פוליטיקה אלימה – מני פקיאנו, מתאגרף או פוליטיקאי?

יש האומרים כי הוא המתאגרף הטוב ביותר בזמנו, אחרים טוענים כי הוא הטוב בכל הזמנים. אבל מני פקיאנו כבר לא ממש מתעניין במה שחושבים עליו. אחרי קרב ענקים עם חואן מנואל מרקז בשבוע שעבר, המיליונר הפיליפיני הולך חזק על פוליטיקה. או שלא?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

יש האומרים כי הוא המתאגרף הטוב ביותר בזמנו, אחרים טוענים כי הוא הטוב בכל הזמנים. אבל מני פקיאנו כבר לא ממש מתעניין במה שחושבים עליו. אחרי קרב ענקים עם חואן מנואל מרקז בשבוע שעבר, המיליונר הפיליפיני הולך חזק על פוליטיקה. או שלא?

מאת:אילן גולדמן

החבטות הוחלפו ללא רחמים. פעם אחת היה זה המקסיקני בעל המכנסיים השחורים, פעם שנייה הפילפיני עם המכנסיים הכחולים. פקיאנו בכחול, ניסה לשלוח את מהלומות ההרס הידועות שלו, אך הפעם דבר לא נהרס. הזיעה ניגרה והאגרופים נשלחו ללא הבחנה. לרגע היה נדמה, כי ידו של חואן מנואל מרקז על העליונה, ובהבזק של שנייה, קל היה לדמיין כי דווקא פקיאנו גונב עוד קרב מבין כפפותיו של מרקז. היה זה הקרב השלישי בין השניים, האחרון, זה שאמור להכריע מי הוא הגדול מכולם. הפוליטיקאי הפיליפיני בן ה- 32 או שמא המקסיקני המזדקן. 

לבסוף, הפעמון בהיכל MGM Grand המפורסם בווגאס צלצל והכריז על סיום הקרב. הצופים באולם עצרו נשימתם, מיליוני אמריקאים הדביקו פניהם אל המסכים בציפייה. רובם קיוו כי המקסיקני ינשל את הפיליפיני וישלח אותו אל המזרח, אל המחוז הנידח סרינגאני שבפיליפינים, להתעסק במה שהוא עושה הכי טוב בשנה האחרונה, פוליטיקה.

אבל השופטים לא התכוונו לעשות חיים קלים לאף אחד וכמו הצופים בבית, גם הם לא ממש ידעו מי חבט יותר, מי היה הדומיננטי בקרב הצמוד מזה שנים. מה שברור היה: סדרה זו הייתה הראשונה, בה הופשט משריונו המתאגרף שזכה לכינויים: "הטוב ביותר לכל ק"ג גוף" ו- "המשמיד". מנו פקיאנו ניצח בנקודות זעומות וירד לשריקות הבוז של הקהל, מובס, חבול ופגיע מתמיד. פלויד מייווט'ר, היריב המושבע של פקיאנו, צפה בקרב מהבית, עיניו האפלות מסמנות כל נקודת תורפה אפשרית בגופו הפצוע של הפיליפיני. אך האם השניים אי פעם ייפגשו? 


פקיאנו מימין חובט במרקז ללא רחמים (צילום: Harry How)

מלך מזרחי במערב

בפיליפינים יש סברה האומרת כי בכל פעם שקרב של מני פקיאנו משודר, אחוזי הפשע צונחים באופן מיידי. זו אינה אמירה מוגזמת, זו מציאות. בביתו, "אלוף העם" זוכה למעמד של "אל בגוף אדם", "מלך הפיליפינים במערב". המתאגרף המנוסה, הכה כמעט בכל משקל וקטגוריה אפשרית וזכה בשישה תארים עולמיים מראשית המילניום. בדרך, גבר על אגדות כמו אוסקר דה לה הויה, ריקי האטון וג'ושוע קלוטי. אפילו רשימת הסגולה של 100 האנשים המשפיעים בעולם של מגזין טיים היוקרתי, נפלה כנר לאגרופיו ב- 2009.

עם רקורד שכזה, ועושר מופלג המופץ אל כל עבר בפיליפינים, זה היה צפוי כי תאבונו של פקאינו אל מחוץ לעולם האגרוף רק ילך ויגדל. למרות שהגיע מבית עני מרוד, ולמרות שמעולם לא סיים בית ספר תיכון, אלוף העם נחשב בעיני רבים כאינטליגנט, חריף וחשוב מכל, סוחף. תכונות חשובות למי שהחליט בשנת 2007 כי פוליטיקה היא ה'זירה' הבאה לכיבוש.


אפילו לשער של מגזין טיים הוא הגיע – פקיאנו (צילום: MBC)

מני כסף מני

בעיר הבית שלו – 'ג'נרל סאנטוס', משפחתו המורחבת שולטת על בניינים, מחזיקה בבעולתה מסעדות ומפזרת את השפעתה. הכול תוצר כספו של הדוד מני, המהגר שעזב בגיל 14 מחרפת העוני ו- 'הצליח לעשות זאת' באמריקה. השמועות אומרות כי לפני קרב, "מני הגדול", מפזר כרטיסים בשווי של מאות אלפי דולרים לכל דורש בעיר, מפיץ השפעתו ומראה לבני עמו כי הצלחה אינה מילה גסה או חלום בלתי מושג. זהו אפס וכלום למי שדורג על ידי המגזין פורבס במקום ה-6 , מבין המשתכרים הגבוהים בעולם הספורט. 

הוא החל להתאגרף במנילה הבירה אחרי שעזב את ג'נראל סאנטוס כילד. קרבות אגרופים חשופים היו שם המשחק ומני, אשר על פי אימו, כבר בגיל 8 החל עוטף ידיו במגבות ומכה אגרופים לאוויר, הגיע כל סוף שבוע כדי לנסות ולהרווויח 3 דולרים לארוחה חמה. כוכב גדול הוא לא היה ויש הטוענים,"מתאגרף כלל לא מבריק". מעת לעת חברים של פקיאנו איבדו את חייהם בקרבות הרחוב והאגדה האורבאנית אומרת, כי מני חתר למקצוענות לאחר לכתו של חבר קרוב. 

משנת 95, החל הנער העני להילחם כמקצוען ולהפתעתם של רבים, הפך כוכב מקומי. לאחר מספר ניצחונות וכמה תארים מקומיים, שמו החל הולך לפני כפפותיו ביבשת האסייתית. כמו טפטוף של מים, שמו של פקיאנו החל אט אט לחלחל אל אוזניהם של אמרגני אגרוף במקום הנחשב באמת – אמריקה. בשנת 2001 מני נכנס כמחליף של הרגע האחרון לקרב גדול בווגאס. כשהשעון צלצל והקרב נגמר נולד לו סיפור סינדרלה:  מני הקטן ניצח ולקח על גבו תואר עולמי חשוב וזאת להפתעתם של יושבי אולם שכלל לא הכירו את הגוץ הקטן.

פקיאנו החל לצייר את עתידו בדרך של חלום. הוא הצטייד בכל הכלים הנכונים ושכר שירותיו של מאמן ידוע שהחל להכניס סדר בבלאגן. ניצחון רדף ניצחון, אגדה נפלה אחרי אגדה ומני מצא עצמו בודד בצמרת, בלתי מנוצח, בלתי פגיע. הגיע הזמן לחפש אופק אחר.


פוליטיקאי, מתאגרף או שניהם? פקיאנו מימין (צילום: Harry How)

איש קונגרס נולד

2007 הייתה השנה בה ניסה לרוץ לראשונה לפוליטיקה. פקיאנו ניסה לזכות במושב קונגרס בעירו ג'נרל סאנטוס אך הובס על ידי מועמד אחר, עשיר יותר, מנוסה יותר מילד האשפתות. היו שסברו, כי התמיכה בפקיאנו הייתה נמוכה כיוון שהעם עדיין רצה לראותו חובט בזירה. לפני שנה באה הזדמנות נוספת, ותחת הרוח הגבית של מחנהו, "תנועת אלוף העם", יצא המתאגרף לקרב אחד נוסף כדי להבטיח את עתידו ביום שאחרי. הפעם פקיאנו זכה במושב בעיר סרינגאני – עירה של אשתו. הוא זכה ב'מפולת' והביס בקלות את אנשי הממון והאצולה. איש קונגרס נולד.

במקביל למרוצים הפוליטיים, אלוף העם, השלים את לימודי התיכון שמעולם לא סיים. ב- 2007 במקביל לריצתו הפוליטית, השיב מני את תעודת הבגרות האבודה. כשמשימה זו הייתה מאחוריו, התפנה מני ללימודים גבוהים יותר וקישט עצמו בתואר,'מנהל עסקים', ותעודות נוספות בלימודי ממשל, פיתוח וחקיקה. הכול נועד  כדי להכשיר את השרץ למחוקק העתידי. 

הסוף או אולי התחלה?

ימיו של הפוליטיקאי בזירת האגרוף כנראה ספורים, הקהל כבר לא מאחוריו ורבים מהפרשנים סבורים כי הגיע זמנו להסתלק. הקרב מול מרקז הוכיח זאת, למרות שלבסוף הוכח שניצח כשורה וכדין עם עליונות במספר החבטות ועוצמתן – 176 פגיעות לפקיאנו מול 138 של מרקז.

אך רגע לפני שיסתלק (או שלא), מני עדיין נתון לגחמות ההמונים ולגחמות כיסו שלו. כולם רוצים לראות את קרב הדור בינו לבין פלויד מייווט'ר. אמריקה מחכה לזה שנים והפטפטת בין האמרגנים והאוהדים מציפה את כלי התקשורת. השניים כמעט נפגשו בעבר ודובר על 40 מיליון דולר לכל כיס. לפוליטקאי שחולם נשיאות זה כסף גדול וחשוב. כעת מני, מסונדל על ידי עתידו שלו, צריך להחליט האם שווה לו לאבד עוד כמה שיניים ולסכן חייו בדרך להגשמת חלומו ועתידו. "אנחנו בכלל מעדיפים קרב רביעי מול מרקז", אמרו במחנהו השבוע. "מני לא קיבל את הפיניש שחלם עליו". 
תהיה החלטתו אשר תהיה, לקרשים האלוף הזה לא ירד. הסרט שכבר נעשה עליו בהוליווד, כנראה ישוכתב לטובת סוף חדש.   


התארים של מני

1. אלוף העולם במשקל זבוב 
2. אלוף העולם לנוער במשקל נוצה
3אלוף העולם במשקל סופר נוצה
4אלוף העולם במשקל קל
5אלוף העולם במשקל "וולטר-וויגט"
6. אלוף העולם במשקל "סופר וולטר וויגט"

אילן גולדמן

אילן גולדמן –
עורך המשנה של אתר שוונג – אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי בעל תואר במזרחנות


כל הכתבות של אילן גולדמן במדור- מזרח תיכון חדש




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג