בעולם השחייה מכנים אותה "גברת הברזל"

הכירו את קטינקה הוזסו בת ה-25 מהונגריה שעלתה כמה פעמים כל יום על אדני הזינוק באליפות אירופה בברלין. מסתבר שהוזסו היא לא רק גברת הברזל של השחייה העולמית, אלא היא גם מצאה דרך להתעשר משחייה תחרותית. איך? בואו לבדוק
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
קטינקה הוזסו
קטינקה הוזסו

קטניקה הוזסו ההונגרייה נולדה ב-1989 בעיר פץ' בדרום הונגריה קרוב לגבול היוגוסלבי-קרואטי, והחלה לשחות באזור מגוריה. בגיל 14, הילדה המוכשרת שגובהה 1.70 מ' הוכתרה כאלופת הונגריה ב-400 מ' מעורב אישי בבריכות קצרות.

קטינקה הוזסו

הוסזו באליפות העולם בדוחא בשנה שעברה | צילום: Einstein2

ניסיון בינלאומי
מעצמת השחייה ההונגרית לא בוחלת בהבאת כישרונות בוסריים לבמות הגדולות ביותר, וקטינקה בת ה-15 זכתה להתחרות באולימפיאדת אתונה 2004 במשחה ל-200 מ' חופשי. היא סיימה ביותר מ-2:04 דקות ובמקום ה-31, אבל הניסיון הבינלאומי כבר החל להיצבר. בהמשך אותה שנה, הוזסו כבר גרפה מדליה ראשונה באליפות אירופה בבריכות קצרות בווינה עם ארד במשחה ל-400 מ' מעורב אישי בזמן של 4:35 דקות.
בתחילת הדרך, באליפויות אירופה ואליפויות עולם, ההצלחות של הוסזו הגיעו בעיקר בבריכות הקצרות. למרות מדליית כסף ב-400 מ' מעורב אישי באליפות אירופה 2008, באולימפיאדת בייג'ינג 2008 לא עלתה הוזסו לאפילו משחה גמר אחד.

קטינקה הוזסו

ב-2013 לקחה שתי מדליות זהב באליפות העולם בברצלונה ב-400 מ' וב-200 מ' מעורב אישי. הוזסו (באמצע) | צילום: עמוד הפייסבוק של הוזסו

הגרוע מכל התרחש
אליפות העולם ברומא 2009, האחרונה בעידן החליפות המבריקות, היתה נקודת מפנה עבורה. הוזסו גרפה מדליית ארד ב-200 מ' מעורב עם 2:07.4 דקות, מדליית ארד ב-200 מ' פרפר עם 2:04.2 דקות וקינחה בזהב מפתיע ב-400 מ' מעורב עם 4:30.3 דקות. בסתיו 2009 עברה הוזסו להתאמן אצל אחד מטובי המאמנים בעולם, דייב סאלו באוניברסיטת דרום קליפורניה (USC).
הוסזו המשיכה לשחות ברמה דומה עם הישגים יפים עד שנת 2012. באליפות אירופה הטרום אולימפית שהתקיימה בדברצן שבארץ מולדתה, לקחה הוסזו 3 מדליות מוזהבות, אך לא הצליחה לתרגם את ההצלחה לאולימפיאדת לונדון 2012. משם לא הביאה הוסזו אפילו מדלייה אחת, וסיימה רק רביעית ב-400 מ' מעורב אישי. בספטמבר 2012 סיימה הוסזו את תקופת המכללות שלה תחת דייב סאלו. שיין טוסופ מקליפורניה, שמבוגר ממנה בשנה בלבד והיה בעצמו שחיין תחת סאלו, הפך למאמנה ולימים גם לבעלה.
לאחר אובדן המדליה בלונדון, מספר טוסופ, עברה קטינקה תקופה לא פשוטה. לראשונה בחייה היא עלתה לגמר אולימפי ביום הראשון ב-400 מ' מעורב אישי, אבל איבדה מדליה בנגיעה באותו ערב. שבועיים אחרי האולימפיאדה היה לא פשוט, ואז אומר טוסופ: "פתאום הכל הסתדר בקליק. היא הבינה שהגרוע מכל התרחש והיא שרדה. העולם לא פסק מלכת והיא עדיין עמדה על הרגליים… מאז היא בעל חיים אחר. היא מדברת אותו דבר ומתנהגת אותו דבר, מתאמנת אותו דבר, אבל היא פשוט כבר לא פוחדת. פשוט אין בה פחד. למען האמת, אני לא אוהב להודות בזה, אבל אני שמח שהיא לא לקחה מדליה בלונדון. אני לא חושב שהיתה לנו עכשיו את 'גברת הברזל' אם היא היתה לוקחת מדליה בלונדון."
ב-2013 כבר לקחה הוזסו שתי מדליות זהב באליפות העולם בברצלונה ב-400 מ' וב-200 מ' מעורב אישי, ועוד מדליית ארד ב-200 מ' פרפר.

קטינקה הוזסו

התאוששות לאחר אימון ב"אתגר הקרח" של הספורטאים | צילום: עמוד הפייסבוק של הוזסו

באליפות אירופה שהסתיימה לאחרונה בברלין 2014 לקחה הוזסו שש מדליות הביתה – שלוש מזהב, אחת מכסף ושתיים מארד. הזהב במשחים ל-200 מ' ו-400 מ' מעורב אישי וב-100 מ' גב; הכסף ב-200 מ' חופשי; והארד ב-200 מ' פרפר ובשליחים 4 כפול 200 מ' חופשי. במשחה ל-100 מ' חופשי היא עלתה חמישית לגמר אבל ויתרה על ההשתתפות, ובמשחים 50 מ' גב' ו-200 מ' גב היא עלתה לחצאי הגמר.

הכסף הגדול
גביע העולם 2012 – "גברת הברזל" הוא הכינוי של קטינקה הוזסו מאז שהשתלטה על תחרויות "גביע העולם" בשחייה. תחרויות אלו מתקיימות בבריכות קצרות בשבעה-שמונה סבבים כל שנה בסתיו. בשנת 2012 ארך סבב גביע העולם כחמישה שבועות קצרים בהם הספיק לנדוד בין 8 מדינות, מהמפרץ הפרסי, דרך אירופה, רוסיה, סין, יפן וסינגפור. בתום חמשת השבועות המפרכים, לקחה הוזסו את המקום הראשון בסבב ופרסים כספיים מצטברים בסבב גביע העולם בלבד של 170,000 דולר.

גביע העולם 2013 – בשנת 2013, שתיים מתחרויות סבב גביע העולם התקיימו במהלך חמישה ימים בחודש אוגוסט, ושש תחרויות נוספות במשך כארבעה וחצי שבועות באוקטובר-נובמבר. הוזסו פירקה את גביע העולם עם ניצחון בסבב ושישה שיאי עולם בשלושה ימי תחרות!
בתחרות הראשונה בסבב ב-2013 באיינדהובן, שיפרה הוזסו ביומיים את שיאי העולם בבריכות קצרות ב-200 מ' מעורב אישי פעמיים באותו יום (במוקדמות ובגמר) ואת שיא העולם ב-100 מ' מעורב אישי פעמיים ביום שלמחרת (במוקדמות ובגמר). שלושה ימים אחר כך בברלין היא שוב שיפרה שני שיאי עולם ביום אחד – האחד ב-100 מ' מעורב אישי והשני ב-400 מ' מעורב אישי. שיאי העולם בכל משחי המעורב בבריכות הקצרות, הפכו לשיאיה האישיים.
בשנת 2013 סך הפרסים בהם זכתה בסבב גביע העולם בלבד עמד על 365,000 דולאר.
גביע העולם 2014 – הסבב רק החל בשבוע שעבר, תחרות אחת בלבד התקיימה, והוזסו חזרה לשלוט בדוחא, קטאר. ביומיים היא שיפרה שלושה שיאי עולם – אחד בכל אחד ממשחי המעורב אישי – 100 מ', 200 מ' ו-400 מ'. היא לקחה מדליות ב-10 משחים ביומיים, מתוכן 7 מוזהבות. המשמעות היא זינוק לחמישה משחי מוקדמות כל בוקר וחמישה משחי גמר כל ערב ביומיים רצופים ואינטנסיביים.
הניקוד שלה בגביע העולם 2014 כבר עומד על 189 נקודות, כאשר אינגה דקר במקום השני עם 60 נקודות בלבד. בשני ימי התחרות בדוחא זכתה הוזסו כבר ב-42,500 דולר (בלי קשר לפרסים שבהם יזכה אותה בהמשך הניקוד המצטבר). 10,500 דולר עבור שבעה נצחונות (1,500 כל אחד), 1,000 דולר עבור מקום שני אחד ועוד 1,000 דולר עבור שתי מדליות ארד (500 דולר כל אחת), וכל זאת בנוסף ל-30,000 דולר עבור שלושה שיאי עולם.

קודם כל צריך לשים לב לפער בין ההישגים של קטינקה ברמות השונות. בעוד שברמה העולמית היא מסוגלת לנצח במשחים המעורבים ולהביא מדליות בעוד משחה או שניים, ברמה האירופאית, ביכולתה להביא עוד כמה מדליות במספר משחים נוספים. לגביע העולם שמתקיים בבריכות קצרות מתייצבים רק בודדים מהצמרת העולמית בכל משחה. שם, היתרון של קטינקה כפול ומשולש – גם היכולת המוכחת שלה בבריכות קצרות, גם פחות מתחרות וגם הנוכחות הקבועה של מאמנה-בעלה לצדה במשך כל תקופת הנדודים בסבב. כדאי לשים לב שכל שיאי העולם ששברה הוזסו בגביע העולם בשנתיים האחרונות (9 שיאי עולם) היו אך ורק במשחי המעורב האישי.

לכל משחה יש מטרה

מאמנה-בעלה שיין טוסופ מוסיף: "אומרים שאנחנו סתם רוצים להגדיל את מספר המשחים שבהם קטינקה משתתפת, אבל האמת היא שלכל משחה יש מטרה ויש לנו יעד מוגדר בכל פעם שהיא קופצת למים. הרבה מהגיוון נובע מהעובדה שהמשחים העיקריים שבהם קטינקה מתמקדת הם ה-200 מ' וה-400 מ' מעורב אישי. הבסיס הוא להצליח במשחים האלו ולהמשיך להתמקד בביטול החולשות שלה ובניית היכולות בתחומים בהם היא חזקה. עוזרת גם העובדה שקטינקה נולדה להתחרות. אני לא בטוח שמשנה לה הסגנון או המרחק. היא פשוט רוצה ללכת ראש בראש בכל משחה ולעשות הכל כדי לסיים ראשונה".
ביחס לאימונים אומר טוסופ: "היו הרבה תרגילים שבהם צנחה לי הלסת בזמן שהיא טרפה את האימון שלי חי. אחד האתגרים שלי כמאמן הוא לאתגר אותה באימונים. אבל מה שבאמת מדהים אותי באימונים, זו העקביות שלה. זה לא שהיא משתלטת ביד רמה (to dominate) על אימון פה ואימון שם, זו היכולת שלה לקחת שליטה על אימונים אחד אחרי השני, גם כשהם נהיים יותר ויותר קשים. זו הנכונות שלה לעשות כל מה שדרוש כדי להיות הטובה בעולם".
לעניין היכולת לעבור מבריכות ארוכות לבריכות קצרות אומר טוסופ: "יותר מדי אנשים מתייחסים להבדלים בין שחייה בבריכות ארוכות לבריכות קצרות כגדולים יותר ממה שהם באמת. ברור שישנם כמה הבדלים גדולים, אבל יש כאלו שמתייחסים אליהם כמעט כענפי ספורט נפרדים, בעוד שאני רואה את ההבדלים בין הפורמטים כדרכים לשפר את הפורמט האחר. החלטנו שהאימונים והתחרויות בבריכות הקצרות ישפיעו על האימונים והתחרויות בבריכות הארוכות, ואלו בתורם יחזרו להשפיע על האימונים והתחרויות בבריכות הקצרות. זו הסיבה שכולם חושבים שקטינקה טובה יותר בבריכות קצרות, כי הבריכות הקצרות הן הראשונות בסבב האימון".
טוסופ מוסיף ומדגיש שהם מקיימים מחנות אימון במקומות שהם אוהבים ושבהם טוב להם להתאמן, ומאריכים מדי שנה את התקופות שהם שוהים במקומות אלו. הגיוון הוא לא רק באימונים ובתחרויות, אלא גם במקומות ובמתקני האימון בהם שוהה הזוג במהלך השנה. הוזסו היא גם אחת משחייניות הבריכה המובילות שלא בחלה בהשתתפות בתחרות מים פתוחים השנה.
לצד האימונים שגוזלים עד 9 שעות מכל יום, להוזסו יש התחייבויות נוספות. היא הפכה לכוכבת ענקית בהונגריה, מצטלמת לשערים של מגזינים, מפרסמת מותגים שונים, משתתפת בוועדות שקשורות לשחייה בהונגריה ולניסיון של הונגריה לארח את אליפות העולם, ועוד. מעבר לכך, יש לה נותני חסות קבועים ומובילים שמלווים אותה כבר שנים. נראה שאצל גברת הברזל, כל סוף הוא בעצם התחלה חדשה. נמשיך לעקוב אחריה בסבב גביע העולם שממשיך היום בדובאי.


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג