כבר שבועיים שכולם מדברים ומתכוננים לשבוע האחרון של הג'ירו ד'איטליה. ובכן, היום (שלישי) הוא הגיע, וכל ההבטחות התממשו, ואף מעבר לכך, עם שלל כותרות. רוגליץ' פורש, סקארוני מביא ניצחון לאיטליה אחרי בצורת ארוכה, וגם טלטלה של ממש בצמרת הדירוג הכללי – עם קריסה של איסאק דל טורו, התעוררות של ריצ'ארד קרפאס וסיימון ייטס וגם דרק ג'י אחד מישראל פרמייר טק שלפתע נראה כמו מועמד לגיטימי לניצחון.
לכתבות נוספות בנושא:
ההקדמה נגמרה, הסבל מתחיל: מה מצפה לרוכבים בשבוע האחרון בג'ירו?
סוף עידן: הרוכב הראשון שניצח בטור דה פראנס עבור ישראל פרמייר טק פורש
רגע האמת של הג’ירו: מי ייקח פיקוד בשבוע הקשה מכולם? האזינו
עלייה אחרי עלייה
הקטע בן ה-202 ק"מ הוזנק בפיאצולה סול ברנטה, והיה קטע הררי קשה במיוחד. רצף של ארבע עליות מדורגות – הראשונה "רק" מדרגה שתיים ושלוש הבאות מדרגה 1, כשכל אחת מהן קשה בפני עצמה. הסיום כלל טיפוס מייגע של 17.4 ק"מ לסן ולנטינו בשיפוע ממוצע של 6.4%, עם מקטעים של עד 14% בשיא. ואם כל זה לא הספיק, כל החלק הראשון של המרוץ לווה בגשמים וכבישים רטובים. התוצאה – אחד הקטעים המפרכים של השנה.
המוביל האמיתי
עוד לפני ההזנקה קיבלנו אמירה חד משמעית מצד קבוצת UAE – דל טורו, המקסיקני בן ה-21 הלובש את החולצה הוורודה – הוא המוביל של הקבוצה ("איסק הראה שהוא הרוכב הכי חזק במרוץ"). גם דל טורו עצמו, שנמנע מלהצהיר זאת עד עתה, יישר קו והצהיר "אני בכושר הטוב ביותר של חיי. המשמעות? איוסו הופך ממועמד מוביל לניצחון, לצוות מסייע בלבד.
מהלך הקטע
הדבר המפתיע ביותר על קו הזינוק היה דווקא הימצאותו של פרימוז' רוגליץ'. למרות שבועיים ראשונים מלאים בהתרסקויות ואובדן זמן משמעותי, הסלובני הראה רוח של לוחם והחליט לנסות פעם אחת אחרונה.
היה ברור לכל שבריחה תגיע ביום מפרך שכזה, והשאלה היא רק מה יישאר ממנה עד לסיום. שבעה רוכבים ברחו ופתחו פער מיד, למרות מזג אוויר נוראי וגשם כבד. בין הבורחים היו גם וואוט ואן ארט וג'וש טרלינג. אלא שטרלינג, שניצח בקטע הנג"ש הראשון במרוץ, התרסק בפנייה חדה, התנגש במחסום ונאלץ לפרוש. ששת האחרים המשיכו לדווש בגשם.
קבוצת אסטנה, שלא רצתה לראות את לובש החולצה הכחולה שלה לורנצו פורטונאטו מאבד גובה (תרתי משמע), יזמה מתקפה שהביאה לצירופם של 18 רוכבים נוספים לבריחה. בין המצטרפים היו חבר אסטנה נוסף כריסטיאן סקארוני, וגם דויד גודו, פייו בילבאו ונוספים. כבר בעלייה הראשונה לקרבונרה (דרגה 2) שתי הקבוצות הפכו לקבוצה גדולה אחת של 24 רוכבים. הפער מהפלוטון חצה את 6 הדקות ופורטונאטו חיזק את מעמדו בחולצת המטפס עם עוד נקודות יקרות.
צ'או רוגליץ'
אלא שהירידה הייתה מסוכנת בהרבה מהעלייה. רוגליץ' התרסק שוב, פעם אחת יותר מדי, ופרש מהמרוץ סופית. האלוף מלפני שנתיים, שהוכתר כפייבוריט לניצחון ערב המרוץ, מסיים את חלקו ומשאיר את רד בול בלי שני הרוכבים הבכירים שלה. גם אלסיו מרטינלי התרסק בצורה קשה באותה ירידה ופונה לבית חולים.
Primoz Roglic abandons Il Giro! Expected but still heart-breaking. Get well soon, Rogla!
💔#GirodItalia pic.twitter.com/a0hbQZhDry— Mihai Simion (@faustocoppi60) May 27, 2025
העלייה השנייה לקנדריאי (דרגה 1) הייתה עוד רגועה יחסית ובלי מתקפות, אבל הטיפוס לסנטה ברברה (12.7 ק"מ, 8.3%) נתן קדימון להמשך – הבריחה החלה להתפרק, קבוצת איניוס העלתה קצב, ובהמשך גם EF נכנסה לפעולה. התוצאה – קריסה מוחלטת של חואן איוסו, שהיה במקום השלישי הכללי וכעת נראה אבוד לחלוטין ונטול כוחות. בתוך קילומטר הוא היה בפער של 45 שניות מהדבוקה, ובסיום איבד כ-15 דקות – ונמחק ממאבק ה-GC.
במקביל, רוכבים כמו מייקל סטורר ומקס פול החלו לזוז קדימה. סימון ייטס היה פעיל במיוחד והחל לשבור את הדבוקות, ואגן ברנאל התקשה גם הוא לעמוד בקצב, אך פשוט סירב לוותר. בבריחה נותרה שבעה שורדים בכניסה לעלייה האחרונה, הסן ולנטינו האימתני.
ויוה איטליה
השיפועים המתונים יחסית בתחילת העלייה אפשרו לקבוצת אסטנה (סקארוני ופורטונאטו) לסגור את הפער הקטן שנוצר בבריחה. 13 ק"מ מהפסגה – סקארוני יצא קדימה לבדו. פורטונאטו השאיר מאחור את ג'פרסון ספדה והגיע לחברו לקבוצה, ויחד הם שמרו על יתרון של 46 שניות מהדולקים אחריהם.
במאמץ אחרון, מתואם אך מתיש, הם מטפסים יחד עד הפסגה. פורטונאטו, לו כבר ניצחון בג'ירו ב-2021, בחר באקט אצילי לוותר לחברו, וסקארוני עבר ראשון את הקו כשהשניים מחובקים עד קו הסיום. סוף סוף, ניצחון של רוכב איטלקי בג'ירו ששם סוף לבצורת ארוכה ביותר שחוו האיטלקים אי פעם.
🥇 𝐓𝐄𝐀𝐌𝐌𝐀𝐓𝐄𝐒.
📸 @LaPresse_News #GirodItalia pic.twitter.com/nAD1ihO6ZF
— Giro d'Italia (@giroditalia) May 27, 2025
זיקוקים בקרב על הדירוג הכללי
חוזרים לאחור אל תחילת העלייה ואל המרוץ המקביל שהתנהל בקרב רוכבי הדירוג הכללי. ואן ארט, שחזר מהבריחה, נרתם לעבודה עבור ייטס והכתיב קצב גבוה בתחילת הטיפוס. דל טורו, נתמך ברפא מייקה, התאמץ לשמור על הקצב, דרק ג'י מישראל פרמייר טק נראה חזק וג'וליו פליצארי, שהפך לפתע למוביל של קבוצת רד בול בורה, מחליט לשבור את הסטטוס קוו ופורץ קדימה.
8.5 ק"מ מהפסגה – מגיע רגע האמת: ייטס תוקף! דל טורו וקראפאס מגיבים, ודקות לאחר מכן גם דרק ג’י מצטרף אליהם. קרפאס הגביר שוב, והפעם, דל טורו בחולצה הוורודה לא הצליח להגיב. ג'י עוד ניסה לגשר ועבר את החולצה הוורודה, אך התוצאה הייתה ברורה – 4.7 ק"מ לסיום, לראשונה במרוץ, דל טורו קורס תחת הלחץ, והפער התחיל להיפתח. מאחור לא ייאמן אבל מגיע ברנאל בעל תשע הנשמות שחובר אל המקסיקני.
He left everything out there and he keeps hold of the Maglia Rosa 🩷 #GirodItalia
Hats off to @majkaformal & @AdamYates7 for their support over the final climbs, before @ISAACDELTOROx1 fought valiantly all the way to line 💪🏻
El Torito keeps pink for another day 🐂🇲🇽 #WeAreUAE pic.twitter.com/OkPJ23xJUs
— @UAE-TeamEmirates (@TeamEmiratesUAE) May 27, 2025
לזכותו של דל טורו ייאמר שהוא לא ויתר. חפר עמוק וניסה בכל כוחו להציל את מה שעוד נותר מהשלב. מקדימה, הוא ראה את פליצארי חוצה את קו הסיום ראשון מבין חבורת ה-GC ובמקום השלישי הכללי – פודיום כל-איטלקי מפואר והרוכב המוכשר עולה עד למקום התשיעי.
מעט אחריו מגיע קראפאס במקום הרביעי, דקה ו-8 שניות אחרי צמד האיטלקים המנצח ודרק ג'י 13 שניות לאחר מכן במקום החמישי בקטע. בזכות ביצוע פנומנלי נוסף, הרוכב של הקבוצה הישראלית עולה עוד מקום בדירוג הכללי והוא כבר רביעי. ייטס מסיים שמיני, בפיגור 1:52 דקות ודל טורו 2:46 דקות אחרי המנצח. המשמעות – בעור שיניו הוא שומר על החולצה הוורודה, על חודן של 26 שניות. אך הוא לא יוכל להרשות לעצמו עוד קטע כמו זה. בכל מקרה, נראה שהכל פתוח, והטוב עוד לפנינו.
מתכוננים לקטע 17
כאילו לא הספיק לרוכבים היום, מחכה להם מחר קטע הררי נוסף, שכולל את הטיפוס האגדי למורטירולו (12.6 ק"מ עם 7.6 אחוז שיפוע ממוצע ו-16 אחוז לקראת הסוף). ההר המאיים לא יגיע בסוף הקטע, אלא באמצעו, כשלפניו ואחריו עוד טיפוס אחד מעט פחות קשה מכל צד, מה שיאפשר לרוכבים מעט יותר מרווח תמרון במקרה של טעויות או סתם רגליים פחות טובות.
חמשת הראשונים בקטע 16:
1. כריסטיאן סקארוני (XDS Astana) – 5:35:05 שעות
2. לורנצו פורטונאטו (XDS Astana) + זמן זהה
3. ג'וליו פליצארו ( Red Bull – BORA – hansgrohe) + 55 שניות
4. ריצ'ארד קראפאס (EF Education – EasyPost) + 1:10 דקות
5. דרק ג'י (Israel Premier-Tech) + 1:23 דקות
הדירוג הכללי לאחר קטע 16:
1. איסק דל טורו (UAE Team Emirates) 61:31:56 שעות
2. סיימון ייטס (Visma Lease a Bike) + 26 שניות
3. ריצ'ארד קראפאס (EF Education – EasyPost) + 31 שניות
4. דרק ג'י (Israel Premier-Tech) + 1:31 דקות
5. דמיאנו קארוסו (Bahrain – Victorious) + 2:40 דקות
לובשי החולצות לאחר קטע 16:
חולצה ורודה (מוביל המירוץ) – איסק דל טורו (מקסיקו, UAE Team Emirates)
חולצה לבנה (הרוכב הצעיר המוביל) – איסק דל טורו (מקסיקו, UAE Team Emirates)
חולצה כחולה (המטפס המוביל בדירוג הרים) – לורנצו פורטונטו (איטליה, XDS Astana)
חולצת הצ'יקלמינו (הספרינטר המוביל בדירוג) – מאדס פדרסן (דנמרק, Lidl-Trek)