בנות הדור המהיר והמסעיר של שחייניות ארה"ב כבר כאן

אליפות המכללות בארה"ב הוכיחה - שחיית הנשים בארה"ב עומדת בפני פריחה שכמותה לא נראתה שנים רבות. בנות אוניברסיטת וירג'יניה תחילה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צילומסך יוטיוב

קייט דאגלאס – וירג'יניה 1

מי שהתעכב על סערת הזכייה של השחיינית הטרנסג'נדרית ליה תומס במדליית זהב ב-500 יארד באליפות ה-NCAA לנשים, פספס את המופע המרכזי: קוראים לה קייט דאגלאס. תזכרו את השם. במקור מפאתי ניו יורק סיטי, היום שוחה שנה שלישית במכללת וירג'יניה.

דאגלאס בת ה-20 לא גבוהה במיוחד יחסית לשחייניות (1.78 מ'), לא שרירית או גדולה במיוחד (משקלה 57 ק"ג) ולא חזקה או אתלטית במיוחד. אבל במים, אף אחת לא זזה כמוה.

דאגלאס זינקה לשלושה משחים אישיים באליפות המכללות לנשים. בשלושה סגנונות שונים, לשלושה מרחקים שונים – 50 יארד חופשי, 100 יארד פרפר ו-200 יארד חזה. באופן שלא נראה אף פעם בהיסטוריית השחייה המודרנית, היא ניצחה בכל שלושת המשחים, ושברה בשלושתם את שיאי ארה"ב.

צ פ ו | קייט דאגלאס מנצחת ושוברת את שיא ארה"ב ב-50 יארד חופשי

כל זה, כאשר על המשחה העיקרי שלה מאולימפיאדת טוקיו (בו זכתה במדליית ארד אולימפית), ה-200 מעורב אישי, היא בכלל ויתרה כדי להתמקד באותו ערב ב-50 יארד חופשי.

איכות ויעילות התנועה של דאגלאס מתחת למים, ולא פחות מכך על פני המים, כמעט בלתי נתפסת. מבחינת תנועה מימית היא כנראה בת האדם הקרובה ביותר ליונק ימי שנראתה כאן. כל שחייניות העל הן טכנאיות מימיות מחוננות, אבל אצל דאגלאס, היכולת הטכנית מייצרת איכות ומהירות שאצל שחייניות אחרות נדרשות להשלמה על ידי עוצמה, אתלטיות כושר וגופני וסיבולת.

ב-50 שנות השחייה האחרונות, לא זכורה שחיינית כל-כך מגוונת וורסטילית כמו דאגלאס, שיכלה לנצח גם ב-200 מ' חזה, גם ב-50 מ' חופשי וגם ב-100 מ' פרפר.

את השיא האמריקאי ב-50 יארד חופשי שברה דאגלאס פעמיים – גם במוקדמות הבוקר, וגם בגמר בערב. בגמר, בת קבוצתה למכללת וירג'יניה, גרטשן וולש בת ה-18, לקחה מדליית כסף רק 0.11 שנ' אחריה.

ב-100 יארד פרפר ניצבה לצד דאגלאס בזינוק, מגי מקניל הקנדית – האלופה האולימפית ב-100 מ' פרפר שהיא גם אלופת העולם באותו משחה, ושיאנית העולם ב-100 יארד פרפר (ואלופת המכללות היוצאת). גם טורי האסק בת ה-19 המעולה (מקום רביעי באולימפיאדת טוקיו) ניצבה שם. מול שתיים מארבעת שחייניות הפרפר הטובות על כדור הארץ, דאגלאס לא רק שלא נבהלה, אלא ניצחה, וגם שברה שיא אמריקאי. כל זאת, תוך שהיא גומאת את המרחק בפחות תנועות גם ממקניל וגם מהאסק.

צ פ ו | קייט דאגלאס מנצחת את האלופה האולימפית, ושוברת שיא ארה"ב ב-100 יארד פרפר

ל-200 יארד חזה, משחה בו אף שחיינית ספרינט 50 חופשי לא לקחה זהב מעולם, נכנסה דאגלאס כמדורגת ראשונה. עצם דירוגה כראשונה הוא לכשעצמו תקדים שקשה לדמיין. דאגלאס לא הסתפקה בדירוג המחמיא. היא העפילה ראשונה לגמר, וגם שם, תוך שהיא מכסה את המרחק בפחות תנועות מיריבותיה, ניצחה ושברה את השיא האמריקאי.

במקרה הזה, אין אלא להסכים עם שדר השחייה הוותיק (האלוף האולימפי בעבר) ראודי גיינס (שאיבד שליטה בשידור החי), שהודיע שמקבץ התוצאות שחיברה דאגלאס בסופ"ש האחרון, מהווה את ההופעה הגדולה ביותר של שחיינית באליפות מכללות אי פעם.

צ פ ו | קייט דאגלאס מנצחת ושוברת את שיא ארה"ב (של לילי קינג) ב-200 יארד חזה

בנוסף להישגים האישיים דאגלאס זינקה לעוד ארבעה משחי שליחים, ובכולם זכתה בזהב עם מכללת וירג'יניה (4 * 50 יארד מעורב, 4 * 50 יארד חופשי, 4 * 100 יארד חופשי, 4 * 100 יארד מעורב). דאגלאס זכתה בזהב שליחים בכל ערב מערבי האליפות, ובזהב אישי בכל ערב בו התקיימו משחים אישיים. עם 7 מדליות זהב, היא מוזכרת עכשיו, בצדק, באותה נשימה עם טרייסי קולקינס האגדית, ששלטה בשחייה הנשית מסוף שנות ה-70' עד אולימפיאדת 1984.

אלכס וולש – וירג'יניה 2

אלכס (אלכסנדרה) וולש וקייט דאגלאס זכו שתיהן במדליות (כסף וארד בהתאמה) אולימפיות במשחה ל-200 מ' מעורב בטוקיו.

באליפות המכללות הנוכחית, דאגלאס לא השתתפה במשחי המעורב בכלל, ואלכס וולש השתלטה בדומיננטיות מוחלטת על שניהם עם זהב אישי גם ב-200 (עם שיא עולם) וגם ב-400 יארד מעורב אישי. לשני אלו הוסיפה וולש זהב אישי ב-200 יארד פרפר. וולש בת ה-20 גבוהה (1.83 מ'), חזקה וממשיכה להשתפר משמעותית משנה לשנה.

ב-2021, כארבעה חודשית לפני מדליית הכסף בטוקיו, ניצחה וולש בזמן של 1:51.87 דק' ב-200 יארד מעורב באליפות המכללות. השנה, היא הורידה 1.8 שנ' מתוצאתה אשתקד וקבעה שיא עולם של 1:50.08 דק'. בניגוד לדאגלאס, שיכולה להתמודד על מדליה כמעט בכל סגנון, את וולש סביר שנראה מתמקדת ומתמודדת על מדליות באליפויות עולם ובאולימפיאדת פריז 2024 במשחי המעורב אישי.

גם וולש זינקה כל ערב גם למשחה שליחים, ולקחה עוד 4 מדליות במשחי השליחים, מהן 3 מוזהבות ואחת מכסף (ב-4 כפול 200 חופשי).

גרטשן וולש – וירג'יניה 3

אחותה הצעירה של אלכס רק בת 19, ובשנתה הראשונה במכללות גם היא גרפה שלוש מדליות אישיות. ב-100 יארד חופשי, ניצחה גרטשן במשחה היוקרתי כבר באליפות המכללות הראשונה שלה; ב-50 יארד חופשי נגעה וולש שנייה בקיר אחרי קייט דגלאס; וב-100 יארד גב סיימה גרטשן שניה אחרי קת'רין ברקוף (ששברה שיא עולם) ולפני המדליסטית האולימפית (לשעבר אלופת ושיאנית העולם) ריגן סמית'.

גם גרטשן וולש לקחה עוד 4 מדליות זהב ב-4 משחי שליחים, בכל אחד מהצגות הערב של האליפות.

אנקדוטה מעניינת היא שהאחיות וולש גדלו באותו מועדון שחייה בנאשוויל (טנסי) בו גדלה גם אותה טרייסי קולקינס האגדית [במאמר מוסגר – קולקינס, מלכת הבריכה האמריקאית, התחתנה בשנות ה-80' עם השחיין האוסטרלי מארק סטוקוול שלקח מדליית כסף ב-100 מ' חופשי באולימפיאדת לוס אנג'לס 1984. היא עברה לפני עשרות שנים להתגורר באוסטרליה, ואפילו מונתה בחודש שעבר לראשת איגוד השחייה האוסטרלי].

קת'רין ברקוף – נורת' קרוליינה סטייט

קת'רין ברקוף היא בתו של דיוויד ברקוף, שהיה שיאן עולם ואלוף אולימפי במשחי הגב לפני 30 שנה ויותר. ברקוף בת ה-21 קבעה את התוצאה המהירה אי פעם ב-50 יארד גב (כראשונה בשליחות) עם 22.76 שנ', לקחה זהב אישי ב-100 יארד גב עם שיא עולם של 48.74 שנ', וקינחה במדליית ארד אישית ב-100 יארד חופשי. זאת, לצד מדליות קבוצתיות כחלק מרביעיות שליחות של אונ' נורת' קרוליינה סטייט.

הישראליות – לא פולונסקי ואביב ברזילי

לאה פולונסקי פתחה את האליפות בסערה, אבל אחר כך מעט נחלשה. המשחה הראשון לו זינקה היה מקצה השליחות 4 כפול 50 יארד מעורב אישי בערב האליפות הראשון, בו שחתה ספליט מצוין של 50 יארד חזה ב-26.36 שנ'. באותו ערב זינקה לאה גם ל-200 יארד חופשי במסגרת משחה השליחות 4 כפול 200, וגם שם ניפקה ספליט מרשים של 1:43.21 דק'.

השחייניות לאה פולונסקי (מימין) ואביב ברזלי באליפות המכללות בארה"ב | צילום: באדיבות איגוד השחייה

ממוקדמות המשחה האישי ל-200 יארד מעורב אישי העפילה לאה ראשונה לגמר ב' עם שיא אישי של 1:54.77 דק', וסיימה רביעית בגמר ב' (12 כללי). פולונסקי גם סיימה במקום ה-13 הכללי ב-400 יארד מעורב אישי עם 4:06.82 דק' – כשלוש שניות לאט משיאה האישי.

אביב ברזילי התקרבה עד 0.3 שנ' משיאה האישי ב-100 יארד גב (עם 53.36 שנ') וסיימה 0.8 שנ' לאט יותר משיאה האישי ב-200 יארד גב.

פייג' מקנה על סערת ליה סמית' הטרנסג'נדרית – "אני מעריכה אותה כל כך!"

ליה תומס הטרנסג'נדרית שהסעירה את האליפות כולה, ניצחה ב-500 יארד חופשי בתוצאה של 4:33 דק'. תוצאה שאמנם הספיקה לזהב, אך עודנה איטית ביותר מ-9 שניות משיא העולם של קייטי לדקי.

במשחה ל-200 יארד חופשי, סיימה תומס חמישית. תומס כבר לא תהיה זכאית להשתתף באליפות המכללות בשנה הבאה, לאחר שסיימה 5 שנות מכללה. קיים ספק אם נראה אותה מנסה או מצליחה להתמודד על מקום בנבחרות ארה"ב לאליפויות עולם ואולימפיאדה.

אבל בזמן שמיליונים בארה"ב ובעולם זעקו את זעמם על תומס, היתה זו פייג' מקנה הצעירה מוויסקונסין, שסיימה שישית אחרי תומס ב-500 יארד חופשי (ובעצמה ניצחה ב-1,650 יארד חופשי) שנתנה מילה אחרונה, נדיבה ומכבדת: "אני תומכת בכל מי שרוצה לעשות מה שהוא רוצה… היה כיף לשחות נגדה… אני חושבת שגם היא הצליחה מאד. זה ניסיון ראשוני בשביל כולם, וזה היה שבוע מעניין, אבל אני חושבת שהוא הסתיים טוב בשביל כולם… כל החוויה הזאת צריכה ללמד אנשים לכבד יותר אנשים אחרים. אני מעריכה אותה כל-כך! מה שהיא עשתה, כשהגיעה לכאן, היה ממש קשה ואני חושבת שהיא התמודדה עם זה טוב מאד".

צ פ ו | פייג' מקנה, מנצחת ה-1,650 יארד חופשי, על תחרות מול ליה תומס הטרנסג'נדרית



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג