האם שחייה יכולה להיות אמצעי לשינוי אורח החיים?

כולם רוצים לדעת לשחות חתירה בלי להתעייף לאחר כמה בריכות, אם לא שוחים נכון, מתעייפים מאוד מהר או ששוחים לאט מאוד. כך תוכלו להשתפר וליהנות מהשחייה שלכם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

זה התחיל בארה"ב בשנות ה-80 והיום כבר מדובר במיליוני אנשים בכל העולם – בכל גיל, בכל רמת כושר גופני ומצב בריאותי – שגילו והתמכרו: TI שיטת הלימוד המהפכנית שמאפשרת לכל אדם לשחות חתירה למרחקים בלי להתעייף, והכל תוך 10 מפגשי הדרכה. אז מה הסוד שהביא כושר, חיטוב ובריאות לחייהם של כל-כך הרבה אנשים בכל-כך מעט זמן?

שחייה בשיטת TI

רמת החיכוך בין הגוף למים היא הגורם המכביד ביותר על ההתקדמות במים

שחייה כאמצעי לשינוי אורח החיים

אימוני כושר הם כידוע הבסיס לניהול אורח חיים בריא, אבל רובנו מתקשים למצוא אימון כושר מהנה ומחטב שנוכל להתמיד בו לאורך זמן. אנחנו נכנסים למשטר קפדני של התעמלות מאומצת, אבל הכושר הנמוך ועודף המשקל הופך את אימון הכושר לסיוט: הזעה, תשישות, כאבי ברכיים וגב וקושי לשאת את המשקל גורמים לנו בסופו של דבר להרים ידיים ולחזור לסורנו.

מהבחינה הזאת, השחייה לא דומה לשום ספורט אחר – היא עובדת על כל הגוף, מסייעת בהורדה במשקל, משפרת גמישות ויציבה נכונה אך ללא המאמץ הכרוך בריצה או באימון בחדר כושר. בבריכה אין עומס על השלד והמפרקים, הגוף שוקל רק 10% ממשקלו ביבשה, כך שאנחנו לא מזיעים ולא סובלים. נוסף לכך, מדובר באחד מענפי הספורט הבודדים שניתן להשתפר בו ככל שמתבגרים. לשחייה יש גם היבטים פסיכולוגיים חיוביים – לשהייה מתחת למים, הרחק מרעשים ומהסחות דעת, יש השפעה מרגיעה ומדיטטיבית. אין זה מפליא כי במרבית המדינות המערביות השחייה היא הפעילות הפופולרית ביותר.

הבעיה היא שבניגוד לאימוני כושר אירובי כמו ריצה או רכיבה על אופניים, השחייה, ובייחוד שחיית החתירה, היא פעולה לא טבעית כיוון שהגוף נאבק במים. הידעתם? רק 1% מאוכלוסיית העולם מסוגלת לשחות שחיית חתירה מעל לשמונה דקות רצופות. רובנו מפסיקים אחרי 30 שניות עד 4 דקות!

המהפכה הגדולה של הטוטאל אימרז'ן | צילום: shutterstock

ניסיתם פעם לרוץ במים מעל לגובה הברכיים? זו משימה לא פשוטה וקשה פי כמה מריצה רגילה. הסיבה לכך היא שהמים דחוסים פי 800 מהאוויר. לכן, רמת החיכוך בין הגוף למים היא הגורם המכביד ביותר על ההתקדמות במים. רוב השחיינים מנסים להתגבר על המים על-ידי הפעלת הרבה כוח: הם משתמשים בבעיטות רגל מהירות וחתירות יד חזקות. לא רק שהמאמץ הזה חסר סיכוי, אלא שהוא גם מיותר. המפתח לשחייה נינוחה הוא לעבור באופן יעיל וחלק "דרך" המים וכך לצמצם ההתנגדות למינימום.

ולכאן נכנס שיגעון ה-TI (טי איי או בשמו המלא – Total Immersion Swimming), שמלמד מבוגרים (וגם ילדים) כיצד לשחות חתירה בצורה נכונה ולהגיע לתוצאות מדהימות בזמן הקצר בעולם.

מהו ה-TI ולמה הוא מטריף את העולם?

שיטת לימוד השחייה טוטאל אימרז'ן פותחה על ידי מאמן השחייה האמריקאי טרי לוכלין בסוף שנות השמונים. לוכלין הבחין כי השחיינים המהירים ביותר הם לאו דווקא החזקים ביותר וכי כל הסוד טמון ביעילות. לוכלין מסביר ששחייה היא ספורט טכני. מבוססת על מיומנות. כמו נהיגה, נגינה, טניס, סקי, ג'ודו וכו'. לכן שחקן טניס מיומן בכושר גופני ירוד יכול לנצח בקלות שחקן טניס לא מיומן אבל בכושר גופני נהדר. וכדי לשחות נכון, יש ללמוד ראשית טכניקה נכונה ורק אח"כ להוסיף את מרכיב הכושר הגופני.

שחיית החתירה מורכבת משתי תנועות שחוזרות על עצמן שוב ושוב ושוב. אם יודעים לבצע שתי תנועות נכון – יודעים לבצע גם 100,000 תנועות. אם לא מבצעים אותן נכון, מתעייפים מאוד מהר או ששוחים לאט מאוד או שניהם.
הצלחתה של שיטת הטוטאל אימרז'ן טמונה בשיטת הלימוד הממוקדת, הפשוטה והקצרה שלה. הלימוד מתקיים בדופק נמוך כדי להבטיח ביצוע תנועות נכונות ונבנה מהתרגיל הבסיסי ביותר, לתרגיל הכולל מספר תנועות. בחלוף 4 שיעורים, מלמדים כיצד לנשום ומחברים את התנועות לסגנון מלא.

ללמוד לשחות חתירה בזמן כה קצר | צילום: shutterstock

תלמידי TI, שחלקם הגדול לא היו חובבי ספורט גדולים ולא ידעו לשחות חתירה לפני הקורס, מספרים על ההפתעה הגדולה בסוף סדרת השיעורים – היכולת ללמוד לשחות חתירה בזמן כה קצר. העובדה שטי איי מתחייבת לתוצאות מאפשרת למכורי ה- TI לצרף עוד ועוד חברים למעגל הספורט ואורח החיים הבריא.

במה שונה ה-TI משיטת לימוד השחייה "הרגילה"?

יש שתי שיטות שחייה בעולם: שיטת הלימוד המסורתית והטי איי. שיטת לימוד השחייה המסורתית פותחה על ידי הצלב האדום בארצות הברית לפני כמאה שנים. מדובר בשיטה שמלמדת אנשים לשרוד במים ולשחות לחוף מבטחים בזמן קצר. זוהי שיטה מיושנת שמבוססת על גריפה ובעיטה במים, אלו פעולות מאומצות, מעייפות ובטח שלא יעילות. שיטת ה-TI מלמדת לשחות חתירה לאורך זמן בצורה נכונה ורגועה ולא פחות חשוב – היא מסייעת בהורדה מהירה במשקל ובחיטוב הגוף כמו זה של שחיין אולימפי.

בשיטת הטי איי מלמדים טכניקה לשחיית חתירה על ידי בידוד השחייה למרכיבים קטנים, מהתרגיל הקל אל הכבד ובדופק נמוך, המסייעים בריכוז ובהטמעת הטכניקה. המהפכה הגדולה של הטוטאל אימרז'ן היא העובדה כי היא מתחייבת לתוצאות ולשיפור בשחייה בסדרת שיעורים קצרה של שיעור אחד בן שעה בשבוע למשך עשרה שבועות, בקבוצות קטנות של עד 6 תלמידים ובליווי מדריך מוסמך שנמצא עם התלמידים בתוך המים ומלמד אותם הלכה למעשה את כל התורה.

TI ישראל

מותג הטוטאל אימרז'ן האמריקאי עשה עלייה לישראל לפני כעשור והתחיל את דרכו בקאנטרי ברמת השרון. שיטת השחייה המהפכנית עברה מפה לאוזן והיום TI ישראל הוא בין שלושת המרכזים הגדולים ביותר בעולם ללימודי טי איי עם 30 סניפים הפרוסים ברחבי הארץ ועם כ-30,000 שחייני טוטאל אימרז'ן חטובים, בריאים ומרוצים.

כתבת תוכן שיווקי

לפרטים נוספים על השחייה בשיטת ה-TI ולבירור חוגים וקורסים בסמוך למקום מגורכם >>



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • משה הגיב:

    בשיחה שקיימתי עם נציג שירות של TI, ביקשתי להבין את משמעות "ההתחייבות" שלהם בנוגע למסיים קורס שלא עמד ביעד. זה נושא שחשוב היה לי להבין, בעיקר כמי שמפנה לא מעט מתאמנים שלי לקורס TI. נעניתי באופן לא ענייני ואף מביך. עד היום לא ברורה לי "ההתחייבות" להצלחה. מציע לא להתייחס להתחייבות זו המופיעה בפרסומי TI.

  • גיא הגיב:

    התחלתי את הקורס הבסיסי לפני שנה, כשאני שוחה בריכה וחצי ומתעלף. בסיום הקורס, הצטרפתי לקבוצות האימון של ti וכיום אני שוחה 2 ק״מ בשעה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג