בריא לדעת: "אנחנו חיים בחברה שמכורה לרעיון של ירידה במשקל"

"סוד" הירידה במשקל אינו סוד, זו לא נוסחת קסמים או אימון גופני מיוחד, מדובר באורח חיים בריא ומתגמל שאפשר להתמיד בו, הדיאטנית הקלינית עפרי ילין מסבירה מדוע צריך לעשות התהליך מהסיבות הנכונות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אנחנו חיים בחברה שמכורה לרעיון של ירידה במשקל, זוהי אובססיה תרבותית. כל כך הרבה פתרונות קסם כמו משקאות לשריפת שומנים, תכניות לניקוי רעלים, כדורי הרזיה, צמחים. רובינו רוצים תשובות קלות, משהו מהיר ומיידי.
אסטרטגיות חדשות להרזיה קיצונית מופיעות כל הזמן, כולן מקדמות דבר אחד: הרעיון שכולנו, כל הזמן צריכים להיות עסוקים בירידה במשקל. דיאטת חומץ, דיאטת כרוב, אשכוליות ויטליה, דיאטת סקרסדייל, פליאו, Zone, דיאטה לפי סוג דם. שום דבר מזה לא עובד לאורך זמן, כל הדיאטות עובדות לטווח קצר. לפני שאתם מתחילים תבדקו האם תוכלו להתמיד, כי ברגע שמקלים ראש מיד עולים שוב.

האם יש אסטרטגיה מנצחת לרדת במשקל? | צילום: Food photo created by freepik – www.freepik.com

עוד כתבות תזונה בשוונג
מחקר: מדוע פעילות גופנית כל כך חשובה לדיאטה?
איך משלבים תזונה טבעונית עם ריצה?
מה אוכלים לפני ואחרי מרתון מלא?

עד גיל 45 אישה ישראלית ניסתה כ-30 סוגי דיאטות שונות, אישה אמריקאית בדיוק כפול. האישה הממוצעת מבלה 31 שנים מחייה בדיאטה. רק 6% מהאנשים בעודף משקל שהפחיתו לפחות 5% ממשקלם ישמרו על כך. מחקרים שמשווים בין סוגים שונים של דיאטות וירידה במשקל, מראים שאכן רוב האנשים יורדים במשקל והם יורדים בערך את אותו משקל שהיו צריכים לא משנה באיזו שיטה בחרו, אבל כשבוחנים תוצאות לטווח ארוך כלומר אנשים שמיישמים את הדיאטה כבר שנתיים, שלוש, ארבע שנים ההבדלים שוליים.

הרוב המוחלט של האנשים לא קם בבוקר מודאג מהמשקל, זו גם הסיבה שקשה לשפר הרגלי אכילה באוכלוסיות גדולות. שלושת הדברים שקובעים מה אנשים אוכלים הם: טעם, עלות ונגישות. בריאות לצערנו הרב נמצאת במקום ה-27 ברשימה. האתגר הוא לא איך לגרום לאנשים שכבר עושים משהו לעשות יותר, אלא איך לגרום לאנשים שלא עושים כלום לעשות אפילו מעט! על בסיס כל זה, האם יש אסטרטגיה מנצחת? האם נוכל למצוא דרך לרדת במשקל?
הבעיה בכל הדיאטות היא לא האם הן עוזרות לך לרדת במשקל, אלא האם הן עוזרות לך לא לעלות שוב! בזה רוב הדיאטות נכשלות.

אחת הדוגמאות הטובות לכך הוא המחקר שנעשה על משתתפי התכנית "לרדת בגדול". בתחילת התכנית ניצבים אנשים בעודף משקל משמעותי בתחרות זה כנגד זה, מתאמנים באופן קבוע ועושים שינוי תזונתי כשהמנצח הוא זה שרזה הכי הרבה.

מה הכוונה כשאנשים אומרים שהדיאטה לא עובדת | צילום: Image by Deedee86 from Pixabay

התוצאות המיידיות – שינויים מדהימים, 6 שנים לאחר סיום התכנית, כמעט 80% מהמשתתפים העלו את כל המשקל בחזרה. כשבודקים את הסך הקלורי שהם אוכלים, מוצאים שהוא נמוך ב-600 קלוריות ממה שצרכו לפני שהחלה התכנית.

השמירה על הירידה במשקל היא הבעיה וכאן לא משנה באיזו דיאטה בחרתם או מהי תכנית האימונים שלכם, הגוף רוצה להגן על המשקל הראשוני ולכן חייבים להתמיד, מה הכוונה בלהתמיד? אם מתייחסים לאנשי "לרדת בגדול", זה לאכול בדיוק כמו שאכלו במהלך התכנית ולעשות את אותו נפח של פעילות גופנית..

ומה לגבי פעילות גופנית? לא מרזה?

לא! יש קשר ישיר בין אימון גופני ובריאות. אנשים בעודף משקל או השמנת יתר שמתאמנים מפחיתים את הסיכון היחסי (Relative Risk), לפתח מחלות או למות ונמצאים בסיכון זהה כמו של אדם במשקל תקין. יש הרבה סיבות להתאמן שאינן ירידה במשקל או גוף חטוב לים בקיץ,כמו איכות חיים ובריאות טובה יותר.

עם כל כך הרבה דיאטות, האם יש משהו שבאמת יגרום להיות יותר בריאים אם לא רזים? אם המטרה היא אורח חיים בריא, מחקרים רבים שנעשו מראים שתזונה ים תיכונית היא הבריאה מכולן. צריכה קבועה של פירות וירקות, חלבונים רזים כמו דגים ועוף, דגנים מלאים, אגוזים, שמנים בריאים. זה לא קסם, וגם אין כאן דיאטת פלא.

כשאנשים אומרים הדיאטה לא עובדת, מה שהם מתכוונים שהדיאטה לא עזרה להם לרדת במשקל! אבל אם נבדוק רמת סוכר בצום, רמת כולסטרול, ערכי לחץ דם בעקבות שינוי תזונתי, הכל ירד. כל הערכים משתפרים ועדיין אנשים חווים חוסר הצלחה רק בגלל המשקל שלא מראה להם את המספרים צונחים.

אם אתם מחפשים לחיות בריא, אימון גופני הוא בראש הרשימה, זהו אחד הדברים שאתם יכולים לעשות למען עצמכם.
אימון גופני משפר תוחלת חיים ותוחלת בריאות, תמצאו פעילות שאתם אוהבים ותתמידו בה. תאכלו בריא, תתאמנו, תישנו טוב ותהיו ב-100% יותר בריאים ממה שאתם היום גם אם לא תרדו במשקל..

אל יאוש, יש צורך לשנות את דרך החשיבה שלנו להתמקד בבריאות ואורח חיים ופחות במספרים שעל המשקל. דיאטות יופיעו, מוצרים וטכניקות חדשות ישווקו לכולנו. האם ירידה במשקל ושמירה על כך היא בלתי אפשרית? אפשרית! הרעיון למצוא את הדיאטה המתאימה לכם, זו שיש סיכוי שתתמידו בה.

סוד הירידה במשקל אינו סוד – זו לא נוסחת קסמים או אימון גופני מיוחד, מדובר באורח חיים בריא ומתגמל שאפשר להתמיד בו לעד. זה אפשרי וכדאי לעשות את התהליך הזה מהסיבות הנכונות, בעיקר למען הבריאות והאושר שלכם.


עפרי ילין | דיאטנית קלינית ומטפלת בהפרעות אכילה בבית החולים שניידר לרפואת ילדים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג