בטיחות ונוחות: 5 טיפים לבחירת משקפי שמש לפעילות ספורטיבית

המשקפיים הפכו כבר מזמן לחלק מציוד החובה לכל רוכב, רץ או טריאתלט, אך על מה צריך לחשוב כשבוחרים אותם לאימון או לתחרות? עמוס ריינד עם כל הפרטים החשובים, מהגנת UV גבוהה, דרך האחיזה ואפילו הצבע (בשיתוף ריינד אופטיקס)
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
איריס גבעון עם משקפי צ'אלנג' ישראמן | צילום: פרטי

עמוס ריינד, אופטומטריסט מומחה והבעלים של "ריינד אופטיקס", הרגיש על גופו את החשיבות של הגנה על העיניים במהלך ספורט: "לפני כ-11 שנים, בעת רכיבה על כביש מוקף בנופים באיטליה, בשבריר שנייה של חוסר תשומת לב, עפתי מהאופניים במהירות של כ-50 קמ"ש ו'נמרחתי' על האספלט. נפגעתי בכל הגוף ונזקקתי ל-40 תפרים בפנים. הרכבתי כמובן משקפי ספורט וכאשר עפתי מהאופניים, המשקפים נשארו על פניי, ולא נשברו בשל הנפילה. למעשה, נזקקתי לתפר אחד ממש בזווית העין, אבל אני לא רוצה לחשוב מה יכול היה לקרות אילולא הרכבתי את משקפי הספורט שלי"

לכתבות נוספות בנושא:
הם כאן: הכירו את משקפי צ'אלנג' ישראמן 2024 הרשמיים
להתחיל מגיל צעיר: על חשיבות האופטיקה בספורט אצל ילדים
האזינו לפודקאסט: בין אופטיקה לאיש ברזל

שנים קודם לכן, פגש עמוס בקליניקה שלו ספורטאים שנפצעו בעיניים כתוצאה מפעילות ספורטיבית. החל מבחור ששיחק סקווש ואיבד את עינו כתוצאה מפגיעת הכדור בארובת העין, רץ שבעת ריצת שטח ענף של עץ חדר לעינו ושרט לו את הקרנית, וגם ילד ששיחק כדורסל, וחטף מרפק של חבר בעין, שגרם לסדק בארובת העין.

"מקרים אלו, ובוודאי המקרה האישי שלי הביאו אותי לחשוב על נושא הבטיחות והמניעה – מניעה של פציעות עיניים תוך מתן פתרונות יצירתיים לכל ענפי הספורט, שיאפשרו בטיחות והגנה, גם לספורטאים בעלי לקויות ראייה וצרכים אופטיים כאלה ואחרים", מציין ריינד: "הרעיון שמנחה אותי עד היום זה איך לאפשר לאותו אדם שעוסק בפעילות ספורטיבית, עם או בלי לקות ראייה, פתרון שייתן לו את השקט הנפשי ואת הנוחות המקסימלית. כי כשאתה רואה מצוין ונוח לך, הביצועים שלך וההנאה שלך משתפרים".

ביקשנו מעמוס חמישה טיפים מרכזיים ואילו אלמנטים חשוב לקחת בחשבון בעת בחירת משקפי שמש לצ'אלנג' ישראמן הקרוב, או לכל תחרות אחרת בה אתם מתכננים להשתתף בטריאתלון, בריצה או ברכיבה:

1. הגנת UV גבוהה
הפרמטר החשוב ביותר להגנה הראשונית על הראייה שלנו. במדינה שטופת שמש כמו שלנו, שגם רוב ימות החורף שמשיים למדי, הגנה מפני קרינת השמש לעיניים היא קריטית! לכן, תמיד חפשו משקפי שמש ספורטיביים שיכולים לחסום את קרני ה-UV באופן מלא. רוב מותגי השמש הספורטיביים מציעים הגנה מלאה מפני קרינת UV. יחד עם זאת, רכישה של משקפים זולים במיוחד, של מותגים כלל לא ידועים, או מאתרים שאינם מוכרים, מעוררים חשד לזיוף. לכן אני ממליץ לבדוק ולוודא שאכן עדשות המשקפים חוסמות קרינה ב-100% ולא להתפשר בעניין זה.

אדר שריקי עם משקפי צ'אלנג' ישראמן | צילום: באדיבות ריינד אופטיקס

2. אחיזה
אחיזה טובה של המשקפים על הפנים היא קריטית. אנחנו ממש לא מעוניינים שמשקפי השמש שלנו יקפצו תוך כדי תנועה. אנחנו גם ממש לא מעוניינים לבזבז אנרגיה מיותרת בהרמתם מהקרקע אם הם נופלים מהפנים, וגם לא בעזיבת היד מהכידון, או תוך כדי ריצה, להרים אותם במידה והם "נוזלים" מהאף (גם בשל זיעה). באותה מידה, חשוב לשים לב שאין לכם לחץ על הרקות ממוטות המשקפיים. גם כאב ראש תוך כדי אימונים או תחרויות לגמרי לא רצוי!

לכן, ודאו שיש למשקפים תפסי סיליקון בגשר האף ולאורך הזרועות, דבר המשפר משמעותית את האחיזה. כשאתם מודדים משקפי ספורט, הניעו את הראש מעלה מטה וקפצו לבדוק שהמשקפים לא זזים. לרוכבי האופניים אני ממליץ להגיע ולמדוד את המשקפיים עם הקסדה שלכם.

3. כיסוי
כפי שהבנתם גם מהסיפור לעיל, המשקפיים יכולים להגן על עינינו בצורה משמעותית, אך לשם כך חשוב שיכסו את האזור בצורה מיטבית. העדשות המשמשות ככיסוי, מגנות ושומרות על העיניים שלנו מפני פציעות, וכן מפני הרוח, אבק, חרקים מעופפים ועוד. בנוסף כיסוי טוב של מסגרת ועדשות קמורות, מפחית את העומס על העיניים. למרבית משקפי הספורט המיועדים לטריאתלון יש סגנון קמור שעוטף את הפנים שלנו, כולל אגב, משקפי ספורט אופטיים, שלמרות העדשות הקמורות, עדיין נותנים דיוק אופטי ברמה גבוהה ביותר.

עמוס ריינד עם משקפי צ'אלנג' ישראמן | צילום: קסניה דמירוב

4. שדה ראייה 
שדה ראייה רחב תמיד ייתן יתרון משמעותי בפעילות מסוג כזה. ככל שהראייה המרחבית רחבה יותר, כך המידע מהשטח יגיע למוח בצורה אופטימלית ויאפשר לנו תכנון דרך יעיל יותר ובטחון רב יותר בסביבת הפעילות. תגידו שמדובר בשברירי שנייה? אשיב שאתם צודקים, אבל זכרו שברירי שניות יכולים לעשות את ההבדל בין פודיום ללא פודיום, או גרוע מכך, בין התרסקות להישארות על האופניים.

5. צבע העדשות
צבע עדשות המשקפיים קובע את כמות האור שמגיעה לעיניים שלכם. עדשה כהה יותר עדיפה בימים בהירים ושטופי שמש, מאחר ואנחנו צריכים יותר הגנה מפני השמש. עדשות בגוון בהיר יותר עדיפות לשעות הבוקר מוקדמות, לשעות בין ערביים ולמצבי עננות. חשוב לומר שאין קשר בין צבע העדשות להגנת UV מוחלטת.

שמתי לב אגב, שצבע העדשות הם גם עניין של תחושה אינדיבידואלית לגמרי. אנשים מעדיפים ומרגישים נוח יותר בעיניים עם צבעים שונים של עדשות. פה המקום גם לציין את העדשות הפוטוכרומיות (עדשות המתכהות בהתאם לחשיפה לאור) היעילות במיוחד לתקופת החורף, בה אנו מתחילים פעילות בשעה שעדיין קצת חשוך ובמהלך היום מתבהר מעט.

בנוסף, לעדשות משקפי הספורט של מותגים איכותיים במיוחד יש טכנולוגיה מתקדמת שמבליטה את ניגודיות הצבעים ומחדדת אותם (עדשות מקטבות), דבר שעוזר מאד להבחין מבעוד מועד בכל מה שקשור גם לבטיחות. לדוגמה, חריצים ובורות בכביש יבלטו יותר, כמו גם אבנים או ענפים בשטח וכדומה. היתרון כאן הוא בעל ערך רב התורם לבטיחות ולמניעת פציעות.

 


 

בשיתוף ריינד אופטיקס



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג