תרפיה בריצה || "בריצה עולות מהר מאוד הבעיות ובעוצמה גדולה יותר"

מה היא תרפיה בריצה? למי היא מתאימה וכיצד מתבצע טיפול תוך כדי ריצה? בואו להכיר טכניקת טיפול חדשה תוך כדי תנועה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Young woman trail running in mountains

אנשים רבים מעידים כי הריצה היא ה"פסיכולוג" שלהם. כשהם רצים, מצב הרוח שלהם משתפר, הם מרגישים אנשים רגועים, נינוחים וטובים יותר, אם כל הדברים הללו נשמעים לכם מוכרים, זה לא במקרה, מחקרים רבים תומכים בדבר. הריצה אכן יוצרת בגופנו תהליכים פיזיולוגיים ונפשיים כך שהגוף והנפש מחוברים בזמן זה ויוצרים מקום מצויין להתחלת עבודה ברבדים עמוקים הרבה יותר מאשר בשיחות המתנהלות ללא הפאן האקטיבי. אנשים רבים מעידים על ה"טיפול" הנפשי שהריצה מעניקה להם, אולם תחום הטיפול באמצעות ריצה, הוא עדיין צעיר וחדשני כאן בישראל.

שתי רצות בשקיעה

כדי ללמוד טיפול בריצה, צריך להיות מטפל ולרוץ לפחות שני מרתונים | צילום: pixabay

רחל ריינגוירץ, 54, מרמת השרון, נמצאת בעולם הריצה מגיל צעיר, כנערה השתתפה בנבחרות אתלטיקה. בתחילת שנות ה-20 לחייה, עברה רחל להתגורר ברמת השרון והצטרפה לקבוצת הריצה של זהבה שמואלי וגילתה את עולם הריצות הארוכות. היא הספיקה להשתתף במרוצים רבים במהלך השנים. אחרי שעברה כמה מרתונים, החליטה ללמוד קורס מאמני ריצות ארוכות, "כבר 15 שנה שאני מטפלת באומנות, עלתה בי המחשבה שישנם שני דברים אותם אני אוהבת, ריצה וטיפול באנשים. יום אחד, תוך כדי ריצה, קפצה לי לראש המחשבה כי אני יכולה לשלב את הריצה עם הטיפול כיוון שראיתי מה עבר עלי וכמה השתנתי מאז שהתחלתי לרוץ, הפכתי להיות אדם אחר לגמרי לפני ואחרי המרתון. התחלתי לחפש בארץ טיפול בריצה והגעתי לכמה מטפלים. יצרתי קשר עם תדאוס קוסטרובלה, פסיכיאטר אמריקאי שפיתח שיטה לתרפיה באמצעות ריצה, התכתבנו כמעט שנה, קראתי ספרים ומאמרים שלו ונכנסתי לעניין באינטנסיביות ויצרתי קשר עם מטפלים שעברו אצלו הכשרה שאני עד היום בקשר איתם. כדי ללמוד טיפול בריצה, צריך להיות מטפל ולרוץ לפחות שני מרתונים, אלו הן דרישות הסף להכשרה. תדאוס מעביר השתלמות בת שבוע וחצי".

היא טסה לניו מקסיקו ועברה הכשרה של "טיפול באמצעות ריצה" וכיצד מטפלים באוכלוסיות שונות. רחל עבדה חמש שנים באמצעות תרפיה בריצה עם עמותת "אפיקים",עמותה שמנהלת צהרונים לנוער מאוכלוסיות סוציו-אקונומיות חלשות ונוער בסיכון בגילאי 12-14, "לא קראנו לזה 'תרפיה בריצה' אלא קבוצת ריצה. תמיד היינו יושבים לפני ואחרי האימון ומדברים. הייתי מקשיבה להם. הקבוצה היתה פחות מכוונת להשגיות אלא יותר פנימה, זה היה סיפוק אדיר לראות איך הילדים מתמסרים לריצה".

"הדבר המיוחד בתרפיה בריצה, שהיא באה מבפנים כלפי חוץ" | צילום: pixabay

למה בכלל לטפל בריצה?

כי הריצה היא מאוד טבעית לגוף, כל מה שצריך הוא לנעול נעליים ולצאת לרוץ. הריצה תבועה בתוכנו, "למה אנשים מרגישים מחוברים כשהם מתחילים לרוץ? אתה מתחבר לאותם רגשות קדמונים שמחברים לטבע הראשוני שלנו. היינו אנשים בתנועה, לא אנשי ספה. למה כל כך הרבה אנשים מגלים את הריצה ונשאבים אליה? כי פתאום היא מזכירה שיש להם גוף והם יכולים להשתמש בו".

מה עושים בטיפול של תרפיה בריצה?
"הדבר המיוחד בתרפיה בריצה, שהיא באה מבפנים כלפי חוץ. פחות נותנים דגש על פרמטריים כמו ריצה בקצב מסויים והשגיות. המטרה המרכזית היא הנפש ולטפל במה שכואב כאן ועכשיו. לדוגמה אם לאדם יש חרדות אשר מפריעות לו ביום יום והוא לא מצליח לתפקד טוב או לדוגמה אנשים עם הפרעות אכילה שרוצים לדעת כיצד לשלוט בהפרעה. באמצעות הריצה מכוונים את המטרה, הריצה היא אמצעי ביטוי ודרך בה הרץ יכול לעזור לעצמו בעזרת הגוף. הריצה נעשית בהדרגה ומגיעה ממקום מקבל, אין מקום לתחרותיות, המטרה היא להביא את הגוף למצב טוב יותר".

"בריצה עולות מהר מאוד הבעיות ובעוצמה גדולה יותר" | צילום: pixabay

הטיפול מתבצע תוך כדי תנועה בניגוד לטיפול רגיל על ספת הפסיכולוג, הוא מתקיים מחוץ לקליניקה, נותן למטופל את ההזדמנות האמיתית לבצע שינוי אמיתי. במהלך הריצה רחל נותנת הנחיות למטופל, ישנם כאלו שמרגישים נוח לדבר תוך כדי ריצה וישנם כאלו שדווקא מעדיפים את השקט. הריצה מעלה הרבה מאוד דפוסים שנמצאים אצלנו בחיי היום יום, לדוגמה אנשים חרדתיים ירוצו בדיוק לפי הזמן ואם חרגו ירגישו חרדות. בעוד שטיפול רגיל לוקח זמן לדברים לצוף ולעלות, בריצה ממש ניתן להבחין בבעיות ולטפל בהן כשהן צפות ועולות. רחל רצה על המטופל וטוענת שבכך היא והמטופל מתחילים ממקום שווה, "רצים יחד באותו הקצב, מרגישים את הנשימות, זה דבר מאוד מחבר ומהר מאוד קיימת פתיחות. תוך פגישה או שתיים נכנסים לעומק כי מרגישים שאני איתם, זה פחות מנוכר וזה מה שמאוד משך אותי".

יואב (שם בדוי), עבר טיפול תרפיה בריצה והתחבר מאוד לדבר, "החיבור של הגוף עם הרגש והמיקוד בגוף עזר לי להוציא דברים רגשיים ולהתנקות מהם. תוך כדי הריצה רחל עזרה לי להיות מודע מה קורה אצלי בגוף ולרוב הדבר היה קשור למשהו רגשי. תוך כדי הריצה היינו עובדים על העניין או עוצרים את הריצה ועושים תרגילי העצמה או דמיון מודרך שעזרו לגעת בתכנים הרגשים שעלו בריצה", הוא מספר. בניגוד לטיפול רגיל בו יושבים מול המטפל, יואב טוען שבריצה הדברים עולים מהר יותר, "בעיות שבטיפול רגיל היה לוקח להן זמן ארוך יותר לעלות, בריצה עולות מהר מאוד הבעיות ובעוצמה גדולה יותר. יש משהו בדרך בה הגוף מדבר המאפשר לדברים לעלות בצורה ברורה, חדה ומדויקת יותר".

כמה מקום לשיחה יש בתוך סוג כזה של טיפול?

"אצלי היה המון מקום, זה לא מפריע בגלל שרצים וקשה לדבר. לא רצנו במהירות גבוהה וכשהיינו מגיעים למהירות גבוהה לא דיברנו".

יואב מספר שבעזרת הריצה, תחושת הערך העצמי שלו עלתה, הוא למד להקשיב לגוף, "לפני כן הייתי בקבוצה תחרותית ורחל מיקדה אותי בצורה אישית, מה הדופק בו אני צריך להימצא ומה היכולות שלי. זה עזר לי להרגיש בסדר יותר עם עצמי דווקא בימים שקשה לי יותר".

למי היית ממליץ ללכת לסוג כזה של טיפול?

"לאנשים שיש להם קשיים, לכל מי שרוצה לשפר את המודעות העצמית, להרחיב אותה,התמודד עם מחסומים. הריצה עזרה לי להתמודד עם מחסומים שהיו טבועים בי מהילדות".

תוך כדי הריצה עלו אצל יואב דברים רבים איתם היה צריך להתעמת ולטפל בהם, "הרגשתי איך יואב הבוגר", הוא מסביר, "רץ עבור הילד הפנימי שבו ובצורה כזו נותן לו מקום לקושי ולהתמודדות ולתקווה".

 

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג