האם כדאי להתאמן בקבוצת ריצה? 5 צרכים פסיכולוגיים מהותיים

מדוע יש כאלו שחייבים לרוץ בקבוצה ומצד שני יש כאלו שמעדיפים לרוץ לבד? הפסיכולוג אמיר וייס בדק וחקר את נושא התמיכה החברתית בקבוצת ריצה ומבחין בחמישה אלמנטים שמובילים אותה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ההתפתחות הגוברת והמרשימה של תחום הריצה בארץ הולכת יד ביד עם גדילה משמעותית במספר קבוצות הריצה הנפתחות חדשות לבקרים. מחקרים בפסיכולוגיה הבוחנים קשר זה מלמדים אותנו שאין זה מקרה, וככל הנראה לקבוצת ריצה יש מספר מאפיינים ייחודיים המהווים יתרון על פני ריצה לבד. כאשר אנו מדברים על קבוצת ריצה, אנו חייבים לדבר על אחד המרכיבים המרכזיים הקיימים בה: תמיכה חברתית. תמיכה חברתית היא בעצם המידה בה אדם מרגיש שהוא מקבל מהקבוצה חוויה של נוחות, אכפתיות, סיוע ומידע, ולתמיכה החברתית כנראה ההשפעה הרבה והמשמעותית ביותר על ביצוע פעילות גופנית.

לקבוצת ריצה יש מספר מאפיינים ייחודיים | צילום: אלבום פרטי

כאשר בוחנים מושג זה לעומק, נוכל להבחין בין 5 סוגים עיקריים של תמיכה חברתית. כולם אמנם מתקיימים בקבוצה, אך כל אחד מהם משרת מטרה מעט שונה. כמובן שלכל אדם העדפות וצרכים שונים. לא כולם מעדיפים להתאמן עם אחרים, אולם עבור מי שכן רואה בכך אפשרות עבורו, חשוב להקדיש רגע לבחון ולזהות מהם הצרכים עליהם היה רוצה מענה.

1. תמיכה אינסטרומנטלית: היא הפרקטית ביותר בסיוע למתאמן להשיג את מטרותיו. החל מהתגייסות בן הזוג לשמור  ל הילדים בזמן אימון, ועד יצירת מקום וזמן ייעודי לביצוע האימונים. עבור חלקנו, עצם העובדה שיש לנו מקום וזמן מוגדרים בלו"ז השבועי העמוס, מהווה היתרון המשמעותי ביותר בקבוצת הריצה.

2. תמיכה רגשית: מתבטאת במתן חיזוקים, עידוד, אמפטיה ודאגה לשלום חברי הקבוצה. מתן שבחים על מאמץ, סיוע בהתגברות על משברים והזדהות עם הקשיים של חברי הקבוצה, לכולם השפעה משמעותית על חברי הקבוצה. תמיכה רגשית מגבירה את הערך העצמי, מפחיתה חרדה ומאפשרת לחברי הקבוצה לחוש שייכים, שווים ובעלי ערך.
תמיכה אינפורמטיבית- כוללת מתן הנחיות, עצות או הצעות ביחס לאימון, כמו גם מתן פידבק ביחס לתהליך ההתקדמות לעבר המטרה המיועדת.

3. תמיכה מלווה: מדגישה את האנשים עמם אדם יכול להתאמן, יהא זה חבר, בן משפחה או קבוצת ריצה. תמיכה מסוג זה מייצרת רגשות חיוביים ואף עשויה לסייע בהתמודדות עם רגשות שליליים המתלווים פעמים רבות לריצה כגון: עייפות, כאב ושעמום.

4. תמיכה מתקפת: מערבת השוואה של המתאמן ליתר חברי הקבוצה, כדי לאמוד את רמת ההתקדמות, וכדי לתת תוקף למחשבות, רגשות, אתגרים וחוויות שהאדם חווה. עצם ההרגשה שאחרים חווים חוויות דומות מאפשרת לנו לחוש "נורמליים" יותר.

5. מאמן הריצה: היבט חשוב נוסף המאפיין קבוצה הוא העומד בראשה. סגנון ההובלה של מאמן הריצה יכול להשפיע מאד על יתר חברי הקבוצה. מאמן מוצלח הוא כזה שמעודד את מתאמניו לבצע שינויים חיוביים במספר היבטים: מחשבות, רגשות והתנהגות. מאמן טוב מעצים, מעורר השראה במתאמניו ומאתגר אותם להגיע לרמה גבוהה יותר מרמתם הנוכחית.

קבוצה המורכבת בצורה נכונה היא בהחלט יותר מסך כל חלקיה | צילום: אלבום פרטי

אולם קבוצה לא יכולה להתקיים ללא האנשים המרכיבים אותה. וקבוצה המורכבת בצורה נכונה היא בהחלט יותר מסך כל חלקיה. אחד העקרונות החשובים בקבוצת ריצה שמייצרת חוויה משמעותית עבור חבריה, הוא עקרון הלכידות. יכולותיה של הקבוצה להישאר מאוחדת, לחתור להישגים, אך גם לחתור לסיפוק הצרכים הרגשיים של חבריה, הם הם בעלי ההשפעה החשובה ביותר. קבוצה בעלת תחושת לכידות גבוהה מספקת תמיכה חברתית ואפשרות לאינטראקציה בין-אישית. לכידות הקבוצה מייצרת תחושת מסוגלות גבוהה יותר. כאשר אנו נתקלים בקושי, חברי הקבוצה עשויים לדרבן, לשכנע, לעודד אותנו, ובכך לסייע לנו לצלוח את האתגרים והמכשולים שבדרך.

האם קבוצת ריצה מסייעת בהתמודדות עם קשיים רגשיים?

אבל מי אמר שקבוצת ריצה יכולה לתת מענה רק להיבטים של ריצה? האם היתרונות הרבים של הקבוצה, בשילוב היתרונות הרבים של הריצה, עשויים להרחיב את גבולות ההשפעה החיובית מעבר לאוכלוסייתה הייעודית?
כאן אנו כבר נכנסים לתחום מרתק, שאמנם קיים בעולם ומגובה מחקרית, אך בארץ עדיין בחיתוליו "קבוצת ריצה טיפולית"' או מנטלית, למי מכם שהמונח טיפול עשוי להרתיע אותו. הכוח של הקבוצה בסיוע לאנשים המתמודדים עם אתגרים רגשיים כבר ידוע מזה זמן רב. קבוצות להתמודדות עם קשיים בין-אישיים, חרדה, דיכאון, קושי בדימוי גוף וכו' מהוות כלי טיפולי נהדר. על יתרונות הקבוצה בנוגע להיבטים של ריצה ופעילות גופנית נכתב לא מכבר.

אז מה יקרה אם נשלב בין השניים? האם קבוצת ריצה יכולה לסייע ואף להוסיף בהתמודדות עם קשיים רגשיים אלו?
כאשר מוסיפים את האלמנט החברתי לריצה, המשתתפים בה הופכים גם לקבוצת תמיכה. במפגשים המשותפים ניתן לשוחח על מחסומים משותפים. חברי הקבוצה יכולים לחלוק סיפורים על כישלונותיהם והצלחותיהם בהתגברות על מכשולים. הפגישות מספקות את התחושה שהם לא לבד במאבק שלהם, במפגש ניתנת האפשרות להשתתף בפתרון בעיות עם החברים, דבר שמעצים את תחושת המסוגלות העצמית והשליטה הנתפסת.

הערך המוסף של קבוצת ריצה שכזו הוא בהסתכלות הכוללת על האדם השלם, ובהתייחסות הן על מרכיביו הפיזיים, והן על מרכיביו הרגשיים. כחלק מכך, יש צורך בשיתוף פעולה בין אנשי מקצוע מהתחומים השונים: מאמן ריצה האמון על ההיבט הפיזי- אימוני, ואיש מקצוע מתחום הטיפול, האמון על החלק הרגשי.

תכנית האימונים דורשת התאמה גם היא: במהלך השבוע המשתתפים לוקחים חלק בקבוצת הריצה, המספקת מסגרת אימונים מבוקרת. בנוסף, מתקיימים אימונים בהם מתקיימת ריצה קבוצתית משותפת, בהם נוכח איש המקצוע מתחום הטיפול במהלך הריצה ולאחריה. בכך מתאפשר חיבור קרוב וישיר יותר לחברי הקבוצה, כמו גם שימוש יעיל יותר בכלים הפסיכולוגיים הדרושים דרך העבודה ב-'כאן ועכשיו'. בתום הריצה מתקיימת שיחה קבוצתית, בהנחיית איש המקצוע, ובה משתפים ודנים בהיבטים נרחבים של נושא הקבוצה, לרבות שימוש בעקרונות והכלים הייעודיים. שילוב הכוחות בין מאמן הריצה לאיש המקצוע מתחום הטיפול נותן מענה כולל יותר, ומדויק יותר, המגדיל את הסיכוי ליצירת השינוי המבוקש.

לסיכום, בעוד שטיפול קבוצתי לבדו, וריצה לבדה, יכולים בהחלט לתרום לרווחה הנפשית והפיזית של האדם, בשילובם יחד, האחד עשוי להעצים את השני, וליצור כלי טיפולי משמעותי בסיוע לשיפור איכות חייו של האדם, על רבדיו הפיזיים והרגשיים כאחד.


0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אל תוותרו לעולם. הפסד או דחייה הם רק הצעד הראשון בדרך להצלחה". ג'ים ולואנו



הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

פרוייקט ישראמן שלי - פרק 3👑"מתי הפעם הראשונה שהשתתפת בישראמן?"
פרוייקט ישראמן שלי - פרק 3👑"מתי הפעם הראשונה שהשתתפת בישראמן?"
02:13
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
29:02
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
30:20
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
30:09
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
30:31
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
44:51
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
02:12
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
01:21
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
02:20
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
41:22
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
18:59
<\/iframe>"' data-height='450' data-video_index='12'>
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
49:44
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
57:31
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
28:02
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
39:48

רישום לניוזלטר

רוצים לקבל את הניוזלטר של שוונג עם הכתבות הכי מעניינות ישירות למייל?
מלאו בחלון את כתובת המייל ואנחנו נדאג לכל השאר…

שימו לב:
במילוי השדה עם כתובת הדוא"ל שלכם, אתם מסכימים לקבל דיוור מחברת שוונג אירועי ספורט.​ תוכלו להסיר את עצמכם בכל עת ממאגר המידע באמצעות כפתור "הסרה" המצורף לכל הדיוורים שלנו.