1. לראשונה בהיסטוריה, גרנד טור אופניים מגיע לאלבניה. אלבניה! בתכנית הבלקנית – שלושה שלבים ראשונים באלבניה, ולאחר מכן חצייה במעבורת בחזרה לארץ המגף.
לכתבות נוספות בנושא:
סילבן אדמס מרים ציפיות לקראת הג'ירו: "פודיום בדירוג הכללי? זה בהישג יד"
קרב בין דורי: מי יזכה בג'ירו ד'איטליה 2025?
מדוושים ומטפסים בין אלבניה לרומא: על מסלול הג'ירו ד'איטליה 2025
2. השלב הראשון היום נמתח 160 ק"מ מעיר חוף דוראצו לבירה טיראנה וכלל שלוש עליות מדורגות. הגבוהה שבהן החל מהק"מ ה-68, ושתי האחרונות היו טיפוס כפול (בהקפה חוזרת) של אותה עלייה ל-סורל, מחוץ לבירה טיראנה. מפסגת העלייה האחרונה, נותרו כ–11.5 ק"מ במגמת ירידה, עד לקו הסיום בבירה.
3. קבוצת לידל-טרק של מאדס פדרסן הדני (לשעבר אלוף העולם) לא התביישה לספר מראש שהיא סימנה את השלב ביומן שלה, לניצחון. אחרי איסוף חבורת בריחה שמעולם לא תפסה מרחק מספק כדי להוות סיכון, קבוצת לידל-טרק שרשרה רכבת נפלאה של רוכביה בקדמת המרוץ, במטרה לדלל את הדבוקה ולהביא את פדרסן בקדמתה לסוף העלייה האחרונה, ומשם – לקו הסיום.
4. העלייה הראשונה לסורל נראתה כמו סיור מקדים בקצב אימון. הירידה לקראת קו הסיום לפני ההקפה האחרונה, נמשכה כרכיבת לימוד מסלול. ברור היה, שלקראת העלייה האחרונה לסורל, יתחילו הפיצוצים.
5. במידה מסוימת, פרופיל סיום השלב מזכיר קצת את סיום תחרות המונומנט החד-יומית, מילאן-סן רמו. עם שתי עליות בנות כ-7 ק"מ ב-35 הק"מ האחרונים, לפני סיום בירידה. אלא שבמילאן-סן רמו, קירבת העליות לסיום רבה יותר, אורכן מעט קצר יותר, הירידה לסיומת קצרה יותר, והתחרות נגמרת על הקו, ולא 22 ימים אחר כך, ברומא.
6. כמתוכנן, לידל-טרק התפוצצה כמו מלוע של תותח על העלייה האחרונה ל-סורל. התכנון עבד כמו שעון – ספרינטרים עם פוטנציאל לסכן את פדרסן, זלגו בזה אחר זה לאחור. אלא שלא רק ספרינטרים. זלגו גם כאלו שרואים עצמם כמועמדים לפודיום ברומא. ביניהם, מיודעינו דרק ג'י הקנדי מקבוצת ישראל פרמייר טק, שנשר לדבוקת מרדף, ואיבד קצת יותר מ-20 שניות בסוף העלייה, שתפחו לפיגור מטריד של 57 שניות בסוף השלב.
7. לאחר המטחנה של לידל-טרק בעלייה (בהובלת ג'וליו צ'יקונה), בין בעלי יכולת הספרינט שנותרו בדבוקה הקדמית בלט אחד – וואוט ואן ארט. הבלגי מקבוצת ויסמה ליס-א-בייק, שסבל מהתחלה פחות מוצלחת לעונה הנוכחית, בסטנדרטים הגבוהים שלו, נראה מתקשה ב-1.5 ק"מ האחרונים של העלייה. אבל, ואן ארט, שגם לזכותו ניצחון במונומנט מילאן- סאן רמו, החזיק מעמד, וניתב את מקומו בירידה לירכתי הרכבת של לידל-טרק ששעטה במדרון לכיוון טיראנה.
8. בניגוד לפדרסן שנהנה מתמיכת מספר חברים לקבוצה בסיום, לוואן ארט לא היתה עזרה קבוצתית. לצדו רכבו בין היתר, פרימוז רוגליץ', במדי קבוצת בורה רד בול, וטום פידקוק מקבוצת Q36.5 – כל אחד מהם במשימה האישית שלו.
9. קצת פחות מ-5 ק"מ לסיום – התרסקות מהמפחידות שראינו. המטפס הבאסקי המנוסה, מיקל לנדה, לקח סיבוב רחב מדי, התרסק לתוך מדרכה ומעקה ונזרק לצד הדרך. מזה, לנדה כבר לא קם. לנדה בן ה-35, שנועד להיות מוביל הקבוצה של קבוצת סודאל קוויק סטפ בג'ירו, ושימש עוזר אדיר לרמקו אוונפול בהרים הגבוהים בטור דה פראנס האחרון, נלקח מהמקום באמבולנס כשהוא קשור ומקובע לאלונקה. הג'ירו בשבילו נגמר. יש לקוות, שלא נגמרה לו גם הקריירה.
Poor Bramati witnessing this again. Remco 2020 Lombardia / Landa 2025 Giro
Poor Landa with stable fracture of the Th 11 vertebra. This will require Mikel to remain in a stable lying position for an extended period of time. #GirodItalia pic.twitter.com/cOasBy3sfq
— Lukáš Ronald Lukács (@lucasaganronald) May 9, 2025
10. שלושה ק"מ לסיום המיקוד עבר לכיסאות מוזיקליים של מיקום בחזית הדבוקה המצומקת. בעוד שוואן ארט ניסה להידבק לגלגל האחורי של רכבת לידל-טרק, פרימוז' רוגליץ' לחץ עם קבוצתו בורה-רד בול לפנים, במטרה להימצא בקדמת הדבוקה וכך להימנע מתאונות.
11. קילומטר לסיום, בורה-רד בול שחררו את ההובלה, ולידל-טרק לקחה חזרה את המושכות. בישורת האחרונה, בת כ-600 מ', הצליח מאתיאס ואצ'ק הצ'כי מלידל-טרק, ללחוץ מרגליו משיכה אדירה אחת אחרונה בשביל פדרסן, עד כ-230 מ' לקו. משם – פדרסן דהר לפנים לקו הסיום.
12. מאחורי פדרסן, הסתבכו ואן ארט ואולאר אורליוס מקבוצת מוביסטאר ביניהם, עד שואן ארט העלה מהירות, חלף על פני אורליוס, ויצא – 100 מ' מהסיום – למרדף אחרי פדרסן המצוין. ואן ארט לחץ, צמצם קצת ועוד קצת, אבל זה לא הספיק. פדרסן חצה את הקו מטר לפניו, וניצח.
13. החולצה הוורודה הראשונה שנלבשה באלבניה הלכה למאדס פרדסן מדנמרק. כשהדני המאושר נשאל מה היתה התכנית של הקבוצה לשלב הוא השיב – "ראיתם אותה. את התכנית בדיוק. היא היתה בדיוק מה שראיתם בטלוויזיה".
And the incomparable beauty of the pink jersey #GirodItalia pic.twitter.com/NXnaSiTa7M
— Lidl-Trek (@LidlTrek) May 9, 2025
14. ואן ארט נראה תשוש ולא בריא בסוף השלב. תוך כדי סדרת שיעולים שנראו כמרמזים על שרידים או התחלה של מחלה, הודה ואן ארט שהוא לא הרגיש טוב, ושבעלייה האחרונה סבל מאד.
15. חוץ מלנדה שהתרסק, דרק ג'י שאיבד 57 שנ' וטימן ארנסמן מאינאוס שאיבדו 1:35, רוב המועמדים לצמרת הדירוג הכללי הצליחו לסיים בדבוקה הראשונה שמנתה 36 רוכבים. ביניהם רוגליץ', איוסו, קאראפז, צ'יקונה ואחרים.
16. מחר – שלב יחסית קצר אבל לא פשוט נגד השעון, רובו בבבירה האלבנית טיראנה. 13.8 ק"מ שכוללים גבעה אחת עם טיפוס של כ-80 מ', שלוש פניות פרסה ועוד כמה וכמה סיבובי 90 מעלות.
17. פדרסן, שצבר יתרון של 4 שניות על ואן ארט בדירוג הכללי באדיבות בונוס הזמן לניצחון היום, ינסה לשמור על החולצה הוורודה. כרגע, נראה שהקרב על הזכות ללבוש ורוד בסוף השלב מחר, יינטש בעיקר בין פדרסן לוואן ארט (למרות שגם לרוגליץ' – האלוף האולימפי נגד השעון מאולימפיאדת טוקיו – יכולה להיות מילה בעניין). בעיקרון, בשנים האחרונות ואן ארט רוכב הנג"ש הטוב מביניהם, אבל הוא נראה כמעט חולה היום. בשלב נג"ש קצר, עם הרבה בלימות לתוך סיבובי פרסה, והאצות חזקות ביציאה מהם, וגם לאור כושרו הנוכחי המצוין, פדרסן יכול בהחלט לצאת כשידו על העליונה.