אורי מנחם: "בתוך עשר שנים יגיעו למרתון ירושלים 10,000 רצים מחו"ל"

לקראת מרתון ירושלים קיימנו ראיון עם מנהל אגף הספורט בעיר הבירה, שמציין כי גם בתל אביב יודעים ש"ירושלים הוא המרתון עם הכי הרבה רצים בינלאומיים"
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לקראת מרתון ירושלים קיימנו ראיון עם מנהל אגף הספורט בעיר הבירה, שמציין כי גם בתל אביב יודעים ש"ירושלים הוא המרתון עם הכי הרבה רצים בינלאומיים"

מאת:יאיר בן עמי


ראיון בלעדי בשוונג לקראת מרתון ווינר ירושלים עם אורי מנחם, מנהל אגף הספורט של עיריית ירושלים על קדושה, ריצה ובינלאומיות.


שלום אורי, מה עומד מאחורי הרצון לקיים מרתון בירושלים?

"הקונספט הוא שירושלים בירת ישראל והעיר הגדולה ביותר שיש בה למעלה מ-850,000 תושבים והיא עיר קדושה לשלוש הדתות. זו עיר תיירותית לכל אדם שוחר תרבות ודת בכל העולם. העיר מלאה באתרים ומקומות קדושים של העת הישנה והחדשה והמונים רוצים לפחות פעם בחייהם לבוא ולבקר בעיר. המרתון למעשה משלים את כל הנושא של מה שנקרא תיירות ספורט.


אורי מנחם. "בתוך עשר שנים יגיעו למרתון ירושלים 10,000 רצים מחו"ל" צילומים: פלאש 90


"גם אותם אנשים שלא באים עם רקע היסטורי, דתי תרבותי. זה הופך את זה לתיירותי ספורטיבי. רצי מרתון ירצו להיות לפחות פעם אחת במרתון ירושלים ועל הדרך הם יגלו את העיר היפה בעולם. מבט שני הוא שמדובר במרוץ עירוני מאוד מיוחד שאנחנו קוראים לו עוצר נשימה גם בגלל המסלול המאוד ייחודי שכמעט ואין לו שני בעולם. הוא עובר במקומות הכי מיוחדים והכי מעניינים ולא נתנו לעצמנו הנחות במסלול, מצפון לדרום ומזרח למערב ובמשמעות זה סגירת מסלול לא קל, אפילו קשה".

מה מטרת העל של האירוע?
"בתוך עשר שנים יגיעו למרתון ירושלים 10,000 רצים מחו"ל. העניין הבינלאומי הוא מעבר
למקומי ובזה משקיעים לא מעט מאמצים. אנחנו שואפים שכל אחד ירוץ לפחות פעם
אחת למרות שאנחנו עדים לרצים שמגיעים בפעם השנייה והשלישית".

כמה רצים צפויים להשתתף באירוע ובכל מקצה?

"יש סך הכל כ- 25,000 רצים. יש עלייה מתמדת וזה מדהים עם כל המרוצים שיש מסביב. אנחנו
מעריכים שיזנקו 1,750 במרתון המלא, 5,500 בחצי מרתון, 15,000 רצים ב-10 ק"מ, ב-5 ק"מ כ-3,000 שזה עממי ותחרותי ובמרוץ הקהילות עוד כ-1,000 רצים".

בהתחשב בניסיון של שני עשורים לאחור, כיצד יכול הרץ הישראלי לדעת מה צופן העתיד של מרתון ירושלים?
"היה ניסיון לפני עשרים או יותר שנים וזה היה חד פעמי שלא צלח כי ההסתכלות
היתה מקומית וזה היה מרוץ שאולי לא הוגדר, אבל היה חד פעמי והיה רק מקצה מרתון
ומקצה חצי מרתון. בארבע השנים האחרונות הוא מתקיים באופן קבוע. כשאנחנו מתכננים קדימה
וזה כולל חברות ב-AIMS (איגוד תחרויות המרתון והמרחק  הבינלאומיים, י.ב.ע) וזה כולל השתתפות בכנסים
ואירועים שלהם. יש לנו תכנון עד לשנת 2018 ותמיד נהיה חמש שנים קדימה
בתכנון. בכל שנה היו ביקורים של מנהלים מכל העולם, שזה חלק מהליך הלמידה
והשותפות ואנחנו מביאים רצי עבר וזה חוויה והוויה של עולם המרתונים. כל זה
הופך את זה למשהו מאוד שורשי. הנושא של המרתון נתפס בתוך ההנהגה של העיר
כחלק מעתידה של העיר,כולם מבינים מה זה עושה לעיר. כמו בניו יורק וברלין,
מרוצים שממתגים עצמם כדבר מובן והכרחי וככזה שאף אחד לא שואל אם זה מסורתי,
כי זה חלק מהעיר וככה זה קורה בירושלים, למרות שזו שנה רביעית בלבד.

אורי מנחם


איך דואגים לאבטחה של אירוע רב קילומטרים מהסוג הזה בעיר בעלת רגישות ביטחונית כה גבוהה?
"בכלל לארגן מרתון עירוני זו משימה מאוד קשה ומרוכבת וזה אחד האספקטים המרכזים ולא רק בירושלים. אני יכול להזכיר מה קרה בבוסטון. אתה חייב להשקיע הרבה מאוד משאבים בצד הביטחוני. הייתי במרתון ניו יורק ונפגשתי עם ראש העיר, כמה ימים לפני שהוא התחלף, התפיסה הביטחונית שם הרבה יותר מורכבת מאשר בירושלים. יש עבודה מאוד מקיפה ויסודית מול משטרת המחוז וזה מביא לעבודה מאוד מקיפה מולם.

"זו עבודת מטה לכל אורך השנה, שהמשמעות שלה כיצד אנחנו דואגים למה שנקראה מצד אחד לסטריליות מצד שני ביטחון הרצים ושלישית בצד סגירת התנועה, אבל לאפשר את החיים שבשגרה. משטרת המחוז מעמיד סד"כ מאוד גדול לטובת האירוע ואפשר להגיד שגם המשטרה מאוד מתורגלים ויודעים כיצד להיערך ולא דווקא במרתון כי יש בירושלים גם ביקורים של אישים ועוד אירועים".

איך שלא נסובב את המרתון של ירושלים מעורר דיון פוליטי. האם האוכלוסייה שאינה יהודית מעורבת בדרך כזו או אחרת באירוע?

"ירושלים היא עיר אחת מבחינת תושבי העיר ומבחינת השטח המוניציפאלי ואנחנו לא עוסקים בסוגיות פוליטיות. המטרה שלנו שהמרתון יראה את כל העיר ולכן המרוץ עובר במערבה ומזרחה של העיר. אני יכול להגיד שיש רצים ממזרח העיר שמשתתפים במרוץ וגם בהוויה הבינלאומית. זה שזה עובר במזרח העיר ומאפשר גם לנוצרים ומוסלמים להגיע ולראות את המרוץ זה מקרב ולא מרחיק".

בזמן האחרון יותר ויותר רצים מביעים מורת רוח מהשימוש בשם "מרתון" לגבי כל המקצים באירוע. מה תענה אם טענה דומה תופנה כלפי מרתון ירושלים?

"הדיון במקומו והשאלה במקומה, אבל חייבים להבין שגם בהגדרת המטרה של ירושלים לא בונים מסורת של עשרות אלפי רצים שכולם משתתפים במרתון בתוך שנה אחת. אם נראה את כמות הרצים שמשתתפים במרתון בישראל נראה שזה בסביבות ה-3,500-4,000. הם הבסיס של רצי מרתון. על כן הולכים לבנות מסורת. עדיין ההסתכלות על מרתון המלא הוא במרכז העשייה, המרתון ורצי המרתון הם במרכז העניינים. כל הנושא של התכנון הוא מרכזי למרתון. אם היו משתתפים היום 15,000 רצי מרתון אז אני מעריך שהיו מקיימים רק את ריצת המרתון ואת השאר היו מקיימים במועד אחר. אבל מכיוון שמדובר בחגיגה ובמילא סוגרים את העיר אז נכון לקיים גם עוד מרוצים. זה קורה בעוד מקומות בעלם.

האם היה זה נכון למתג את מרתון ירושלים ככזה שמביא את מספר הרצים הזרים הגדול ביותר לישראל בזמן שמרתון ת"א מביא את אותה כמות?

"אני לא חושב שבתל אביב אומרים את זה. אנחנו משתפים פעולה ועוזרים ולומדים האחד מהשני. הייתי שם וזה המרוץ הגדול ביותר בישראל וגם אם תשאל אותם הם יגידו לך שירושלים הוא המרתון עם הכי הרבה רצים בינלאומיים ועם למעלה מ-2,500 רצים מ-54 מדינות. כשתבואו תראו את הבינלאומיות שיוצאת החוצה ברמת הנראות של הדגלים ואני לא חושב שמישהו מערער על זה".


"המרתון עובר במערבה ומזרחה של העיר"


ובהמשך לשאלה זו האם הבאתם רצים שירדו מ- 2:15 שעות?
"יש 35 רצי עילית שגם כאן אנחנו מביאים את הכמות הגדולה ביותר של רצי עילית, במרתון כמרתון שצריך להתייחס לכל האספקטים חייבים לתת גם את האיכות של התוצאה של המסלול שתהיה איכותית ולמרות שהמסלול קשה ולמרות שאצלנו הוא קשה, השיא עומד על 2:18 שעות. אנשי מקצוע אומרים שבהשוואה למסלולים אחרים זה שווה ערך ל-2:06-2:07 שעות.

"מכיוון שנורא חשוב לנו, ניסנו לדאוג שיתייחסו למרוץ ככזה שאפשר לעשות בו גם תוצאה והבאנו רצים מקניה ואתיופיה עם תוצאות שנבדקו על ידי IAAF (איגוד הבינלאומי של פדרציות אתלטיקה, י.ב.ע) שהם רשומים שם כחברים והם רצים שמבחינתנו הם רשומים בין 2:07 ל-2:13 שעות בשנתיים האחרונות. בנשים יש לנו קצת פחות. יש כעשר נשים שרצו 2:29-2:36 שעות בשנתיים האחרונות".

כיצד אתם מתכוונים לפתור את עניין ההכוונה והשילוט לאחר שלפני שנתיים היתה טעות ושתי רצות טעו בדרך?

"זה היה במרתון הראשון והיה רק עם הארבעה המובילים. כל שנה אנחנו משפרים ומה שבולט השנה שאין התנגשות בין המסלולים שאומנם חוצים אבל לא מתנגשים. המרתון רץ ולא מתנגש בכלל עם העשרה. כולם מוזנקים מאותו מקום ולמרתון יש משפך סיום לבד. חצי המרתון והעשרה מסיימים באותו המקום אבל בזמנים שונים, אין מצב שהם מתנגשים. ככה זה גם גורם לאוורור של המסלול. פשוט ריווחנו מכיוון שאין התנגשות וככה יכולים גם לפתח מהירות".

האם דו"ח הוועדה לקיום אירועי ספורט השפיע על מרתון ירושלים?

"אני חושב שזה השפיע בצורה כזו או אחרת בעיקר על מרתון תל אביב. אני בזמנו ביקשתי להיות בפני הוועדה כמארגן מרוץ, לצערי לא זימנו אותי ולאחר שהם פרסמו את ההמלצות הגבתי לזה. לצערי קיבלתי תשובה לקונית. אנחנו הקמנו צוות מיוחד לטפל אך ורק בסוגית הבריאות במקרה של שגרה ומזג אוויר קיצון. פרופסר נעמה קונסטנטיני מעסיקה צוות מומחה בשיתוף עם מד"א וכל הגורמים ואנחנו כוועדה אימצנו חלקים נרחבים. כמובן מייחסים חשיבות גדולה ודבר חשוב של כל מארגן מרוץ שהאירוע יגמר ללא נפגעים.


"אנחנו בהחלט מצפים שהרצים יהיו אחראים כלפי עצמם"


"אני חייב לציין שחלק מהאחריות מוטלת על הרצים, אלו שאינם מאומנים שלא התכוננו כיאות במיוחד לחצי שלא לדבר על המרתון, אסור להם לעשות ניסיונות במרתון כמו ירושלים. כל בנאדם צריך להכיר את הגוף שלו לדעת מה הוא מסוגל ולהכין עצמו לאירוע כזה ולכל אחד משלושת המרוצים. צריך להכיר טוב טוב מה הוא צריך להכין מבחינת מזון, נוזלים ולבוש ולדעת שבראש וראשונה שהאחריות עליו ואם הוא היה חולה לפני המרוץ שהוא לא צריך להשתתף. אנחנו בהחלט מצפים שהרצים יהיו אחראים כלפי עצמם".

אנחנו יודעים שעלות מרתון תל אביב היא כ-12-15 מיליון שקל (מהם העירייה נותנת 2 מיליון שקל) מה העלות הכוללת של מרתון ירושלים ומה גובה השתתפות של עיריית ירושלים באירוע?
"העלות הכוללת היא 11 וחצי מיליון שקל. השתתפות של העירייה היא 1.8 מיליון שקל. האירוע בירושלים מופק על ידי העירייה ומי שמוביל הוא אגף הספורט וכל אגפי העירייה למעשה שותפים בצורה כזו או אחרת להפקת האירוע. יש כאן את רוח המפקד ויש את ראש העיר שבעצמו רץ מרתון והוא מי שעומד מאחורי החזון של הפיכת המרוץ למגה אירוע בינלאומי.

"הרוח הזו מחלחלת לכל הפקידות והמערך הפקידותי של עירייה. זה המרוץ הכי קהילתי. יש יותר מעשרים עמותות שמצליחות לגייס מיליוני שקלים תרומות למען הפעילות שלהן. אך מרוץ לא יכול להתקיים ללא נותני החסות. אם הם לא היו לא היה קיים מרוץ".

ידוע שהמרתון של תל אביב וירושלים מתחרים על אותו קהל האם חשבתם להעביר את מרתון ירושלים לאוקטובר-נובמבר וכך לאפשר לאלו שירצו לרוץ בשני האירועים? כיום פער של שלושה שבועות כמעט ולא מאפשר זאת.
"שאלה בכלל לא קשה, שאלה שלפני שלוש שנים הייתה קשה בגלל שאנשים שיוועו ליריבות קשה בין ירושלים לתל אביב. מערכת היחסים היום בין ירושלים לתל אביב מצוינת ויש פרגון גדול והסיבה היא ששני המרוצים למדו שיש מקום לרצים בשני המרוצים גם כשהם מתקיימים בהפרש של שבועיים. אם תיקחו את של ירושלים ותל אביב ולמרות הצמידות המאוד גדולה יש עלייה משמעותית בשני המרוצים.

"בירושלים עלינו לאורך השנים מ- 9,000 או 10,000 כמעט בחמישים אחוז מדי שנה. אותו הדבר בתל אביב. אם זה היה מפריע היית אומר שזה צריך להתחלף אבל המודעות גדלה ומספר הרצים גדל וכולם מחפשים את החוויה השונה ומצביעים ברגליים. אנחנו במקום שהשאלה על התאריך לא קיימת. ההקדמה של תל אביב אפילו קירב בין האירועים ובכל זאת יש עלייה אז מסתבר שאין פה שאלה שצריך לדון בה. ירושלים בהקשר הזה לא כל כך מסתכלת על מה שקורה מסביבה אלא ההחלטה לתאריך היא נובעת ממקום של התחשבות בעונת התיירות והיכולת לקלוט הרבה מאוד רצים מחו"ל מבחינת בתי המלון בעיר".


"העלות הכוללת של המרתון היא 11 וחצי מיליון שקל"


האם תרצה להוסיף משהו מנקודת המבט שלך?

"דבר ראשון מדובר על שבוע המרתון בירושלים. זה לא רק אירוע ריצה וכמו שמקובל במרוצים הגדולים בעולם יש כאן תערוכה של שלושה ימים שתתקיים במרכז הקונגרסים בבנייני האומה בירושלים בימים 18-19-20 למרץ בין השעות 15:00 ל22:00 בכל יום. לשם מגיעים כל הרצים לקבל את הערכות וכולם מוזמנים, יש חנייה חינם. זו תערוכת הספורט הגדולה בארץ עם למעלה מ-55 פרזנטורים מציגים של מיטב מוצרי הספורט שנמכרים במחירים טובים ומבצעים וזו הזדמנות. בתערוכה יש גם תצוגה של מוצרי ומותגי מרתון.

"זה הפנינג מאוד גדול ומשמעותי. בירושלים מתקיימת ארוחת הפסטה הטובה בעולם מאוד מיוחדת וגדולה שמתקיימת באולם אגם בבנייני האומה. אירוע מאוד מיוחד נוסף זה טקס חלוקת הגביעים והפרסים שאינו במעמד הריצה הוא מתקיים שבוע לאחר מכן במלון קראון פלאזה, ביום חמישי שלאחר המרתון עם ארוחת ערב חגיגית. אנחנו מזמינים את כל המנצחים בכל הקטגוריות וכל אחד עולה לבמה לקבל את הגביע או הפרס. יש הופעת אמן באירוע".

12.3.2014



יאיר בן עמי - מציאות נושכתיאיר בן עמי
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג