מחזיקים בבטן: מעורבות שרירי הבטן בריצה לעומת רכיבה

מה ההבדלים בין שני סוגי הספורט על שרירי הבטן של הספורטאים? ד"ר איתי זיו והפיזיולוג מורן נחמני על השוני העיקרי ביניהם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

שרירי הבטן פועלים על בסיס קבוע ולהם תפקידים חשובים במיוחד: הגנה על האיברים הפנימיים של חלל הבטן, הגנה ותמיכה באיברי מערכת העיכול, שרירי עזר לנשימה (חשובים ביותר לתנועת הנשימה – שאיפה ונשיפה) ומשמשים אותנו לביצוע פעילויות יומיומיות וספורטיביות ועוד. יחד עם זאת, בפעילויות האירוביות השונות שרירי הבטן פועלים בהתאמה לסוג הפעילות הגופנית, מנח הגוף, עצימות האימון, הגנטיקה של האדם (לדוגמה, ליקוי יציבה מסוים שכרוך בהפעלה רבה יותר של שרירי הבטן) ועוד.

בריצה לעומת רכיבה יש אימפקט מהקרקע ולכן יש מעורבות של שרירי שרירי הבטן | צילום: ניר עמוס, Man photo created by cookie_studio www.freepik.com

נציין, שממחקרים עולה שחיזוק שרירי הבטן בעיקר השריר הישר בטני והרחב בטני (Rectus abdominus Transversus abdominus), הנם אלה שאחראים על ייצוב אזור האגן והירך והחיזוק שלהם חשוב למניעת כאבים באזור הבטן התחתונה, המפשעה ואגן האופייניים אצל העוסקים בפעילות ספורטיבית מסוגים שונים כולל גם ספורט סבולת כגון: רכיבה על אופניים וריצה. במקרים אלו לשרירי הבטן ושרירי הליבה (Core) בכלל תפקידים נוספים בנוסף לייצוב עמוד השדרה-אגן.

נציין, שגם ריצה וגם רכיבה על אופניים הן שתיהן פעילויות אירוביות מצוינות שאפקטיביות לא רק לשיפור הכושר האירובי, אלא למשתנים רבים נוספים חשובים לא פחות כמו: שיפור מצב בריאותי, הגברת ההוצאה הקלורית היומית, השפעה מנטאלית, הפחתת כאב ומניעת פציעות ועד שיפור ביכולת תנועתית יומיומית. לשרירי הבטן הן בריצה והן ברכיבה יש תפקיד חשוב, אך ישנם הבדלים לא מעטים במידת המעורבות בפעילויות המצוינות. הנה ההבדלים העיקריים ביניהם.


שרירי בטן חזקים יסייעו רבות לביצוע הפעילות היומיומית של האדם וכמובן בפעילות הספורטיבית באופן מטבי יותר, תוך הפחתת הסיכון לפציעות, ושיפור התפקוד היומיומי באופן כללי.

סוג כיווץ סטטי של שרירי הבטן | צילום: Larry rosa

מבחינה תנועתית לשרירי הבטן שני תפקידים עיקריים:
1. הנעה של אזור החזה ביחס לאגן – כמו למשל, בתרגיל כפיפות בטן (Curl up) השכיח ביותר לשרירי הבטן, כאשר החזה נע לכיוון האגן.

2. ייצוב ובקרת תנועת האגן בזמן ביצוע תנועות שונות עם הגפיים העליונים או התחתונים (רגליים) – הדבר מתבטא בתנועות רבות ביום יום שהם לשרירי הבטן תפקיד מרכזי בייצוב עמוד השדרה ובד בבד שמדובר על ביצוע תנועות או תרגילים בתחום הספורטיבי באופן מתפרץ. כמו למשל, בכדורגל בעת בעיטה שרירי כופפי הירך פועלים באופן משמעותי תוך הפעלת כוח מהיר ושרירי הבטן הנם אלה שמייצבים את האגן בעת התנועה – מה שמצריך חוזק משמעותי כמובן במקרה זה.

מקורות:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22119422/
https://www.plife.co.il/archives/1915


ד"ר איתי זיו  (Ph.D) | עוסק בתחום  הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר מעל 35  שנה. מרצה בתחום אורח חיים בריא, ספורט, בריאות ועוד לקהל רחב ומקצועי. מנהל תחום חינוך והסברה בסוכנות למניעת סימום בספורט. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים במכללה האקדמית בוינגייט

מורן נחמני  – MPH;MPE;EP-C(ACSM) | פיזיולוג מאמץ  ורכז ומרצה בכיר בהכשרת מדרכי כושר במכון וינגייט. בעלים של המרכז האישי לכושר ותזונה חיפה. בעל תואר שני בבריאות הציבור ובמדעי האימון  הגופני. דוקטורנט במסלול לפיזיולוגיה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג