מים עכורים: מה הביא להתפטרותו של יו"ר איגוד השחייה

היו"ר שכיהן בתפקיד 13 שנים התפטר, טיוטת דו"ח של חשב משרד האוצר הצביעה על ליקויים ותחקיר ערוץ 10 יצא בחשיפה משלו. כל זה פחות משנה וחצי לפני המשחקים האולימפיים בריו. אז מה בכל זאת קרה שם?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
נועם צבי יו"ר איגוד השחייה

שבוע לאחר התפטרותו של נועם צבי, שכיהן כיו"ר איגוד השחייה ב-13 השנים האחרונות, הרוחות עדיין סוערות. מצד אחד, רבים ממתנגדיו של צבי והיו הרבה כאלה, סבורים שהגיע הזמן לצאת לדרך חדשה ו"בריאה" כלשונם. מצד שני, השחייה היא ללא ספק אחד העוגנים של הספורט האולימפי הישראלי ואין שום ספק שעזיבתו של מי שעומד בראשה, פחות משנה וחצי לפני המשחקים האולימפיים בריו, עלולה לפגוג משמעותית בהכנות.

נועם צבי יו"ר איגוד השחייה

מה שבטוח, השחייה הישראלית בכל זאת נפגעה. נועם צבי (משמאל) | צילום: איגוד השחייה

"היו יותר מדי ספורטאים שנפגעו"
אז מה בדיוק קרה באיגוד השחייה שגרם לצבי לעזוב הכל, למרות שהוא כבר היה מתורגל היטב במאבקים פנימיים? האם זו טיוטת הדו"ח של החשב הכלכלי של משרד האוצר שהצביעה על ליקויים בהתנהלות האיגוד מבחינה פיננסית?  או אולי התחקיר של ערוץ 10 שחשף לכאורה כי בשנים קודמות איגוד השחייה ביקש מהמדינה החזר הוצאות עבור שחיינים ששחו בתחרויות בארצות הברית למרות שלא תמיד הם עשו זאת? אם תשאלו את עו"ד עדי פרג, שחיין עבר שכבר ניהל מספר מאבקים מול נועם צבי, התשובה היא די ברורה: "אם נועם צבי מתפטר בגלל ששאלו אותו מה הקשר העסקי שלו ל-3 בריכות בירושלים, אז כל אחד יכול להבין מה הקשר שלו", מציין עו"ד פרג.

בכל מקרה, מבחינתו של פרג שעזר בעבר לשחיין נמרוד שפירא בר-אור ולאגודתו לשעבר ירושלים רבתי במאבקים נגד איגוד השחייה, הדבר החמור ביותר שקרה בשנים האחרונות בשחייה הישראלית לא קשור לכספים כי אם לפגיעה בספורטאים ובקריירות שלהם: "היו יותר מדי ספורטאים שנפגעו מנועם צבי, יותר מדי קריירות שיכלו להסתיים טובה יותר. היו אפילו שחיינים מהפועל ירושלים (האגודה שמזוהה עם נועם צבי, ד.ב) שנפגעו ממנו כמו למשל אולגה ברנסייבה ודניאל קציר, שקבעו את הקריטריון האולימפי הבינלאומי בשחייה במים פתוחים לקראת משחקי בייג'ינג 2008 (בסופו של דבר הוועד האולימפי לא אישר להם לנסוע כי לא עמדו בקריטריון ישראלי, ד.ב). הוא לא תמך בהם אל מול הוועד האולימפי. אני באופן אישי הייתי בדיון בבית הדין של הוועד האולימפי בעניין נסיעתם לבייג'ינג ונועם לא היה שם כדי לתמוך בהם. איך זה יכול להיות?".

לא היה כדאי לסרב לעבור להפועל ירושלים 
לאורך שנים התנהלו מאבקים שונים בין איגוד השחייה בראשותו של נועם צבי לבין שחיינים מאגודות שונות וראשי האגודות עצמם, כשהמאבק המתוקשר ביותר היה בין נמרוד שפירא בר-אור ואגודתו בעבר ירושלים רבתי לבין צבי. בעקבות אי יציאתו של שפירא בר-אור לאליפות אירופה בשנת 2010 החליטו במשרד הספורט להקים את ועדת בראון שכללה בין השאר גם שני ספורטאי עבר אולימפיים. עם פרסום מסקנותיה קבעה אז הוועדה ש"ענף השחייה התחרותית בישראל חייב לעבור בדק בית רציני ביותר וכי דרושים שינויים מידיים במבנה ובהתנהלות הגופים השונים העוסקים בו". עו"ד פרג מספר שלאחר פרסום מסקנות הוועדה הגיש נועם צבי בג"צ: "הוא טען שהוועדה לא הוסמכה לדון בנושאים רוחביים".

לקראת אליפות ישראל שחייה

השחיינים לא קשורים לזה, אבל מאחורי הקלעים קרו כמה דברים מוזרים. גיא ברנע ויעקב טומרקין | צילום: איגוד השחייה

בסופו של דבר המקרה של נמרוד שפירא בר-אור שיקף מקרים אחרים שקורים גם בשחייה אבל גם בלא מעט ענפי ספורט אחרים בארץ. ליו"ר האיגוד היה אינטרס לחזק את האגודה שלו (במקרה הזה הפועל ירושלים של נועם צבי) וספורטאים שלא רצו לעבור לייצג את האגודה הזאת שילמו על כך. בשנים האחרונות קמה אגודה חדשה, הפועל דולפין נתניה, שערערה את מעמדה של האימפריה הפועל ירושלים. אנשי נתניה עשו מאז המכביה האחרונה מאמצים להעלות לארץ את השחיינית האמריקאית היהודיה אנדראה מורז, אלא שזו בסופו של דבר הצטרפה להפועל ירושלים כשנחתה בארץ.

ליקויים בהתנהלות הכספית
כדור השלג שהביא בסופו של דבר לעזיבתו של נועם צבי התחיל בפרסומים שונים בתקשורת על דו"ח של החשב הכללי ממשרד האוצר בעקבות ביקורת שעשה באיגוד השחייה. טיוטת הדו"ח הצביעה על ליקויים חמורים בהתנהלות הכספית של איגוד השחייה, כמו גם על היעדר פיקוח בכל מה שקשור לפרסום תוצאות בתחרויות השונות, תוצאות שיכולות להשפיע על חלוקת תקציבים מסוימים. לאחר הפרסומים האלה הגיע תחקיר בחדשות ערוץ 10, שרמז על מעילה כספית לכאורה באיגוד השחייה. לפי התחקיר, באיגוד השחייה דרשו החזרי הוצאות עבור שחיינים ישראלים שחיו והתאמנו בארצות הברית והתחרו במסגרת ליגת המכללות. באיגוד ביקשו עבורם החזרים, אם כי לא תמיד הם השתתפו בתחרויות. בתור דוגמה הובא מקרה של תחרות הביג 10 בשנת 2009 בה התחרו שני ישראלים והוגשה בקשת החזר הוצאות עבור 5 שחיינים ישראלים תחת הכותרת הכנות ללונדון 2012. אגב, הפרשה הזאת הגיעה עד לאתר של התאחדות השחייה הבינלאומית ושם הכינו כתבה על הנושא.

בשבוע שעבר הגיע המכתב ממשרד הספורט עליו חתומה היועצת המשפטית עו"ד עפרה שרון ובו היא ביקשה מנועם צבי הבהרות בקשר למעורבותו במתקני שחייה כמו הבריכה בחוות הנוער הציוני, בית שמש ונווה אילן. לאחר מכן הודיע צבי על עזיבתו ואמר: "קיימת תופעה בתוך הענף בה גורמים מסויימים מתקשים לעכל את הצלחת השחייה הישראלית, ושולחים מכתבים בהם טענות שונות למגוון גורמים. בשורה התחתונה, דווקא בשנה בה אנו מארחים את אליפות אירופה, אירוע הספורט הגדול שהיה בישראל אי פעם, השחייה הישראלית נאלצת להתמודד עם מכתבים שמטרתם פגיעה אישית בי ובממלאי תפקידים אחרים, ויוצא שהשחייה הישראלית כולה נפגעת".

אז כעת מי שיחליף את צבי באופן זמני כיו"ר איגוד השחייה הוא יו"ר ועדת הכספים שי שכנר, ובקרוב יתקיימו בחירות חדשות כשברקע גם מזכ"ל האיגוד אהרון איסרס עזב את תפקידו. השאלה הגדולה היא האם איגוד השחייה באמת יקבל תפנית של 180 מעלות, או שבעוד שנה נכתוב כאן על יו"ר אחר ועל אופוזיציונרים אחרים עם רשימה ארוכה של טענות.


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג