אכילה רגשית בימי משבר: עצות יעילות להתמודדות בריאה

המצב הנוכחי "הופך לנו את הבטן", ועלול לגרום לחוסר איזון גם בהרגלי האכילה שלנו. פרופ' סיגל אילת-אדר עם טיפים יעילים להתמודדות היומיומית: משלב הקניות בסופר ועד האכילה עצמה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
איך נשמור על איזון בתזונה גם בימים אלו? | צילום: Shutterstock

אחרי שהתרגלנו להפוגה מסוימת ממצב הלחימה, בימים האחרונים ישראל שוב במלחמה. המצב הביטחוני המתעתע "הופך לנו את הבטן", ולא בכדי חלק מאיתנו חווים תיאבון מוגבר, דחף להתנחם במתוק ולחלקנו אין תיאבון כלל. לכולנו תגובות רגשיות, התנהגותיות וקוגניטיביות להתמודדות עם המציאות, אבל רובנו נחשפים בתקופה זו לחוסר איזון פנימי. בתקופה זו רבים מביעים רגשות אשמה על כך שאינם מצליחים לשלוט באכילה ורגשות האשמה הופכים לביקורת ולתוקפנות עצמית וכך נכנסים לסחרור.

לכתבות נוספות בנושא:
בין תזונה לנפש בזמן מלחמה: איך נחזיר לעצמנו את השליטה על הגוף שלנו? 
סובלים מהפרעות שינה? מדוע חשוב לטפל בהן וכיצד ניתן לעשות זאת
כך ננצח את הסטרס: דרכים בריאות להתמודדות עם המצב הביטחוני

זהו הזמן להפעיל את מנגנון החמלה העצמית. לגלות נדיבות לא רק כלפי אחרים, אלא כלפי עצמנו. ואין הכוונה למסר: "אני מסכן עכשיו ולכן אני יכול לאכול את תכולת המקרר", אלא קבלה של המצב שבו סבל וחוסר שלמות הם חלק מהחיים, והבנה שאחרי הסבל המר יגיע מצב של הקלה מסוימת. הבנה כזו עוזרת לנו לפתח גישה רחמנית יותר כלפי עצמנו ולהרגיש בודדים פחות.

עצרו רגע, הסתכלו פנימה, הסבירו לעצמכם את תחושותיכם. ברגע שאתם מצליחים לדבר עם עצמכם, אתם מחלישים את הביקורת העצמית. אין אדם שלא חווה קושי. החוסן, שמדברים עליו כל כך הרבה לאחרונה, הוא היכולת לצאת מהקושי. קבלו כמה כלים שיכולים לעזור לנו:

נשימה
אין צורך ללמוד יוגה כדי לספור ספירת ריבוע: שאיפה, החזקה, נשיפה, החזקה – ספירה במקצבים שווים ובהדרגה לנסות להעלות מעט את המספרים. אם ספרנו בהתחלה עד ארבע, בהמשך נוכל לספור עד שש. יכולת כזו מעידה על האטת הנשימה והפחתת הלחץ. מומלץ לנסות לפחות עשרה מחזורים של נשימות.

הגבילו את שעות הצפייה בטלוויזיה
מרבית הפסיכולוגים מסכימים שצפייה מרובה בטלוויזיה אינה בריאה לגוף ולנפש. צאו מהבית, ומי שחושש, יכול ללכת למקום שיש בו מרחב מוגן בטוח. כך גם תזוזו יותר וגם תתנתקו מהטלוויזיה. הורים לילדים קטנים ודאי צריכים להמעיט ככל הניתן בצפייה, שכן הם זקוקים לכוחות נפשיים כדי לטפל בילדים ולהקטין ככל האפשר את הטראומה שהם נחשפים אליה.

איך ננצח את הסטרס? | צילום: Shutterstock

להלן כמה הצעות להתמודדות תזונתית
בשלב הקנייה: אל תקנו מראש "אויבים", ואל תספרו לעצמכם שזה בשביל הילדים. חשבו היטב בשביל מי אתם קונים. הכינו רשימת קניות מראש, או אפילו טוב מכך – הזמינו באינטרנט. אמנם יש שמעדיפים לבחור את המוצרים בעצמם, אבל קנייה באינטרנט גם מוזילה את סל הקניות, כי נוטים להתפתות פחות למצרכים מיותרים, וקל יותר לבחור בתוצרת הארץ, דבר שיסייע לכלכלה ולחקלאים בתקופה מורכבת זו.

בשלב ההכנה: התייחסו אל בישול כפעילות של מדיטציה. השקיעו בבישול אוכל חם ובריא.

בשלב האכילה: הכינו צלחת לשעות הלילה כשאתם צופים בטלוויזיה, שתכלול ירקות, פירות, קרקרים וחצי גביע של גבינה. אפשרות נוספת היא אוכל חם, למשל, כרובית או ברוקולי מאודים, גרגרי חומוס מבושלים או מרק ירקות. יש מי שיעדיפו להגדיר שעת אכילה שאחריה "סוגרים את המטבח". זכרו, זהו לא עונש, אלא מצב משבר, ויש לגלות חמלה.

בדת ההינדית רווח מונח בסנסקריט – "אהימסה" – שמשמעותו אי־אלימות. כוונתו אינה דווקא להגיש את הלחי השנייה, או לא לאכול מזון מהחי. בראש ובראשונה כוונתו היא אי-אלימות כלפי עצמנו.

 


 

הכותבת: פרופ' סיגל אילת-אדר | דיאטנית קלינית, ראש התוכנית לתואר שני בחינוך לאורח חיים פעיל ובריא במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג