הרהורים בעקבות התאונה

האם ניתן לצמצם את ההסתברות לקרות תאונות קטלניות כמו התאונה שגרמה למותם של שני רוכבי האופניים לפני שבועיים ומה הלקחים שניתן להסיק כרוכב אופניים, אם בכלל, מאירועים טראומטיים שכאלה, כל זאת מבלי להפסיק להמשיך לרכוב
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

האם ניתן לצמצם את ההסתברות לקרות תאונות קטלניות כמו התאונה שגרמה למותם של שני רוכבי האופניים לפני שבועיים ומה הלקחים שניתן להסיק כרוכב אופניים, אם בכלל, מאירועים טראומטיים שכאלה, כל זאת מבלי להפסיק להמשיך לרכוב

מאת:רן אפק


לפני כשבועיים נהרגו שני רוכבי אופניים שרכבו כחלק מקבוצה ב"מרובע" . כביש מוכר וידוע לרכיבת אופניים. כרוכב אופני כביש הזדעזעתי לשמוע על התאונה, תנחומי למשפחות ולחברים, אך גם נחרדתי מכך שבעצם הם עשו את כל מה שידוע שצריך לעשות למען בטיחותם ובכל זאת נפגעו. הם רכבו בקבוצה, בכביש מוכר ומוסכם, בשוליים, בטור, בשעות המקובלות של שבת בבוקר, כשהתנועה דלילה ביותר, והלחשוש שעלה בקהילת הרוכבים בשאלה: אם היה רכב ליווי, האם הוא היה מונע את התאונה?

איתור מושכל של הגורם לתאונות שכאלה, יכול להיות משמעותי ביותר לי כרוכב ולקהילת הרוכבים בכלל. מה עלי ועלינו לעשות על מנת למזער את ההסתברות המוחשית, האמיתית, הגדלה והולכת שגם לי כרוכב אופניים זה יקרה?

מה עושים?


ראשית לרוכב אופני הכביש כדאי להפנים שלמרות שמקור ספורט הרכיבה, מקור האופניים, הבגדים והציוד הוא אירופאי או אמריקאי, הכביש אינו בצרפת או באיטליה, אלא בישראל עם נהגים ומנטליות ישראלית, על כל האמור והמשתמע מכך. ברגע שרוכב האופניים עלה על הכביש בישראל, הוא נכנס אוטומטית לטריטוריה של הסטטיסטיקה הישראלית של תאונות הדרכים.


מרגיש כמו איטליה אבל זה בישראל (צילום: גיל טבת)



אם נקח לדוגמא את כביש 4, שהינו הכביש הקטלני ביותר סטטיסטית לרוכבי אופניים, הוא גם כביש עתיר תאונות גם למכוניות. אבל בהבדל אחד, שלרוכב האופניים, בניגוד למכונית, יש שלדה רכה. לכן, תאונה קלה של מכונית במכונית, שמסתיימת בכיפוף קל של הפח, הינה כמעט תמיד קטלנית, כאשר מעורב בה רוכב האופניים.

לכן מומלץ לבחור אסטרטגיה של רכיבה לפי פרופיל תאונות הדרכים בארץ בכלל ולפי פרופיל תאונות רוכבי האופניים בפרט. כמו תמיד יש את התאונה האקראית השונה מהדפוס הנפוץ, אבל באופן כללי ניתן לומר כי מרבית התאונות נגרמו על ידי נהג שדרס רוכב אופניים בשבת מוקדם בבוקר, ולא בכוונה תחילה, אלא רק כי הוא לא שם לב שיש רוכב אופניים בשולי הכביש.

האם שבת בבוקר הוא הזמן הלא נכון?


שבת הוא היום הנוח ביותר לרוכבי הכביש לרכוב. אבל אולי רכיבה על אופני כביש דווקא בשבת בבוקר, הוא לא הזמן הבטוח ביותר. יום שישי הוא יום הבילויים השבועי לצעירים, לחיילים ולשאר נהגים חדשים. גם הם כמו כולנו נוהגים אדישים לאחרים בכביש, אבל מרביתם גם נהגים פחות מנוסים, ולאחר בילוי ארוך באותו ליל שישי הם חוזרים הביתה, בסוף הלילה שלהם שיוצא כבר בבוקר שבת, בדרך כלל מאוד עייפים, קצת שתויים ואולי אף מסוממים. אולי אנחנו רוכבי הכביש, נכנסים בכך בלוע הארי.

מאפייני הנהג הישראלי


אדישות והתעלמות מאחרים בכביש, הן אולי התופעות המאפיינות ביותר את הנהג הישראלי בארץ, גם אם הוא לא נוהג שיכור, מסומם או עייף. מספיק לראות אותם, וכן, גם אותנו כנהגים, עושים חניות כפולות, נוהגים באיטיות בנתיב השמאלי, פונים בלי לאותת, נוסעים לאט מאוד סתם כך ברחובות העיר, עוצרים את הרכב תוך חסימת הדרך בשביל להגיד שלום, לשאול מישהו או להוריד נוסע וכו'. אדישים לזולת כן! אבל רוצחים בכוונה, הם ואנחנו – לא!

יצירת מסה קריטית


אחד הפתרונות של הטבע להגנה מפני טורפים הינו יצירת מסה קריטית של פרטים במבנה של להקה, כמו של דגים או של ציפורים, המסתדרים במבנה צפוף. הטורף מסכן רק את הפרט הפריפריאלי, וכל שאר הפריטים בלהקה מקבלים ממנו סיגנל ומשנים את מבנה התנועה בהתאם לחיווי החיצוני.

בדומה, הנהג הדורס, שאינו טורף ואינו מעוניין לדרוס בכוונה. בדרך כלל מספיק שהוא מקבל חיווי של רוכב כביש או רכב ליווי אחד, בכניסה לכבישים הנפוצים לרכיבה וכבר במודעות שלו קיימת האפשרות לקיום רוכבי אופניים בשוליים. ההסתברות שנהג כזה ידרוס את הרוכב הבא לאחר מכן, גם אם הנהג מסומם, שתוי ועייף, יורדת פלאים.

לכן, כוחנו הוא במספרים הגדולים ובנראות. לרכוב יותר, להציף את הכבישים, עם אפוד זוהר, בגדים זוהרים וצבעוניים, נצנצים ומהבהבים בשעות תאורה קשות, עם או בלי רכב ליווי, לבד ובקבוצות, ובאופן מפתיע ופרדוכסלי – גם רכיבה בגוש ואחד לצד השני, במקום בטור, יגדילו את הנראות ויקטינו את הסיכויים שלנו להיפגע מרכב דורס.  אולי כל תאונה קטלנית, עד כמה שזה ישמע עצוב, מגדילה את המודעות של הנהגים לרוכבי הכביש, ובכך גם את הסיכוי שלנו להישאר בחיים על הכביש, לפחות עד לאימון רכיבה הבא.


רן אפק
רן אפק הוא מאמן סיבולת מוסמך מטעם איגוד מאמני הספורט האמריקאי וטריאתלט מזה 10 שנים. התחרה במאות אירועי ספורט בארץ וב-4 יבשות שונות. במסגרת השעות הרבות שצבר לאורך 10 שנים של עיסוק בספורט, התאמן והכיר מתאמנים ומאמנים מקצועיים רבים, ראה, חווה ושמע את הסיפורים שלהם, הקשיים, הפציעות ושיטות האימון, עד שהבין מה ניתן לשפר בשיטות האימון ובתזונה, בכדי להתמיד באימונים בהנאה וללא פציעות לאורך זמן.
[email protected]



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג