מה החשיבות של ראייה חדה בספורט?

כל מי שמרכיב משקפיים יודע שעל מנת להיות מסוגלים לבצע ולמנף את היכולת הגופנית שלנו, אנחנו צריכים להיות מסוגלים לראות היטב ולעבד במהירות וביעילות את המידע החזותי משטח הפעילות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

התפיסה ש"העיניים מובילות את הגוף" (Your eyes leads the body) נזקפת לזכותו של מאמן הפוטבול האמריקאי האגדי בלנטון קולייר (Blanton Collier). בלנטון טען שלהיות ספורטאי מצליח לא קשור רק למהירות או לכוח. מסתבר שיש קשר משמעותי לנושא הראייה. על מנת להיות מסוגלים לבצע ולמנף את היכולת הגופנית שלנו, אנחנו צריכים להיות מסוגלים לראות היטב ולעבד במהירות וביעילות את המידע החזותי משטח הפעילות.

ספורטאים צריכים להיות מסוגלים לראות היטב עצמים שנעים במהירות | צילום: pixabay

עוד כתבות בשוונג
אילו משקפיים יגנו עליכם בזמן פעילות ספורטיבית?
אתם ספורטאים חובבים ועברתם את גיל 40?
מדוע אתם חייבים להשקיע בחיזוק שרירי כף הרגל?

כאופטומטריסט בכיר וספורטאי בעצמי, יש כמה כישורים חזותיים חשובים במיוחד לספורטאים. הנה כמה מהחיוניים ביותר:
1. ראיית צבע: זה אולי נראה ברור מאליו, אבל חשיבות ההבחנה של השונות הצבעים, בין אם מדובר בצבע מדי הקבוצה שלך (או הקבוצה היריבה במשחק…), ובין אם בצבע הכדור על רקע מגרש של אולם, דשא, או חול ים לדוגמה, היא קריטית.

2. תפיסת עומק: אין באמת אפשרות לעסוק בפעילות ספורטיבית ללא יכולת להעריך מרחקים.

3. חדות ראייה דינמית: ספורטאים צריכים להיות מסוגלים לראות היטב עצמים שנעים במהירות.

4. מעקב עיניים: באופן דומה, ספורטאים צריכים להיות מסוגלים לעקוב אחר חפצים הנעים במהירות בעיניהם, במקום לסובב את הראש כל הזמן, דבר שיכול להאט את זמן התגובה.

5. ראייה היקפית: ספורטאים צריכים להיות מסוגלים לראות מה קורה בזוויות העיניים שלהם במשחק ולא רק ממש מולם. מה שאומר בעצם, שדה ראייה רחב ככל האפשר.

6. ריכוז חזותי: הרבה הסחות דעת יכולות להיות באימון, בוודאי בתחרויות, כשאנחנו מתרגשים במיוחד. ספורטאי טוב צריך להיות מסוגל להתמקד רק במה שחשוב.

7. תיאום עין-יד-גוף: היכולת למקם את הידיים, הרגליים והגוף בהתאם למה שאתה רואה חיונית בספורט.

ישנו שיפור באיכות הראייה בקרב ספורטאים | צילום: דנית ריינד

אז איך בעצם ניתן לשפר את איכות הראייה והכישורים הנדרשים? תחום האופטיקה הספורטיבית, בו אנו מתמחים, התפתח מאד בשנים האחרונות, והיום אנחנו למעשה מדברים על שיפור איכות הראייה, לא רק אצל מרכיבי משקפיים (שזה מובן מאיליו), אלא גם על שיפור הראייה אצל ספורטאים (חובבנים או מקצוענים), שאין להם שום בעיה אופטית.

מעבר להגנה ולבטיחות העיניים שאנחנו מקבלים על ידי הרכבת משקפיים המותאמים לספורט, יש כיום טכנולוגיות מתקדמות בעדשות של משקפי ספורט, המשפרות באופן מהותי את היכולת הוויזואלית שלנו כספורטאים. בואו ניקח לדוגמה רוכבים או רצים. כל הפרמטרים החזותיים שציינתי קודם באים לידי ביטוי. בעוד שראייה מרכזית היא המפתח לביצועים ספורטיביים, ראייה היקפית חשובה וחיונית לא פחות. הרוכב משתמש בראייה היקפית כדי לראות ולהרגיש תנועה לשני הצדדים, לראות את הרוכבים האחרים, לראות את תנועת הרכבים מסביבו, וגם לראות היטב את הכביש, או את השביל. תוסיפו לזה ראיית צבע ותפיסת עומק שבאים לידי ביטוי בגילוי עצמים שנמצאים על הכביש או בשטח, כמו אבנים למשל, חריצים על הכביש וכדומה. אלו פעולות של שברירי שניות שמעבירות למעשה מידע למוח כדי להנחות את דרכנו בבטחה ולהימנע מהתנגשויות.

יצרני משקפי הספורט פיתחו טכנולוגיות מתקדמות שקיימות כיום בעדשות, מכווננות את הצבעים בסביבת הפעילות, מחדדות את תפיסת העומק ומשפרות את היכולת לעקוב אחרי עצמים נעים בסביבה. כלומר, גם אם נתוני הראייה שלנו טובים מלכתחילה, אפילו 6:6, העדשות הללו נותנות לנו ערך מוסף משמעותי, כך שהן משפרות את הראייה ההיקפית, את תפיסת העומק, את ראיית הצבע ושאר הכישורים הנדרשים. זה נותן לנו ראייה חדה וברורה יותר, וכתוצאה מזה, אנחנו מתפקדים טוב יותר, תחושת הביטחון שלנו עולה וזמן התגובה מהיר יותר.

לסיכום, עיניים בריאות ומיומנויות ראייה חזקות הם חלק מהכלים החשובים ביותר של ספורטאי להצלחה ולמניעת פציעות. כאופטומטריסט עם מומחיות בהערכת ראייה ספורטיבית, וכרוכב בעצמי, אני יכול לומר בוודאות שמשקפיים המותאמים לפעילות ספורטיבית, משפרים את הביצועים, וללא ספק, מעצימים את החוויה, שזה, בסופו של יום (יום טוב שיש בו אימון), הדבר החשוב ביותר.


בשיתוף האופטומטריסט עמוס ריינד, מומחה ובעלים של ריינד אופטיקס



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג