איך אפשר לנווט בשחייה בים?

אחרי שהדר גליק הבינה שהים רחוק מכל מקום אחר שבו אנחנו רוצים להתקדם בתנועה, היא למדה כמה עקרונות חשובים בניווט - גם אם זה גרם לה לשחות הרבה יותר. ועכשיו היא מספרת על זה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
שחייה בים הדר גליק
שחייה בים הדר גליק

לפעמים אנחנו לוקחים דברים כברורים מאליהם. זה מרגיש כמעט ברור מאליו שיש לנו את כל הכלים והידע כדי לקבל החלטה לאן ללכת, קצת פואטי, אבל הכוונה היא שיש לנו את כל האמצעים שאתם נדע לכוון את עצמינו. יש לנו מפות פיזיות, גוגל מפס, ווייז, תחנות אוטובוס שמתוות דרך ואפילו עוברי אורח ברחוב כדי לשאול איך מגיעים. יש לנו המון אמצעים שעוזרים לנו להגיע מנקודה אחת לשנייה, או יותר נכון שעוזרים לנו לדעת איך לנווט את עצמנו למחוז חפצנו.

אז איך מפעילים את החושים בים? | צילום: באדיבות מיטל גליק

עוד כתבות בנושא 
11 טיפים לשחייה בים לקראת טריאתלון הנשים 
7 טיפים למשחה הראשון שלכם במים פתוחים 
אז מה אנחנו מפספסים בשחייה במים פתוחים? 

בתור מעצבת אחד הדברים שאני הכי אוהבת זה מפות. הן מראות לך דרך, אתה צריך לדעת לנתח או לבחור את הדרך, אבל סקירה של המפה תמיד נותנת לך אפשרויות. מפות נראות כמו ציור, אבל אחד כזה שאתה גם יכול להבין. הן מלאות בקומפוזיציה, סימנים מוסכמים ובעיקר מעניקות לך את יכולת לראות את הכל מלמעלה. יש מקרא, הכל מאד ברור, הסימנים קיימים. היכולת לאלתר ולבחור את הדרך היא שלך.

תחשבו כמה זה ברור מאליו. אנחנו חיים דרך רחובות, תמרורים וסימנים מוסכמים. החושים שלנו מקדמים את תחושת ההתמצאות שלנו במרחב למשל דרך הויזואליות של מקומות, מימין למכולת, מאחורי השלט של, או סתם אחרי הסופר בפינה. דוגמה נוספת היא הקולות שסביבנו מובילים אותנו, נמוכים או גבוהים, תחבורה ציבורית או אנשים. הערנות לסביבה גורמת להתמצאות שלנו להראות לעתים כמובנת מאליה.

ואז עולה השאלה- מה קורה כשאנחנו בים? במקום הזה, שכשאתה נמצא ממש בעומקו, אין לו התחלה ואין לו סוף. פתאום המבט מלמעלה כמו על מפה לא מתקיים תוך כדי השחייה ואין מסלול של רחובות לנוע דרכם. יש רק ים, עומק וצבע כחול.

אם נסתכל רגע על המקבילה, בבריכה, המסלול מוביל אותנו. יש נקודת התחלה וסוף, בדרך כלל 25 או 50 מטר. הקו על הרצפה ישר, בולט, גם במשקפת הכי כהה ותמיד מראה לנו את המסלול. חוץ מהמרחק הקבוע, השחיינים לצידך מתווים גם הם דרך. גם אם חלמתי לרגע, מה שקורה די הרבה, המבט על הפס הכחול בתחתית הבריכה או הפדיקור שקיבלתי מהשחיין שאחריי תמיד מוביל אותי למחוז חפצי.

עכשיו קחו את כל מה שמגיע כברור מאליו ותחשבו, איך באמת עושים את כל זה? איך מנווטים בים ?

חושים

סקאלת צבעי הכחול-ירוק שעוטפת אותך מהממת ביופייה אבל לא ממש עוזרת להבין איפה אתה. הים מנתק אותך מהסביבה באופן כמעט מושלם, זה הקסם שלו. זה לא אומר שהחושים הולכים לאיבוד, הם בנקודה מסוימת הופכים אפילו מחודדים יותר. החושים שלנו שעוזרים להתמצאות כשאנחנו מחוץ למים מובילים אותנו גם בתוך המים, פשוט בצורה אחרת.

שמיעה. דווקא בגלל שחושים אחרים קצת יורדים מתחת לרדאר, אני מרגישה שצריך להיות חד פי כמה ואינסטינקטיבי. הים שקט, אני נמצאת בתוך ואקום, מעט עמום, אבל רעש לא סביר מקפיץ אותי. זה יכול להיות כשהים עולה ויש גלים, זה החבר לצידי שצועק לי לעצור מסיבה מסוימת וזו יכולה להיות אפילו סירת דיג/מנוע שבצער רב החליטה להתקרב אלינו יותר מדי. החושים קולטים את הסכנה המתקרבת.

הראייה טובה אבל מוגבלת. מוגבלת לראות הים באותו יום ומוגבלת כי המבט שלך רב הזמן הוא כלפי מטה או הצידה. גם כשאתה מביט קדימה, נקודת ההתבוננות שלך היא קו אפס, קו המים, ולא כמו במצב הליכה שבו המבט הוא בגובה 1.70 מ' + (לפחות במקרה שלי) מעל האדמה.

גם הראייה מוגבלת | צילום: הדר גליק

הוראות הגעה

כל עניין ההכוונה בים מפסיק להתרחש. לך תסביר שצריך לפנות אחרי תלולית החול שמאלה. אתמול או לפני רבע שעה אותה תלולית לא הייתה כאן וביחס למה היא בכלל מתקיימת במרחב? ניווט זה חלק מרכזי בשחייה בים ויש לעניין כמה פתרונות:

  • לנסות לתכנן מסלול משוער מראש עם השחיין לצידך. גם אם המסלול ישתנה תוך כדי תנועה, עדיין הוא יתווה דרך.
  • לשחות לאורך קו החוף כך שתמיד יש לך נקודת ייחוס לצידך.
  • לשחות לצד שחיין, זה לא אומר ששניכם לא יכולים לאבד כיוון, אבל הסיכויים שאחד ישים לב וינחה את השני גבוהים הרבה יותר.
  • ללמוד קצת את המקום ששוחים בו; אי או סלע מסוים שמציין מרחק מהחוף, מצוף קבוע בים וכדומה.

במהלך השחייה עצמה מומלץ כל 10-15 תנועות לשחות ולהרים ראש קדימה, לתת מבט לאופק, כדי להבין איפה נמצאים ורק בתנועה הבאה להטות את הראש הצידה לנשימה.

מהרגע שמתמקמים בעומק, בוחרים נקודת יחוס בולטת ומתחילים לשחות אליה. מומלץ לקבוע נקודה גבוהה שניתן לראות מכל מקום, או מכל גובה של הגלים, כמו מגדל או בניין ולכוון תמיד אליה.

כמות הפעמים שתכננו על שחייה של 3 ק"מ למשל שהסתיימה בעוד מאות מטרים או קילומטר היא גבוהה. הזגזוג הזה יכול להיות אחלה אם השחייה היא איטית ובשביל הכיף. אבל באותה מידה זה יכול להתיש אותך, בייחוד אם התכוננת לשחייה קצרה יותר. מה גם שבתנאי ים יותר קשים, תוספת כזו היא מאמץ גדול ובמצבים קיצוניים ניווט לא מוצלח יכול להוביל אותך להכפלה של היכולת שלך לשחות, עד כדי התשה עצמית.

ניווט הוא אלמנט אפילו יותר משמעותי אם שוחים בתחרות או תחת לוח זמנים.

בכל מצב בים, אסור לשכוח שבשחייה לאורך קו החוף, תמיד אפשר לעצור את התכנון הראשוני ולשחות הישר מהעומק החוצה, לקו החוף.

אני מודה, ניווט בים זה לא החלק שאני הכי טובה בו. ה-GPS הפנימי שלי הולך לאיבוד בים ואני עוד עובדת לשפר את זה, אבל במבט על חצי הכוס המלאה, זה אומר שתמיד אני שוחה יותר ממה שהתכוונתי.


0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה לא נגמר עד שזה לא נגמר", יוגי ברה, המנג'ר האגדי של הניו יורק ינקיס



הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
29:02
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
30:20
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
30:09
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
30:31
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
44:51
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
02:12
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
01:21
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
02:20
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
41:22
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
18:59
<\/iframe>"' data-height='450' data-video_index='11'>
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
49:44
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
57:31
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
28:02
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
39:48
מה הם העקרונות התזונתיים החשובים לבניית מסת שריר?
מה הם העקרונות התזונתיים החשובים לבניית מסת שריר?
01:41

רישום לניוזלטר

רוצים לקבל את הניוזלטר של שוונג עם הכתבות הכי מעניינות ישירות למייל?
מלאו בחלון את כתובת המייל ואנחנו נדאג לכל השאר…

שימו לב:
במילוי השדה עם כתובת הדוא"ל שלכם, אתם מסכימים לקבל דיוור מחברת שוונג אירועי ספורט.​ תוכלו להסיר את עצמכם בכל עת ממאגר המידע באמצעות כפתור "הסרה" המצורף לכל הדיוורים שלנו.