאות להפעלת מנגנון תחושת רעב, ללא קשר לצורך אמיתי של הגוף בעוד חומרי הזנה, כלומר באוכל.

השמנה - אחת ממחלותיו של העולם המערבי
השמנה – אחת ממחלותיו של העולם המערבי
צילום: Fadi

כלומר, ההבחנה הנכונה בין מזון לא בריא לבין מזון בריא, צריכה להיות בין מזון תעשייתי מעובד, שעל פי רוב מכיל יותר מדי קלוריות, לבין מזון בריא, הניתן לסיווג בקלות על ידי כך שהוא קרוב ביותר למצבו הגולמי בטבע, כמו בשר, דגים ועוף טריים או קפואים, ירקות טריים, חלב וביצים. בכלל, מהו בעצם חומר מלאכותי? כל החומרים על פני כדור הארץ הם מכדור הארץ – קרי הטבע. גם מה שמעבדים יצרני המזון הוא עדיין מהטבע שלנו. מי קובע מה הוא חומר מלאכותי? שכן אפילו חומרים מהחלל הם עדיין מהטבע. אם בכל זאת מצאתם חומר שאינו טבעי, אנא הראו לי את אותו החומר העל טבעי…


רן אפקרן אפק– טריאתלט מזה 10 שנים, מאמן מוסמך ( מטעם NFPT) בספורט הסיבולת, חושב על ספורט, אוכל והנאות אחרות



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג