להתחיל מגיל צעיר: על חשיבות האופטיקה בספורט אצל ילדים

לא למבוגרים בלבד: למשקפי שמש חשיבות עליונה בשמירה על הבטיחות וההגנה על העיניים גם אצל ילדים, ומה לגבי ילדים הזקוקים למשקפי ראיה במהלך הפעילות? עמוס ריינד עם כל מה שחשוב לדעת בנוסף (בשיתוף ריינד אופטיקס)
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ספורט ואופטיקה. חשוב גם לילדים | צילום: Shutterstock

את העובדה שפעילות גופנית תורמת לגוף ולנפש כבר סיכמנו. כך גם לגבי חשיבות הציוד שלנו בכל ענף ספורט – אם זה אופניים, ביגוד מתאים, נעליים, תזונה טכנית וכדומה. ומה לגבי משקפי שמש לילדים?

לכתבות נוספות בנושא:
ספורט עוצמה ואופטיקה: למה שמירה על ראייה איכותית תסייע בשיפור הביצועים
כיצד המשקפיים יכולים להשפיע על התחרות שלכם?

מה החשיבות של משקפי שמש בשמירה על הבטיחות וההגנה על העיניים? מה לגבי ילדים הזקוקים למשקפי ראיה במהלך הפעילות? והאם יכולה להיות לכך השפעה על שיפור הביצועים שלהם? במאמר זה, נבחן את החשיבות של האופטיקה ומשקפי השמש בפעילות הספורטיבית של ילדים וכן את ההשפעה החיובית שיש להם על ביצועיהם הספורטיביים ובריאותם הכללית.

לאורך שנותיי כאופטומטריסט פגשתי אלפי ילדים עם לקויות ראייה שונות. בדיקות ראיה, התאמת עדשות מגע, פזילה ועוד – המטרה היא תמיד לשפר את איכות החיים של הילד. ראייה היא החוש החשוב מבין החושים, והוא המתווך העיקרי בין האדם לבין סביבתו.

כבר מגיל צעיר | צילום: באדיבות אור דיין

פעילות ספורטיבית, בין אם כמשחק ובין אם כתחביב, היא חלק בלתי נפרד מחייהם של ילדים. לראייה טובה ואיכותית יש תפקיד חשוב בכל תחומי הספורט, והיא אפילו יכולה לתרום משמעותית לשיפור הביצועים. אם כך, מה חשיבותה בגיל צעיר ועד כמה היא באמת יכולה לתרום להישגים ספורטיביים אצל ילדים?

 

במאמרם משנת 2009 – The Use of Sports Vision Training Techniques to Enhance Athletic Performance, הצביעו Hitzeman, S. A ו- Beckerman, S. A. על החשיבות של אופטיקה ספורטיבית ככלי לשיפור הביצועים הספורטיביים ולהגנה על העיניים מפני פגמים ראייתיים. ראייה חדה יכולה לשפר את המהירות, הדיוק, והסיבולת של הספורטאים ומכאן שהיא גורם חשוב בשיפור הביצועים הספורטיביים.

מבחינת אופטיקה, אנו רואים ביטוי לכך בטכנולוגיה המתקדמת, בציוד המקצועי, אבל אסור לנו לשכוח את הבסיס – קרינת השמש חזקה, הילדים שנמצאים בשטח הפעילות בחוץ חשופים לקרני UV אשר מזיקות לעיניים, ומשקפיים, בראש ובראשונה מגנים על העיניים מפני קרינת השמש, וגם מגנה מחרקים מעופפים, מפגעי מזג אוויר או רוחות חזקות ועוד. עדשה אופטית ואיכותית תאפשר חדות ראיה, שדה ראיה רחב ולבסוף – נוחות ושקט נפשי לילד.

דמיינו למשל ילד המשחק כדורסל ובכל רגע "מתעסק" עם המשקפיים שלא יושבים בצורה יציבה על העין, או אפילו ילד שרץ בשטח והשמש החזקה מסנוורת אותו ומפריעה לו לראות בבירור את תוואי השטח. זה בהחלט גורם לאי נוחות ולהאטה בריצה.

ביקשנו מאור דיין, שגריר ריינד אופטיקס, רוכב אופניים ומאמן קבוצות רכיבה לילדים לתת את הזווית שלו לתחום הרכיבה אצל ילדים: "כפי שאתם מציינים תמיד, גם אני חושב שישנה חשיבות גדולה לרכיבה עם משקפיים. בוולדרום למשל, מתייחסים יותר למשקפי מגן שימנעו כניסה של גופים זרים, רוח והתייבשות של העיניים, ובאופני הרים וכביש, זה קודם כל עניין בטיחותי להגנה מקרני השמש, מגופים זרים וגם מפציעות עיניים במקרים של נפילה חלילה.

אור דיין עם הילדים בקבוצתו בוולודרום | צילום: דרופס

"הנקודה החשובה שצריך לשים עליה דגש, היא השמירה על העיניים לאורך זמן. פעילות שגרתית של ילד שמתאמן 4-2 בשבוע זה פרק זמן משמעותי שהוא בחוץ, לכמה שעות, חשוף לשמש ולנזקים, וזה משמעותי מאד ויש לחנך לכך מגיל צעיר".

אז כמה דברים שחשוב שתכירו על חשיבות משקפי שמש ואופטיקה לילדים:
הגנה על העיניים
: אחד התפקידים העיקריים של משקפי שמש בספורט הוא להגן על העיניים מפני קרני UV (אולטרה סגול) מזיקות. ילדים לרוב רגישים יותר לנזקי UV מכיוון שעיניהם עדיין מתפתחות. חשיפה ממושכת לקרני UV עלולה להוביל למצבים כמו קטרקט או מחלות עיניים בשלב מאוחר יותר בחיים. משקפי שמש איכותיים עם הגנת UV של 100% יכולים לסייע בהגנה על העיניים מהקרניים המזיקות הללו.

הפחתת בוהק: ספורט מתקיים לעתים קרובות בסביבות חיצוניות שבהן אור השמש יכול ליצור סנוור. זה יכול להיות מאתגר במיוחד עבור ילדים, מכיוון שעיניהם עדיין מסתגלות לתנאי תאורה שונים. משקפי שמש עם ציפוי נגד בוהק או עדשות מקוטבות יכולים להפחית סנוור, לשפר ולחדד את הראייה, ובעקיפין גם ולשפר את הביצועים הכוללים שלהם בספורט.

לגבי זה מעיד דיין כי "עדשות טובות מונעות התייבשות של העין ומפחיתות עייפות כי העין פחות מתאמצת. במצב זה אנחנו יכולים להתרכז בטקטיקה וברכיבה עצמה. משקפי ספורט קלים עם הגנה טובה וראיה מעולה יאפשרו לנו להתרכז ברכיבה ללא הפרעה בגלל חוסר נוחות או ראיה לא מספיק טובה"

חשוב גם בענפי כדור | צילום: באדיבות ריינד אופטיקס

אופטיקה ספורטיבית
פתרונות אופטיים כמו משקפי ספורט עם מרשם, משקפי מגן או עדשות מגע, יכולים לסייע משמעותית לבעיות ראייה כמו קוצר ראייה, רוחק ראייה או אסטיגמציה. פתרון אופטי מדויק, עם הבנה מקצועית של מצב העיניים, ביחד עם צרכי הראייה בהתאם לפעילות הספורטיבית, יכולים לשפר את הביצועים וההנאה של הילדים מהפעילות וכמו כן, להפחית את המאמץ והעייפות של העיניים.

חשוב לציין שכל ילד המגיע אלינו עובר בדיקה מקצועית ותהליך התאמה של הפתרון האופטי הכי מתאים עבורו (משקפיים או עדשות מגע) ועבור הפעילות הספורטיבית שלו. בנוסף, אנחנו מעניקים לילד ולמשפחתו ליווי מקצועי, ביקורת לפחות אחת לשנה, ונוכחנו לדעת שהמעטפת הזו מעניקה לילד ביטחון ותורמת להצלחה ולהנאה שלו מהפעילות עצמה.

דיין חושב שתהליך כמו זה מאוד חשוב "ילדים שמרכיבים משקפי ראיה בגילאי צעירים, 10-8, וכן בגילאים בוגרים, לא תמיד עושים את ההתאמה וההשקעה למשקפי שמש וראיה ספורטיביים שמותאמים להם. אמנם יש כאן הוצאה נוספת, אך יש להתייחס אליה כחלק מהציוד ההכרחי שלנו ולזכור שזה יגרום לילד שלהם להנאה מוגברת מהספורט שעוסקים בו – וכמובן יותר בטיחות".

צילום: באדיבות אור דיין

בטיחות עיניים: קחו לדוגמא אימון כדורסל, טניס, רכיבת אופניים ודמיינו מצבים כמו אבן שעפה ופוגעת בעיניים תוך כדי רכיבה, כדור שפוגע בעין תוך כדי משחק, יד או מרפק מילדים אחרים שפוגעים בעיניים – כל אלו יכולים לגרום לפציעות עיניים כגון שריטה בקרנית, או אפילו נזק חמור יותר כמו היפרדות רשתית. משקפיים יעודיים לפעילות ספורטיבית, שיש להם את כל המאפיינים של משקפי ספורט, יעניקו את ההגנה והבטיחות, וישמרו על העיניים של ילדינו.

נוחות ומיקוד: משקפי שמש עם מסגרות קלות ונוחות, אחיזה טובה על הפנים, ככה שהמשקפיים לא זולגים כלפי מטה, עדשות איכותיות שמחדדות את צבעי הפעילות ואת הפוקוס, וכמובן הפתרונות האופטיים לילדים עם לקויות ראייה, יכולים לעזור לילדים להיות בקשב גבוה באימון, ובוודאי בתחרויות.

ביצועים חזותיים: ואנו ממליצים לכם לקרוא היטב את השורות הבאות! ראייה טובה חיונית להצלחה. משקפי ספורט יכולים לייעל את חדות הראייה, את תפיסת העומק והראייה ההיקפית של הילד. לדיין המשוואה ברורה: "היכולת לזהות את תוואי השטח ולהגיב במהירות היא מאד משמעותית לביצועים ולרכיבה של הילדים. בנוסף, עיניים שלא מתייבשות הן פחות עייפות ומאפשרות ריכוז טוב יותר ושיפור ביצועים.

עמוס ריינד | צילום: באדיבות ריינד אופטיקס

אז מה נכון לעשות על-מנת לשמור על בטיחות העיניים של ילדינו?
אז לפני הכל, וכמו בכל דבר שאנחנו כהורים וכמאמנים רוצים להטמיע בהם – אנחנו צריכים לשמש להם מודל לחיקוי ולהוות עוברם דוגמא אישית. אם אנחנו רוצים לעודד אותם להרכיב משקפי שמש בכלל, ובעת פעילות ספורטיבית בפרט, חשוב שנרכיב משקפי שמש בעצמנו, שנדבר איתם על זה ונסביר להם על החשיבות של משקפי שמש, על בטיחות העיניים והגנת UV, זה לגמרי יכול להוביל להרגלים בריאים שנמשכים כל החיים.

בנוסף – בדיקות עיניים שגרתיות – מומלץ להגיע לבדיקת אופטומטריסט מומחה לילדים ולאופטיקה ספורטיבית לפחות אחת לשנה.

לסיכום, משקפי שמש בזמן פעילות ספורטיבית מהווים חלק מציוד הכרחי לבטיחות והגנה על העיניים. חשוב לתת על זה את הדעת ולבחור בפתרונות אופטיים מתאימים העונים על הצרכים הספציפיים של הספורט ומבטיחים שילדים יוכלו ליהנות מהפעילות שלהם תוך שמירה על בריאות העיניים שלהם.







אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג